Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Lumin D1

Lumin D1

[English version] Nazwa Lumin nie powinna być obca audiofilom. Choć firma rozpoczęła swoją działalność nie tak dawno temu (pierwszy produkt pojawił się w 2012 roku), jej produkty dość szybko zdobyły uznanie na całym świecie. W Polsce na szczęście nie musieliśmy długo czekać na pojawienie się Lumina na rynku - dystrybutor szybko zorientował się w potencjale tego urządzenia i sprowadził go do naszego kraju. Dla kronikarskiego porządku trzeba wspomnieć, że początki Lumina były nieco kontrowersyjne, ponieważ streamer bardzo przypominał z zewnątrz inny produkt tej kategorii, produkowany przez szkocką firmę Linn. Szybko się okazało, że pomimo pewnych podobieństw zewnętrznych, Lumin jest zupełnie innym urządzeniem pod względem brzmienia i oferowanych możliwości. Od samego początku potrafił odtwarzać pliki DSD oraz grać z podłączonych bezpośrednio do niego dysków czy pamięci USB, a te możliwości nie były dostępne u konkurencji.

Sam miałem okazję zapoznać się z tym streamerem (lub odtwarzaczem plików jak kto woli) niedługo po jego premierze. Brzmienie pierwszego modelu na długo zapadło mi w pamięć - do tej pory stanowi on dla mnie punkt odniesienia przy testach źródeł dźwięku. W międzyczasie linia produktów z Hong-Kongu poszerzyła się o kilka nowych urządzeń. Pierwszy streamer uzyskał oznaczenie A1 i pozostaje nadal w produkcji, do tego dołączył topowy S1, T1 który jest niemal identyczny z A1, ma tylko tańszą, prostszą obudowę oraz D1 - bohater dzisiejszego testu - który jest na tę chwilę najtańszą pozycją w katalogu. Dodatkowo Lumin proponuje magazyn muzyki (NAS) pasujący stylistyką do pozostałych urządzeń.

Lumin D1

Wygląd i funkcjonalność

Lumin D1 jest urządzeniem niewielkim. Szerokości mniej więcej połowy standardowego klocka audio, i podobnej głębokości, łatwo da się ustawić w każdym systemie. Obudowa została wykonana z blachy aluminiowej, a front zrobiono z grubego płata tego samego materiału. Jedynym elementem zdobiącym przedni panel jest umieszczony na jego środku, w odpowiednim podfrezowaniu, niebieski wyświetlacz dot-matrix oraz niewielkie logo. Tył D1 jest zdecydowanie bardziej interesujący. Znajdziemy tam analogowe niezbalansowane wyjścia RCA na bardzo solidnych, pozłacanych gniazdach, zbalansowane wyjścia XLR, wyjście cyfrowe SPDIF w postaci gniazda BNC - dla osób chcących korzystać z wyjścia cyfrowego potrzebny będzie specjalny kabel lub przejściówka na RCA. Zastosowanie gniazda BNC świadczy jednak o poważnym podejściu twórców urządzenia do wszystkich jego elementów, ponieważ standard BNC pozwala na zachowanie właściwej impedancji gniazd i wtyków, a w rezultacie całego toru SPDIF, co jest prawie niemożliwe w przypadku stosowania łączy RCA. Oprócz wspomnianych przyłączy na tylnej ściance znajdziemy jeszcze gniazdo RJ-45 do połączenia z siecią Ethernet, dwa gniazda USB typu A pozwalające na podłączenie pamięci lub dysków USB oraz gniazdo zasilania z wyłącznikiem. Zasilanie dostarcza typowy zasilacz laptopowy, co w przypadku urządzenia audio nie jest optymalnym rozwiązaniem, ale dzięki zastosowaniu jedynie jednego napięcia zasilania (12 V) w łatwy sposób możemy zastąpić go produktem firmy specjalizującej się w produkcji zasilaczy, jak choćby Tomanek czy TeddyPardo.

Całością funkcji sterujemy przy użyciu aplikacji Lumin na iPada. I to jest mój największy zarzut do firmy - jeśli nie posiadamy urządzenia z jabłkiem w logo, nie będzie możliwości ustawienia niektórych parametrów streamera, ponieważ alternatywne oprogramowanie nie udostępnia tej funkcjonalności. Na szczęście, jeśli raz ustawimy Lumina według naszych upodobań, to nie musimy już do tego wracać, a sterowanie playlistami i odtwarzaniem jest możliwe przy użyciu alternatywnego oprogramowania - polecam tutaj aplikację Kinsky (nota bene pochodzącą od konkurencji - firmy Linn), dostępną na komputery PC i Androida. Jak wspomniałem na wstępie, Lumin obsługuje pliki PCM do 32 bitów i 384 kHz oraz DSD64 1 bit 2,8 MHz. Ponieważ jest to streamer, czyli odtwarzacz sieciowy, do "podawania" plików potrzebny będzie NAS, czyli dysk sieciowy. Producent poleca kilka opcji, które umożliwiają instalację serwera UPNP MinimServer z możliwością przesyłu plików DSD. Warto zwrócić na to uwagę konfigurując naszą sieć, ponieważ większość komercyjnie dostępnych rozwiązań ogranicza się do obsługi plików PCM. Lumin nie jest jednak do końca tylko streamerem - po podpięciu do jego gniazd USB dysków z muzyką potrafi je sam udostępnić w sieci i z nich korzystać - staje się więc jednocześnie NAS-em i streamerem. Dwa w jednym. Na koniec dodam jeszcze, że przez kilka tygodni korzystania z D1 nawet raz nie zdarzyło się przerwanie odtwarzania czy zawieszenie - całość działała bezproblemowo.

Lumin D1

Brzmienie

W zasadzie mógłbym opis brzmienia Lumina D1 zamknąć w jednym zdaniu - gra tak, jak Lumin A1. Ale pewnie nie każdy z czytelników zna starsze urządzenie tej manufaktury, więc postaram się opisać to bardziej szczegółowo. Stwierdziłem kiedyś, że pierwszy Lumin to najbardziej analogowo brzmiące, cyfrowe źródło dźwięku, jakie dane mi było słyszeć. To stwierdzenie jest tak samo prawdziwe dla D1, jak było wtedy. Uprzedzając ewentualne pytania powiem jeszcze, że nie chodzi tu o żadne zamulenie czy spowolnienie dźwięku, ale o pewien rodzaj brzmienia kojarzony z dobrym torem do odtwarzania płyt winylowych. Dźwięk jest rozdzielczy, jest świetna, szeroka i głęboka scena, bardzo dobry timing i jednocześnie zachowane jest pewne gęste wypełnienie. Teraz powiem coś, co właśnie może zdenerwować miłośników plików wysokiej rozdzielczości - Lumin gra pliki jakości CD tak, że naprawdę nie ma potrzeby szukania efemeryd w stylu legalnych plików DSF i DFF, czy plików PCM 24/192. Oczywiście nie musi to być prawda w każdym przypadku, ponieważ zdarza się, że pliki "gęste" są przygotowane z innego mastera i dlatego brzmią inaczej, często subiektywnie lepiej. Zalecam więc własne eksperymenty. D1 radzi sobie praktycznie z każdym dostępnym na rynku materiałem, więc nie stawia tutaj żadnych ograniczeń.

Podczas testów słuchałem D1 z bardzo różną muzyką, chyba udało mi się przesłuchać całkiem sporą część plikoteki. Zacznę więc od muzykowania mi najbliższego, czyli rocka. Tutaj w żadnym przypadku nie było skuchy. Czy to spokojne kołysanie grzbietów wielbłądzich Camel, czy wirtuozeria gitary elektrycznej w wykonaniu Johna Mayera, Jeffa Becka czy Slasha - wszystko było zagrane w punkt. Gitary były czytelne, a jednocześnie miały odpowiedni blask i wypełnienie. Ich kontury były może delikatnie rozmyte (to jeden z punktów, gdzie model A1 pokazuje swoją wyższość), ale nie przeszkadzało to absolutnie w delektowaniu się muzyką. Równie istotne było to, że pozostali muzycy i ich instrumenty były równie ważne w tworzeniu wydarzeń dźwiękowych jak liderzy. Czy to basiści, perkusiści czy klawiszowcy - każdy z tych instrumentów był słyszalny, każdy był wiernie pokazany i umiejscowiony na scenie w odpowiednim dla niego miejscu.

Nagrania jazzowe tylko potwierdziły wcześniejsze obserwacje. Niewielkie składy zabrzmiały z odtwarzacza z Hong Kongu rewelacyjnie. Naturalne brzmienia instrumentów, świetnie umiejscowieni na scenie muzycy, mnóstwo przestrzeni między nimi. Każde nagranie wciągało tak, że nie chciało się przestać słuchać, każdą płytę przesłuchałem od początku do końca, czasem nawet po kilka razy z rzędu. Co ciekawe, pomimo lekkiego pogrubienia konturów instrumentów, nie traciły one charakterystycznych dla siebie elementów brzmieniowych. Trąbka Milesa Davisa była tak ostra jak być powinna, a jednocześnie saksofon Cannonballa Adderleya był gładki jak aksamit.

Wszystkie wokale były nieco podkreślone, co dodało im tylko zmysłowości. Nawet nietypowe głosy, zazwyczaj dość trudne do prawidłowego odtworzenia, takie jak Asaf Avidan, Jon Anderson czy śpiewający falsetem Bruce Springsteen, zabrzmiały wyjątkowo wciągająco. Ale nie tylko męskie głosy - także Adele czy Mercedes Sosa dostały dodatkowej porcji zmysłowości. Taki "Lumin Touch" sprawiający, że wszystko brzmi spójnie i przykleja słuchacza do kolumn na długie godziny. Nie mogę nie wspomnieć o muzyce elektronicznej, szczególnie tej, nazwijmy to klasycznej, z dawnych lat, gdzie królowały syntezatory analogowe. Jarre, Vangelis, Detlef Keller - dzięki spójności i barwie Lumina czarowali wyjątkowo. Syntetyczne pejzaże dźwiękowe wciągały jak czarna dziura. Trudno było poprzestać na jednej płycie. Świetna podbudowa basowa, bardzo dobra rytmika tylko wzmagały przyjemność słuchania.

Nie jestem fanem muzyki klasycznej, ale przy pomocy D1 nawet ta "wchodziła" bezproblemowo. Jeśli już słucham klasyki, to najczęściej klawesynu, choć jest to bardzo trudny instrument do wiernego odtworzenia. Z Luminem nie ma z tym najmniejszego problemu. Jeśli tylko instrument i nagranie są odpowiedniej klasy - czeka nas prawdziwa uczta. Uważni czytelnicy pewnie zauważyli, że nie rozebrałem muzyki na czynniki pierwsze i nie opisałem po kolei poszczególnych pasm. Wynika to głównie z tego, że słuchając D1 nie ma się absolutnie chęci rozdzielania muzyki na składowe. Chłonie się ją jako całość, delektując się spektaklem kreowanym w pokoju odsłuchowym. Myślę że wszyscy audiofile i melomani, którzy posłuchają tego urządzenia, również nie będą mieli takiej potrzeby.

Lumin D1

Budowa i parametry

Wnętrze Lumina D1 jest może nieco mniej wypasione niż w A1 - wszystkie elementy zmontowano na jednej płytce drukowanej, jeśli pominiemy płytkę wyświetlacza, nie zastosowano też transformatorów wyjściowych Lundhala, niemniej użyte rozwiązania są bardzo zbliżone do tych, które możemy znaleźć u większego brata. Patrząc od przodu po lewej stronie umieszczono sekcję cyfrową, z procesorem schowanym pod solidnym radiatorem, i stabilizację napięcia. Po prawej mamy układ FPGA Altera Cyclone IV oraz rozbudowaną sekcję analogową. Sercem sekcji analogowej są dwa przetworniki cyfrowo-analogowe firmy Wolfson WM8741, po jednym na kanał. Układ analogowy jest w pełni zbalansowany, a elementy pasywne dobrane bardzo starannie. Producent nie podaje żadnych parametrów takich, jak pasmo przenoszenia czy odstęp sygnału od szumu. Może po prostu nikogo to nie interesuje.

Konfiguracja

Asus Eeebox PC (Win 8.1 + Foobar2000 + MinimServer), Monster Cable 250DCX, Vovox Vocalis, B&W 804S, Linn Unidisk 1.1, Hegel HD20, iFi Audio iDAC Micro, Stello U3, Manley Shrimp, Linn Akurate A2200, Linn Silver, Linn Black, Mogami Pure Resolution, Ultralink Audiophile Mk II, Gigawatt PF-2, Gigawatt PF-1, Enerr Holograph Hybrid, Gigawatt LC-2 mk II, Gigawatt LC-2, Gigawatt LC-1 mk II, Audionova Starpower mk II, Michell Gyro SE, Jelco 750D, Dynavector DV-20X2 L, Lyra Dorian, iFi Audio iPhono Micro, AKG K142HD, AKG K619, Pro-Ject HeadBox.

Lumin D1

Werdykt

Rozpoczynając niniejszy test trochę się bałem, że w konfrontacji z pamiętanym przeze mnie dźwiękiem A1, mały Lumin będzie stał na przegranej pozycji. Obawy okazały się płonne - D1 prezentuje dokładnie tę samą szkołę dźwięku, co starszy model. Pełne, nieco analogowe w odbiorze granie, z doskonałym timingiem i świetną barwą. Gdyby go bezpośrednio porównać z A1 udałoby się znaleźć różnice - pierwszą pewnie byłaby rozdzielczość, w A1 fenomenalna, w D1 po prostu dobra, ale za cenę, jaką trzeba zapłacić za testowany streamer, nie mam pytań. Zdecydowanie rekomenduję go wszystkim melomanom, także miłośnikom czarnej płyty, ponieważ stylistyka brzmienia bardzo ją przypomina. Jedynie osoby lubiące rozdzielać każdy włos na czworo mogą czuć się nieco zawiedzione, ale chyba w całej naszej zabawie chodzi o to, żeby mieć jak najwięcej przyjemności z obcowania z muzyką. A to Lumin zapewnia w 100%.

Dane techniczne

Obsługiwane formaty audio: DSD, DSF, DIFF, DoP, FLAC, ALAC, WAV, AIFF, MP3, AAC
Obsługiwane częstotliwości próbkowania: 44,1 - 384 kHz (PCM), 2,8 MHz (DSD)
Wejścia: Ethernet 100Base-T, 2 x USB
Wyjścia analogowe: XLR, RCA
Wyjścia cyfrowe: BNC SPDIF
Cena: 9990 zł

Sprzęt do testu dostarczyła firma Moje Audio.

Zdjęcia: Małgorzata Karasińska, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy7

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy8

Muzykalność
Poziomy8

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy8

Funkcjonalność
Poziomy8

Cena
Poziomy8


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Migawki

  • 1
  • 2
  • 3
Hijiri HCS i HCI

Hijiri HCS i HCI

Na polskim rynku pojawiły się nowe kable głośnikowe Hijiri HCS oraz interkonekty Hijiri HCI. Hijiri to marka japońskiej firmy Combak Corporation, a omawiane kable to kolejny projekt pana Kazuo Kiuchi. Na tle innych kabli tego producenta, HCS i HCI są stosunkowo przystępne. Dlatego w firmowych materiałach podkreślany jest dobry stosunek...

Piega Master Line Source 2

Piega Master Line Source 2

W Polsce pojawiły się właśnie hi-endowe kolumny Piega Master Line Source 2. To w prostej linii mniejsza wersja modelu Master Line Source, która sprawdzi się nie tylko w ogromnych pomieszczeniach odsłuchowych, ale też normalnych, choć - jak można się domyślać - wciąż raczej dużych salonach. Master Line Source 2 to...

Olympia Ceramica Vinyl

Olympia Ceramica Vinyl

Jeżeli kochacie winyle i lubicie wypełniać każde miejsce w domu różnymi przedmiotami związanymi z gramofonami, mamy dobrą wiadomość. Włoska firma Olympia Ceramica wypuściła właśnie łazienkową kolekcję o wiele mówiącej nazwie Vinyl. Umywalki, armaturę, szafki i dodatki zaprojektował Gianluca Paludi, a motyw przewodni jest oczywisty - widać tu odniesienia do gramofonowych...

Komentarze

Mama
Jestem z Was dumna i oby tak dalej!
Okobogee
Witam szanowne grono. Posiadam nowo zakupiony wzmacniacz Myryad Z240, jego moc znamionowa to 2 x 63 W/8 Ω lub 2 x 102 W/4 Ω. Myślałem aby go podłączyć pod głośn...
Paweł
Miło poczytać. Dobre, bo polskie, jest się czym pochwalić. Trzymam kciuki:)
Piotr
Uważam, że oprócz zasygnalizowanych tematów opisujących wzmacniacze, niezwykle ważna jest charakterystyka poziomu zniekształceń w funkcji oddawanej mocy. Najlep...
Kris
Miałem okazję posłuchać tych kolumn z bardzo drogą elektroniką - dźwięk bardzo kiepski.

Nowe testy

Poprzedni Następny
Audiolab 6000A

Audiolab 6000A

Ze sprzętem hi-fi jest trochę jak z ludźmi. Niektórzy bardzo dużo mówią, starają się być wszędzie i generować wokół siebie mnóstwo hałasu, z czego niestety niewiele wynika. Od czasu do...

Sennheiser PXC 550

Sennheiser PXC 550

W ostatnich latach można dostrzec coraz szybszy rozwój różnego rodzaju rozwiązań mobilnych dedykowanych fanom muzyki. Archaiczne walkmany i discmany już dawno odeszły do lamusa i ustąpiły miejsca odtwarzaczom plików, które...

Melodika BL30 MKIII

Melodika BL30 MKIII

Na rynku zestawów głośnikowych zrobiło się ostatnio strasznie gęsto. Ich producenci walczą nie tylko o względy klientów szukających sprzętu hi-endowego. Raz po raz przypominają sobie o segmencie budżetowym, wprowadzając kolumny...

Bannery boczne

Płyty

Agalloch - Ashes Against the Grain

Agalloch - Ashes Against the Grain

John Haughm i Don Anderson ewidentnie nie należą do pracusiów. Pomiędzy "The Mantle" a jej następczynią nastąpiła długa, czteroletnia przerwa...

Nowości ze świata

  • At first glance, the new McIntosh MTI100 Integrated Turntable may look like it's just a turntable, but a closer look will reveal that it is in fact so much more. Truly a one-of-a-kind product, it is designed for those who...

  • Cambridge Audio has developed a direct drive turntable featuring aptX HD wireless audio. By supporting high-resolution 24bit/48kHz streaming over Bluetooth to compatible amplifiers, speakers and headphones, the Alva TT delivers convenient and seamless, wireless streaming that doesn't compromise on audio...

  • Audio-Technica is introducing its most advanced pair of wireless noise-canceling headphones, the ATH-ANC900BT. Combining innovative digital hybrid noise-canceling technology with high quality, powerful audio performance, these over-ear headphones allow personalization of noise-canceling levels to suit your surroundings.

Prezentacje

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Polski sprzęt audio - to hasło przeciętnemu obywatelowi naszego kraju kojarzy się ze wzmacniaczami, kolumnami głośnikowymi i gramofonami sprzed kilku dekad. Większość z nas wyobraża sobie piękne wieże Unitry, Diory czy Radmora, kultowe Altusy lub gramofony takie, jak Daniel, Adam czy Bernard. Jeżeli myślicie, że to wszystko relikty minionego systemu,...

Poradniki

Dyskografie

Budgie - Zapomniany gatunek

Budgie - Zapomniany gatunek

Deski skrzypiały pod nogami, kiedy wchodził na strych. Strach jednak tłumiła fascynacja nowym, nieznanym wcześniej miejscem. Spróchniałe schody nie miały...

Galerie

30 hitów wystawy High End 2018

30 hitów wystawy High End 2018

Jeżeli chcecie się dowiedzieć co ciekawego będzie się działo na rynku audio w ciągu najbliższych kilku miesięcy, wystarczy wybrać się...

Wywiady

Popularne artykuły

Vintage

MPMan F10

MPMan F10

Przeglądając nasz dział Vintage czytelnik mógłby odnieść wrażenie, że historia audio jest pisana tylko przez stare gramofony, wzmacniacze i kolumny...

Partnerzy StereoLife

Sidemainstream
Muzyczny blog Jędrzeja Dobosza. Jak twierdzi sam autor, nieważne czy podąża się autostradą głównego nurtu, czy też pobocznymi, alternatywnymi dróżkami - ważne, aby muzyka była dobra.
Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.
Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.
Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.