Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Z wizytą w AudioSource

Z wizytą w AudioSource

W postpandemicznej rzeczywistości nawet życie dziennikarza opisującego sprzęt stereo wygląda trochę inaczej. Niby robota taka sama, ale nagle zabrakło w niej bezpośredniego kontaktu z ludźmi, a obecnie, choć czasy noszenia maseczki w każdej kieszeni wydają się odległe, branża przywykła do innego trybu funkcjonowania. Jeśli z kimś rozmawiam, to raczej przez telefon, a jeśli mam dostać nowy sprzęt do przetestowania, na dziewięćdziesiąt procent zostanie on przywieziony przez kuriera, a nie dostarczony osobiście lub odebrany przeze mnie z salonu. Różnego rodzaju spotkania, premiery, konferencje prasowe, majówki i wieczorki z muzyką przed pandemią były normą. Czasami kilka razy w miesiącu pakowałem aparat i jechałem gdzieś, gdzie pokazywano nowe kolumny albo odbywała się prezentacja prowadzona przez gościa z dalekiego kraju. Teraz dostaję głównie zaproszenia na webinary, które zwykle olewam, bo za chwilę i tak otrzymam pełną notkę informacyjną ze zdjęciami i wszystko przeczytam sobie po polsku. Niestety, albo właśnie stety, nie wszystko można zrobić zdalnie. Znacznie lepiej jest czasami wybrać się w jakieś ciekawe miejsce, spotkać zarażonych tą samą pasją ludzi, obejrzeć sprzęt na żywo, a przede wszystkim posłuchać go w komfortowych warunkach. I właśnie w taki sposób spędziłem ubiegłą sobotę, a to dzięki prezentacji zorganizowanej przez firmę Audio Atelier i salon AudioSource

Od pewnego czasu docierały do mnie różne przecieki, że niebawem pod warszawą zostanie otwarty nowy salon z hi-endowymi zabawkami. Chociaż "salon" to właściwie kiepskie określenie, bowiem słowo to kojarzy mi się ze sklepem zlokalizowanym w centrum handlowym lub przy ruchliwej ulicy, a spokojna okolica w Łazach, przy wylotówce na Grójec, to przecież zupełnie inny, znacznie spokojniejszy klimat. Jeżeli pomyśleliście, że nawet w takim miejscu można postawić budynek z przeszklonymi witrynami, za którymi już z parkingu widać ogromne kolumny i wzmacniacze lampowe, znów pudło. AudioSource to właściwie dom, który niemal po brzegi wypełniono elektroniką audio. I to nie byle jaką. Od razu widać, że są to urządzenia wybrane przez specjalistów pracujących w tej branży od dawna.

Kiedy wszedłem na poddasze, gdzie znakomita większość tej aparatury jest "magazynowana", byłem oczarowany jej różnorodnością. Triangle, Gradient, Buchardt Audio, Diapason, JBL, Franco Serblin, JMR, Naim, Unison Research, Jadis, Audio Analogue, Ars-Sonum, Accuphase, Waversa Systems, DIMD, Roksan, Musical Fidelity, Norma, Marantz, TEAC, Mark Levinson, Aqua, PrimaLuna, Kuzma, J. Sikora - to tylko początek wyliczanki. Urządzeń wielu z tych marek w Warszawie zwyczajnie brakowało, a teraz można zapoznać się z nimi bez najmniejszego problemu. Co więcej, audiofile regularnie odwiedzający stołeczne salony hi-fi doskonale wiedzą, że panuje w nich dość ostry podział na marki "swoje" i "nieobecne". Czasami dochodzi do kuriozalnych sytuacji, gdy posiadacz wzmacniacza danej marki słyszy, że trzeba go będzie zmienić, bo nawet w zbliżonej cenie można kupić coś znacznie lepszego (oczywiście chodzi o to "swoje"), a później macierzysta firma przejmuje dystrybucję, sprzęt tego producenta ląduje na półkach i nagle staje się super. Mam wrażenie, że w AudioSource tak nie będzie. Tutaj nie ma chłopców do bicia. Są tylko i wyłącznie urządzenia, które, zwykle na podstawie odsłuchów, wybrali założyciele tego "domku ze sprzętem". Klimat tego miejsca znakomicie oddaje plakat wiszący w kuchni. Krótko mówiąc, nie jest to sklep, w którym czujemy się jak pacjenci czekający w kolejce do lekarza, a raczej coś w rodzaju audiofilskiego klubu prowadzonego przez pasjonatów. Jestem pewien, że jeszcze nie raz w nim zagoszczę.

Główną atrakcją sobotniego spotkania była prezentacja systemu włoskiej marki Grandinote, którą poprowadził zresztą jej założyciel, Massimiliano Magri. Zestaw składał się z gramofonu J. Sikora Initial Max z wkładką Miyajima Shilabe, przedwzmacniacza gramofonowego Grandinote Celio, streamującego przetwornika Volta, wzmacniaczy zintegrowanych Shinai i Supremo, okablowania marek Hijiri i Luna oraz potężnych kolumn Grandinote Mach 8 XL. Początkowo byłem pełen obaw, ponieważ sala odsłuchowa w AudioSource nie jest gigantyczna. Czułem się tam prawie jak w domu, no ale do własnego salonu na pewno nie wstawiłbym podłogówek wielkości dorosłego chłopa. Mach 8 XL nie są jednak kolejnymi wielkimi kolumnami stworzonymi tylko po to, aby leczyć męskie kompleksy. Wyposażono je w osiem głośników nisko-średniotonowych, ale nie po to, aby dźwięk był potężniejszy, a raczej po to, aby... wyeliminować klasyczną zwrotnicę. Massimiliano Magri doszedł do wniosku, że w każdych klasycznych zestawach głośnikowych to właśnie ten element jest najsłabszym ogniwem, i to bez względu na to, z jak złotych kondensatorów, audiofilskich rezystorów i kosmicznych cewek by się nie składał. Założyciel Grandinote'a uznał, że trzeba się go pozbyć, ale jak? Rozwiązaniem ma być zastosowanie "zwrotnicy mechanicznej", czyli odpowiednio strojonych komór, w których zamontowany jest każdy z przetworników (od wewnątrz jest to coś pomiędzy między bass-refleksem a linią transmisyjną). W systemie nazwanym SRT (Semi Resonant Tube) woofery są więc niefiltrowane, a w modelu Mach 8 XL towarzyszy im tubowy głośnik wysokotonowy kompresyjny.

Efekt? Cóż, ponieważ nie spędziłem w sali odsłuchowej całego dnia (a niektórzy zalegli w niej na długie godziny), mogę tylko powiedzieć, że zagrało to spektakularnie. Widząc potężne kolumny wstawione do całkiem normalnego, dobrze zaadaptowanego pokoju, spodziewałem się dźwięku rodem z pokazów sprzętu car audio, gdzie do względnie małych aut pakuje się szesnaście subwooferów. Otóż nie. Zagrało czysto, energicznie, żwawo, z odpowiednim wykopem i trójwymiarową przestrzenią. Czego jak czego, ale tak przekonującej, ostro naszkicowanej, pełnej świeżego powietrza sceny stereofonicznej mogą podłogówkom Grandinote'a pozazdrościć najlepsze monitory w zbliżonej cenie. Co do elektroniki, wiem tylko tyle, że na pierwszy rzut oka jest mało włoska, bo... Ech, co tu dużo gadać, brzydkie toto strasznie. Dobra, wiem, że piękno jest w oku patrzącego, że o gustach się nie dyskutuje, że każda potwora i tak dalej, ale nie chodzi mi nawet o to, że nie podoba mi się wzornicza koncepcja Massimiliano Magriego, tylko o to, że tej koncepcji tutaj po prostu nie ma. Ot, czarne klocki z białymi napisami i przyciskami w losowych miejscach. Wierzę, że pod względem elektronicznym urządzenia Grandinote'a są naprawdę dopracowane, bo było to słychać, ale przydałaby się tu kuracja upiększająca w stylu tego, co zrobiła ostatnio firma Fezz Audio. Było brzydko, a teraz, za sprawą dobrych specjalistów od dizajnu, jest tak pięknie, że klocki Fezza zgarniają nagrody za sam wygląd. Massimiliano, przyjacielu, nie boisz się, że zainteresuje się tym jakiś włoski urząd do spraw estetyki? Spójrz na swoje klocki, a następnie na sprzęt takich marek jak Unison Research, Pathos, Audio Analogue, Aqua czy nawet Norma. Porównaj swoje kolumny z Sonusami, Operami, Audelami, Chario i Diapasonami. Nic? W takim razie wyobraź sobie, że przyjechałeś do Polski, a tu pogoda paskudna, wszędzie brzydko, jedzenie niedobre, a ludzie mało gościnni i zwyczajnie niemili. Tak się czuję, gdy słyszę hasło "włoski sprzęt audio", a widzę to, co zobaczyłem. Ale grało cudownie. Podobno to liczy się najbardziej, choć patrząc na zakupowe decyzje audiofilów - nawet tych, którzy twierdzą, że słyszą pierdnięcie komara w domu na drugim końcu ulicy - dawno włożyłem takie opowieści między bajki. W tym miejscu pozwolę sobie postawić kropkę. Resztę, mam nadzieję, opowiedzą zdjęcia. Dziękuję organizatorom za zaproszenie i mam nadzieję, że nie było to ostatnie tego typu spotkanie w AudioSource.

Komentarze (3)

  • Marek

    Będąc we Włoszech w czasach pandemii właściwie bez zapowiedzi odwiedziłem Massimiliano (Maxa) w fabryce, gdzie produkuje swoje kolumny. Poczęstował kawą, posłuchaliśmy razem muzyki. Znajomość pozostała do dzisiaj, a ja cieszę się zakupionym Celio.

    1
  • Ja

    Mam elektronikę od tego brzydactwa:) Wzmacniacz i streamerodaca. Powiem tak, dla mnie to sprzęt na lata. Niesamowicie muzykalny, po prostu nie mam potrzeby czegokolwiek poprawiać. Miałem w swojej karierze wiele utytułowanych urządzeń, ale po tygodniach czy miesiącach szukałem dalej. Teraz zapominam o sprzęcie. Tylko muzyka. Polecam spróbować, najlepiej w domu. Dystrybutor nie robi z tym problemu. Ale ostrzegam, może to być chwila o decyzji sprzedaży tego, co masz... Jeszcze jedno zastrzeżenie. To gra bardzo analogowo, organicznie. Raczej nie polecam miłośnikom audiofilskich oscyloskopów.

    0
  • a.s.

    Jeśli jest wysokotonowy musi być filtrowany, więc nie można mówić o braku zwrotnicy, a jest to jeszcze gorsze, bo w zakresie największej czułości ucha mamy zniekształcenia fazowe w miejscu łączenia się pasm wysokotonowego i wysokich tonów szerokopasmowego. Dla niektórych audiofilów hasło złote kondensatory albo brak zwrotnicy powoduje, że słyszą, co chcą słyszeć. Zwrotnica to zło konieczne i najdokładniejsza jest cyfrowa, wtedy rzeczywiście miedzy wzmacniaczem a głośnikiem jest kawałeczek przewodu. Ale jak tu postawiać klocuszki pod przewody pytony.

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

No i jak tu - w kilku akapitach - opisać zespół takiego kalibru jak Led Zeppelin? Grupa, która dosłownie wstrząsnęła światem muzycznym niczym ciężkie kroki tytana z mitologii greckiej i uwiodła serca milionów słuchaczy jak nimfa leśna uwodzi maluczkich w dawnych klechdach. Pioruny perkusyjnych uderzeń sprowadzane na ten świat przez...

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni: "O, nie, moja muzyka zniknie!". Drudzy: "No i dobrze, koniec z tym oszustwem!"

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni:…

Wreszcie stało się to, co zdaniem wielu audiofilów stać się musiało, a może nawet nastąpiło to odrobinę za późno. Serwis strumieniowy TIDAL poinformował swoich użytkowników o "nadchodzących zmianach w formatach audio", a treść zamieszczonego na stronie serwisu komunikatu jest w gruncie rzeczy bardzo prosta - TIDAL "wychodzi" z formatów MQA...

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson: Kupcie mój system za milion złotych

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson:…

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci świata hi-endowego sprzętu audio, konstruktor znany jako pionier wysokiej klasy technologii od wczesnych lat siedemdziesiątych, Mark Levinson, w gorzkich słowach skrytykował rynek luksusowej aparatury hi-fi i kierunek, w którym jego zdaniem branża ta zdaje się podążać. W wywiadzie dla youtube'owego kanału Audiophile Junkie Levinson podzielił...

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Podczas jednej z ostatnich rodzinnych wizyt prezentowałem zainteresowanemu członkowi rodziny swój zestaw grający. Usłyszałem wtedy dość intrygujące pytania: "A wzmacniacz nie powinien mieć korektora? Ma tylko pokrętło głośności?". Padły one z ust osoby, dla której czymś całkowicie naturalnym jest, że nawet współczesny amplituner kina domowego, z którego zresztą obecnie korzysta,...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Auralic Vega S1 + PSU S1

Auralic Vega S1 + PSU S1

Strumieniowe odtwarzacze audio to gorący towar. Chyba nie przesadzę, jeśli powiem, że ponad połowa zapytań, jakie otrzymujemy od czytelników na redakcyjną skrzynkę mailową i przez różnego rodzaju komunikatory, dotyczy właśnie...

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Producenci sprzętu grającego lubią chwalić się swoimi szczytowymi osiągnięciami, jednak w ofercie każdej firmy kluczową rolę pełnią modele, które po prostu najlepiej się sprzedają. To one zapewniają fundusze na dalszy...

Astell&Kern Kann Ultra

Astell&Kern Kann Ultra

Koreańska marka Astell&Kern wyspecjalizowała się w zaskakiwaniu audiofilów luksusowymi odtwarzaczami przenośnymi. Kiedy na rynku debiutowały jej pierwsze hi-endowe playery, miałem wątpliwości, czy nie będzie to krótkoterminowa, jednorazowa akcja, ponieważ ceny...

Komentarze

stereolife
@Garfield - Faktycznie, dziękujemy za komentarz. Dopisaliśmy tę informację do testu. Jak przystało na użytkowników sprzętu Apple'a, często zapominamy, że istnie...
Garfield
Może coś mi umknęło, ale nie widzę w artykule żadnej wzmianki o tym, że firmowa aplikacja działa tylko na platformie firmy Apple. Ja to wiem i większość czyteln...
Piotr
Posłuchałem tego wydania na TIDAL-u i muszę stwierdzić, że wokal zupełnie nie pasuje do wyglądu tej kobiety z okładki (jak mniemam to ona śpiewa?) Obstawiałbym ...
Jurek
Dla mnie korekcja tylko na źródle, wzmacniacz to ma być "drut ze wzmocnieniem". Pozdrawiam!
Tomasz
@stereolife - Ja to nigdy nie zrozumiem, jak można testować taki produkt, nie zapewniając sobie takiej samej jakości ze źródła - po to Sennheiser ma w ofercie a...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Czy to w domowym zaciszu, na koncercie, podczas pracy w studiu czy w samochodzie - wzmacniacz jest jednym z kluczowych elementów każdego systemu stereo. Czym właściwie jest? Najprościej można powiedzieć, że jest to układ elektroniczny, którego zadaniem jest wytworzenie na wyjściu sygnału analogowego będącego wzmocnioną kopią sygnału podanego na wejście....

Nowości ze świata

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

  • Sonus Faber announced the launch of Suprema, a groundbreaking loudspeaker system rooted in luxury, unparalleled audio excellence and meticulous craftsmanship. Marking the brand's 40th anniversary, the Suprema system, featuring two main columns, two subwoofers and one electronic crossover, represents the...

  • Naim unveils Uniti Nova Power Edition, an all-in-one player that drives Hi-Fi loudspeakers with power and musical resonance Uniti Nova Power Edition is the new all-in-one player from Naim, the British brand that excels in the creation of high-end Hi-Fi...

Prezentacje

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Yamaha to jeden z producentów sprzętu hi-fi, którego logo kojarzą niemal wszyscy. Nie tylko ze względu na jego obecność na popularnych amplitunerach, soundbarach, głośnikach bezprzewodowych i systemach mikro, ale także produktach związanych z domową aparaturą audio bardzo luźno albo wcale. Nie ulega jednak wątpliwości, że w wielu kręgach, także wśród...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

The Ocean - Głębia barw metalu

The Ocean - Głębia barw metalu

Niemcy to bardzo poukładany naród. Ich powiatowe i gminne drogi po wielu latach użytkowania nierzadko są w lepszym stanie niż...

Wywiady

Tomasz Karasiński - StereoLife

Tomasz Karasiński - StereoLife

Chcąc poznać ludzi zajmujących się sprzętem audio, związanych z tą branżą zawodowo, natkniemy się na wywiady z konstruktorami, przedsiębiorcami, sprzedawcami,...

Vintage

Sony WM-W800

Sony WM-W800

Pamiętam, gdy szukając ciekawych magnetofonów w Internecie po raz pierwszy zobaczyłem zdjęcie Walkmana Sony WM-W800. Myślałem, że to jakaś przeróbka...

Słownik

Poprzedni Następny

Bi-amping

Rodzaj konfiguracji systemu audio, w której każda z kolumn napędzana jest nie jednym, ale dwoma wzmacniaczami. Aby zastosowanie tego rozwiązania było możliwe, kolumny muszą mieć dwie pary gniazd - dla...

Cytaty

OtarIosseliani.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.