Bannery górne

A+ A A-

AudioSolutions Euphony 40

AudioSolutions Euphony 40

Kiedy rozmawiałem z założycielem firmy AudioSolutions, ten nie mógł uwierzyć, że w Polsce każde dziecko na jakimś etapie swojej edukacji recytuje poemat zaczynający się od słów "Litwo, ojczyzno moja..." - a żeby było śmieszniej, sam nie kojarzył ani tego cytatu, ani jego autora. Cóż, w końcu żyjemy w kraju, gdzie funkcjonuje lotnisko Fryderyka Chopina i most Marii Curie, które to postaci przez społeczność międzynarodową jednoznacznie kojarzone są z Francją. Zajadamy się rybą po grecku, pierogami ruskimi i barszczem ukraińskim, więc w zasadzie nikogo nie powinno dziwić, że wpajamy dzieciom patriotyzm wobec Litwy. Dziś jest to kraj, który liczy sobie mniej mieszkańców, niż Warszawa, a na mapie zajmuje tyle miejsca, co dwa nasze województwa, na przykład Mazowieckie i Wielkopolskie. Trudno oczekiwać, żeby państwo tej wielkości było gigantem w jakiejś dziedzinie. Za sprawą AudioSolutions, o Litwie usłyszeli jednak audiofile.

Manufaktura założona przez Gediminasa Gaidelisa znalazła sobie miejsce nie tylko na naszym rynku, ale także w Rosji, Niemczech, Francji, Czechach, a nawet Indonezji i Singapurze. Niedawno, po kilku latach pracy, firma zaprezentowała swój flagowy model - Vantage. Czterodrożne, półtorametrowe skrzynie wyposażone w pięć głośników i terminale przystosowane do tri-ampingu mają konkurować z najlepszymi konstrukcjami innych uznanych marek. Niejako dla zachowania równowagi, w ostatnim czasie zaprezentowano też najmniejsze monitory z serii Euphony.

AudioSolutions Euphony 40

Wygląd i funkcjonalność

Wieść o planowanym dostarczeniu tych zestawów do naszej redakcji bardzo mnie ucieszyła. Po kilkunastu latach testowania sprzętu audio prawdopodobnie powinienem już być zainteresowany wyłącznie produktami hi-endowymi, jednak z oferty litewskiej manufaktury to właśnie tańsze konstrukcje podobają mi się najbardziej. Dotychczas testowaliśmy trzy modele - najmniejsze podłogówki Euphony 50, monitory Rhapsody 60 i wprowadzone niedawno głośniki o nazwie Guimbarde, które według założyciela firmy miały być eleganckim rozwiązaniem na biurko, ale w rzeczywistości są taką mniejszą wersją Rhapsody 60 i chyba tak należy je traktować. Cała seria Rhapsody to już właściwie rejony hi-endowe. Abstrahując od cen, osobiście nie mogę pozbyć się myśli, że wizualnie konstrukcje te są bardzo podobne do starszych modeli Sonusa. Podstawowa linia Euphony to coś zupełnie innego - proste, kanciaste skrzynki będące przykładem rzetelnego podejścia do projektowania zestawów głośnikowych.

Euphony 40 to książkowy przykład zdrowego minimalizmu. Jedynymi akcentami wzorniczymi w kanciastych skrzynkach są ścięte boczne krawędzie, głośniki i umieszczona pod nimi złota tabliczka z firmowym logo. Z tyłu zamontowano znacznie większą, złotą płytkę z pojedynczymi gniazdami i oznaczeniami modelu. Z estetycznego punktu widzenia największą zaletą tych monitorów jest wykończenie. Jakość stolarki jest właściwie perfekcyjna, a oprócz dopracowanych detali, wzrok przyciąga sama faktura naturalnego forniru. Głośniki wyglądają identycznie, jak te zastosowane w modelu Euphony 50, jednak tutaj pracują w obudowach zamkniętych. Potencjalnie mamy więc bardzo fajne zestawy do pracy w niewielkich pomieszczeniach lub w bliskim sąsiedztwie tylnej ściany.

Jeśli chodzi o funkcjonalność, w zasadzie nie mam o czym pisać. Litewska manufaktura nie stosuje maskownic, w związku z czym membrany mogą być narażone na uszkodzenia mechaniczne, ale za to frontu nie szpecą otwory na kołki. Euphony 40 są dostępne w kilku wariantach kolorystycznych, przy czym producent i dystrybutor składają tu różne zeznania. Na stronie importera zamieszczono forniry w kolorze czarnego jesionu, orzecha, sapeli i zebrano, natomiast na oficjalnej witrynie producenta widnieją jeszcze dwie odmiany dębu, a czarnego jesionu nie ma w ogóle. Jeżeli komuś wpadnie w oko jedna ze spornych wersji, lepiej będzie zadzwonić i upewnić się co do jej dostępności.

AudioSolutions Euphony 40

Brzmienie

Gediminas Gaidelis to jednak cwana bestia. Zamiast na siłę wyciskać z małych monitorów subwooferowy bas i koncertowe poziomy dynamiki, skupił się na cechach, które mogą stanowić najsilniejsze punkty tego typu konstrukcji. Może uznał, że nie ma sensu budować monitorów naśladujących brzmienie kolumn podłogowych, bo tych akurat w katalogu AudioSolutions jest sporo, a z pudełeczek nadających się do małych pomieszczeń mamy właściwie tylko Guimbarde i właśnie Euphony 40. Wielu użytkowników postawi je na biurku lub komodzie, ewentualnie wepchnie w ciasną meblościankę. Jeszcze inni wykorzystają je jako głośniki efektowe w systemie kina domowego. Usunięcie tunelu rezonansowego wydaje się w takim przypadku całkiem rozsądnym posunięciem. Automatycznie oznacza to jednak, że na kruszący mury bas nie mamy co liczyć. Możemy jednak dostać znakomitą przestrzeń, bliską średnicę, szybkość i rozdzielczość. Konstruktor z premedytacją wykorzystał wszystkie zalety monitorów i wycisnął z Euphony 40 chyba wszystko, co się dało, oczywiście mając na uwadze ich gabaryty i cenę.

Litewskie monitory grają bliskim, a jednocześnie bardzo przestrzennym i otwartym dźwiękiem. Owa bliskość nie wynika nawet z kształtu sceny stereofonicznej, ale wyraźnego uprzywilejowania średnich tonów. Nie chcę przez to powiedzieć, że basu nie ma w ogóle. Niskie tony są obecne, a ich ilość w zupełności wystarcza, abyśmy mogli złapać cały kontekst harmoniczny dowolnego nagrania. Co więcej, bas nie kończy się w jednym punkcie, ale łagodnie i liniowo wycofuje się w miarę opadania częstotliwości. Dzięki temu brzmienie opisywanych monitorów jest bardzo przewidywalne i kiedy się do niego przyzwyczaimy, możemy wrzucać na talerz dowolną muzykę bez obaw, że na jednej płycie bas będzie się wzbudzał, a na innej nie będzie go wcale.

Euphony 40 mają bardzo brytyjski charakter. Lubią eksponować wokale i grać bardziej delikatnością, niż mocnym uderzeniem. W ich brzmieniu jest sporo lekkości i odrobina przyjemnie ocieplonej, papierowej barwy. Największym hitem jest jednak przestrzeń. Te monitory, nawet ustawione trochę nierówno, natychmiast budują w pokoju scenę wykraczającą daleko poza linię bazy. Dosunięte do ściany potrafią nawet stworzyć wrażenie, jakby jej tam nie było. Domyślam się, że bardzo spodoba się to melomanom, którzy muszą borykać się z ograniczeniami lokalowymi, ale chcieliby od czasu do czasu zamknąć oczy i poczuć się jak w dużej sali koncertowej. Litewskie monitory potrafią sprawiać takie prezenty. Ich realistyczną i namacalną średnicę pokochają z kolei amatorzy wokali. Jazzowe ballady potrafią tu zabrzmieć lepiej, niż na niektórych zestawach kosztujących dwa razy tyle. Aby docenić zalety litewskich monitorów, trzeba jednak być świadomym ich ograniczeń. Euphony 40 to głośniki o specyficznym podejściu do muzyki, zaprojektowane z myślą o bardzo konkretnych warunkach pracy i przeznaczone dla odbiorców, którzy zrozumieją ich filozofię grania.

AudioSolutions Euphony 40

Budowa i parametry

AudioSolutions Euphony 40 to dwudrożny monitor w obudowie zamkniętej. Już na pierwszy rzut oka widać, że nie jest to konstrukcja przeznaczona do pracy w dużych pomieszczeniach - naturalnym terytorium pracy dla takich głośników będą biurka, komody, meblościanki lub ewentualnie standy ustawione w pokojach o powierzchni od kilku do kilkunastu metrów kwadratowych. Producent sugeruje także wykorzystanie ich w roli kanałów tylnych lub przednich w systemach kina domowego wspomaganych subwooferem. Niskimi i średnimi tonami zajmuje się 15-cm głośnik Peerlessa z papierową membraną, a pasmo powyżej 1900 Hz pokrywa 25-mm silikonowa kopułka Scan-Speaka. Jeśli chodzi o parametry, AudioSolutions nie podaje impedancji nominalnej, ale wartości minimalne i maksymalne. W tym przypadku minimum przypada na częstotliwość 4000 Hz i wynosi 3,6 Ω, więc dla bezpieczeństwa można traktować Euphony 40 jako zestawy czteroomowe. Warto też mieć na uwadze niską efektywność - 85 dB to wartość, która sugeruje stosowanie wydajnych wzmacniaczy. Po wykręceniu głośników i usunięciu płata wełny mineralnej pełniącego rolę materiału tłumiącego, naszym oczom ukazała się dość skomplikowana zwrotnica zmontowana metodą punkt-punkt. Nie do końca wiadomo, dlaczego konstruktor nie zdecydował się na umieszczenie wszystkich elementów na płytce drukowanej, ale może ma to jakieś uzasadnienie z punktu widzenia rezonansów pochodzących od obudowy. Do podstawy monitorów przyklejone zostały tylko cewki, natomiast pozostałe elementy wiszą luźno na stosunkowo grubych przewodach. Jeden kondensator i dwa rezystory zamontowano tuż przy zaciskach woofera, co trochę pachnie starszymi konstrukcjami Eposa. Duże pochwały należą się litewskim monitorom za jakość stolarki. Skrzynki złożono z grubych płyt o dużej gęstości, frezy wykonano bardzo precyzyjnie, a jakość naturalnej okleiny przywodzi na myśl znacznie droższe zestawy.

Konfiguracja

Naim CD5 XS, Naim NAC 152 XS, Naim NAP 155 XS, Tellurium Q Black, Cardas Clear Light, Albedo Geo, Enerr AC Point One, Enerr Symbol Hybrid, Ostoja T1.

AudioSolutions Euphony 40

Werdykt

Jeżeli macie większe pomieszczenie do nagłośnienia i nie tolerujecie jakichkolwiek nierówności w paśmie, nie mam wątpliwości, że powinniście szukać dalej. Euphony 40 mają pewne ograniczenia i jeżeli będziecie się na nich skupiać, nie docenicie zalet, których również jest wiele. Jeżeli natomiast czytając opis brzmienia chociaż przez chwilę pomyśleliście, że coś takiego mogłoby się okazać strzałem w dziesiątkę, koniecznie dajcie im szansę. To zestawy do bardzo konkretnych zastosowań, ale jeśli macie niewielki pokój i nie możecie postawić głośników na standach z zachowaniem metra wolnego miejsca z każdej strony, a przy tym lubicie bezpośredni dźwięk o nieco brytyjskim charakterze, to może być to.

Dane techniczne

Rodzaj kolumn: podstawkowe, dwudrożne
Efektywność: 85 dB
Impedancja: 4 Ω
Pasmo przenoszenia: 68 Hz - 23 kHz
Wymiary (W/S/G): 31,2/17,6/26 cm
Cena: 3690 zł

Sprzęt do testu dostarczył salon Premium Sound.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga2Rownowaga3Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga5Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy5

Rozdzielczość
Poziomy7

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy6

Muzykalność
Poziomy5

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo03

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy7

Cena
Poziomy6


  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Migawki

  • 1
  • 2
  • 3
Cashback na HEOS-a

Cashback na HEOS-a

Denon ogłosił właśnie sezonową kampanię Cashback przy zakupie amplitunerów AV z funkcjonalnością HEOS. W okresie zakupów przedświątecznych to bardzo sprytne posunięcie, a dla klientów okazja do zakupu nowego sprzętu z częściowym zwrotem kosztów. Mówiąc dokładniej, Denon oferuje zwrot w wysokości 10% kwoty przeznaczonej na zakup produktów serii HEOS, która zawiera...

Stax SRM-T8000 w Hi-Tonie

Stax SRM-T8000 w Hi-Tonie

W warszawskim salonie Hi-Ton Home of Perfection pojawił się właśnie najnowszy wzmacniacz słuchawkowy marki Stax, znanej z produkcji hi-endowych nauszników elektrostatycznych. Model SRM-T8000 nie jest zresztą tylko najnowszy, ale z miejsca zajmuje pozycję flagowca. Po raz pierwszy w historii zastosowano tutaj duży transformator toroidalny oraz niemagnetyczne, aluminiowe chassis. Wzmacniacz wyposażony...

Hegel H90

Hegel H90

Już w przyszłym tygodniu w sprzedaży na terenie Polski dostępny będzie najnowszy wzmacniacz zintegrowany firmy Hegel. W stosunku do swojego utytułowanego poprzednika, H90 został przede wszystkim wzbogacony o wejście LAN, dzięki któremu wzmacniacz posiadł nie tylko funkcję odtwarzacza strumieniowego, ale również AirPlay firmy Apple. Rozwiązania te zdecydowanie ułatwią integrację urządzenia...

Bannery dolne

Wyszukiwarka

Nowe testy

Poprzedni Następny
Devialet Gold Phantom

Devialet Gold Phantom

Gdybyście w pracy, przy obiedzie lub podczas piątkowego spotkania z kumplami powiedzieli, że zamierzacie kupić głośnik bezprzewodowy za dwanaście tysięcy złotych, nikt nie wziąłby tego na poważnie. Przede wszystkim dlatego,...

Sennheiser HDV 820

Sennheiser HDV 820

Sennheiser to bez wątpienia jeden z największych, a może nawet największy na świecie specjalista od słuchawek i mikrofonów. Niemiecka firma może się pochwalić bogatą historią, całą masą własnych rozwiązań technicznych...

Hegel H90

Hegel H90

Kiedy norweska firma wchodziła na polski rynek sześć lat temu, nikt nie spodziewał się, że narobi takiego zamieszania. Skromne, minimalistyczne wzmacniacze i odtwarzacze płyt kompaktowych na pewno mogły się podobać,...

Komentarze

January
Wszystko fajnie, sprzęty super, lubię czytać o nowościach hi-fi, ale zawsze nachodzi mnie taka refleksja - kupiłbym coś nowego, ale co zrobić z całą już kolekcj...
Arek
Ciekaw jestem jak z mocą A14. Producent podaje 80 W/8 Ω. Rotel słynie z większej mocy więc przy 4 Ω powinien wycisnąć ze 180 W. Jak myślicie? W audio pomiary mo...
SOG
Dostałem te słuchawki od żony na gwiazdkę, więc z założenia są to najlepsze nauszniki jakie kiedykolwiek miałem. A miałem ich w życiu sporo, bo były i jakieś da...

Płyty

Eminem - Revival

Eminem - Revival

Do Eminema mam stosunek raczej ambiwalentny. Z jednej strony można powiedzieć, że wychowałem się na jego twórczości, kiedy to w...

Nowości ze świata

  • The new Audio Analogue AAphono is a phono preamplifier and is the latest product of PureAA line. It has been developed starting with a double operational amplifier configuration that permits to share the total gain between the two amplifiers having...

  • Final Audio Design introduced the new D8000 headphones - a combination of the sensitive high ranges of planar magnetic models and the volume and open feel bass tones of dynamic models. With conventional planar magnetic models, the amplitude is an...

  • NAD Electronics, a leading manufacturer of premium home audio and video products, introduced the C558 Turntable for the resurgent vinyl market. The C558 is a full-featured, belt-driven model targeted for the record enthusiast who is looking for exceptional value.

Prezentacje

Muzyka dla pokoleń - Bryston

Muzyka dla pokoleń - Bryston

Przeglądając strony internetowe i katalogi firm zajmujących się produkcją audiofilskiego sprzętu, prawie zawsze zaglądam do zakładek opisujących ich historię i filozofię. Dziś podobno już niewielu ludzi zwraca na to uwagę, ale prawdziwi hobbyści na pewno interesują się wszystkim, co wiąże się ze sprzętem hi-fi. Sęk w tym, że nie każda...

Poradniki

Jak wybrać kolumny

Jak wybrać kolumny

Jeżeli zapytacie audiofilów który element systemu audio ma największy wpływ na ostateczny rezultat brzmieniowy, dziewięciu na dziesięciu powie, że są...

Dyskografie

Budgie - Zapomniany gatunek

Budgie - Zapomniany gatunek

Deski skrzypiały pod nogami, kiedy wchodził na strych. Strach jednak tłumiła fascynacja nowym, nieznanym wcześniej miejscem. Spróchniałe schody nie miały...

Galerie

15 premier wystawy IFA 2017

15 premier wystawy IFA 2017

Wakacje oficjalnie dobiegły końca, a u naszych zachodnich sąsiadów zakończyła się jedna z największych wystaw elektroniki użytkowej. IFA to prawdziwe...

Wywiady

Ken Ishiwata - Marantz

Ken Ishiwata - Marantz

[English version] Niedawno zamieściliśmy na łamach naszego magazynu przekrojową prezentację marki Marantz, jednak cała historia byłaby niepełna gdybyśmy nie przeprowadzili...

Popularne artykuły

Vintage

Sony WM-GX788

Sony WM-GX788

Do tej pory w dziale Vintage jeszcze nie pojawił się tekst mówiący o urządzeniu kończącym pewną erę. Pisaliśmy o pierwszym...

Partnerzy StereoLife

Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.
Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.
Subiektywny Dziennik Muzyczny
Blog prowadzony przez Rafała Garszczyńskiego - redaktora miesięcznika JazzPRESS i RadioJAZZ, którego recenzje pojawiają się również w naszym portalu. Ogromna ilość płyt jazzowych, a podobno to wcale nie wszystko, może jakiś ułamek tego, co Rafałowi udało się przesłuchać i opisać. Biblia jazzu!
Sidemainstream
Muzyczny blog Jędrzeja Dobosza - bank informacji o nowościach muzycznych, okraszonych opisami, ciekawostkami i próbami ocenienia jakości. Jak twierdzi sam autor, nieważne czy podąża się autostradą głównego nurtu, czy też pobocznymi, alternatywnymi dróżkami - ważne, aby muzyka była dobra.
Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej dowiesz się tutaj.