Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

AudioSolutions Euphony 40

AudioSolutions Euphony 40

Kiedy rozmawiałem z założycielem firmy AudioSolutions, ten nie mógł uwierzyć, że w Polsce każde dziecko na jakimś etapie swojej edukacji recytuje poemat zaczynający się od słów "Litwo, ojczyzno moja..." - a żeby było śmieszniej, sam nie kojarzył ani tego cytatu, ani jego autora. Cóż, w końcu żyjemy w kraju, gdzie funkcjonuje lotnisko Fryderyka Chopina i most Marii Curie, które to postaci przez społeczność międzynarodową jednoznacznie kojarzone są z Francją. Zajadamy się rybą po grecku, pierogami ruskimi i barszczem ukraińskim, więc w zasadzie nikogo nie powinno dziwić, że wpajamy dzieciom patriotyzm wobec Litwy. Dziś jest to kraj, który liczy sobie mniej mieszkańców, niż Warszawa, a na mapie zajmuje tyle miejsca, co dwa nasze województwa, na przykład Mazowieckie i Wielkopolskie. Trudno oczekiwać, żeby państwo tej wielkości było gigantem w jakiejś dziedzinie. Za sprawą AudioSolutions, o Litwie usłyszeli jednak audiofile.

Manufaktura założona przez Gediminasa Gaidelisa znalazła sobie miejsce nie tylko na naszym rynku, ale także w Rosji, Niemczech, Francji, Czechach, a nawet Indonezji i Singapurze. Niedawno, po kilku latach pracy, firma zaprezentowała swój flagowy model - Vantage. Czterodrożne, półtorametrowe skrzynie wyposażone w pięć głośników i terminale przystosowane do tri-ampingu mają konkurować z najlepszymi konstrukcjami innych uznanych marek. Niejako dla zachowania równowagi, w ostatnim czasie zaprezentowano też najmniejsze monitory z serii Euphony.

AudioSolutions Euphony 40

Wygląd i funkcjonalność

Wieść o planowanym dostarczeniu tych zestawów do naszej redakcji bardzo mnie ucieszyła. Po kilkunastu latach testowania sprzętu audio prawdopodobnie powinienem już być zainteresowany wyłącznie produktami hi-endowymi, jednak z oferty litewskiej manufaktury to właśnie tańsze konstrukcje podobają mi się najbardziej. Dotychczas testowaliśmy trzy modele - najmniejsze podłogówki Euphony 50, monitory Rhapsody 60 i wprowadzone niedawno głośniki o nazwie Guimbarde, które według założyciela firmy miały być eleganckim rozwiązaniem na biurko, ale w rzeczywistości są taką mniejszą wersją Rhapsody 60 i chyba tak należy je traktować. Cała seria Rhapsody to już właściwie rejony hi-endowe. Abstrahując od cen, osobiście nie mogę pozbyć się myśli, że wizualnie konstrukcje te są bardzo podobne do starszych modeli Sonusa. Podstawowa linia Euphony to coś zupełnie innego - proste, kanciaste skrzynki będące przykładem rzetelnego podejścia do projektowania zestawów głośnikowych.

Euphony 40 to książkowy przykład zdrowego minimalizmu. Jedynymi akcentami wzorniczymi w kanciastych skrzynkach są ścięte boczne krawędzie, głośniki i umieszczona pod nimi złota tabliczka z firmowym logo. Z tyłu zamontowano znacznie większą, złotą płytkę z pojedynczymi gniazdami i oznaczeniami modelu. Z estetycznego punktu widzenia największą zaletą tych monitorów jest wykończenie. Jakość stolarki jest właściwie perfekcyjna, a oprócz dopracowanych detali, wzrok przyciąga sama faktura naturalnego forniru. Głośniki wyglądają identycznie, jak te zastosowane w modelu Euphony 50, jednak tutaj pracują w obudowach zamkniętych. Potencjalnie mamy więc bardzo fajne zestawy do pracy w niewielkich pomieszczeniach lub w bliskim sąsiedztwie tylnej ściany.

Jeśli chodzi o funkcjonalność, w zasadzie nie mam o czym pisać. Litewska manufaktura nie stosuje maskownic, w związku z czym membrany mogą być narażone na uszkodzenia mechaniczne, ale za to frontu nie szpecą otwory na kołki. Euphony 40 są dostępne w kilku wariantach kolorystycznych, przy czym producent i dystrybutor składają tu różne zeznania. Na stronie importera zamieszczono forniry w kolorze czarnego jesionu, orzecha, sapeli i zebrano, natomiast na oficjalnej witrynie producenta widnieją jeszcze dwie odmiany dębu, a czarnego jesionu nie ma w ogóle. Jeżeli komuś wpadnie w oko jedna ze spornych wersji, lepiej będzie zadzwonić i upewnić się co do jej dostępności.

AudioSolutions Euphony 40

Brzmienie

Gediminas Gaidelis to jednak cwana bestia. Zamiast na siłę wyciskać z małych monitorów subwooferowy bas i koncertowe poziomy dynamiki, skupił się na cechach, które mogą stanowić najsilniejsze punkty tego typu konstrukcji. Może uznał, że nie ma sensu budować monitorów naśladujących brzmienie kolumn podłogowych, bo tych akurat w katalogu AudioSolutions jest sporo, a z pudełeczek nadających się do małych pomieszczeń mamy właściwie tylko Guimbarde i właśnie Euphony 40. Wielu użytkowników postawi je na biurku lub komodzie, ewentualnie wepchnie w ciasną meblościankę. Jeszcze inni wykorzystają je jako głośniki efektowe w systemie kina domowego. Usunięcie tunelu rezonansowego wydaje się w takim przypadku całkiem rozsądnym posunięciem. Automatycznie oznacza to jednak, że na kruszący mury bas nie mamy co liczyć. Możemy jednak dostać znakomitą przestrzeń, bliską średnicę, szybkość i rozdzielczość. Konstruktor z premedytacją wykorzystał wszystkie zalety monitorów i wycisnął z Euphony 40 chyba wszystko, co się dało, oczywiście mając na uwadze ich gabaryty i cenę.

Litewskie monitory grają bliskim, a jednocześnie bardzo przestrzennym i otwartym dźwiękiem. Owa bliskość nie wynika nawet z kształtu sceny stereofonicznej, ale wyraźnego uprzywilejowania średnich tonów. Nie chcę przez to powiedzieć, że basu nie ma w ogóle. Niskie tony są obecne, a ich ilość w zupełności wystarcza, abyśmy mogli złapać cały kontekst harmoniczny dowolnego nagrania. Co więcej, bas nie kończy się w jednym punkcie, ale łagodnie i liniowo wycofuje się w miarę opadania częstotliwości. Dzięki temu brzmienie opisywanych monitorów jest bardzo przewidywalne i kiedy się do niego przyzwyczaimy, możemy wrzucać na talerz dowolną muzykę bez obaw, że na jednej płycie bas będzie się wzbudzał, a na innej nie będzie go wcale.

Euphony 40 mają bardzo brytyjski charakter. Lubią eksponować wokale i grać bardziej delikatnością, niż mocnym uderzeniem. W ich brzmieniu jest sporo lekkości i odrobina przyjemnie ocieplonej, papierowej barwy. Największym hitem jest jednak przestrzeń. Te monitory, nawet ustawione trochę nierówno, natychmiast budują w pokoju scenę wykraczającą daleko poza linię bazy. Dosunięte do ściany potrafią nawet stworzyć wrażenie, jakby jej tam nie było. Domyślam się, że bardzo spodoba się to melomanom, którzy muszą borykać się z ograniczeniami lokalowymi, ale chcieliby od czasu do czasu zamknąć oczy i poczuć się jak w dużej sali koncertowej. Litewskie monitory potrafią sprawiać takie prezenty. Ich realistyczną i namacalną średnicę pokochają z kolei amatorzy wokali. Jazzowe ballady potrafią tu zabrzmieć lepiej, niż na niektórych zestawach kosztujących dwa razy tyle. Aby docenić zalety litewskich monitorów, trzeba jednak być świadomym ich ograniczeń. Euphony 40 to głośniki o specyficznym podejściu do muzyki, zaprojektowane z myślą o bardzo konkretnych warunkach pracy i przeznaczone dla odbiorców, którzy zrozumieją ich filozofię grania.

AudioSolutions Euphony 40

Budowa i parametry

AudioSolutions Euphony 40 to dwudrożny monitor w obudowie zamkniętej. Już na pierwszy rzut oka widać, że nie jest to konstrukcja przeznaczona do pracy w dużych pomieszczeniach - naturalnym terytorium pracy dla takich głośników będą biurka, komody, meblościanki lub ewentualnie standy ustawione w pokojach o powierzchni od kilku do kilkunastu metrów kwadratowych. Producent sugeruje także wykorzystanie ich w roli kanałów tylnych lub przednich w systemach kina domowego wspomaganych subwooferem. Niskimi i średnimi tonami zajmuje się 15-cm głośnik Peerlessa z papierową membraną, a pasmo powyżej 1900 Hz pokrywa 25-mm silikonowa kopułka Scan-Speaka. Jeśli chodzi o parametry, AudioSolutions nie podaje impedancji nominalnej, ale wartości minimalne i maksymalne. W tym przypadku minimum przypada na częstotliwość 4000 Hz i wynosi 3,6 Ω, więc dla bezpieczeństwa można traktować Euphony 40 jako zestawy czteroomowe. Warto też mieć na uwadze niską efektywność - 85 dB to wartość, która sugeruje stosowanie wydajnych wzmacniaczy. Po wykręceniu głośników i usunięciu płata wełny mineralnej pełniącego rolę materiału tłumiącego, naszym oczom ukazała się dość skomplikowana zwrotnica zmontowana metodą punkt-punkt. Nie do końca wiadomo, dlaczego konstruktor nie zdecydował się na umieszczenie wszystkich elementów na płytce drukowanej, ale może ma to jakieś uzasadnienie z punktu widzenia rezonansów pochodzących od obudowy. Do podstawy monitorów przyklejone zostały tylko cewki, natomiast pozostałe elementy wiszą luźno na stosunkowo grubych przewodach. Jeden kondensator i dwa rezystory zamontowano tuż przy zaciskach woofera, co trochę pachnie starszymi konstrukcjami Eposa. Duże pochwały należą się litewskim monitorom za jakość stolarki. Skrzynki złożono z grubych płyt o dużej gęstości, frezy wykonano bardzo precyzyjnie, a jakość naturalnej okleiny przywodzi na myśl znacznie droższe zestawy.

Konfiguracja

Naim CD5 XS, Naim NAC 152 XS, Naim NAP 155 XS, Tellurium Q Black, Cardas Clear Light, Albedo Geo, Enerr AC Point One, Enerr Symbol Hybrid, Ostoja T1.

AudioSolutions Euphony 40

Werdykt

Jeżeli macie większe pomieszczenie do nagłośnienia i nie tolerujecie jakichkolwiek nierówności w paśmie, nie mam wątpliwości, że powinniście szukać dalej. Euphony 40 mają pewne ograniczenia i jeżeli będziecie się na nich skupiać, nie docenicie zalet, których również jest wiele. Jeżeli natomiast czytając opis brzmienia chociaż przez chwilę pomyśleliście, że coś takiego mogłoby się okazać strzałem w dziesiątkę, koniecznie dajcie im szansę. To zestawy do bardzo konkretnych zastosowań, ale jeśli macie niewielki pokój i nie możecie postawić głośników na standach z zachowaniem metra wolnego miejsca z każdej strony, a przy tym lubicie bezpośredni dźwięk o nieco brytyjskim charakterze, to może być to.

Dane techniczne

Rodzaj kolumn: podstawkowe, dwudrożne
Efektywność: 85 dB
Impedancja: 4 Ω
Pasmo przenoszenia: 68 Hz - 23 kHz
Wymiary (W/S/G): 31,2/17,6/26 cm
Cena: 3690 zł

Sprzęt do testu dostarczył salon Premium Sound.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga2Rownowaga3Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga5Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy5

Rozdzielczość
Poziomy7

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy6

Muzykalność
Poziomy5

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo03

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy7

Cena
Poziomy6


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Migawki

  • 1
  • 2
  • 3
Piega Master Line Source 2

Piega Master Line Source 2

W Polsce pojawiły się właśnie hi-endowe kolumny Piega Master Line Source 2. To w prostej linii mniejsza wersja modelu Master Line Source, która sprawdzi się nie tylko w ogromnych pomieszczeniach odsłuchowych, ale też normalnych, choć - jak można się domyślać - wciąż raczej dużych salonach. Master Line Source 2 to...

Olympia Ceramica Vinyl

Olympia Ceramica Vinyl

Jeżeli kochacie winyle i lubicie wypełniać każde miejsce w domu różnymi przedmiotami związanymi z gramofonami, mamy dobrą wiadomość. Włoska firma Olympia Ceramica wypuściła właśnie łazienkową kolekcję o wiele mówiącej nazwie Vinyl. Umywalki, armaturę, szafki i dodatki zaprojektował Gianluca Paludi, a motyw przewodni jest oczywisty - widać tu odniesienia do gramofonowych...

Kable do słuchawek Final Audio Design

Kable do słuchawek Final Audio Design

Japoński producent słuchawek planuje rozszerzenie swojej oferty o długo wyczekiwany produkt. Będzie nim dostępny na zamówienie kabel z pokrytej srebrem miedzi OFC, dostępny z różnymi wtykami zarówno w formie niezbalansowanej, jak i zbalansowanej. Jak donoszą japońscy konstruktorzy, przewód opracowano i wyprodukowano we współpracy z firmą Junkosha, która zaprojektowała między innymi...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Chord Qutest

Chord Qutest

Pojawienie się nowych źródeł i formatów, związane bezpośrednio ze zmianą sposobu pozyskiwania i słuchania muzyki, było dla wielu firm z branży audio dużym wyzwaniem. O ile jednak producentów audiofilskich kolumn...

Sound Project Nina

Sound Project Nina

Wybierając sprzęt do naszych testów, zazwyczaj wyszukujemy najciekawsze rynkowe nowości i poddajemy je wstępnej selekcji, aby czas poświęcony na sesję zdjęciową, odsłuchy i opisywanie naszych wrażeń nie był zmarnowany. Istnieją...

Gato Audio DIA-250S

Gato Audio DIA-250S

Rynek sprzętu audio tworzą dziś nie tylko tak zwani wielcy gracze, ale także mniejsze manufaktury kierujące swoje produkty do bardzo konkretnego klienta. W niektórych dziedzinach to właśnie te skromniejsze firmy...

Komentarze

Radek
Sound Project Nina czy Pylon Audio Diamond 25. Które prezentują lepszy ogólny poziom jakościowy?
MacP
Dzięki! Jak ktoś z czytelników porówna 1:1 bezpośrednio oba modele, to niech coś napisze.
stereolife
Niestety nie mieliśmy możliwości przeprowadzenia takiego porównania. Modelu 2Qute słuchaliśmy tylko gościnnie, więc nie podejmujemy się wyrokować który z nich j...
Pablo
Dopiero zbliżam się do trzydziestki, ale z każdym kolejnym rokiem poznaję coraz większą ilość nieznanej wcześniej muzyki. Każdego dnia staram się przesłuchać ch...

Bannery boczne

Płyty

Saxon - Thunderbolt

Saxon - Thunderbolt

Jeśli miałbym do czegoś przyrównać muzykę Saxon, to do torebki herbaty. Tej samej, parzonej w kółko. Wiadomo, przy odpowiedniej zręczności...

Nowości ze świata

  • Naim has previewed three new network players, which includes the ND 555, the first 500 series product in 12 years. The flagship ND 555 is joined by the new NDX 2 and ND 5 XS 2. Naim says it has...

  • Cambridge Audio celebrates its 50th anniversary with the introduction of Edge, a flagship hi-fi system that introduces a new standard for sound and design from the company. The new series builds on Cambridge Audio's driving principles of creating products that...

  • Digital playback software specialist Roon Labs has had a stellar rise in terms of what many audio enthusiasts and music lovers around the world consider the best music playback platform. The company’s superbly designed software, with its state-of-the-art user interface...

Prezentacje

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Nie istnieje pewnie na świecie miłośnik dobrego dźwięku, którego nie interesowałaby geneza znanych marek zajmujących się produkcją sprzętu hi-fi. Niewątpliwie jedną z nich jest JBL - legendarna, amerykańska firma, której korzenie sięgają lat dwudziestych ubiegłego stulecia. Marka, którą powinien kojarzyć każdy, kto choć raz z ciekawości przyglądał się głośnikom na...

Poradniki

Jak wybrać kolumny

Jak wybrać kolumny

Jeżeli zapytacie audiofilów który element systemu audio ma największy wpływ na ostateczny rezultat brzmieniowy, dziewięciu na dziesięciu powie, że są...

Dyskografie

Budgie - Zapomniany gatunek

Budgie - Zapomniany gatunek

Deski skrzypiały pod nogami, kiedy wchodził na strych. Strach jednak tłumiła fascynacja nowym, nieznanym wcześniej miejscem. Spróchniałe schody nie miały...

Galerie

30 hitów wystawy High End 2018

30 hitów wystawy High End 2018

Jeżeli chcecie się dowiedzieć co ciekawego będzie się działo na rynku audio w ciągu najbliższych kilku miesięcy, wystarczy wybrać się...

Wywiady

Ken Ishiwata - Marantz

Ken Ishiwata - Marantz

[English version] Niedawno zamieściliśmy na łamach naszego magazynu przekrojową prezentację marki Marantz, jednak cała historia byłaby niepełna gdybyśmy nie przeprowadzili...

Popularne artykuły

Vintage

Luxman 5M21

Luxman 5M21

Ta śliczna końcówka mocy to Luxman 5M21 należący do linii Laboratory Reference Series i produkowany pod koniec lat siedemdziesiątych. Swoją...

Partnerzy StereoLife

Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!
Sidemainstream
Muzyczny blog Jędrzeja Dobosza. Jak twierdzi sam autor, nieważne czy podąża się autostradą głównego nurtu, czy też pobocznymi, alternatywnymi dróżkami - ważne, aby muzyka była dobra.
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.
Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.
Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.