Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Philips CD 100

  • Kategoria: Vintage
  • Jarosław Święcicki

Philips CD 100

Pamiętacie, jak pisałem o Sony CDP-101, pierwszym odtwarzaczu płyt kompaktowych na świecie? Wspomniałem wtedy, że Philips spóźnił się z premierą swojego urządzenia o miesiąc, tracąc tym samym miejsce w historii audio. Jego CD 100 miał premierę 1 listopada 1983 roku i był pierwszym odtwarzaczem płyt CD wyprodukowanym w Europie. Mało tego. Był pierwszym top loaderem, czyli playerem z płytą ładowaną od góry, poprzez uchylaną klapkę, a nie - jak to się przyjęło w większości stacjonarnych maszyn - poprzez wysuwaną tackę. Sercem CD 100 był autorski DAC Philipsa TDA1540, będący pierwszym przetwornikiem cyfrowo-analogowym na świecie oraz dziadkiem legendarnego TDA1541. TDA1540 powstał w roku 1980 i był monofonicznym układem 14-bitowym. Dlatego w pierwszym Philipsie użyto dwóch sztuk tego scalaka.

Dodatkowo sygnał był poddawany czterokrotnemu oversamplingowi. Innym ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w CD 100 był napęd CDM 0. Działał on na zupełnie innej zasadzie, niż transport w Sony CDP-101. Tam laser poruszał się po linii prostej na metalowych prowadnicach, a tutaj został umieszczony na stalowym ramieniu poruszającym się po łuku w polu magnetycznym. Budowa napędu opiera się na aluminiowym odlewie i jest konstrukcją iście pancerną, uważaną wręcz za niezniszczalną. Zresztą cały odtwarzacz jest bardzo solidny i waży ponad 5 kilogramów. Zapewne dzięki takiej budowie wiele sztuk tego modelu dotrwało do dzisiejszych czasów w bardzo dobrej kondycji. CD 100 nie powinien mieć problemów ani z mocno porysowanymi płytami, ani nawet z nagrywanymi CD-R-ami, o których przecież w czasach jego produkcji nikt nawet nie marzył.

Znalezienie egzemplarza w stanie gabinetowym nie powinno być trudne, aczkolwiek trzeba się liczyć z wydatkiem ponad tysiąca złotych. Czy warto? Niektórzy uważają, że brzmienie CD 100 i jego następcy - CD 101 - do dziś jest nie do uzyskania w nowych odtwarzaczach sprzedawanych w podobnej cenie. Co prawda na rynku wtórnym znajdziecie zapewne mnóstwo innych playerów w tym przedziale cenowym. Niektóre zagrają lepiej i będą zapewne o wiele młodsze, ale decydując się na Philipsa CD 100 kupujemy też kawałek fascynującej historii audio.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Nowe testy

Poprzedni Następny
Mission QX-2

Mission QX-2

Melomani szukający niedrogich, ale porządnych zestawów głośnikowych nie mają dziś powodów do narzekania. Wprawdzie nie wszystkie modele dostępne na rynku potrafią wybić się ponad poziom budżetówki, a rzadko która firma...

Albedo Monolith Reference

Albedo Monolith Reference

Polskich producentów sprzętu audio można podzielić na trzy grupy. Do pierwszej należą firmy produkujące sprzęt bardzo wysokiej jakości, zachwalany nie tylko w rodzimej, ale także zagranicznej prasie. Z reguły są...

Denon CEOL N10

Denon CEOL N10

Niektórzy zaczynają dzień od papierosa, inni od płatków z mlekiem i telewizji, ja natomiast od kawy, kanapki i przeglądania ulubionych serwisów internetowych. Zwykle na kanapie w domu, ale kiedy muszę...

Komentarze

Krzysztof
Słuchałem Oberonów 7 na Audio Video Show i bas był całkiem niezły jak na głośniki za te pieniądze. Podłączone to było do sprzętu Denona dopasowanego cenowo do g...
BEN
Mam ten magnetofon. Oryginalny, kupiony w Japonii od razu po ukazaniu się na rynku. Ceny nie pamiętam. Problem w tym, że trzeba wymienić pasek/paski napędowe, g...
Grześ
Mój czarny 5102 z wskaźnikami Varia kosztował w 1981 roku 14500 zł. Mam go do dziś. Renowację przeprowadził były pracownik firmy, pan Bartkowski w Radmorze w Gd...
Jarek
Dziękuję, dobrze podpowiedziane. Do zobaczenia na Audio Video Show.

Bannery boczne

Płyty

Newsy

PMC Fact Fenestria

PMC Fact Fenestria

Brytyjska firma wprowadza do sprzedaży flagowe, mierzące 1,7 metra kolumny o nazwie Fact Fenestria. Ich projektowanie trwało aż pięć lat,...

Prezentacje

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

O historii sprzętu audio można się wiele nauczyć przeglądając dzieje firm, które tworzą go od wielu, wielu lat. Korzeni większości wynalazków stanowiących swoiste kamienie milowe w rozwoju technologii nagrywania i odtwarzania dźwięku należy oczywiście szukać w Europie i USA, ale chyba nikt nie ma wątpliwości, że życie dzisiejszych audiofilów nie...

Poradniki

Dyskografie

Callisto - Ewolucja post metalu

Callisto - Ewolucja post metalu

Skandynawia od lat słynie przede wszystkim z ekstremalnych odmian metalu, głównie z przedrostkiem "black". Jednak raz na jakiś czas trafiają...

Galerie

30 hitów wystawy High End 2018

30 hitów wystawy High End 2018

Jeżeli chcecie się dowiedzieć co ciekawego będzie się działo na rynku audio w ciągu najbliższych kilku miesięcy, wystarczy wybrać się...

Wywiady

Partnerzy StereoLife

Sidemainstream
Muzyczny blog Jędrzeja Dobosza. Jak twierdzi sam autor, nieważne czy podąża się autostradą głównego nurtu, czy też pobocznymi, alternatywnymi dróżkami - ważne, aby muzyka była dobra.
Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!
Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.
Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.

Słownik

Poprzedni Następny

FLAC

Free Lossless Audio Codec - format bezstratnej kompresji dźwięku chętnie wybierany przez audiofilów. W przeciwieństwie do stratnych kodeków dźwięku takich jak Vorbis, MP3 i AAC, kodek FLAC nie usuwa żadnych...

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.