Reklama

A+ A A-

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

  • Kategoria: Wywiady
  • Małgorzata Karasińska

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

XXANAXX to zespół, który szturmem wbił się na listę najbardziej rozchwytywanych projektów muzycznych tego roku. Duet tworzą Michał Wasilewski (autor muzyki i tekstów) i Klaudia Szafrańska. Mimo niewielkiego stażu zespół zrobił już furorę na największych tegorocznych festiwalach. Najnowsza EP-ka składa się z trzech utworów - "Disappear", "Broken Hope" oraz nastrojowego "Got U Under". Dodatkowo na płycie można posłuchać trzech remiksów autorstwa Enveego, Spiska Jednego oraz gwiazdy brytyjskich klubów - XXXY. Ostatnio ukazał się także limitowany winyl ze wspomnianymi utworami. XXANAXX powstał w 2012 roku. Klaudia pochodzi z Konina, a Michał ze Szczytna. Spotkali się w Warszawie. Klaudia, po występie w polskiej edycji programu "X Factor", poszukiwała producenta, Lance Flare rozglądał się w tym samym czasie za wokalistką. Oboje potrzebowali tylko jednego spotkania, by podjąć decyzję o wspólnej współpracy. Artyści dzielą wspólne zainteresowania w eksperymentalnej muzyce elektronicznej. Ich kompozycje pełne są analogowych brzmień, głębokich basów, przestrzennych pogłosów i uwielbianych przez oboje dźwięków maszyny perkusyjnej Roland TR 808. Ta mikstura w połączeniu z głosem Klaudii tworzy niezwykłe muzyczne doświadczenie która wprowadza słuchacza w wyższy stan relaksu. My po przesłuchaniu EP-ki wiedzieliśmy już, że chcemy więcej. A ponieważ na kolejne kawałki trzeba będzie pewnie trochę poczekać, postanowiliśmy dowiedzieć się, jak powstawały pierwsze utwory Michała i Klaudii.

Klaudio, kiedy zaczęłaś interesować się muzyką i śpiewaniem?
Już od najmłodszych lat zaczęłam dostrzegać fakt, że lubię spiewać, lubię muzykę, jednak dopiero w latach szkolnych miałam możliwość rozwijania swojej pasji.

Na YouTubie można znaleźć sporo Twoich filmów z coverami, nagrywanych często samodzielnie przy fortepianie. Robiłaś to bardziej dla siebie, czy chciałaś dotrzeć do ludzi i zainteresować ich sobą?
Robiłam to i dla siebie i dla ludzi. Dla siebie dlatego, że nie lubię stać w miejscu, chciałam się realizować, śpiewać. Dla ludzi dlatego, że chciałam się w końcu pokazać szerszemu gronu, śpiewać właśnie dla innych ludzi i dzielić się z nimi tym, co najbardziej kocham.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Czy śpiewanie do kamery w domowym zaciszu bardzo różni się od studyjnych nagrań i koncertów na żywo? Która z tych sytuacji jest dla Ciebie najprzyjemniejsza?
Śpiewanie do kamery w domowym zaciszu jest o wiele prostsze niz śpiewanie na koncertach. Gdy jestem sama, nie czuję stresu, a nagranie zawsze mogę wykasować i nagrać jeszcze raz. Nie ma porównania do tego, co się dzieję na koncertach. To zupełnie coś innego. Podczas śpiewania na koncercie są emocje, jest publiczność, która daje ogromnego pozytywnego kopa, wszystko dzieje się tu i teraz. I to jest w tym najpiękniejsze!

Pewnie pytano Cię już milion razy o program "X-Factor". Czy udział w nim dodał Ci skrzydeł, czy pozostawił po sobie niedosyt?
W chwili ogłoszenia wyników, kiedy usłyszałam, że niestety nie przeszłam dalej, raczej podcieli mi skrzydła - na szczęście na bardzo krótki czas. Cały program i zajście tak daleko było dla mnie ogromnym zaskoczeniem, ale z każdym etapem chciałam więcej, bo wiedziałam, że jeszcze nie pokazałam na co mnie stać. Po ochłonięciu, zacisnęłam zęby i obiecałam sobie, że się nie poddam. Program bardzo mi pomógł i nigdy nie załowałam udziału w nim.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Czy było coś, co ominęło widzów "X-Factora" a dla Ciebie lub pozostałych uczestników było ważne? Czego się nie widzi siedząc przed telewizorem?
Wszystko co działo się za kulisami programu było dla mnie ważne. Każda sekunda, minuta stresu, oczekiwania, ćwiczenia piosenek, tekstu. Wszystkie pre-castingi, które dopiero decydowały o tym kto wystąpi przed jury były strasznie wyczerpujące. Godziny wyczekiwania na mrozie na swoją kolej - to coś, czego nie zapomnę do końca życia. Jednak moment wejścia na scenę, uczucie, że to są moje 3 minuty, wymazywały wszystkie nerwy, złości i całe zmęczenie.

Jakie konkretne korzyści przyniósł Ci udział w tym programie?
Nauczył mnie wytrwałości w dążeniu do celu. Byłam chyba we wszystkich programach typu talent show, jednak nigdy nie zaszłam tak daleko, jak w tym ostatnim. Czasami wątpiłam i nie dawałam już sobie nadzieji na to, że kiedyś mi się uda. Program na pewno dał mi też dużo pewności siebie. Zrozumiałam, że nie jest jednak tak źle i jakiś tam talent posiadam. Zawsze podczas śpiewania byłam bardzo niepewna, wycofana, na scenie cała się trzęsłam, a teraz wiem, że nie ma czego się bać, bo kocham to co robię i muszę dawać z siebie wszystko.

Wcześniej jako wokalistka obracałaś się raczej w spokojnych klimatach popowo-soulowych. Śpiewałaś "Hometown Glory" Adele czy "Shelter" Birdy. Czy dobrze czujesz się w takich mocniejszych kawałkach elektronicznych, jakie można usłyszeć na debiutanckiej EP-ce XXANAXX-a?
Piosenka Adele akurat została mi wyznaczona podczas jednego z etapów i po prostu musiałam ją zaśpiewać. Sama pewnie nigdy bym jej nie wybrała. Utwór "Shelter" uwielbiam w oryginale, ale wersja Birdy również przypadła mi do gustu. Przeciwieństwa się przyciągają! Czuję się dobrze w różnych gatunkach i w niecodziennych klimatach - kiedyś nawet w moim repertuarze była Aretha Franklin i Respect, więc mocniej zaśpiewać też potrafię, chociaż jeszcze tego nie pokazałam.

Jakiej muzyki prywatnie najbardziej lubisz słuchać? Czy czerpiesz inspirację z twórczości innych artystów, czy starasz się od tego odcinać?
Nie zamykam się tylko w jednym gatunku muzycznym, słucham tego co najzwyczajniej w świecie wpadnie mi w ucho. Inspiracje są bardzo ważne i potrzebne w procesie tworzenia muzyki, jednak trzeba zachować w tym wszystkim siebie.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Michale, pytanie do Ciebie. Po pojawieniu się XXANAXX-a ślady Twojej wcześniejszej twórczości zeszły na dalszy plan. Co uznajesz za swój największy sukces z tamtego okresu?
Myślę że nawiązanie współpracy z Wojciechem Waglewskim podczas prac nad płytą "Warsoul Experience" było dla mnie ogromnym sukcesem. Generalnie za sukces uznaję każdy projekt, który udaje mi się zrealizować. NOD ma na swoim koncie dwie płyty i wyprodukowanie każdej z nich jest dla mnie sukcesem.

Czym jest projekt NOD?
NOD jest zespołem, w którym pozwalamy sobie na różne muzyczne szaleństwa takie jak tworzenie płyty w całości stworzonej z dźwięków zsamplowanych z otaczającej rzeczywistości. Myślę, że takich szaleństw jeszcze kilka się pojawi, bo ciągle kontynuujemy ten projekt.

Czy jakieś odniesienia do tego etapu Twojej kariery można usłyszeć w muzyce XXANAXX-a, czy traktujesz to jako zupełnie nowy rozdział?
XXANAXX miał być z założenia projektem brzmiącym zupełnie inaczej. Jego charakter w pełni określa nazwa jaką wybrałem. Z pewnością tworząc produkcje na płyty NOD-a uczyłem się zupełnie nowych rzeczy i zdobywałem kolejne umiejętności, które wykorzystuję tworząc muzykę XXANAXX-u.

Jak wygląda proces tworzenia muzyki przez Ciebie od początku do końca? Od czego zaczynasz i co robisz dalej?
Najczęściej zaczyna się to od stworzenia harmonii, następnie ubieram to w brzmienia ujarzmiając niepokorne często wtyczki VST. Bardzo rzadko korzystam z gotowych presetów. Następny jest beat. Starannie dobieram brzmienia perkusyjne, by wszystko zgadzało się w finalnym miksie. Ponoć jestem bardzo pedantyczny w swojej pracy i chyba nie mogę temu zaprzeczyć. Następnie Klaudia wymyśla linie wokalne, a ja piszę do nich teksty. Na końcu nagrywamy wokale i zostaje mi jeszcze idealne wkomponowanie głosu Klaudii w stworzoną wcześniej kompozycję.

Czy muzyka to dla Ciebie bardziej melodia i kompozycja jako całość, czy także brzmienie, pojedyncze ciekawe dźwięki i instrumenty?
Muzyka jest dla mnie zjawiskiem niezwykłym, oczarowuje mnie i zaskakuje nieustannie. Chciałbym powiedzieć że każdy z wymienionych wyżej czynników ma takie samo znaczenie, ale prawda jest taka, że sama kompozycja o ile jest ważna o tyle musi ustąpić miejsca produkcji, czyli właściwemu doborowi instrumentów, starannemu rozmieszczeniu ich w miksie. Nie ma harmonii, której ktoś już wcześniej nie zagrał, zatem pozostaje nam szukać zupełnie nowych rozwiązań pozwalających na to, by rzeczom już odkrytym nadać nowe znaczenie.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Jaki najbardziej szalony eksperyment z dźwiękiem przeprowadziłeś w swoim życiu?
Myślę że cała ostatnia płyta NOD-a była szalonym eksperymentem - w końcu powstała w całości z dźwięków miasta, które po odpowiedniej obróbce (czyli tygodniach ciężkiej pracy) brzmią jak prawdziwe instrumenty. Eksperymentowanie z dźwiękiem jest moją życiową pasją, więc najbardziej szalony eksperyment jest zapewne jeszcze przede mną.

W jaki sposób w ogóle trafiliście na siebie z Klaudią?
Poznaliśmy się przez znajomych moich znajomych, którzy znając moją muzykę uznali, że trafili na wokalistkę, która świetnie pasowałaby do mojego brzmienia. Po pierwszym spotkaniu wiedziałem już, że nie trzeba mnie do niczego przekonywać.

Czy XXANAXX wcześniej istniał już jako projekt, do którego potrzebna była tylko wokalistka, czy jednak od początku było wiadomo, że osoba ta mocno odbije się na charakterze całości?
Początkowo XXANAXX miał być projektem bez wokalu. Klaudia zmieniła to w trybie natychmiastowym. O tym, jakie znaczenie będzie to miało dla projektu, nie miałem bladego pojęcia, ale dziś z pewnością mogę stwierdzić że XXANAXX to duet w którym oboje jesteśmy osobami decyzyjnymi, mającymi wpływ na to, jaką drogę obierzemy dalej.

Jaki był wasz największy sukces jako zespołu?
Naszym największym sukcesem jest udział we wszystkich festiwalach, na których udało nam się do tej pory zagrać.

Jak długo trwały prace nad Waszą pierwszą EP-ką? Co było najłatwiejsze, a co najtrudniejsze podczas jej tworzenia?
Prace nad EP-ką trwały jakieś dwa, może trzy miesiące. Nie napotkaliśmy większych problemów, bo świetnie się rozumiemy i dogadujemy zarówno na płaszczyźnie koleżeńskiej, jak i muzycznej.

Czy macie nakreśloną jakąś wizję dalszego rozwoju, ewolucji muzycznego klimatu, czy na razie żyjecie chwilą?
Wizja kształtuje się w opcji constans i każdy kolejny utwór jest dla nas swego rodzaju przełomem. Na pewno możemy zapewnić, że na naszym krążku nie zabraknie mocniejszych i bardziej energetycznych momentów.

Na jakim sprzęcie najczęściej słuchasz muzyki? Czy zwracasz uwagę na jakość brzmienia, czy liczy się głównie treść?
Jako producent pozwolę sobie odpowiedzieć na to pytanie. Muzyki słucham głównie na studyjnych monitorach. Brzmienie ma dla mnie kluczowe znaczenie, ale pomiędzy nim a treścią utworu stawiam znak równości. Jeśli jest tekst, to muzyka z udziałem wokalu ma dla mnie takie samo znaczenie, jak oprawa muzyczna.

Plany na najbliższą przyszłość?
Najbliższa przyszłość to przede wszystkim koncerty, a wiosną 2014 roku wydanie pierwszego longplaya. O wszystkich naszych planach informujemy na bieżąco na naszym profilu facebookowym, na który gorąco zapraszamy!

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Pozostałe wywiady

  • 1
  • 2
  • 3
Manfred Diestertich i Dieter Kratochwil - Audio Physic

Manfred Diestertich i Dieter Kratochwil - Audio Physic

[English version] Audio Physic to jedna z firm, którymi kierują wytrwałość, konsekwencja i swego rodzaju upór w dążeniu do celu. Niemiecka...

Ray Kimber - Kimber Kable

Ray Kimber - Kimber Kable

[English version] Rynek audiofilskich kabli może na pierwszy rzut oka wydawać się niezwykle skomplikowany - setki marek i produktów powiązanych...

John Franks - Chord Electronics

John Franks - Chord Electronics

Kiedy kończyliśmy test dwóch przetworników brytyjskiej firmy Chord Electronics, nadarzyła się okazja by poznać jej założyciela i zadać mu kilka...

Frank Urban - Audium

Frank Urban - Audium

Do wywiadu z Frankiem Urbanem, dyrektorem generalnym firmy Audium, zbieraliśmy się bardzo długo - właściwie od momentu, gdy do naszej...

Krzysztof Grabowski - Encore Seven

Krzysztof Grabowski - Encore Seven

Jeżeli interesujecie się wzmacniaczami lampowymi, na pewno kojarzycie już markę Egg-Shell. Została ona wprowadzona na rynek przez firmę Encore Seven,...

Heinz Lichtenegger - Pro-Ject

Heinz Lichtenegger - Pro-Ject

Heinz Lichtenegger to jeden z najbardziej przewidujących i wszechstronnych, a także najbardziej uśmiechniętych ludzi w branży audio. Założyciel firmy Pro-Ject...

Delphine Dall - Cabasse

Delphine Dall - Cabasse

[English version] Cabasse to kolejna marka, która w pewnym sensie wróciła do naszego kraju. Technicznie nigdy go nie opuściła, ale znikoma...

Wojciech Hoffmann

Wojciech Hoffmann

Wojciech Hoffmann - jeden z najlepszych polskich gitarzystów, znany przede wszystkim z heavy metalowej grupy Turbo, w której gra od...

John Hunter - REL

John Hunter - REL

[English version] Wśród zestawów głośnikowych wyróżniamy kilka typów konstrukcji o specyficznym zastosowaniu takich, jak głośniki centralne, bezprzewodowe, kolumny aktywne, kanały efektowe...

Ole Klifoth - Audiovector

Ole Klifoth - Audiovector

[English version] Audiovector to jeden z najlepiej rozpoznawalnych skandynawskich producentów kolumn. Duńska manufaktura może pochwalić się wieloletnią historią i dziesiątkami nagród...

Daniel Duda - Fusic

Daniel Duda - Fusic

Z punktu widzenia postronnego obserwatora mogłoby się wydawać, że sprzedawcy sprzętu audio stanowią tylko ostatnie ogniwo w ogromnej, rynkowej machinie....

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Bartolomeo Nasta - Unison Research

[English version] W dobie galopującej cyfryzacji i pogoni za coraz gęstszymi, bardziej doskonałymi formatami zapisu dźwięku, dobrze jest od czasu do...

Reklama

Wyszukiwarka

Reklama

Autopromocja

Najnowsze testy

Poprzedni Następny
AKG K845BT

AKG K845BT

Porządne słuchawki bezprzewodowe to tak naprawdę marzenie każdego melomana, który słucha muzyki na zewnątrz. Nieważne czy to będzie spacer, jogging, czy też tylko czas spędzony w komunikacji miejskiej w podróży...

Fezz Audio Titania

Fezz Audio Titania

[English version] Fezz Audio to przykład marki, która wystartowała stosunkowo niedawno, ale już w momencie wprowadzenia na rynek pierwszego produktu miała za sobą spory bagaż doświadczenia, który dał jej niezwykle mocny...

Chartwell LS3/5

Chartwell LS3/5

British Broadcasting Corporation czyli BBC to główny brytyjski publiczny nadawca radiowo-telewizyjny i zarazem największa tego rodzaju instytucja na świecie. Choć dla laików nie jest to do końca zrozumiałe, brytyjski gigant...

Ostatnie aktywności

  • Wczoraj do naszej sali odsłuchowej przyjechały monitory Sonus Faber Principia 3 - jedne z najtańszych, jeśli nie najtańsze w historii głośniki tej marki. Mimo to, trzeba przyznać, że prezentują się świetnie, a jakość ich wykonania i opakowania nie daje powodów do krytyki, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę to, jak wygląda większość konkurencyjnych kolumienek z tego przedziału cenowego. Musimy przyznać, że Sonus naprawdę nas zaskoczył - już chcieliśmy ponarzekać, że brzydkie, że tanie, że plastikowe, a tymczasem wszystko wygląda tu tak, jak powinno, czyli dobrze. Dodatkowo Principia 3 to jeden z tych produktów, którym aż trudno jest zrobić brzydkie zdjęcie. Skubane pod każdym kątem i w każdym otoczeniu wyglądają świetnie! Pytanie tylko jak będzie z dźwiękiem. Jeśli chcecie przekonać się pierwsi - zapraszamy!

Nowe komentarze

użytkownik
Cześć1 Pilotem Pure Direct nie włączysz. Natomiast wyłączysz:-) Wyświetlacz jest wyłączany automatycznie w trybie Pure Direct tylko. W pozostałych 2 trybach dzi...
Fajnie że Marantz odświeża swoją najpopularniejszą serię, ale dlaczego ceny są wyższe. Różnic w zasadzie nie ma. Dodano jedynie gniazdo optyczne we wzmacniaczu....
janq
"Do tego potrzebowalibyśmy chyba jakiegoś rządowego programu 100000+ dla obywateli dotkniętych potwierdzonym i przewlekłym schorzeniem audiofilskim." Zapisuję s...

Płytoteka StereoLife

T.Love - Old is Gold

T.Love - Old is Gold

To taki mój szaleńczy zakup. Usłyszałem w radiu "Lucy Phere" i odleciałem. Tak pięknej ballady z tak kapitalnym tekstem już dawno nie słyszałem! ten fortepianowy podkład i spokojny śpiew Muńka Staszczyka trochę przypomina mi piosenki z "The Boatman's Call" Nicka...

Metallica - Ride The Lightning

Metallica - Ride The Lightning

Metallica nie skończyła się na "Kill'em All". Nie zaczęła się też na "Master Of Puppets" (który większość fanów przesadnie gloryfikuje). Między tymi dwoma albumami znajduje się krążek uznawany przez niektórych za najlepszy w dyskografii zespołu. No i oczywiście do tej...

Siekiera - Nowa Aleksandria

Siekiera - Nowa Aleksandria

O reedycji tego kultowego albumu dowiedziałem się z pewnego bloga muzycznego i, szczerze powiedziawszy, z wielką niecierpliwością czekałem na to wydawnictwo. Co prawda, mając już w posiadaniu inne wydanie tej płyty (Sonic), zastanawiałem się czy jest sens kupować "poprawioną" wersję....

Pearl Jam - Yield

Pearl Jam - Yield

Nie jest to Pearl Jam z debiutu. Nie jest to też ten sam zespół, który nagrywał "Vs" czy "Vitalogy". Czy to źle? Akurat w tym wypadku niekoniecznie, bo "Yielda" świetnie się słucha. Zespół zafundował nam tutaj podróż przez różne oblicza...

Newsy sprzętowe

Marantz PM6006 i CD6006

Marantz PM6006 i CD6006

Marantz udoskonala swoją kolekcję stereo wprowadzając nowy wzmacniacz zintegrowany PM6006 oraz odtwarzacz CD6006 - następców swoich sławnych poprzedników. Wraz z...

Migawki sprzętowe

Sonus Faber Chameleon Matte Walnut

Sonus Faber Chameleon Matte Walnut

Sonus Faber przedstawia nową wersję okleiny głośników z kolekcji Chameleon - klasyczny dla marki matowy orzech. Panele boczne w tym...

Oficjalna sala odsłuchowa

Galerie

Poradniki

Fotorelacje

Reportaże

Audio Research u Marantza

Jak to się wszystko ciekawie układa... Dopiero co mieliśmy okazję odwiedzić nowy salon Focala w Warszawie, gdzie zwróciliśmy uwagę na...

Z wizytą w salonie Focal Polska

Pod koniec kwietnia otrzymaliśmy zaproszenie do nowo otwartego salonu Focal Polska mieszczącego się w Warszawie. Kolejny audiofilski przystanek na mapie...

Premiera nowego Orpheusa

W dniach 15-17 marca w Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie odbyła się niezwykła uroczystość - premiera nowego, flagowego zestawu słuchawkowego...

Canton Reference 1K w Audiopolis

Przez dwa ostatnie tygodnie w warszawskim salonie Audiopolis odbywała się prezentacja wyjątkowego, hi-endowego systemu złożonego z elektroniki Audio Researcha i...

Słownik

Poprzedni Następny

Bi-wiring

Sposób połączenia zestawów głośnikowych ze wzmacniaczem z użyciem dwóch kompletów kabli zamiast jednego. W niektórych kolumnach producenci stosują podwójne gniazda, które najczęściej fabrycznie połączone są zworkami. Po ich usunięciu, dolne...

Vintage

Regency TR-1

Regency TR-1

Zapewne każdy się zgodzi, że rozwój przemysłu audio jest nierozerwalnie związany z postępem technologicznym. Jednym z pierwszych przełomów, jaki dokonał...

Partnerzy StereoLife

Daily Audiophile
Światowa centrala testów audiofilskiego sprzętu, na której można znaleźć również link do naszego portalu w wersji angielskiej.
Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.
JazzPRESS
Internetowy miesięcznik jazzowy dostępny do pobrania na komputery i urządzenia mobilne. Bogate archiwum nowości, recenzji płyt jazzowych, wywiadów z muzykami, relacji z koncertów i wszystkiego, co związane z jazzem.
Ultra High End Review
Jeden z najlepiej rozpoznawalnych portali z testami sprzętu audio, zamieszczający teksty własne oraz linki do innych ciekawych testów, w tym naszych recenzji w wersji angielskiej.
Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.
Subiektywny Dziennik Muzyczny
Blog prowadzony przez Rafała Garszczyńskiego - redaktora miesięcznika JazzPRESS i RadioJAZZ, którego recenzje pojawiają się również w naszym portalu. Ogromna ilość płyt jazzowych, a podobno to wcale nie wszystko, może jakiś ułamek tego, co Rafałowi udało się przesłuchać i opisać. Biblia jazzu!
Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.

Cytaty

Nietzsche.png

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej dowiesz się tutaj.