Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Lunatic Soul - Lunatic Soul II

  • Kategoria: Rock
  • Radomir Wasilewski

Lunatic Soul - Lunatic Soul II

Pierwotne założenie, jakie towarzyszyło projektowi Mariusza Dudy o nazwie Lunatic Soul, miało obejmować nagranie dwóch mocno różniących się od siebie pozycji, które miały obrazować dwoistość ludzkiej natury i jej balansowanie między czernią i bielą, dobrem i złem. I faktycznie, dwa lata po utrzymanym w ciemnych, choć niezbyt depresyjnych klimatach debiucie polski wokalista wypuścił na rynek drugi album Lunatic Soul, którego okładkę i szatę graficzną utrzymano w tonacji bieli. Taki też kolor otrzymała zawarta na płycie muzyka, która mimo kontynuowania pomysłów i środków wyrazu zaprezentowanych przez Mariusza Dudę dwa lata wcześniej, jest dużo pogodniejszym dokonaniem Lunatic Soul. A przy tym nie mniej ciekawym.

"Lunatic Soul II" zawiera sporo nawiązań do poprzedniczki. Mariusz Duda w dalszym ciągu balansuje pomiędzy spokojem i lirycznością klasycznie progresywnych ballad, opartych przede wszystkim na brzmieniu akustycznych gitar i panoramicznych klawiszy a odjechanymi, pełnymi improwizacji dźwiękami etnicznymi i folkowymi. Do tego tak jak dwa lata wcześniej, oprócz głównego pomysłodawcy projektu warstwę dźwiękową tworzy multiinstrumentalista Maciej Szelenbaum, a także kilku innych zaproszonych gości, w tym perkusista Wawrzyniec Dramowicz, który stanie się stałym współpracownikiem Mariusza na wydawnictwach Lunatic Soul. Powstały z tej kolaboracji bardzo bogate i wielobarwne aranżacje, w większości oparte na naturalnej grze bardzo różnorodnych instrumentów. Warto jednak zwrócić uwagę na drobną korektę w tym zakresie, bo do części utworów wkradła się - póki co jeszcze nieśmiała - elektronika, zarówno w formie technologicznych pejzaży dźwiękowych, jak i zsamplowanych, podbitych sztucznie rytmów. Przypomina to trochę pomysły zaprezentowane wcześniej przez Riverside na słynnej EP-ce "Voices in My Head", która zresztą jest swoistym preludium do twórczości drugiego zespołu Mariusza Dudy.

Na "dwójce" Lunatic Soul naleciałości Riverside jest zresztą trochę więcej niż na jej poprzedniczce. Tworzy to wrażenie, że niektóre kompozycje są pozostałościami z sesji najostrzejszego w historii Riverside, wydanego rok wcześniej albumu "Anno Domini High Definition", do którego stylistycznie by nie pasowały. Nie jest to oczywiście zarzut, bo autorem muzyki obu formacji jest większości Mariusz Duda, który świetnie żongluje tego typu klimatami, a przy tym zawsze pisze piosenki potrafiące zaintrygować słuchacza. W przypadku "Lunatic Soul II" ponownie opierają się na one miksie tradycji z wyrazistymi refrenami i liniami melodycznymi oraz bardziej progresywnych konstrukcji o otwartej budowie i niestandardowych patentach. Co ciekawe, na tej płycie pojawia się zaledwie jeden utwór instrumentalny, ale w zamian zespół porwał się na epicką, trwającą ponad 10 minut kompozycję. Po raz kolejny świetnie prezentuje się ciepły i bardzo delikatny wokal mistrza ceremonii, który idealnie zgrywa się z tego typu atmosferyczną muzyką. "Lunatic Soul II" jest przy tym pierwszą płytą, na której Mariusz ani na moment nie zdecydował się na agresywny, emocjonalny wrzask. Zaletą jest także tradycyjne dla albumów Dudy czyste, selektywne i bardzo przestrzenne brzmienie, które w pełni pozwala cieszyć się wszystkimi smaczkami i detalami muzyki, poukrywanymi w poszczególnych kompozycjach.

A tych tym razem jest osiem, bo krótki, elektroniczny "Limbo" został połączony w jedną całość z "Escape From Paradise". W związku z tym płyta trwa około 50 minut. Tak, jak na "jedynce", również jej następczynię podzielono na bardziej tradycyjną i melancholijną pierwszą połowę i eksperymentalną drugą. Jednak jako całość "Lunatic Soul II" jest dużo bardziej jednolity i spójny. Otwarcie stanowi powoli się rozkręcający, przestrzenny, etniczny "The In-Beetween Kingdom", który leniwie i bez udziału wokalu wprowadza słuchacza w klimat krążka. Następny w zestawie "Otherwhere" jest krótką, w pełni akustyczną, melancholijną balladą z ciepłym śpiewem Mariusza Dudy, która spokojnie mogłaby zasilić którąś z płyt Riverside. Szybko przechodzi ona w podobnie nastrojowy "Suspended in Whiteness", w którym jest jednak dużo więcej mroku, etnicznych dodatków i mocniejszych wstawek. Przypomina on tym kompozycje z debiutanckiego albumu Lunatic Soul. Na granicy mroku i akustycznej delikatności znajduje się "Asoulum", chwytliwa piosenka z charakterystycznymi, niepokojącymi wstawkami gitar akustycznych. Druga połowa płyty zaczyna się zaskakująco, bo od bardzo dynamicznego, a przy tym pełnego elektrycznych, przesterowanych fraz gitar oraz zniekształconych brzmień klawiszy "Escape From Paradise". Jest to pierwszy zwiastun estetyki wydanego kilka lat później i większości utrzymanego w takich klimatach albumu "Fractured". Na "dwójce" stanowi tylko drobny przerywnik od krainy spokoju, bo już epicki, 11-minutowy "Transition" początkowo wraca do leniwego, sennego brzdąkania, utrzymanego przy tym w bardzo ascetycznej, wręcz ambientowej formule. W drugiej połowie kompozycja zyskuje na mocy i ciężarze, najpierw wchodząc w klimaty wyraźnie industrialne, a następnie ozdobione przestrzennymi, symfonicznymi klawiszami. "Gravestone Hill" to kolejna akustyczna, piękna ballada z delikatnymi ornamentami elektroniki. I w takim nastroju utrzymuje słuchacza też zamykający krążek "Wanderings" - leniwie płynący przed siebie kawałek, pierwotnie kreowany przez delikatne plamy elektroniki, rytm podrasowany loopami i zniekształcony śpiew Dudy. Co ciekawe, ta - mimo wszystko bardzo progresywna w wydźwięku - piosenka została wytypowana z dość dobrym skutkiem na singiel promujący płytę.

Drugi album Lunatic Soul to zdecydowane pójście w stronę dużo bardziej klimatycznej, przestrzennej i nie tak dusznej, jak na debiucie formuły dźwiękowej, ozdobionej przy tym pierwszymi eksperymentami zespołu z elektroniką. Ten kierunek Mariusz Duda miał kontynuować w kolejnych latach gdyż, wbrew zapowiedziom, "dwójka" nie stała się ostatnią płytą grupy, ale jednym z etapów jej dłuższej dźwiękowej przygody. "Lunatic Soul II" jest jednym z najlepszych zespołowych dokonań, w idealny sposób łączącym różne jego oblicza w spójną i ciekawą całość. Dla wszystkich, którzy jeszcze nie mieli styczności z muzyką polskiego zespołu, obok "Walking on a Flashlight Beam" jest to pozycja polecana do poznania w pierwszej kolejności. Świetnie pokazuje fenomen oryginalnej twórczości polskiej grupy, serwując ją do tego w formule lekkostrawnej, która nie odrzuci słuchacza w trakcie pierwszych kontaktów z nią. I dlatego warto ją polecić każdemu miłośnikowi klimatycznej muzyki rockowej.

Artysta: Lunatic Soul
Tytuł: Lunatic Soul II
Wytwórnia: Mystic
Rok wydania: 2010
Gatunek: Art Rock
Czas trwania: 50:43

Ocena muzyki
Poziomy6

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Messa - The Spin

Messa - The Spin

Pamiętam, jak olbrzymie wrażenie zrobił na mnie "Close", kiedy ukazał się w 2022 roku. Trzeci album Messy długo nie opuszczał mojego odtwarzacza, w zasadzie tylko wymieniając się miejscem z dwoma wcześniejszymi wydawnictwami nagranymi przez Włochów. W recenzji wspomniałem o tym, że fajnie by było, gdyby na nowy album nie trzeba...

Rwake - The Return Of Magik

Rwake - The Return Of Magik

Ekipa świrów z Little Rock jest moim zdaniem jedną z najbardziej oryginalnych i nietuzinkowych kapel z nurtu sludge. Rwake jest jednocześnie zespołem wybitnie niedocenionym, któremu nigdy nie udało się wypłynąć na szerokie wody, ale też takim, który zawsze pozostawał w swojej niszy. Duży wpływ na to miała z pewnością specyfika...

Przemysław Rudź & Artur Wolski - Enchanted Lighthouse

Przemysław Rudź & Artur Wolski - Enchanted Lighthouse

Gdynia, listopad retrofuturystycznego 2019 roku, zanurzoną w gęstym smogu latarnię morską mija na niebotycznej wysokości 800 m należący do korporacji AudioPolex zeppelin, na którego obleczonej ciekłokrystalicznymi ekranami powierzchni wyświetlana jest tajemnicza postać z gitarą. Nagły szkwał rozwiewa na chwilę smog i oczom pilota ukazuje się panorama Gdyni - sieć sięgających...

Pentagram - Lightning In The Bottle

Pentagram - Lightning In The Bottle

Kilka tygodni temu pewien starszy pan stał się wielką gwiazdą internetowych memów. Dla dużej części internautów stał się postacią komiczną ze swoimi roztrzepanymi włosami i wytrzeszczem oczu. Jednak z pewnością znalazło się też i grono, które zgłębiło temat i dowiedziało się, że ten starszy pan to Bobby Liebling czyli założyciel...

Dax Riggs - 7 Songs for Spiders

Dax Riggs - 7 Songs for Spiders

Był sobie taki serial dla nastolatków pod tytułem "iZombie". Typowy kryminalny procedural z twistem - główna bohaterka jest współpracującą z policją pracownicą kostnicy i jednocześnie... zombie. W kolejnych odcinkach rozwikłuje mordercze zagadki, wypijając koktajl z mózgów ofiar i zyskując tym samym dostęp do ich ostatnich wspomnień. Jeszcze przed narodzinami mojego...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Perlisten R10s

Perlisten R10s

Wielu producentów sprzętu audio potrzebuje przynajmniej kilka lat, aby ktoś ich zauważył i docenił. Owszem, zdarzają się przypadki, kiedy już pierwsze zaprezentowane publicznie urządzenie staje się hitem, jednak najczęściej jest...

NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Messa - The Spin

Messa - The Spin

Pamiętam, jak olbrzymie wrażenie zrobił na mnie "Close", kiedy ukazał się w 2022 roku. Trzeci album Messy długo nie opuszczał...

Tech Corner

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie audio

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie…

Regulacja głośności jest jedną z najważniejszych funkcji każdego systemu audio. Prawidłowe działanie tego elementu naszego sprzętu ma ogromny wpływ na przyjemność płynącą z jego użytkowania. Kiedy potencjometr zaczyna tracić swoją funkcjonalność, nawet w niewielkim stopniu, jest to niezwykle kłopotliwe, a może też być niebezpieczne dla innych elementów zestawu, takich jak...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Jak podaje popularna internetowa encyklopedia, Quad, inaczej wszędołaz, to pojazd czterokołowy przeznaczony głównie do sportu i rekreacji. Zwykle jest to coś w rodzaju czterokołowego motocykla, który doskonale nadaje się do jazdy poza drogami utwardzonymi. Ze względu na walory napędowe znajduje zastosowanie w wojsku, ratownictwie górskim i rolnictwie. Dla audiofila ten...

Cytaty

JonathanDavis.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.