Reklama

A+ A A-

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

  • Kategoria: Wywiady
  • Małgorzata Karasińska

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

XXANAXX to zespół, który szturmem wbił się na listę najbardziej rozchwytywanych projektów muzycznych tego roku. Duet tworzą Michał Wasilewski (autor muzyki i tekstów) i Klaudia Szafrańska. Mimo niewielkiego stażu zespół zrobił już furorę na największych tegorocznych festiwalach. Najnowsza EP-ka składa się z trzech utworów - "Disappear", "Broken Hope" oraz nastrojowego "Got U Under". Dodatkowo na płycie można posłuchać trzech remiksów autorstwa Enveego, Spiska Jednego oraz gwiazdy brytyjskich klubów - XXXY. Ostatnio ukazał się także limitowany winyl ze wspomnianymi utworami. XXANAXX powstał w 2012 roku. Klaudia pochodzi z Konina, a Michał ze Szczytna. Spotkali się w Warszawie. Klaudia, po występie w polskiej edycji programu "X Factor", poszukiwała producenta, Lance Flare rozglądał się w tym samym czasie za wokalistką. Oboje potrzebowali tylko jednego spotkania, by podjąć decyzję o wspólnej współpracy. Artyści dzielą wspólne zainteresowania w eksperymentalnej muzyce elektronicznej. Ich kompozycje pełne są analogowych brzmień, głębokich basów, przestrzennych pogłosów i uwielbianych przez oboje dźwięków maszyny perkusyjnej Roland TR 808. Ta mikstura w połączeniu z głosem Klaudii tworzy niezwykłe muzyczne doświadczenie która wprowadza słuchacza w wyższy stan relaksu. My po przesłuchaniu EP-ki wiedzieliśmy już, że chcemy więcej. A ponieważ na kolejne kawałki trzeba będzie pewnie trochę poczekać, postanowiliśmy dowiedzieć się, jak powstawały pierwsze utwory Michała i Klaudii.

Klaudio, kiedy zaczęłaś interesować się muzyką i śpiewaniem?
Już od najmłodszych lat zaczęłam dostrzegać fakt, że lubię spiewać, lubię muzykę, jednak dopiero w latach szkolnych miałam możliwość rozwijania swojej pasji.

Na YouTubie można znaleźć sporo Twoich filmów z coverami, nagrywanych często samodzielnie przy fortepianie. Robiłaś to bardziej dla siebie, czy chciałaś dotrzeć do ludzi i zainteresować ich sobą?
Robiłam to i dla siebie i dla ludzi. Dla siebie dlatego, że nie lubię stać w miejscu, chciałam się realizować, śpiewać. Dla ludzi dlatego, że chciałam się w końcu pokazać szerszemu gronu, śpiewać właśnie dla innych ludzi i dzielić się z nimi tym, co najbardziej kocham.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Czy śpiewanie do kamery w domowym zaciszu bardzo różni się od studyjnych nagrań i koncertów na żywo? Która z tych sytuacji jest dla Ciebie najprzyjemniejsza?
Śpiewanie do kamery w domowym zaciszu jest o wiele prostsze niz śpiewanie na koncertach. Gdy jestem sama, nie czuję stresu, a nagranie zawsze mogę wykasować i nagrać jeszcze raz. Nie ma porównania do tego, co się dzieję na koncertach. To zupełnie coś innego. Podczas śpiewania na koncercie są emocje, jest publiczność, która daje ogromnego pozytywnego kopa, wszystko dzieje się tu i teraz. I to jest w tym najpiękniejsze!

Pewnie pytano Cię już milion razy o program "X-Factor". Czy udział w nim dodał Ci skrzydeł, czy pozostawił po sobie niedosyt?
W chwili ogłoszenia wyników, kiedy usłyszałam, że niestety nie przeszłam dalej, raczej podcieli mi skrzydła - na szczęście na bardzo krótki czas. Cały program i zajście tak daleko było dla mnie ogromnym zaskoczeniem, ale z każdym etapem chciałam więcej, bo wiedziałam, że jeszcze nie pokazałam na co mnie stać. Po ochłonięciu, zacisnęłam zęby i obiecałam sobie, że się nie poddam. Program bardzo mi pomógł i nigdy nie załowałam udziału w nim.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Czy było coś, co ominęło widzów "X-Factora" a dla Ciebie lub pozostałych uczestników było ważne? Czego się nie widzi siedząc przed telewizorem?
Wszystko co działo się za kulisami programu było dla mnie ważne. Każda sekunda, minuta stresu, oczekiwania, ćwiczenia piosenek, tekstu. Wszystkie pre-castingi, które dopiero decydowały o tym kto wystąpi przed jury były strasznie wyczerpujące. Godziny wyczekiwania na mrozie na swoją kolej - to coś, czego nie zapomnę do końca życia. Jednak moment wejścia na scenę, uczucie, że to są moje 3 minuty, wymazywały wszystkie nerwy, złości i całe zmęczenie.

Jakie konkretne korzyści przyniósł Ci udział w tym programie?
Nauczył mnie wytrwałości w dążeniu do celu. Byłam chyba we wszystkich programach typu talent show, jednak nigdy nie zaszłam tak daleko, jak w tym ostatnim. Czasami wątpiłam i nie dawałam już sobie nadzieji na to, że kiedyś mi się uda. Program na pewno dał mi też dużo pewności siebie. Zrozumiałam, że nie jest jednak tak źle i jakiś tam talent posiadam. Zawsze podczas śpiewania byłam bardzo niepewna, wycofana, na scenie cała się trzęsłam, a teraz wiem, że nie ma czego się bać, bo kocham to co robię i muszę dawać z siebie wszystko.

Wcześniej jako wokalistka obracałaś się raczej w spokojnych klimatach popowo-soulowych. Śpiewałaś "Hometown Glory" Adele czy "Shelter" Birdy. Czy dobrze czujesz się w takich mocniejszych kawałkach elektronicznych, jakie można usłyszeć na debiutanckiej EP-ce XXANAXX-a?
Piosenka Adele akurat została mi wyznaczona podczas jednego z etapów i po prostu musiałam ją zaśpiewać. Sama pewnie nigdy bym jej nie wybrała. Utwór "Shelter" uwielbiam w oryginale, ale wersja Birdy również przypadła mi do gustu. Przeciwieństwa się przyciągają! Czuję się dobrze w różnych gatunkach i w niecodziennych klimatach - kiedyś nawet w moim repertuarze była Aretha Franklin i Respect, więc mocniej zaśpiewać też potrafię, chociaż jeszcze tego nie pokazałam.

Jakiej muzyki prywatnie najbardziej lubisz słuchać? Czy czerpiesz inspirację z twórczości innych artystów, czy starasz się od tego odcinać?
Nie zamykam się tylko w jednym gatunku muzycznym, słucham tego co najzwyczajniej w świecie wpadnie mi w ucho. Inspiracje są bardzo ważne i potrzebne w procesie tworzenia muzyki, jednak trzeba zachować w tym wszystkim siebie.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Michale, pytanie do Ciebie. Po pojawieniu się XXANAXX-a ślady Twojej wcześniejszej twórczości zeszły na dalszy plan. Co uznajesz za swój największy sukces z tamtego okresu?
Myślę że nawiązanie współpracy z Wojciechem Waglewskim podczas prac nad płytą "Warsoul Experience" było dla mnie ogromnym sukcesem. Generalnie za sukces uznaję każdy projekt, który udaje mi się zrealizować. NOD ma na swoim koncie dwie płyty i wyprodukowanie każdej z nich jest dla mnie sukcesem.

Czym jest projekt NOD?
NOD jest zespołem, w którym pozwalamy sobie na różne muzyczne szaleństwa takie jak tworzenie płyty w całości stworzonej z dźwięków zsamplowanych z otaczającej rzeczywistości. Myślę, że takich szaleństw jeszcze kilka się pojawi, bo ciągle kontynuujemy ten projekt.

Czy jakieś odniesienia do tego etapu Twojej kariery można usłyszeć w muzyce XXANAXX-a, czy traktujesz to jako zupełnie nowy rozdział?
XXANAXX miał być z założenia projektem brzmiącym zupełnie inaczej. Jego charakter w pełni określa nazwa jaką wybrałem. Z pewnością tworząc produkcje na płyty NOD-a uczyłem się zupełnie nowych rzeczy i zdobywałem kolejne umiejętności, które wykorzystuję tworząc muzykę XXANAXX-u.

Jak wygląda proces tworzenia muzyki przez Ciebie od początku do końca? Od czego zaczynasz i co robisz dalej?
Najczęściej zaczyna się to od stworzenia harmonii, następnie ubieram to w brzmienia ujarzmiając niepokorne często wtyczki VST. Bardzo rzadko korzystam z gotowych presetów. Następny jest beat. Starannie dobieram brzmienia perkusyjne, by wszystko zgadzało się w finalnym miksie. Ponoć jestem bardzo pedantyczny w swojej pracy i chyba nie mogę temu zaprzeczyć. Następnie Klaudia wymyśla linie wokalne, a ja piszę do nich teksty. Na końcu nagrywamy wokale i zostaje mi jeszcze idealne wkomponowanie głosu Klaudii w stworzoną wcześniej kompozycję.

Czy muzyka to dla Ciebie bardziej melodia i kompozycja jako całość, czy także brzmienie, pojedyncze ciekawe dźwięki i instrumenty?
Muzyka jest dla mnie zjawiskiem niezwykłym, oczarowuje mnie i zaskakuje nieustannie. Chciałbym powiedzieć że każdy z wymienionych wyżej czynników ma takie samo znaczenie, ale prawda jest taka, że sama kompozycja o ile jest ważna o tyle musi ustąpić miejsca produkcji, czyli właściwemu doborowi instrumentów, starannemu rozmieszczeniu ich w miksie. Nie ma harmonii, której ktoś już wcześniej nie zagrał, zatem pozostaje nam szukać zupełnie nowych rozwiązań pozwalających na to, by rzeczom już odkrytym nadać nowe znaczenie.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Jaki najbardziej szalony eksperyment z dźwiękiem przeprowadziłeś w swoim życiu?
Myślę że cała ostatnia płyta NOD-a była szalonym eksperymentem - w końcu powstała w całości z dźwięków miasta, które po odpowiedniej obróbce (czyli tygodniach ciężkiej pracy) brzmią jak prawdziwe instrumenty. Eksperymentowanie z dźwiękiem jest moją życiową pasją, więc najbardziej szalony eksperyment jest zapewne jeszcze przede mną.

W jaki sposób w ogóle trafiliście na siebie z Klaudią?
Poznaliśmy się przez znajomych moich znajomych, którzy znając moją muzykę uznali, że trafili na wokalistkę, która świetnie pasowałaby do mojego brzmienia. Po pierwszym spotkaniu wiedziałem już, że nie trzeba mnie do niczego przekonywać.

Czy XXANAXX wcześniej istniał już jako projekt, do którego potrzebna była tylko wokalistka, czy jednak od początku było wiadomo, że osoba ta mocno odbije się na charakterze całości?
Początkowo XXANAXX miał być projektem bez wokalu. Klaudia zmieniła to w trybie natychmiastowym. O tym, jakie znaczenie będzie to miało dla projektu, nie miałem bladego pojęcia, ale dziś z pewnością mogę stwierdzić że XXANAXX to duet w którym oboje jesteśmy osobami decyzyjnymi, mającymi wpływ na to, jaką drogę obierzemy dalej.

Jaki był wasz największy sukces jako zespołu?
Naszym największym sukcesem jest udział we wszystkich festiwalach, na których udało nam się do tej pory zagrać.

Jak długo trwały prace nad Waszą pierwszą EP-ką? Co było najłatwiejsze, a co najtrudniejsze podczas jej tworzenia?
Prace nad EP-ką trwały jakieś dwa, może trzy miesiące. Nie napotkaliśmy większych problemów, bo świetnie się rozumiemy i dogadujemy zarówno na płaszczyźnie koleżeńskiej, jak i muzycznej.

Czy macie nakreśloną jakąś wizję dalszego rozwoju, ewolucji muzycznego klimatu, czy na razie żyjecie chwilą?
Wizja kształtuje się w opcji constans i każdy kolejny utwór jest dla nas swego rodzaju przełomem. Na pewno możemy zapewnić, że na naszym krążku nie zabraknie mocniejszych i bardziej energetycznych momentów.

Na jakim sprzęcie najczęściej słuchasz muzyki? Czy zwracasz uwagę na jakość brzmienia, czy liczy się głównie treść?
Jako producent pozwolę sobie odpowiedzieć na to pytanie. Muzyki słucham głównie na studyjnych monitorach. Brzmienie ma dla mnie kluczowe znaczenie, ale pomiędzy nim a treścią utworu stawiam znak równości. Jeśli jest tekst, to muzyka z udziałem wokalu ma dla mnie takie samo znaczenie, jak oprawa muzyczna.

Plany na najbliższą przyszłość?
Najbliższa przyszłość to przede wszystkim koncerty, a wiosną 2014 roku wydanie pierwszego longplaya. O wszystkich naszych planach informujemy na bieżąco na naszym profilu facebookowym, na który gorąco zapraszamy!

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Pozostałe wywiady

  • 1
  • 2
  • 3
Manfred Diestertich i Dieter Kratochwil - Audio Physic

Manfred Diestertich i Dieter Kratochwil - Audio Physic

[English version] Audio Physic to jedna z firm, którymi kierują wytrwałość, konsekwencja i swego rodzaju upór w dążeniu do celu. Niemiecka...

Ray Kimber - Kimber Kable

Ray Kimber - Kimber Kable

[English version] Rynek audiofilskich kabli może na pierwszy rzut oka wydawać się niezwykle skomplikowany - setki marek i produktów powiązanych...

John Franks - Chord Electronics

John Franks - Chord Electronics

Kiedy kończyliśmy test dwóch przetworników brytyjskiej firmy Chord Electronics, nadarzyła się okazja by poznać jej założyciela i zadać mu kilka...

Frank Urban - Audium

Frank Urban - Audium

Do wywiadu z Frankiem Urbanem, dyrektorem generalnym firmy Audium, zbieraliśmy się bardzo długo - właściwie od momentu, gdy do naszej...

Krzysztof Grabowski - Encore Seven

Krzysztof Grabowski - Encore Seven

Jeżeli interesujecie się wzmacniaczami lampowymi, na pewno kojarzycie już markę Egg-Shell. Została ona wprowadzona na rynek przez firmę Encore Seven,...

Heinz Lichtenegger - Pro-Ject

Heinz Lichtenegger - Pro-Ject

Heinz Lichtenegger to jeden z najbardziej przewidujących i wszechstronnych, a także najbardziej uśmiechniętych ludzi w branży audio. Założyciel firmy Pro-Ject...

Delphine Dall - Cabasse

Delphine Dall - Cabasse

[English version] Cabasse to kolejna marka, która w pewnym sensie wróciła do naszego kraju. Technicznie nigdy go nie opuściła, ale znikoma...

Wojciech Hoffmann

Wojciech Hoffmann

Wojciech Hoffmann - jeden z najlepszych polskich gitarzystów, znany przede wszystkim z heavy metalowej grupy Turbo, w której gra od...

John Hunter - REL

John Hunter - REL

[English version] Wśród zestawów głośnikowych wyróżniamy kilka typów konstrukcji o specyficznym zastosowaniu takich, jak głośniki centralne, bezprzewodowe, kolumny aktywne, kanały efektowe...

Ole Klifoth - Audiovector

Ole Klifoth - Audiovector

[English version] Audiovector to jeden z najlepiej rozpoznawalnych skandynawskich producentów kolumn. Duńska manufaktura może pochwalić się wieloletnią historią i dziesiątkami nagród...

Daniel Duda - Fusic

Daniel Duda - Fusic

Z punktu widzenia postronnego obserwatora mogłoby się wydawać, że sprzedawcy sprzętu audio stanowią tylko ostatnie ogniwo w ogromnej, rynkowej machinie....

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Bartolomeo Nasta - Unison Research

[English version] W dobie galopującej cyfryzacji i pogoni za coraz gęstszymi, bardziej doskonałymi formatami zapisu dźwięku, dobrze jest od czasu do...

Reklama

Wyszukiwarka

Reklama

Najnowsze testy

Poprzedni Następny
Sonus Faber Principia 3

Sonus Faber Principia 3

Do włoskiego sprzętu prawie zawsze podchodzę z ukształtowanym podczas wcześniejszych doświadczeń optymizmem. W ciągu kilkunastu lat pracy trochę się tego towaru nasłuchałem i mogę powiedzieć, że 9 na 10 urządzeń...

Audiovector Ki3 Super

Audiovector Ki3 Super

Jeszcze niedawno duńska marka była postrzegana w naszym kraju jako zupełnie niszowa, a teraz jej kolumny można zobaczyć w wielu naprawdę dobrych sklepach, nie wspominając już o wystawach i innych,...

HiFiMAN Edition X

HiFiMAN Edition X

Patrząc na to, co w ciągu kilku ostatnich lat działo się na rynku słuchawek można odnieść wrażenie, że producenci audiofilskiego sprzętu urządzili sobie na tym polu regularny wyścig. Zupełnie jakby...

Ostatnie aktywności

  • Przygotowania do nowego sezonu testów postanowiliśmy rozpocząć od kilku mocnych uderzeń oraz absolutnych nowości. Miłą niespodziankę sprawiła nam firma Voice, przysyłając do naszej sali odsłuchowej najnowsze monitory Audiovectora - QR1 - dosłownie dzień po puszczeniu informacji prasowej. Oficjalnie seria QR będzie dostępna w sprzedaży od września, ale jeżeli jesteście zainteresowani, możecie posłuchać tych zestawów w naszej sali odsłuchowej już teraz. Sądzimy, że seria QR może się bardzo dobrze przyjąć ponieważ pod względem technicznym głośniki wydają się być bardzo zaawansowane, a cenowo wciąż nie wychodzimy poza tak zwaną klasę średnią. QR1 mają woofer o konstrukcji kanapkowej, tweeter AMT, obudowy z HDF-u i wąskie, szczelinowe tunele umieszczone z przodu, natomiast z tyłu zobaczymy tylko piękną, metalową płytkę z gniazdami i oznaczeniami, w tym - podpisem osoby montującej daną parę. Wygląda fajnie, a bazując na naszych wcześniejszych doświadczeniach z Audiovectorami, spodziewamy się dobrego, dynamicznego dźwięku. Niebawem opublikujemy również test innych kolumn duńskiej marki, których słuchaliśmy kilka tygodni temu. A na odsłuchy QR1 zapraszamy na Pańską 75!

Nowe komentarze

A to by trzeba było mieć jedne i drugie i przeprowadzić bezpośrednie porównanie. Audiovectory mamy i wciąż można się z nimi zapoznać w naszej sali odsłuchowej, ...
Witam. A jak wypadają na tle Bowers & Wilkins 685 S2?
Piotr
W opisie same bzdury, totalny brak zrozumienia zasady działania wkładki typu Moving Iron.

Płytoteka StereoLife

Korn - The Paradigm Shift

Korn - The Paradigm Shift

Najnowszy album Korna jest niesamowicie ciężkim orzechem do zgryzienia. Po pierwszym odsłuchu tego krążka można pomyśleć - fajne, przebojowe, łatwo wchodzi. Po chwili zastanowienia dochodzimy jednak do wniosku, że praktycznie niewiele z tych ponad 40 minut wyryło nam się w...

Stone Temple Pilots - Core

Stone Temple Pilots - Core

Gdzieś kiedyś spotkałem się z takim stwierdzeniem, że Stone Temple Pilots to taka grunge’owa druga liga. No i z jednej strony ciężko temu nie przytaknąć, bo faktycznie zespół nigdy nawet nie zbliżył się poziomem sławy do takiej np. Nirvany, AIC...

Lewe Łokcie - Niewiele się zmienia

Lewe Łokcie - Niewiele się zmienia

Oto debiutancki album Lewych Łokci - formacji z Częstochowy nad którą pieczę sprawuje wytwórnia fyh!records. Płyta wydana została w marcu tego roku w 200 numerowanych egzemplarzach na wypalanych płytach CD-R, ale jakość wydania stoi na dobrym poziomie. Jak widać na...

Gogol Bordello - Pura Vida Conspiracy

Gogol Bordello - Pura Vida Conspiracy

Gogol Bordello oferuje sztukę z kategorii "love it or hate it". Muzyka proponowana przez tę amerykańską grupę określana jest mianem gypsy-punku lub ska-punku. Co to oznacza w praktyce? Punk ubrany w skoczne, taneczne rytmy, pełne bałkańskiej ekspresji. Wbrew pozorom nie...

Newsy sprzętowe

Yamaha WXC-50 i WXA-50

Yamaha WXC-50 i WXA-50

Yamaha już wyposażyła w swoją technologię multiroom 23 komponenty audio. Ułatwia to znalezienie idealnego systemu do dowolnego pomieszczenia. Teraz firma...

Migawki sprzętowe

Premiera Audiovectorów QR w Q21

Premiera Audiovectorów QR w Q21

Audiovector zaprezentował serię QR będącą rozwinięciem a jednocześnie następcą kolumn X3. Na serię składają się dwa modele - podstawkowy QR1...

Galerie

30 hitów Gramofonowego Weekendu StereoLife

30 hitów Gramofonowego Weekendu StereoLife

Gramofonowy Weekend StereoLife zbliża się wielkimi krokami - zaczynamy już jutro! Z tej okazji postanowiliśmy przygotować listę najciekawszych gramofonów, jakie...

Poradniki

Fotorelacje

Reportaże

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Mimo rosnącej popularności wysokiej klasy sprzętu audio i pozytywnych sygnałów z rynku, kalendarz audiofilskich imprez w naszym kraju wcale nie...

Audio Research u Marantza

Jak to się wszystko ciekawie układa... Dopiero co mieliśmy okazję odwiedzić nowy salon Focala w Warszawie, gdzie zwróciliśmy uwagę na...

Z wizytą w salonie Focal Polska

Pod koniec kwietnia otrzymaliśmy zaproszenie do nowo otwartego salonu Focal Polska mieszczącego się w Warszawie. Kolejny audiofilski przystanek na mapie...

Premiera nowego Orpheusa

W dniach 15-17 marca w Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie odbyła się niezwykła uroczystość - premiera nowego, flagowego zestawu słuchawkowego...

Słownik

Poprzedni Następny

Air Motion Transformer

AMT to typ przetwornika elektroakustycznego, którego konstrukcja przypomina głośniki wstęgowe. W odróżnieniu od klasycznych wstęg poruszających się w polu magnetycznym do przodu i do tyłu, tutaj membrana jest ukształtowana w...

Vintage

Mikiphone

Mikiphone

Szukając informacji o konstrukcjach, które zapisały się w historii sprzętu audio złotymi zgłoskami lub po prostu wyglądały na tyle fanie,...

Partnerzy StereoLife

JazzPRESS
Internetowy miesięcznik jazzowy dostępny do pobrania na komputery i urządzenia mobilne. Bogate archiwum nowości, recenzji płyt jazzowych, wywiadów z muzykami, relacji z koncertów i wszystkiego, co związane z jazzem.
Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.
Ultra High End Review
Jeden z najlepiej rozpoznawalnych portali z testami sprzętu audio, zamieszczający teksty własne oraz linki do innych ciekawych testów, w tym naszych recenzji w wersji angielskiej.
Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.
Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!
Daily Audiophile
Światowa centrala testów audiofilskiego sprzętu, na której można znaleźć również link do naszego portalu w wersji angielskiej.
Subiektywny Dziennik Muzyczny
Blog prowadzony przez Rafała Garszczyńskiego - redaktora miesięcznika JazzPRESS i RadioJAZZ, którego recenzje pojawiają się również w naszym portalu. Ogromna ilość płyt jazzowych, a podobno to wcale nie wszystko, może jakiś ułamek tego, co Rafałowi udało się przesłuchać i opisać. Biblia jazzu!
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.

Cytaty

Debussy.png

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej dowiesz się tutaj.