Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Howard Shore - The Lord of the Rings: The Two Towers

  • Kategoria: Inne
  • Radomir Wasilewski

Howard Shore - The Lord of the Rings: The Two Towers

Druga część zarówno filmu, jak i soundtracku do ekranizacji powieści J.R.R. Tolkiena ukazała się dokładnie rok po kultowej "Drużynie Pierścienia". Sequel filmu przyniósł zmiany w klimacie i sposobie prezentowanej w nim opowieści. Można było więc przypuszczać, że także muzyka dołączona do obrazu będzie się różnić od tej zawartej na albumie "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring". I faktycznie, Howard Shore, bazując na podobnym schemacie i sposobie pisania poszczególnych utworów, wprowadził do nich trochę niespodzianek, przynoszących miejscami duże zaskoczenie dla słuchacza. Warstwa muzyczna tego albumu to - podobnie, jak w przypadku pierwszej części - przede wszystkim faktury rozbudowanej i wielobarwnej orkiestry (tym razem w całości zagrane przez The London Philharmonic Orchestra), do której od czasu do czasu dołączają potężne, klimatyczne chóry męskie i żeńskie, a także głosy kilku solistów. Tym razem skorzystano z usług osób trochę mniej znanych wśród fanów muzyki rockowej i popowej, niż miało to miejsce w przypadku "Drużyny Pierścienia". Tak, jak na poprzedniczce, tak i tym razem pierwsza połowa płyty wprowadza kilka nowych wątków, bardzo plastycznie dobranych do opisywanej postaci i krainy, w której toczy się fabuła filmu. Dalej następuje wyraźny, odróżniający się od reszty punkt kulminacyjny, po którym zostaje przedstawiony zarys fabuły filmu, tym razem opisujący zarówno podróż Froda, Sama i Golluma do Mordoru, jak i równolegle wojnę pomiędzy Isengardem a Rohanem. Tak, jak w "Drużynie Pierścienia", tak i tym razem w trakcie lektury dźwięków, słuchacz ma przed oczami sceny z poszczególnych fragmentów filmu i łatwo odnajduje moment, w którym aktualnie toczy się akcja.

Z racji przedstawienia dużo bardziej dramatycznych wydarzeń niż w "Drużynie Pierścienia", w dźwiękach dominuje zdecydowanie więcej mroku i ciemnych barw. Nie ma tu takich pogodnych kompozycji, jak "Concerning Hobbits" a pozytywne emocje, jeśli już, to pojawiają się tylko na chwilę i jako delikatna przeciwwaga dla przytłaczającej reszty. Choć poszczególne utwory stworzono głównie na bazie przeplatania fragmentów spokojnych, wyciszonych i klimatycznych z czadowymi, a nawet agresywnymi, nie zawsze ten schemat jest zachowany, co dotyczy szczególnie drugiej połowy albumu, w wielu miejscach skręcającej w zaskakująco leniwe, choć trzymające w napięciu rejony. W konsekwencji dźwięki na "The Two Towers" nie są już tak proste i przystępne, jak te z "The Fellowship of the Ring", a ich pełne docenienie i rozgryzienie wymaga co najmniej kilku przesłuchań. Ale warto się temu oddać, bo ponownie świetne wrażenie sprawia produkcja - czysta, selektywna i bardzo profesjonalna, doskonale ukazująca głębię i detaliczność warstwy dźwiękowej.

Pierwsze siedem utworów - podobnie, jak na "Drużynie Pierścienia" - podzielono na podniosły i monumentalny, w pełni wykorzystujący możliwości chóru wstęp w postaci "Foundations of Stone", a następnie wprowadzenie nowych wątków do opowieści. Pojawia się tu zarówno trochę stonowania, oprawionego jednak sporą dawką niepokoju ("The Taming of Smeagol"), podniosłości, smutku i melancholii (mroczny i klimatyczny "The King of the Golden Hall"), jak również czadu oraz sporej dawki dynamiki ("The Riders of Rohan" z kolejnym charakterystycznym, szkocko brzmiącym motywem na skrzypcach, przypisanym właśnie Rohanowi, wyjątkowo mroczny i momentami chory "The Passage of Marshes", a także podniosły, a na końcu także ciężki i agresywny "The Uruk Hai"). Punkt kulminacyjny tej opowieści tworzą trzy kompozycje - klimatyczna i podniosła, zawierająca kapitalny, nastrojowy śpiew Isabel Bayrakdarian "Evenstar", monumentalna, epicka, wzbogacona bogatym śpiewem chórów "The White Rider" oraz najbardziej oryginalna, wykorzystująca do granic możliwości niskie brzmienie kontrabasu "Treebeard".

Druga połowa albumu to przede wszystkim zaskakująco dużo wyciszonych, spokojnych i klimatycznych kompozycji ("The Leave Taking", "The Forbidden Pool", "Breath of Life", większość "The Hornburg"), które z racji swoich sporych długości w pierwszym odczuciu mogą wręcz wydawać się monotonne i nudne. Na szczęście kontrapunktem dla nich są inne utwory wybudzające słuchacza z drzemki - potężny, dramatyczny, bogaty aranżacyjnie "Helm's Deep", zaserwowane na finał kapitalne, epickie i monumentalne "Forth Eorlingas", a zwłaszcza "Isengard Unleashed" - jeden z najlepszych utworów ze wszystkich trzech soundtracków do "Władcy Pierścieni". Kompozycje te w doskonały sposób obrazują zarówno bitwę o Helmowy Jar, jak i upadek Isengardu. Na koniec płyty Howard Shore proponuje pewną dawkę spokoju i optymizmu w "Samwise the Brave", głównie za sprawą pojawiającego się w tym utworze motywu Hobbitów. Pozytywne emocje szybko zostają jednak zneutralizowane smutnym, mrocznym "Gollum's Song", który rewelacyjnie został zaśpiewany pełnym bólu i pretensjonalności głosem Emiliany Torrini. Dramatyzm tej kompozycji sprawia, że zakończenie soundtracku do "The Two Towers" jest równie emocjonujące, choć kompletnie odmienne od tego stworzonego wcześniej przez Enyę w "May It Be".

"Dwie Wieże" to godny muzyczny następca "Drużyny Pierścienia", który choć robi ciut mniejsze wrażenie od poprzednika (głównie z powodu braku elementu zaskoczenia, jakie towarzyszyło lekturze "The Fellowship of the Ring"), przynosi po raz kolejny porcję świetnej, trzymającej słuchacza w napięciu muzyki. Tak, jak wcześniej, tak i tym razem siedemdziesiąt kilka minut muzyki tworzącej ten soundtrack zlatuje jak z bicza strzelił, a słuchacz ma ochotę odtworzyć album ponownie. Nie można narzekać na nudę. Pojawia się także kilka muzycznych zaskoczeń sprawiających, że trudno mówić o powtórce z rozrywki i odgrzewaniu kotleta. Potwierdza to olbrzymi talent kompozytora, któremu - mimo dużej dyscypliny czasowej, w jakiej musiał tworzyć nową muzykę - udało się wymyślić kolejne charakterystyczne motywy, które potrafią zaintrygować słuchacza i plastycznie zobrazować historię wojny o Rohan. Bez żadnych wątpliwości jest to pozycja obowiązkowa dla wszystkich fanów muzyki filmowej, a także miłośników prozy J.R.R. Tolkiena.

Artysta: Howard Shore
Tytuł: The Lord of the Rings: The Two Towers
Wytwórnia: Reprise
Rok wydania: 2002
Gatunek: Muzyka Filmowa
Czas trwania: 72:48

Ocena muzyki
Poziomy7

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rwake - The Return Of Magik

Rwake - The Return Of Magik

Ekipa świrów z Little Rock jest moim zdaniem jedną z najbardziej oryginalnych i nietuzinkowych kapel z nurtu sludge. Rwake jest jednocześnie zespołem wybitnie niedocenionym, któremu nigdy nie udało się wypłynąć na szerokie wody, ale też takim, który zawsze pozostawał w swojej niszy. Duży wpływ na to miała z pewnością specyfika...

Przemysław Rudź & Artur Wolski - Enchanted Lighthouse

Przemysław Rudź & Artur Wolski - Enchanted Lighthouse

Gdynia, listopad retrofuturystycznego 2019 roku, zanurzoną w gęstym smogu latarnię morską mija na niebotycznej wysokości 800 m należący do korporacji AudioPolex zeppelin, na którego obleczonej ciekłokrystalicznymi ekranami powierzchni wyświetlana jest tajemnicza postać z gitarą. Nagły szkwał rozwiewa na chwilę smog i oczom pilota ukazuje się panorama Gdyni - sieć sięgających...

Pentagram - Lightning In The Bottle

Pentagram - Lightning In The Bottle

Kilka tygodni temu pewien starszy pan stał się wielką gwiazdą internetowych memów. Dla dużej części internautów stał się postacią komiczną ze swoimi roztrzepanymi włosami i wytrzeszczem oczu. Jednak z pewnością znalazło się też i grono, które zgłębiło temat i dowiedziało się, że ten starszy pan to Bobby Liebling czyli założyciel...

Dax Riggs - 7 Songs for Spiders

Dax Riggs - 7 Songs for Spiders

Był sobie taki serial dla nastolatków pod tytułem "iZombie". Typowy kryminalny procedural z twistem - główna bohaterka jest współpracującą z policją pracownicą kostnicy i jednocześnie... zombie. W kolejnych odcinkach rozwikłuje mordercze zagadki, wypijając koktajl z mózgów ofiar i zyskując tym samym dostęp do ich ostatnich wspomnień. Jeszcze przed narodzinami mojego...

Red Fang - Deep Cuts

Red Fang - Deep Cuts

W tym roku mija 20 lat od powstania Red Fang. W tym czasie ekipa świrów z Portland nagrała 5 pełnoprawnych albumów (4 jeśli debiutancki "Red Fang" uznać za kompilację, jak to robi chociażby serwis RateYourMusic). Dwie dekady to sporo czasu i warto tę okrągłą rocznicę jakoś uczcić. Można to zrobić,...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Tech Corner

Obudowy głośnikowe w praktyce - rodzaje, właściwości, brzmienie

Obudowy głośnikowe w praktyce - rodzaje, właściwości, brzmienie

Zapewne niejedno z nas próbowało kiedyś przestawiać swoje kolumny głośnikowe w różne miejsca w mieszkaniu lub domu, aby sprawdzić, gdzie będą najlepiej grały. Oczywiście ma to sens, ponieważ rozmiar, akustyka pomieszczenia czy rozstawienie kolumn względem słuchacza i ścian mają kluczowe znaczenie dla ich brzmienia. Jednak czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Cytaty

AnnaKamienska.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.