Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Iceage - Beyondless

  • Kategoria: Rock
  • Paweł Kłodnicki

Iceage - Beyondless

Post-punk lata świetności ma już dawno za sobą, o ile wręcz nie dogorywa. Od lat dziewięćdziesiątych większość grup z tego nurtu lub nim się inspirujących grała alt-rockowe lub indie-rockowe smuty, tudzież słabą melodyjnie chałturę. Zresztą na początku swojej kariery Iceage nie był wiele lepszy, choć już wtedy wyróżniał się pozytywnie na punkowej scenie. Po nagraniu trzech płyt muzycy dali sobie kilka lat na przemyślenie kierunku artystycznego i postanowili powrócić z albumem nieco ambitniejszym. Cofnęli się przy tym również do samych korzeni, do twórczości nieco już zapomnianej proto-punkowej grupy Modern Lovers czy, w mniejszym stopniu, The Stooges. I trzeba przyznać, że znaleźli ciekawy sposób na odświeżenie swojego stylu, wzbogacając go o instrumenty dęte i wpływy jazzowe.

Przerwa dobrze zrobiła muzykom także jako kompozytorom - na wszystkich poprzednich albumach Iceage nie sposób znaleźć tylu świetnych melodii, co na samym "Beyondless". Muzycy na szczęście nie od razu odkrywają wszystkie karty - "Hurrah" (rozpoczęty krótkim, intrygującym wstępem) to w zasadzie czysty punk, zagrany jednak z taką energią i tak dobry melodyjnie, że aż porywający, skutecznie zachęcający do dalszego słuchania. Utwór mógłby rozbrzmiewać w czołówce jakiegoś serialu młodzieżowego, a przy tym bije na głowę niemal wszystkie piosenki, o których można powiedzieć to samo. "Pain Killer" sam w sobie jest równie zgrabny i prosty konstrukcyjnie, przy tym jednak wzbogacony brzmieniem dęciaków (grających proste melodyjki rodem z jakiejś defilady, które jednak znakomicie tu pasują) i głosem Sky Ferreiry, śpiewającej razem z wokalistą grupy, Eliasem Benderem Rønnenfeltem.

W "Under The Sun" muzycy zwalniają, by zagrać balladę (choć nie brakuje w niej dynamicznych zaostrzeń) czarującą dźwiękami gitary akustycznej i skrzypiec, które w połączeniu ze specyficzną melodią kojarzą się nieco z westernami, co ciekawie miesza się z brzmieniem grupy. Duże ukłony należą się Rønnenfeltowi, który po prostu... Bardzo dobrze śpiewa, co w punku i jego odchyleniach nie zdarza się często. Niedoścignionym mistrzem wciąż pozostaje David Byrne, ale Eliasowi niewiele brakuje. Jego nonszalancki bełkot dobrze pasuje do tych mocnych utworów (w "Plead The Firth" fajnie nawiązuje do "The Passenger" Iggy'ego Popa), ale gdy trzeba, potrafi też śpiewać bardziej melodyjnie.

Jeszcze ciekawiej i bardziej różnorodnie robi się dopiero w drugiej połowie. "Catch It" dzieli się na dwie części - w pierwszej zespół stopniowo buduje nastrój rodem z power ballady, by w drugiej brutalnie go przełamać niemal freejazzową kakofonią dźwięków gitary i instrumentów dętych. Aż dziw, jak dobrze się to ze sobą klei. To jednak nic przy "Showtime" - bezczelny (choć też nieco subtelny) w typowo punkowy sposób utwór z partią saksofonu przywołującą klimat nowoorleańskiego klubu. Stopniowo cała kompozycja zmierza w takim właśnie kierunku, przyjmując wręcz nieco cyrkowy nastrój. Bardzo ciekawy i udany eksperyment. Równie interesujący jest umieszczony na końcu utwór tytułowy, w którym gitary znów przeplatają się ze skrzeczącym saksofonem, lecz tym razem wszystko dodatkowo jest podparte brutalną ścianą dźwięku, charakterystyczną dla shoegaze'u.

Wszystkie te utwory robią naprawdę piorunujące wrażenie ilością zawartych w nich smaczków, jednak najbardziej urzekł mnie wręcz prostacki (w tym przypadku w pozytywnym sensie) "Thieves Like Us", oparty na genialnym w swej prostocie motywie (trudno uwierzyć, jak dobrą melodię udało się z tego wycisnąć). Brzmi jak zagrany od niechcenia, na luzie między właściwymi sesjami do albumu, a mimo to jest jednym z jego najjaśniejszych punktów. "Beyondless" to dość niezwykły album, różnorodny nawet jak na post-punk, który przecież sam w sobie był bardzo rozwojowy. To w zasadzie jedno z najlepszych wydawnictw post-punkowych, jakie kiedykolwiek powstało.

Artysta: Iceage
Tytuł: Beyondless
Wytwórnia: Matador
Rok wydania: 2018
Gatunek: Rock, Post Punk
Czas trwania: 40:59

Ocena muzyki
Poziomy7

Nagroda
sl-rekomendacja

Komentarze (1)

  • Pablo

    Modern Lovers to był zespół wyprzedzający swój czas, można rzec proto-post-punkowy, bo zdecydowanie bliżej mu do post-punku, niż surowego proto-punku w stylu The Stooges czy New York Dolls ;) A album Iceage bardzo fajny.

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Nowe testy

Poprzedni Następny
Melodika Purple Rain

Melodika Purple Rain

Czasami mam wrażenie, że żyjemy w czasach, których hasłem przewodnim jest "więcej". Widać to nie tylko w telewizji czy podczas sobotnich zakupów w supermarkecie, ale nawet w tak cichym i...

Pathos Logos MKII

Pathos Logos MKII

Gdybym miał wytypować najlepszego włoskiego producenta sprzętu audio, o miejsce na podium walczyłyby trzy firmy - Sonus Faber, Unison Research i Pathos. Myślę, że do takiego wyboru doprowadziłoby skreślanie marek,...

Unison Research Unico Primo

Unison Research Unico Primo

Unison Research to nie tylko znany na całym świecie specjalista od wzmacniaczy lampowych, ale także jeden z najlepiej rozpoznawalnych włoskich producentów sprzętu audio w ogóle. Manufaktura założona w 1987 roku...

Komentarze

Pablo
Z czasów stuprocentowo białej sekcji rytmicznej polecam występ z Monterey - pierwszy amerykański koncert Experience z słynnym podpaleniem gitary ;) Ale ciekawy ...
Paweł Kłodnicki
Zgadzam się w zupełności, że w Polsce zbytnio pomija się taki właśnie obraz Hendrixa ;) Dlatego mam zamiar zrecenzować przynajmniej jeszcze jedną, a może nawet ...
Slawo
Nie znam się na głośnikach. Po Pana recenzji kupiłem i jestem zachwycony. Dzięki!
Bartek
Od ponad roku posiadam MD2R i głośnikowe MDSC25, system NAD C326 BEE, Onkyo NS-6130 i DALI Zensor 5. Porównywaliśmy z kolegą, który ma kable Van den Hul The Wav...

Bannery boczne

Partnerzy StereoLife

Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.
Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.
Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.
Sidemainstream
Muzyczny blog Jędrzeja Dobosza. Jak twierdzi sam autor, nieważne czy podąża się autostradą głównego nurtu, czy też pobocznymi, alternatywnymi dróżkami - ważne, aby muzyka była dobra.

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.