Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Reportaż z Audio Video Show 2019

  • Kategoria: Felietony
  • Tomasz Karasiński

Reportaż z Audio Video Show 2019

Przed nami kolejna edycja Audio Video Show - jednej z największych wystaw sprzętu audio-video na świecie. Za każdym razem, kiedy opada kurz, nie mogę wyjść z podziwu, że znów się to udało. Próbuję wyobrazić sobie te godziny, dni, tygodnie i miesiące przygotowań, setki przesłanych projektów i kosztorysów, tysiące wydrukowanych plakatów i ulotek, dziesiątki kolumn i końcówek mocy sprowadzonych specjalnie na tę okazję z drugiego końca globu, wykonanych na zamówienie gadżetów i zaproszonych gości. I nie mogę wyjść z podziwu, że ostatecznie sypią się tylko detale. A to jakiegoś gramofonu nie uda się dostarczyć na czas, a to dwa ciekawe wykłady nałożą się na siebie, ewentualnie zwiedzający zaczną narzekać na oznaczenia autobusów lub brak kawy na stadionie po godzinie piętnastej. Bzdury. Mimo to, w swoich reportażach staram się zwracać uwagę na rzeczy, które można poprawić. A że ktoś będzie miał zupełnie inne odczucia? To oczywiste. Z tak ogromnej imprezy każdy jej uczestnik - czy to wystawca, dziennikarz czy zwiedzający - wynosi zupełnie inne wrażenia. Dlatego coraz mocniej zastanawiam się czy pisanie tradycyjnej relacji ma jakikolwiek sens. Czytając tytuł niniejszego felietonu, pomyśleliście pewnie "zaraz, jak to, przecież wystawa dopiero za cztery tygodnie". To prawda. Nie jestem jasnowidzem, więc nie wiem jak zagra system Gryphona ani do których słuchawek będą ustawiały się największe kolejki. Wydaje mi się jednak, że - na podstawie tego, co działo się w ubiegłych latach - można przewidzieć jak będzie wyglądała tegoroczna edycja. Pomyślmy, przeanalizujmy fakty i zabawmy się w zgadywankę, a później zobaczymy, czy sprawdzi się chociaż część z naszych prognoz.

Ostatnie komentarze

  • Beata

    Podpisuję się obiema rękoma - i nawet nogi dodam - do tego felietonu. Też mi się marzy, aby było bardziej komfortowo i profesjonalnie. Zawsze zdumiewało mnie, jak "audiozwiedzacze" prosili o odtworzenie na wyrafinowanym systemie nagranych CD-R-ów wątpliwej jakości, jakieś łupanki disco. I w tym miej...
    0
Zobacz inne komentarze

Rafał Koc - Melodika

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Rafał Koc - Melodika

Przeglądając archiwum wywiadów opublikowanych na łamach naszego magazynu, łatwo zauważyć, że najczęściej rozmawiamy z artystami i przedstawicielami firm zajmujących się produkcją sprzętu audio - konstruktorami zestawów głośnikowych, wzmacniaczy lampowych, przetworników, streamerów, subwooferów, a nawet kabli i akcesoriów zasilających. Zazwyczaj są to audiofile maksymalnie wkręceni w konkretny temat. Często można usłyszeć od nich coś, czego nie przeczytalibyśmy w żadnym teście, a już tym bardziej w ogólnodostępnych materiałach informacyjnych. Czasami warto jednak wyjść poza ten schemat i przyjrzeć się pracy ludzi, którzy podchodzą do sprawy trochę inaczej i obserwują rynek z innej perspektywy. Nie zastanawiają się nad tym, co dokładnie dzieje się z elektronami wewnątrz kabla głośnikowego, ale podchodzą do swojej pracy w bardzo praktyczny sposób. Łączą to, co wiedzą o potrzebach klientów z tym, co znają od drugiej strony, od laboratorium i sali odsłuchowej po sklepową półkę. Jedną z takich osób jest Rafał Koc.

Polska premiera soundbara Sennheiser Ambeo Soundbar

  • Kategoria: Reportaże
  • Tomasz Karasiński

Polska premiera soundbara Sennheiser Ambeo Soundbar

3 września w Warszawie odbyła się premiera urządzenia, które zapowiadano tak długo, że niektórzy dziennikarze i melomani zaczynali się już zastanawiać czy kiedykolwiek zobaczą je w akcji. Ale doczekaliśmy się i oto jest - pierwszy soundbar, a właściwie także pierwszy duży, domowy system audio w ofercie Sennheisera. Ambeo Soundbar nie przypomina bowiem typowej listwy, którą można powiesić pod telewizorem. Jest to dość potężny zestaw głośnikowy wyposażony w 13 przetworników skierowanych w różne strony, a więc coś pomiędzy małym soundbarem a znacznie większym systemem typu soundbase. Dzięki takiej konstrukcji oraz zarządzającemu pracą każdego z głośników procesorowi z firmową technologią Ambeo, listwa Sennheisera potrafi wygenerować w naszym salonie przestrzenny dźwięk 5.1.4 i potężny bas, i to bez podłączania zewnętrznego subwoofera. A przynajmniej tak deklaruje producent. Co z tego wyszło? Jak najnowsze urządzenie niemieckiej firmy wypadło w szybkim teście odsłuchowym? Czy warto było czekać na ten hi-endowy soundbar ponad dwa i pół roku?

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

Pod koniec czerwca ukazał się nowy album zespołu ECHA, zatytułowany po prostu "Echa". Choć grupa istnieje już prawie dziesięć lat, wydanie płyty w takiej formie, pod nową nazwą można tak naprawdę traktować jako początek kolejnego rozdziału, nowe rozdanie lub ponowny debiut. Zawartość krążka zdaje się to potwierdzać. Może nie jest to jeszcze muzyczne arcydzieło, ale na pewno dostajemy sporo ciekawego, odważnego i bardzo swobodnego grania. Bez silenia się na oryginalność z pogranicza kiczu, wyczuwalnego na kilometr parcia na szkło czy atakowania słuchacza głupawymi numerami obliczonymi na skupienie jego uwagi choćby na dwie minuty. Po ludzku i po swojemu. Płyta nie okazała się oczywiście spektakularnym sukcesem, nie dotarła do pierwszego miejsca na oficjalnej liście sprzedaży OLIS-u ani nie pokryła się złotem. Ale nie o to chodziło. Zespół robi swoje, a jego członkowie cieszą się z kolejnych sukcesów, bo lubią grać i robią to w bardzo naturalny sposób. A ponieważ wciąż niewiele o nich wiadomo, postanowiliśmy sprawdzić co sami powiedzą o sobie.

Premiera Hegla H120

  • Kategoria: Reportaże
  • Tomasz Karasiński

Premiera Hegla H120

Pod koniec sierpnia w siedzibie firmy Hegel Music Systems odbyła się prezentacja wzmacniacza zintegrowanego H120. Norwegowie, którzy ostatnio koncentrowali się na urządzeniach z górnej półki - w tym na obsypanych nagrodami modelach H390 i H590 - błyskawicznie wprowadzili na rynek kolejną integrę, która ma wypełnić lukę między podstawowym modelem H90 a potężniejszym H190. Ale na tym nie koniec historii. H120 może być dla Hegla bardzo ważnym wzmacniaczem, dlatego do Oslo już od pewnego czasu zaglądali dystrybutorzy i dealerzy z całego świata, a na imprezę zorganizowaną w dniu oficjalnej premiery tego urządzenia zaproszono dziennikarzy z Norwegii, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski. Kameralnie? Fakt, jednak na pewno nie będzie to dziwiło nikogo, kto zna tę firmę i jej produkty, a także typowy dla Skandynawów sposób myślenia - przyjacielski i wyjątkowo pragmatyczny. Norwegowie nie lubią organizować wielkich, hucznych eventów z przemalowanymi w firmowe barwy autobusami, czerwonym dywanem, orkiestrą, setkami gości z całego świata i konferencją prasową w stylu gigantów z branży komputerowej. Mimo rosnącej popularności i sukcesów, których z pewnością zazdrości im niejeden producent sprzętu audio, pozostają skromni i normalni. Tym razem zaprosili w sumie sześć osób, dzięki czemu pokaz odbywał się w spokojnej, niemal domowej atmosferze. Z każdym z zaproszonym gości mogli porozmawiać i każdy mógł niemalże przeprowadzić krótki test ich najnowszego wzmacniacza, co normalnie na tego typu zlotach jest niemożliwe. Nie dość, że człowiek usiądzie lub stanie na końcu sali, to jeszcze wszystko jest przygotowane o wiele wcześniej i z odsłuchu można wywnioskować tyle, co z przejażdżki sportowym samochodem po parkingu, na tylnym siedzeniu. Ale nie tutaj. Tym razem czułem się jakbym wszedł do domu z grupą kolegów i zobaczył na stoliku najnowszego Hegla. O pomysłach stojących za modelem H120 opowiedział nam założyciel firmy, Bent Holter, natomiast funkcjonalność i budowę wewnętrzną nowego wzmacniacza przybliżył nam dyrektor handlowy, Anders Ertzeid. Później... Odbył się jeden z najciekawszych odsłuchów, w jakich kiedykolwiek brałem udział.

Ostatnie komentarze

  • Grzegorz

    Hegel H120 na francuskich stronach wyceniany jest na około 2500 €. Obecnie zahacza ceną o niektóre oferty H190. Jak będę miał okazję posłucham, ale pewnie i tak pójdę w Rösta (1500 €)/H90... Chyba, że trafi się H120 za jakiś czas w dobrej cenie.
    0
Zobacz inne komentarze

Najpiękniejsze i najciekawsze gramofony świata

  • Kategoria: Galerie
  • Tomasz Karasiński

Najpiękniejsze i najciekawsze gramofony świata

Większość audiofilów ceni gramofony za wyjątkowe, analogowe brzmienie. Uważają, że muzyka płynąca z winylowych płyt jest cieplejsza, bardziej wielowymiarowa i namacalna, dzięki czemu pozwala lepiej zrelaksować się podczas słuchania i dokładniej zrozumieć intencje artystów. Trudno jednak ukryć, że gramofon to także - a dla niektórych nawet przede wszystkim - niezwykle ważny element wysokiej klasy systemu stereo, który musi nie tylko dobrze działać, ale też odpowiednio się prezentować. Z uwagi na swoją funkcję i konieczność ręcznej zmiany płyt, urządzenie tego typu stawiamy zazwyczaj na górnej półce stolika pod sprzęt audio lub w innym łatwo dostępnym i doskonale widocznym miejscu, w związku z czym coraz więcej melomanów zwraca uwagę na wygląd analogowego źródła, często wybierając nawet modele w bardzo oryginalnym wykończeniu. Wiadomo, że gramofon nie musi być nudną deską z talerzem i ramieniem, ale jak wyglądają najbardziej nietypowe, ekstrawaganckie i wymyślne modele dostępne na rynku? Kiedy postanowiliśmy znaleźć odpowiedź na to pytanie, spodziewaliśmy się, że uda nam się zebrać co najwyżej dwadzieścia naprawdę niecodziennych gramofonów. Okazało się jednak, że bez większego problemu znaleźliśmy aż 50 pięknych, ciekawych albo naprawdę pokręconych urządzeń. Nawet jeśli interesujecie się sprzętem audio nie od dziś, w naszej galerii na pewno zobaczycie przynajmniej kilkanaście gramofonów, których nie widzieliście nigdy wcześniej. Gotowi?

Ortofon 2M Red i co dalej?

  • Kategoria: Listy
  • StereoLife

Ortofon 2M Red i co dalej?

Szanowna Redakcjo, zwracam się do Państwa z prośbą o poradę. Chciałbym poprawić dźwięk w gramofonie Reloop Turn 5. Chodzi mi przede wszystkim o wysokie tony, które w moim gramofonie są jakby przygaszone. Marzy mi się, aby uzyskać troszkę więcej czystości, tak zwanego "cykania", jednocześnie nie tracąc na jakości, jaką daje zamontowana fabrycznie wkładka Ortofon 2M Red. Gramofon jest podłączony do przedwzmacniacza Vincent PHO-200. Całość gra z kolumnami Tonsil Scherzo 200 i w najbliższym czasie nie planuję ich zmieniać (wszystkie głośniki są po regeneracji w firmie Tonsil). Centralnym elementem systemu jest amplituner Yamaha R-N402D, którego również nie planuję zmieniać. Dźwięk jest dla mnie satysfakcjonujący, w znacznej mierze taki, jak lubię (miękki, z fajną głębią, niezłym basem i średnimi tonami), ale sopran jest moim zdaniem lekko przygaszony. Zdecydowanie go za mało. Nie wiem czy inwestować w lepszy przedwzmacniacz, czy może wystarczy zmiana wkładki? Bardzo proszę o fachową poradę.

Ostatnie komentarze

  • kissmygrass

    Zmieniać wkładkę w te pędy. Nie wiem kto wpadł na pomysł takiej wkładki startowej, to po prostu nie gra... Moja "paździerzowa" Rega Queen z Elys 2 brzmiała o niebo lepiej niż Turn 5 z 2M Red. Najlepiej szukać wkładek z compliance raczej poniżej 20 µm/mN.
    0
Zobacz inne komentarze

Chartwell czy Audio Physic?

  • Kategoria: Listy
  • StereoLife

Chartwell czy Audio Physic?

Szanowni Państwo, dopadła mnie nie lada zagwozdka - kupno pierwszego poważnego systemu stereo. Piszę do Państwa ponieważ śledząc rynek audio od dobrych kilku lat, wiem, że mieli Państwo do czynienia własnie z obiektami moich zainteresowań. Co więcej, bardzo dobrze je Państwo ocenili. Zacznę od tego że tak zwany opad szczęki lub jak kto woli dziwne uczucie pozytywnego niepokoju, które mówi "stary, to jest to" miałem dwa razy. Mowa oczywiście o momentach obcowania z realnymi cenowo systemami. Za pierwszym razem było to połączenie nieprodukowanych już kolumn Audio Physic Yara II Superior z Vincetem SV-237MK. To, co zrobił ten wzmacniacz po podłączeniu go zaraz po dwukrotnie tańszym piecyku, bodajże podstawowym modelu Creeka, spowodowało, że postrzeganie muzyki jako zlepku ludzkich talentów, czy to artystycznych, czy technologicznych, już nigdy nie było takie samo. Po raz drugi doświadczyłem tego na ostatnim Audio Video Show na stoisku Audiopunktu, gdzie Chartwelle LS6 z elektroniką Soul Note'a zwaliły mnie z nóg. Ale nie jakimś ostrym uderzeniem. Wręcz przeciwnie - dosłownie ułożyły mnie na kanapie na jakieś trzy godziny.

Napęd do Pearli 27

  • Kategoria: Listy
  • StereoLife

Napęd do Pearli 27

Szanowni Państwo, chciałbym poprosić o pomoc w sprawie wyboru sprzętu grającego. Na początku zaznaczę, że nie jestem audiofilem, a w zasadzie jestem niemal całkowitym laikiem w tej dziedzinie. Po przeczytaniu recenzji zamieszczonej na stronie StereoLife, postanowiłem kupić kolumny Pylon Audio Pearl 27. Nie ukrywam, że wpływ na to miała także dostępność w kolorze białym oraz przyjemny, prosty dizajn, który przypadł do gustu mojej żonie. Dzięki temu kolumny wpasowały się w wystrój pomieszczenia, w którym są użytkowane. Salon ma powierzchnię ponad 23 metrów kwadratowych. Do systemu chciałbym podłączyć telewizor Philips 55OLED803/12 oraz konsolę Xbox One S, ale najważniejszy jest dobór amplitunera. Moją uwagę zwróciła Yamaha RX-S601DAB, oczywiście również ze względu na dostępność w kolorze białym oraz kompaktowa obudowa, jednak martwi mnie impedancja kolumn. W ich specyfikacji widnieje wartość 4 Ω, natomiast dla tego amplitunera jest to 6 Ω. Chciałem zatem zapytać czy Yamaha będzie poprawnie współpracowała z Pearlami 27, czy raczej jest to ryzykowne połączenie? Dodam, że sprzętu zamierzam używać do oglądania filmów i telewizji, grania na konsoli, a także słuchania muzyki. Chciałbym wiedzieć na co zwrócić uwagę tak przy konfiguracji, jak i jego użytkowaniu. Z góry dziękuję za odpowiedź!

Classic 5 czy Sitara?

  • Kategoria: Listy
  • StereoLife

Classic 5 czy Sitara?

Szanowni Państwo, stanąłem przed ciężkim wyborem i chciałbym zwrócić się do Państwa o pomoc w zakupu kolumn. Dużo dobrego, także na łamach Państwa magazynu, słyszałem i czytałem o nowych Classicach 5 Audio Physica i jestem już umówiony na odsłuchy tych podłogówek. Nurtuje mnie tylko jedna rzecz, mianowicie nie wiem czy nie zestawić ich z Sitarami, które, jak wiadomo, są już dostępne wyłącznie na rynku wtórnym. Z Państwa recenzji wiem, że mają Państwo duże doświadczenie z kolumnami tej marki, stąd moje pytanie czy mamy tu do czynienia z podobnym charakterem brzmienia, czy jednak Classic 5 wnoszą do jej firmowego brzmienia coś nowego i nie boją się konkurencji z, jakby nie patrzeć, znacznie droższymi paczkami. Z góry dziękuję za odpowiedz i serdecznie pozdrawiam całą redakcję StereoLife!

Nowe testy

Poprzedni Następny
AudioQuest DragonFly Cobalt

AudioQuest DragonFly Cobalt

Wraz ze zmieniającymi się potrzebami klientów, ewoluuje również oferta wielu producentów sprzętu audio. Coraz częściej widzimy wyraźne oznaki poszukiwania czegoś, co pozwoli dotrzeć danej marce do innej grupy odbiorców lub...

Vienna Acoustics Haydn Jubilee

Vienna Acoustics Haydn Jubilee

Producenci sprzętu audio uwielbiają świętować okrągłe rocznice. Chętnie podpinają się pod ważne daty w historii muzyki, urodziny sławnych artystów lub coroczne święta miłośników płyt winylowych. Wypuszczenie na rynek limitowanej edycji...

Sennheiser Ambeo Soundbar

Sennheiser Ambeo Soundbar

Soundbar Sennheisera... To ci dopiero kuriozum! Firma, która słynie z produkcji słuchawek i mikrofonów, nagle postanowiła wejść na rynek domowego sprzętu audio. Co więcej, zamiast oswoić się z tematem i...

Bannery boczne

Komentarze

Robson
Jestem posiadaczem Vienna Acoustics Haydn, tych pierwszych z przed 20 lat. Minęło już sporo czasu i ciągle czarują swoim brzmieniem i wyglądem. Posiadam również...
Zet
@audiofil - Określenie "profesjonalne wzmacniacze" nie ma zastosowania do domowego sprzętu. Słyszałeś zwykłą perkusję na żywo? Gdzie tam jest delikatna i subtel...
Sebastian
Świetna recenzja. Dziwne, że nikt nie dal komentarza, a tyle się Pan napracował opisując ten produkt. Szkoda, ze wcześniej nie zobaczyłem tej recenzji... Miałby...
Leszek
Pańskie przewidywania chyba zaczęły się sprawdzać. Na stronie targów pojawiły się nowe atrakcje, z czego połowa pod hasłem "przeżyjmy to jeszcze raz". MBL Radia...
Człowiek z wosku
Co mi się nie podoba, to z roku na rok coraz głośniej puszczane utwory. Wystawcy wzajemnie próbują się przekrzyczeć przez te karton-gipsowe ściany. Nie dość, że...

Płyty

Marillion - Seasons End

Marillion - Seasons End

Piąta płyta Marillion powstała w dość dramatycznych okolicznościach. Zespół zaczął ją nagrywać jeszcze w składzie z Fishem, ale podczas sesji...

Listy

Popularne testy

Popularne artykuły

Cytaty

ToriAmos.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.