Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Numerologia stosowana

  • Kategoria: Felietony
  • Małgorzata Karasińska

Numerologia stosowana

Jako, że idzie wiosna, dzisiaj będzie optymistycznie. Ostatnimi czasy zaczynam wierzyć w lepszą przyszłość. Na razie jest to lepsza przyszłość branży audio, ale zawsze lepsze to niż nic. Nasz naród genetycznie zaprogramowany jest do marudzenia i wynajdowania dziury w nawet w najpiękniejszej całości, a sceptyków opowiadających, że audio skończyło się kilkadziesiąt lat temu i od tamtej pory sprzęt jest jedynie coraz gorszy jest od metra. Ale nie o tym miało być. Dziś zupełnie o innym zjawisku. Od roku, czyli od czasu założenia StereoLife ilość konstruktorów sprzętu, akustyków, realizatorów dźwięku czy osób odpowiedzialnych za tworzenie pokoi odsłuchowych w moim życiu drastycznie wzrosła. Spotkania z nimi zawsze są okazją do dyskusji i poznania filozofii drugiej strony.

Jednego złotego środka na zrobienie dobrego sprzętu nie ma, a ile jest osób, tyle prawd. Teoretycznie teoria powinna być jedna, ale tylko teoretycznie:) Jakoś nie chce to działać w ten sposób. I bardzo dobrze. Ja patrzę na tę sprawę egocentrycznie, bo gdyby wszystkie graty były takie same, byłabym bezrobotna. Spora część z tego źródła wiedzy wyznaje kult pomiarów. Na początku sądziłam, że to bardzo dobrze. Wszak umysł ludzki to rzecz omylna, a słuch absolutny nie należał się każdemu. Coraz częściej jednak spotykam się ze stwierdzeniem, że nie ma sensu słuchać swojego dzieła, skoro w pomiarach wychodzi dobrze. Sytuacja może też być odwrotna. Pomiary mogą nie być zadowolone. Pomiary twierdzą, że bas zaczyna się od nieprzyjemnej dla ludzkiego ucha częstotliwości, a wykres przyjmuje kształt słoneczka zamiast kwiatuszka. Co z tego, że obiektywnie kolumny grają świetnie i słoneczkowaty wykres w ogóle nie przeszkadza im w byciu świetnym głośnikiem. Nie można tego zaakceptować. Trzeba gmerać dalej, kombinować, przelutowywać, aż pomiary zatwierdzą produkt. Nawet jeśli w ten sposób utracimy scenę, barwę czy cokolwiek innego, co tworzyło charakter sprzętu i było jego zaletą.

Podobnie ma się rzecz z tworzeniem pokoi odsłuchowych. Załóżmy, że chcemy takowy zbudować. Jak to może wyglądać? Zadzwonimy po akustyka, który przyjedzie z większą ilością sprzętu niż pogromcy duchów. Następnie pobiega z mikrofonem dookoła pokoju, zajrzy nim w każdy róg pomieszczenia i stwierdzi, że to się do niczego nie nadaje i trzeba wytłumić. Przyjdzie do naszego domu niemała przyczepa paneli akustycznych, który stworzy nam sterylne pomieszczenie. Śmiało możemy w nim mordować ludzi. I tak nikt nie usłyszy. Ja na przykład test takowego pomieszczenia rozpoczęłabym od rękoczynu na akustyku, który z mojego domu chce zrobić komorę bezechową. Na własnej skórze mógłby się wtedy przekonać, czy efekty jego pracy są zadowalające.

Zaczęłam od optymizmu i na optymizmie skończę. Ostatnio konstruktor, którego lubię i szanuję powiedział, że tworzenie sprzętu to jak bycie w lesie. Ciemno i nie wiadomo, co robić. Pomiary to jedynie latarka. Wciąż nie wiadomo, co robić, ale może przynajmniej się nie zabijemy. Jeśli ktoś, kto wyznaje taką filozofię potrafi zrobić doskonały sprzęt - a wiem, że potrafi - to chyba musi być w tym sporo prawdy. Im jestem starsza, tym bardziej zaczynam doceniać w ludziach zdrowy rozsądek. I o niego właśnie apeluję w tym momencie. Wszystko, co związane ze słuchaniem ma służyć ludziom. Dźwięki mają dawać przyjemność słuchaczom, a nie kartce papieru. Jak już mówiłam, jestem egocentryczna. Wolałabym, żeby konstruktor chciał uszczęśliwić mnie, a nie jakiś świstek z wykresem. Jeśli o tym zapomnimy i zapatrzymy się na numerki, cała ta zabawa przestaje mieć sens. A chyba wszyscy się zgodzimy, że na pewno nie o to tu chodzi.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wygrzewanie sprzętu audio - fakty i mity

Wygrzewanie sprzętu audio - fakty i mity

Niezależnie od tego, z jakim rodzajem sprzętu grającego mamy do czynienia, w jego instrukcji obsługi, recenzjach publikowanych w specjalistycznych magazynach, a nawet w opiniach użytkowników często można zetknąć się z jednym niezwykle istotnym pojęciem - wygrzewanie. Warto o nim pamiętać, ponieważ zdaniem wielu audiofilów ów proces ma niebagatelny wpływ na...

Anssi Hyvönen - Amphion

Anssi Hyvönen - Amphion

Założona w 1998 roku firma Amphion od samego początku projektuje oraz konstruuje kolumny głośnikowe wyróżniające się czymś, czego brakuje wielu dostępnym na rynku konstrukcjom - niezwykle niską wrażliwością na niedoskonałości akustyki pomieszczenia odsłuchowego. Dzięki przemyślanym rozwiązaniom technicznym zestawy tej marki potrafią wypełnić dowolną przestrzeń wysokiej jakości dźwiękiem, a przynajmniej tak...

Wszystko o subwooferach

Wszystko o subwooferach

Jeżeli interesujecie się sprzętem audio, możliwe, że co najmniej raz zastanawialiście się nad zakupem subwoofera. W dzisiejszych czasach takiego urządzenia potrzebuje praktycznie każdy prawidłowo skonfigurowany system kina domowego, a i w konfiguracjach dwukanałowych takie basowe wspomaganie kolumn głównych potrafi przynieść wiele korzyści. Zamiast zastanawiać się, czy nasze kolumny nie są...

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Każdy, kto zapragnął złożyć porządny system stereo, prędzej czy później stanie przed wyborem wzmacniacza. Urządzenie to jest niezbędnym elementem zestawu audio - wszystko jedno, czy mówimy o audiofilskich konfiguracjach za setki tysięcy złotych, czy o kolumnach aktywnych, soundbarach, a nawet głośnikach lub słuchawkach bezprzewodowych - wszędzie czai się element, który...

Roger Kessler - Piega

Roger Kessler - Piega

Piega to prawdopodobnie najsłynniejszy szwajcarski producent zestawów głośnikowych. Firma założona w 1986 roku przez Leo Greinera i Kurta Scheucha początkowo była typowo hobbystyczną, garażową manufakturą. Kurt skupił się na opracowywaniu pionierskich przetworników, natomiast Leo wziął na siebie sprawy związane z wzornictwem oraz finansami spółki. W pewnym momencie znakiem rozpoznawczym Piegi...

Nowe testy

Poprzedni Następny
Melodika BSSC95xx

Melodika BSSC95xx

Melodika to polska marka, która od samego początku działalności opowiadała się za zdroworozsądkowym podejściem do sprzętu audio. Trzonem oferty są kable i akcesoria, jednak firma kojarzona jest też z bardzo...

JBL Tour One M2

JBL Tour One M2

Kupowanie słuchawek bezprzewodowych przypomina rozwiązywanie skomplikowanej łamigłówki. Wybór zestawów głośnikowych, wzmacniacza, streamera czy gramofonu to przy tym bułka z masłem. Zacznijmy od tego, że sprzęt stacjonarny nie musi pasować do...

Focal Bathys

Focal Bathys

Kilkukrotnie podczas swojej przygody z testowaniem i użytkowaniem słuchawek dochodziłem do punktu, w którym stwierdzałem, że to już opus magnum, punkt kulminacyjny i apogeum tego, czego potrzebuję. Wydawało mi się,...

Komentarze

a.s.
Cieszą mnie te nazwy jak Zen Hologram, audiofil wtedy już jest podjarany.
Andrew
@Lucas 688 - Chyba lepiej wybrać Denka, mam Onkyo A-9050 i po modyfikacjach gra lepiej niż wcześniej. ale wydaje mi się. że Denon 900NE gra ładniej. Najlepiej p...
właściciel
Hologram II to nieco inna półka - jednak wyższa. Ale Melodika też gra bardzo zacnie, tylko bez tego mięsistego basu Acoustic Zenów i bez aż takiej głębi sceny.
Przemek
Porównanie flagowca Melodika do z tego co pamiętam Ultra Blue 2 jest drugim modelem Tellurium Q od dołu ma się nijak, bo to nie ta klasa. Przy tej cenie BS wtyk...
Wojciech Lisowski
Nie wiem, nie słyszałem, ale wygląda trochę badziewnie. Szczególnie CD lichutko.

Płyty

Riverside - ID.Entity

Riverside - ID.Entity

W ubiegłym roku minęło sporo czasu, zanim pojawił się jakiś album, na który naprawdę czekałem. W bieżącym sytuacja jest zgoła...

Newsy

Tech Corner

Roon - Nowa jakość streamingu

Roon - Nowa jakość streamingu

Z badań i raportów dotyczących udziału poszczególnych nośników i platform w rynku muzycznym wynika, że pliki i serwisy streamingowe wyprzedzają konkurencję o kilka okrążeń. Temat nośników fizycznych wydaje się zamknięty i nawet ogarniająca cały świat moda na winyle i gramofony nie jest w stanie odwrócić losów tej wojny. O ile...

Prezentacje

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

Co przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o Francji? Wiadomo - świetna kuchnia, doskonałe wina i sery, luksusowe perfumy, nowoczesna architektura, pokazy mody, festiwale filmowe, słynni malarze i wiecznie zakorkowane uliczki Paryża. Dla amatorów sprzętu hi-fi jest to także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To właśnie tutaj...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Anssi Hyvönen - Amphion

Anssi Hyvönen - Amphion

Założona w 1998 roku firma Amphion od samego początku projektuje oraz konstruuje kolumny głośnikowe wyróżniające się czymś, czego brakuje wielu...

Vintage

Sony TPS-L2

Sony TPS-L2

Tak wygląda pierwszy przenośny magnetofon w historii! Wszystko się zaczęło od tego, że współzałożyciel firmy Sony - Masaru Ibuka -...

Słownik

Poprzedni Następny

SPDIF

Standard połączenia cyfrowego dla sygnału audio przeznaczony do urządzeń domowych, oparty na opracowanym wcześniej standardzie AES/EBU przeznaczonym raczej do użytku profesjonalnego. SPDIF został wprowadzony przez firmy Sony i Philips, skąd...

Cytaty

LudwikJerzyKern.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.