Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

Pod koniec czerwca ukazał się nowy album zespołu ECHA, zatytułowany po prostu "Echa". Choć grupa istnieje już prawie dziesięć lat, wydanie płyty w takiej formie, pod nową nazwą można tak naprawdę traktować jako początek kolejnego rozdziału, nowe rozdanie lub ponowny debiut. Zawartość krążka zdaje się to potwierdzać. Może nie jest to jeszcze muzyczne arcydzieło, ale na pewno dostajemy sporo ciekawego, odważnego i bardzo swobodnego grania. Bez silenia się na oryginalność z pogranicza kiczu, wyczuwalnego na kilometr parcia na szkło czy atakowania słuchacza głupawymi numerami obliczonymi na skupienie jego uwagi choćby na dwie minuty. Po ludzku i po swojemu. Płyta nie okazała się oczywiście spektakularnym sukcesem, nie dotarła do pierwszego miejsca na oficjalnej liście sprzedaży OLIS-u ani nie pokryła się złotem. Ale nie o to chodziło. Zespół robi swoje, a jego członkowie cieszą się z kolejnych sukcesów, bo lubią grać i robią to w bardzo naturalny sposób. A ponieważ wciąż niewiele o nich wiadomo, postanowiliśmy sprawdzić co sami powiedzą o sobie.

Jak mogliśmy przeczytać w materiałach udostępnionych przez wydawcę w momencie premiery ostatniego krążka, ECHA oferują dojrzałe, eklektyczne brzmienie z wyrazistym wpływem alternatywy, choć w ich muzyce nie brakuje rockowych, mocniejszych akcentów. "Echa" to jedenaście podróży w oryginalny brzmieniowo świat ilustrowany ciekawymi tekstami. Promująca album piosenka "Polska na supeł" została wspaniale przyjęta przez słuchaczy Eski Rock i przez kilka tygodni gościła w zestawieniu Listy Przebojów Programu III Polskiego Radia, a sam album został płytą tygodnia w radiowej Czwórce. Grupa zdobyła liczne nagrody, między innymi w konkursach "Scena Machiny" i "Letni Hit Machiny", a także w plebiscytach portali internetowych. Ich dwa poprzednie albumy, "Co tam myślisz" i "Wszyscy i nie tylko wszystko" zebrały pozytywne recenzje na łamach gazet i portali muzycznych. Utwory z tych albumów gościły na antenie Trójki i Eski Rock. ECHA występowały na Open'er Festival, Slot Art Festival, Jarocin Festival, HejFest, Warsaw Orlen Maraton, nie wspominając oczywiście o licznych koncertach klubowych. Chłopaki mają na koncie również supportowanie takim grupom, jak Myslovitz, Happysad, Kult czy Perfect. Jak na grupę, o której wciąż słyszało niewielu melomanów, to bardzo długa lista ważnych wydarzeń i osiągnięć. Co wspominają najlepiej, jak traktują swoją najnowszą płytę i jak widzą najbliższą przyszłość?

"ECHA? Co to takiego?" - pomyśli pewnie większość osób czytających ten wywiad. Czy moglibyście więc najpierw powiedzieć kilka słów o sobie i o historii zespołu?

Krzysiek: Echa to zielonogórsko-wrocławski zespół, który powstał na bazie zespołu Bezsensu i wydał właśnie debiutancką płytę w SP Records. Zespół tworzą: Krzysiek Garbaciak (wokal, gitara), Marcin Gryszczuk (bas), Marcin Urszulak (perkusja), Wojtek Konopko (syntezatory, klawisze), Arek Tyda (gitara, omnichord). Koncertowo pod nazwą Echa debiutowaliśmy jako gość na trasie Kultu jesienią 2018 roku. Obecnie przygotowujemy się do trasy promującej płytę.

Gdybyśmy mieli zagłębić się w wasze muzyczne inspiracje, wymienić artystów i albumy, do których często wracacie i których twórczość ukształtowała wasz świat i waszą wrażliwość, co by to było?

Arek: Trzeba by zacząć od spraw oczywistych: Beatles, David Bowie, The Doors, White Stripes, ale też Kombajn do zbierania kur po wioskach, czy Dua Lipa. Grzebiemy w historii lokalnej muzyki. Jakieś 10 lat temu mieliśmy świetny zespół Pewne Formy Białka, w latach 70-tych w Zielonej Górze działał zespół o nazwie... Weekend, a jeszcze wcześniej Jolanie.

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

Czy nie macie wrażenia, że indie rock okres największego rozkwitu ma już za sobą, a po poprzedniej dekadzie zaczął tracić impet i zjadać swój ogon? Czy po świetnych albumach takich gwiazd, jak The National czy Arcade Fire jest jeszcze sens się w to pchać? Czy są jakieś pozycje, które szczególnie was zainteresowały w ostatnich latach - takie, które mogą świadczyć o świeżości tego gatunku?

Arek: Ale my się w nic nie pchamy. Nie ma założenia z naszej strony, że mamy się trzymać jakichś ram stylistycznych i chyba tego nie robimy. Wręcz unikamy jednoznacznych skojarzeń. Z naszej perspektywy ten album jest bardzo eklektyczny, inspirujemy się bardzo różnymi gatunkami. Pojęcia indie rock i indie pop są coraz bardziej pojemne. Lubimy ostatnie płyty Arcade Fire i The National, ale też Foals, Yeasayer i wiele innych. Czerpią oni z tak wielu muzycznych światów, że coraz bardziej rozszerzają ten worek z napisem "indie rock" - tak, że teraz można wrzucić do niego niemal wszystko. Jeśli chodzi o debiutantów, świetna jest Maggie Rogers, na przykład utwór "Alaska" - bardziej od strony popowej i Yungblud "Loner" - bardziej rockowe.

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

O waszej nowej płycie już w tym momencie można dowiedzieć się znacznie więcej, niż o dwóch poprzednich - "Co tam myślisz" i "Wszystko i nie tylko wszystko". Czy fakt, że zatytułowaliście go po prostu "Echa" można odczytywać tak, że jest on czymś w rodzaju powtórnego debiutu?

Krzysiek: Przeszliśmy pewną drogę z dwiema płytami wydanymi pod nazwą Bezsensu. Tę nową traktujemy jako pierwszą, debiutancką zespołu Echa. Nastąpiła spora ewolucja, zmienił się skład, stylistyka - inaczej gramy i śpiewamy, inne są teksty. Chcieliśmy te zmiany podkreślić nadając tym dźwiękom nową nazwę, nowe opakowanie. Nie odcinamy się od poprzedniego zespołu, ale chcieliśmy pokazać, że to jest już inna muzyka, niż ta w garażu ileś lat temu.

W informacji prasowej zapowiadającej najnowszy album mogliśmy przeczytać, że wasz pomysł na sukces to dynamiczna, melodyjna muzyka oparta na wyrazistym rytmie i ciekawe, przepełnione wrażliwością teksty. Gdybyście jednak mieli w kilku zdaniach powiedzieć co takiego chcecie przekazać słuchaczom i co z tej płyty mają zapamiętać, co by to było?

Arek: Płyta zaczyna się utworem "Czy masz dla mnie czas?"i jest to komunikat do słuchacza. Mówimy do niego "skup się i posłuchaj nas". Piosenki dotyczą próby odnalezienia się we współczesnych realiach. Nie pasuje nam konsumpcja, chcemy czegoś trwalszego, na dłużej. Szukamy zrozumienia i miłości, a adresat tej skomplikowanej miłości w kolejnych piosenkach bywa różny - może to być dziewczyna, my sami, ale też ojczyzna. Zastanawiamy się co by było, gdybyśmy funkcjonowali w innych realiach - albo gdzie indziej albo w innych czasach, do których trochę tęsknimy - przecież to taka losowa sprawa, że żyjemy właśnie teraz w tym kraju.

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

W nagraniach, które ostatecznie znalazły się na płycie "Echa" wzięło udział kilku gości - Karol Niewiadomski, Łukasz Olejarczyk i Kacper Mikołajuk. Czy chcieliście w ten sposób urozmaicić brzmienie niektórych kompozycji?

Krzysiek: Karol był naszym perkusistą za czasów Bezsensu - z nim zaczęliśmy nagrania. Kacper zagrał na saksofonie, który wspólnie z Wojtkiem pięknie pomasakrowali różnymi elektronicznymi zabawkami. Łukasz Olejarczyk był naszym producentem, stał się szóstym członkiem zespołu, miał wielki wpływ na naszą muzykę.

Widząc tytuł jednego z utworów - "Polska na supeł" - pomyślałem, że będzie to ostry kawałek o mocno politycznym wydźwięku. Ale teraz nie jestem przekonany. Nie chcecie wchodzić w takie tematy?

Arek: Polska jest tutaj jak kochanka, partnerka, którą darzy się miłością, ale czasami wkurza - i te dwa uczucia, pozytywne i negatywne, są jednoczesne. Kochamy swój kraj, choć pewne rzeczy nam się w nim nie podobają. Chcieliśmy by ten utwór był bardziej uniwersalny i nie stracił na aktualności - tak by się pewnie stało, gdybyśmy bardziej dosłownie potraktowali temat.

Na swoim koncie macie występy na wielu imprezach i festiwalach, takich jak Open'er Festival, Slot Art Festival, Jarocin Festival, HejFest, Warsaw Orlen Maraton czy Festiwal Supportów. Czy któryś z nich wspominacie szczególnie ciepło?

Krzysiek: Nagroda z Festiwalu Supportów pozwoliła nam sfinansować znaczą część płyty, poza tym dzieliliśmy scenę z wieloma wykonawcami, których cenimy, jak Mela Koteluk, Lemon i Perfect, więc to na pewno były ważne dla nas momenty. Kilka dni temu wróciliśmy zresztą na Gubałówkę już jako goście festiwalu. Wróciły wspomnienia, znów spotkaliśmy tych wspaniałych ludzi odpowiedzialnych za to, że na szczycie góry stoi scena. Widok z niej jest niesamowity - widać wiele szczytów i całe Zakopane. No i znowu zagraliśmy z Lemonem. Byliśmy bardzo mile zaskoczeni, że na Open'erze tak poważnie podchodzono do nas – debiutantów. Pełna profeska i super wyróżnienie... Ale wszystkie wymienione przez ciebie koncerty były ważne. Dodalibyśmy jeszcze występy na trasach przed Happysad i Kultem.

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

Indie rock jest gatunkiem, który przyciąga miłośników muzyki alternatywnej, niezależnej i niekomercyjnej. Widać, że trzymacie się tego etosu, bo wasza najnowsza płyta została wydana dzięki środkom pozyskanym z Festiwalu Supportów. Jednocześnie jednak postanowiliście związać się z wytwórnią SP Records. Jak powinniśmy to rozumieć?

Krzysiek: Tak to obecnie zwykle wygląda. Zespoły przychodzą do wytwórni z już nagranym materiałem. Podobało nam się zaangażowanie SP Records i ich entuzjazm. Dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę. Poza tym jest to wytwórnia, która często pracuje właśnie z alternatywnymi wykonawcami.

Wasz nowy album jest oczywiście dostępny w formie fizycznej, ale można go znaleźć również w zasobach popularnych serwisów streamingowych. Jak, jako młodzi muzycy, zapatrujecie się na zmiany w sposobie percepcji muzyki przez fanów? Jesteście miłośnikami tradycyjnego sposobu ich prezentowania, jak płyty i koncerty, czy też próbujecie promocji przez platformy takie, jak YouTube, Spotify czy Bandcampa?

Arek: Każda droga dotarcia do słuchacza jest dobra. Kupujemy CD, szukamy starych winyli, ale słuchamy też Spotify i TIDAL-a.

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

Jak widzicie przyszłość i ewolucję rynku muzycznego w Polsce i na świecie? Jesteście w tej kwestii optymistami?

Arek: Z jednej strony będzie się na pewno rozwijać rynek cyfrowy, a z drugiej kolekcjonerski - analogowy. Zespoły będą się prześcigać w pomysłach na gadżety, co widzimy już po nowej płycie Toola. Jeśli chodzi o świat cyfrowy niektóre kapele pewnie wpuszczą jeszcze bardziej słuchacza do swojego świata - także prywatnego - poprzez media społecznościowe, a może nastąpi przesyt i część się wycofa i zdystansuje.

Czy przywiązujecie dużą wagę do sprzętu, na jakim prywatnie słuchacie muzyki? A jeśli tak, jakie są wasze doświadczenia w tej materii?

Krzysiek: Na pewno takim najbardziej profesjonalnym doświadczeniem był odsłuch świeżo nagranego materiału w RecPublica Studios w Lubrzy, gdzie mają monitory ADAM Audio S6X, ATC SCM20 i Yamaha NS-10.

Zdjęcia: Arek Szymański (portretowe), Przemysław Żmuda (koncertowe)

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niesłyszalne częstotliwości, czyli jak psy stały się krytykami hi-endowego sprzętu audio

Niesłyszalne częstotliwości, czyli jak psy stały się krytykami hi-endowego sprzętu…

Świat naszych szczekających i merdających ogonami przyjaciół uwolnił swoje niezrównane zdolności słuchowe na scenie high-end audio. Na rynku nasyconym ludzkimi opiniami, psy wyłoniły się jako ostateczni koneserzy dźwięku, zbierając pochwały za ich niezrównane ucho do szczegółów i znacznie szerszy niż u nas zakres rejestrowanych częstotliwości. Wszystko zaczęło się od Bustera,...

Ciemniejsza strona streamingu - subiektywny (anty)poradnik

Ciemniejsza strona streamingu - subiektywny (anty)poradnik

Streaming, czyli możliwość przesyłania sygnałów audio przez Internet w czasie rzeczywistym, nie dziwi już absolutnie nikogo. Czasy zgrywania wątpliwie pozyskanych "empetrójek" w byle jakiej jakości na plastikowe, często tandetne odtwarzacze i wpychanie sobie w uszy pchełek na nieustannie plączącym się przewodzie dawno minęły. Obecnie możemy cieszyć się strumieniowaniem muzyki w...

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Wszystko o wzmacniaczach lampowych

Wszystko o wzmacniaczach lampowych

W świecie melomanów i audiofilów wzmacniacze lampowe obrosły wieloma legendami, a pośród laików owiane są wręcz gęstą mgłą tajemnicy. Wielu uważa je za absurdalnie drogie urządzenia o wręcz magicznych właściwościach. Jak to zwykle bywa w przypadku charakterystycznych konstrukcji, zarówno wśród ekspertów, jak i osób średnio zainteresowanych tematem funkcjonuje wiele krzywdzących...

Królowa gramofonów - Rega

Królowa gramofonów - Rega

Rega - nazwa znana i ceniona w całym świecie audio, głównie z powodu znakomitych gramofonów, ale także innych komponentów hi-fi. Każdy, kto choć trochę interesuje się sprzętem grającym, doskonale woe, że produkty brytyjskiej legendy są uważane za jedne z najlepszych na świecie i chyba każdy marzy, aby chociaż raz sprawdzić...

Nowe testy

Poprzedni Następny
Focal Aria Evo X N°1

Focal Aria Evo X N°1

Zwyczajny styczniowy wieczór. Spokój, cisza, człowiek nawet chciałby gdzieś wyjść, ale pogoda do niczego. Nie dość, że temperatura w okolicach zera, to jeszcze wieje i pada, a potem zamarza. Z...

Tellurium Q Statement II

Tellurium Q Statement II

Wojna, pandemia, kryzys, katastrofa klimatyczna, wszechobecna zgnilizna, korupcja, zapaść ekonomiczna, degrengolada moralna, złodziejstwo, upadek autorytetów, instytucji, rządów, cywilizacja śmierci. Jeśli wierzyć mediom głównego nurtu, tak w dużym skrócie wygląda świat,...

Final Audio Design A5000

Final Audio Design A5000

Japońską firmę Final Audio Design kojarzymy niemal wyłącznie ze słuchawkami, ale kiedy prześledziłem jej historię, zrobiło mi się przykro, że manufaktura mająca swoją siedzibę w mieście Kawasaki zajmuje się obecnie...

Komentarze

Jacek
Drodzy audiofile, wystrzegajcie się pana Piotra Kwiatkowskiego, bo to czarodziej, szatan i kusiciel. Skontaktowałem się z nim po wystawie Audio Video Show, bo s...
Garfield
@Krzysztof - Accuphase E-280?
Maciej
Szkoda, że nie ma już Waszej oficjalnej sali odsłuchowej w Warszawie. To było fajne, klimatyczne miejsce.
Adam
Czyli zajęło Wam jedenaście lat, żeby zrobić jakikolwiek krok w tym kierunku? Nieźle... Polecam spojrzeć na to, co dzieje się na YouTubie, Instagramie, TikToku ...
Krzysztof
Witam, postaram się krótko i zwięźle ale w temat. Osobiście uważam, że w zbliżonej kwocie do electro ECI 6 nie ma nic ciekawszego, wliczając w to najmocniejsze ...

Płyty

Organek - MTV Unplugged

Organek - MTV Unplugged

Chyba nie będzie dużym nadużyciem stwierdzenie, że seria MTV Unplugged najlepsze lata ma już za sobą. Wszystkie największe koncerty, do...

Newsy

Tech Corner

Krótka historia płyty kompaktowej

Krótka historia płyty kompaktowej

Jak wyglądał świat w marcu 1979 roku? Andrzej Wajda kręcił "Panny z Wilka". Jan Paweł II był papieżem niecałe pół roku. Prezydentem USA był Jimmy Carter. W Nowym Jorku urodziła się Norah Jones. Atari wypuściło na rynek komputery Model 400 i Model 800. W salonach samochodowych pojawiły się Peugeot 505,...

Prezentacje

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

O historii sprzętu audio można się wiele nauczyć przeglądając dzieje firm, które tworzą go od wielu, wielu lat. Korzeni większości wynalazków stanowiących swoiste kamienie milowe w rozwoju technologii nagrywania i odtwarzania dźwięku należy oczywiście szukać w Europie i USA, ale chyba nikt nie ma wątpliwości, że życie dzisiejszych audiofilów nie...

Poradniki

Wszystko o akustyce pomieszczenia odsłuchowego

Wszystko o akustyce pomieszczenia odsłuchowego

Który element systemu audio jest najważniejszy? Większość audiofilów z pewnością wskazałoby na zestawy głośnikowe. Inni powiedzą, że pierwszeństwo powinien mieć...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Budgie - Zapomniany gatunek

Budgie - Zapomniany gatunek

Deski skrzypiały pod nogami, kiedy wchodził na strych. Strach jednak tłumiła fascynacja nowym, nieznanym wcześniej miejscem. Spróchniałe schody nie miały...

Vintage

Weltron 2005

Weltron 2005

Dokładnie w 1985 roku na ekrany kin wszedł kultowy "Powrót do przyszłości" wyreżyserowany przez Roberta Zemeckisa. Główny bohater filmu -...

Słownik

Poprzedni Następny

Bi-wiring

Sposób połączenia zestawów głośnikowych ze wzmacniaczem z użyciem dwóch kompletów kabli zamiast jednego. W niektórych kolumnach producenci stosują podwójne gniazda, które najczęściej fabrycznie połączone są zworkami. Po ich usunięciu, dolne...

Cytaty

PaulClaudel.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.