Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Nick Cave and the Bad Seeds - From Her to Eternity

  • Kategoria: Rock
  • Radomir Wasilewski

Nick Cave and the Bad Seeds - From Her to Eternity

Po zakończeniu w 1983 roku działalności przez formację The Birthday Party, Nick Cave wraz z Mickiem Harveyem postanowili założyć kolejny zespół. Do złożenia jego nazwy wykorzystano pseudonim artystyczny szalonego Australijczyka i dodano nazwę jednej z EP-ek poprzedniej kapeli obu panów. Współpracę z nimi zadeklarowało kilku znanych wówczas w alternatywno-rockowych kręgach muzyków, z których najbardziej znany był działający w niemieckiej industrialnej formacji Einstürzende Neubauten gitarzysta Blixa Bargeld. On, a także basista Barry Adamson mieli na wiele lat stać się stałymi współpracownikami Cave'a w jego muzycznej krucjacie. Jej pierwszym efektem okazał się wydany w 1984 roku, debiutancki album formacji Nick Cave and the Bad Seeds o romantycznie brzmiącym tytule "From Her to Eternity". Choć w przyszłości romantyzm miał często gościć w twórczości Nicka Cave'a, to jednak na debiucie jest on jeszcze serwowany z dużym umiarem. Głównie z powodu obecności wściekłej i buntowniczej spuścizny dokonań The Birthday Party.

Tę płytę można spokojnie nazwać pomostem między poprzednim a nowym wcieleniem dokonań australijskich muzyków. Z muzyką The Birthday Party najmocniej kojarzy się brud i szorstkość poszczególnych utworów, mających w sobie mnóstwo punkrockowego i alternatywnego ducha. Do tego dodać trzeba sporą dawkę agresji, żywsze tempo i hałaśliwą oprawę dźwiękową, w której pojawia się rzężące brzmienie gitary, chaotyczne aranżacje oraz połamana rytmika perkusyjna. Jest to ciągle muzyka dość prosta technicznie bez popisów solowych, często oparta na monotonnym zapętlaniu na dłużej tych samych motywów z okazjonalnymi jedynie urozmaiceniami. Choć w przyszłości Nick Cave stanie się mistrzem takiego grania, tutaj jeszcze sporo mu brakuje do doskonałości, a miejscami pojawia się też nuda i monotonia. Kolejnym nawiązaniem do dokonań The Birthday Party jest wokal lidera formacji, który ciągle jeszcze jest pełen agresji i wściekłości w postaci emocjonalnych krzyków czy zwierzęcego szczekania. Na tej płycie nie ma też co oczekiwać przesadnej doskonałości brzmieniowej, bo Australijczycy stawiają wyraźnie na surowość i niechlujstwo, podanej jednak w dość czytelnej i pełnej przestrzeni formule. Jest to w dużym stopniu zasługą głównego realizatora dźwięku w osobie słynnego Flooda, który potrafił w latach osiemdziesiątych połączyć surową rockową produkcję z ówczesnymi nowinkami brzmieniowymi. Dzięki temu udało mu się wytworzyć bardzo mroczny, a miejscami chory klimat całości, najmocniej w całej twórczości Nicka sięgający do szalonych aspektów ludzkiej duszy.

Pierwszy album Nick Cave and the Bad Seeds przynosi jednocześnie wiele nowych elementów, które w kolejnych latach zdominują twórczość Nicka Cave'a. Przede wszystkim znaczne postawienie na przestrzeń, wyciszenie i klimat, występujące w całkiem pokaźnej ilości. Wprawdzie tylko w "In The Ghetto" połączono je z klasycznym dla Nicka romantycznym liryzmem i nostalgicznością, ale w innych kompozycjach także da się odczuć ascetyczną, nastrojową atmosferę, będącą w opozycji do gęstego hałasowania, jakie tworzyło The Birthday Party. Do tego poszerzono spektrum instrumentów, składające się już nie tylko z gitar, basu i perkusji, ale także pewnej dawki klawiszy głównie w postaci używanego przez Nicka fortepianu czy takich instrumentów, jak harmonijka ustna i wibrafon. To nadało muzyce The Bad Seeds dużo szersze gatunkowo spektrum, sięgające również do elementów folkowych, bluesowych czy gotyckich. Rozmach można też odnaleźć w doborze repertuaru, w którym pojawiły się aż dwa utwory z repertuaru innych wykonawców. A są to giganci korzennego rocka w osobach Leonarda Cohena i Elvisa Presleya. Nie da się też nie zauważyć większych gabarytów poszczególnych utworów, w najdłuższym przypadku osiągających prawie 10 minut. Niestety nie zawsze idzie to w parze z ciekawymi pomysłami, zwłaszcza, że nie zadbano o czytelną formułę poszczególnych piosenek. Nick Cave początkowo pisał głównie kompozycje otwarte, zawierające spore dawki jammowania. Wprawdzie można w nich odnaleźć jakieś schematy zwrotkowo-refrenowe, jednak nie tak wyraziste i zapadające w pamięć, jak w kolejnych latach. Na koniec należy wspomnieć o najbardziej istotnej dla wszystkich fanów zmianie czyli o pojawieniu się w głosie lidera dużej dawki melodyjnych, niskich, często deklamowanych partii. Staną się one głównym atutem jego wydawnictw oraz obiektem kultu ze strony fanów, a przede wszystkim fanek.

Otwarcie albumu jest bardzo nietypowe, bo stanowi je klasyk "Avalanche" z repertuaru Leonarda Cohena, pochodzący z jego trzeciej, kultowej płyty "Songs of Love And Hate". To wejście w stylu filmów Hitchcocka, bo tak psychopatycznej, mrocznej i chorej wersji tego utworu z drapieżnie deklamującym poszczególne frazy Nickiem i okazjonalnie narastającym muzycznym tłem, nikt inny nie stworzył i jest raczej mało prawdopodobne, by takowa powstała. Pod względem paranoicznego nastroju ten utwór może się równać z najbardziej chorymi kompozycjami zespołów black metalowych i pewnie z większością wygrałby pojedynek. Ponura, ale już bardziej dynamiczna odsłona twórczości The Bad Seeds jest prezentowana we wściekłym, ciekawie zaaranżowanym i ciągnącym się w nieskończoność "Cabin Fever!", który najmocniej z całej płyty przypomina dokonania The Birthday Party. W przeciwieństwie do "Well of Misery", gdzie postawiono na monotonnie wystukiwany na jakiś puszkach rytm, ascetyczne, zbasowane tło i zaskakująco melodyjny, chóralny śpiew a kompozycję spuentowano krótką solówką Nicka zagraną na harmonijce ustnej. Do niepokoju i chorej atmosfery muzycy wracają w energetycznej kompozycji tytułowej, w której można odnaleźć zarówno porcję rewelacyjnego, pełnego emocji śpiewu, gotyckie tło klawiszy jak i niesamowite, agresywne wstawki przesterowanych gitar, które doskonale by się sprawdziły w repertuarze zespołów rockowo-industrialnych, takich jak Nine Inch Nails czy Ministry. Pominięty w pierwszych wydaniach płyty cover Elvisa Presleya "In the Ghetto" to pierwsza zapowiedź przyszłej, nastrojowej twórczości Nicka - kompozycja w zasadzie balladowa, z delikatnym brzmieniem nieprzesterowanych gitar, mrocznym podkładem klawiszy i przede wszystkim rewelacyjnym, melodyjnym śpiewem, który w latach dziewięćdziesiątych stanie się normą w twórczości Cave’a. Podobnie leniwy nastrój panuje w krótkim i nie do końca wykorzystującym swój potencjał "The Moon is in the Gutter", który zawiera też mnóstwo bluesowych naleciałości, mocniej rozwiniętych na kolejnym albumie formacji. Do dynamicznego, niepokojącego grania, opartego na monotonnym, transowym rytmie, wyrazistym basowym podkładzie i okazjonalnych skokach napięcia muzycy wracają w "Saint Huck", jednym z najlepszych wczesnych dokonań zespołu mimo bardzo obfitego czasu trwania kompozycji. Niestety ostatnie dwa utwory - bluesowy, mantrujący i okazjonalnie zyskujący na mocy "Wings Off Flies" oraz długi, klimatyczny "A Box For Black Paul" odrobinę rozczarowują, przede wszystkim zbytnią monotonią motywów, ich za dużą ascetycznością, nie pasującymi do reszty topornymi uderzeniami Micka Harveya w perkusję oraz ciągotami wokalisty w kierunku bezproduktywnego jammowania. Przez to niestety obniżają one poziom jakościowy tego całościowo niezłego wydawnictwa.

"From Her to Eternity" jest albumem wywołującym dość mieszane odczucia wśród fanów twórczości Nicka Cave'a. Dla jednych jest to doskonałe rozpoczęcie serii świetnych wydawnictw i jedno z najciekawszych dokonań Australijczyka. Dla innych - pozycja jeszcze nie do końca dopracowana i przegrywająca konfrontację z kolejnymi albumami. Osobiście należę do tej drugiej grupy, która mimo docenienia potencjału debiutu a także genialności takich kompozycji jak "Avalanche", utwór tytułowy, "In The Ghetto" czy "Saint Huck", jednocześnie dostrzega sporą nierówność tego wydawnictwa i kilka niedopracowanych kompozycji, którym daleko do doskonałości. Nie da się też nie zauważyć, że pod względem wypełnienia muzycznego tła oraz wplatania do niego niesamowitych smaczków Nickowi w 1984 roku było jeszcze daleko do poziomu, jaki miał osiągnąć kilka lat później. Stąd też nie polecam tego wydawnictwa osobom, które z twórczością The Bad Seeds jeszcze nie miały do czynienia. Droga przez debiutancki album może się okazać zbyt wyboista, a poobijane części ciała niekoniecznie zyskają ochotę na poznawanie reszty zespołowej dyskografii. Z kolei dla kogoś, kto już zna pozostałą twórczość Pana Cave'a, "From Her to Eternity" będzie doskonałym jej uzupełnieniem oraz świadectwem, jak wyglądała twórczość formacji w mocno nasączonych punk rockiem, pierwszych latach istnienia zespołu.

Artysta: Nick Cave and the Bad Seeds
Tytuł: From Her To Eternity
Wytwórnia: Mute
Rok wydania: 1984
Gatunek: Rock Alternatywny, Post Punk
Czas trwania: 43:22

Ocena muzyki
Poziomy6

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
The Black Keys - No Rain, No Flowers

The Black Keys - No Rain, No Flowers

Trudno uwierzyć, że minęło już czternaście lat od nagłego wybuchu popularności The Black Keys, wywołanego albumem "El Camino" i przede wszystkim utworem "Lonely Boy", który w 2011 roku rozbrzmiewał niemal wszędzie - w radiu, telewizji i internecie. Duetowi udało się wówczas dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców, którzy mogli przekonać...

Lunatic Soul - The World Under Unsun

Lunatic Soul - The World Under Unsun

Podczas pierwszego przesłuchania "The World Under Unsun" próbowałem sobie przypomnieć, ile lat minęło od ostatniego wydawnictwa tego projektu Mariusza Dudy. Wydawało mi się, że było to całkiem niedawno - i faktycznie, "AFR AI D" oraz "Lockdown Trilogy" ukazały się odpowiednio dwa i trzy lata temu. Tamte płyty sygnowane były jednak...

Slowdive - Pygmalion

Slowdive - Pygmalion

Slowdive poznałem przy okazji reaktywacji zespołu w 2017 roku. Z miejsca zakochałem się w "beztytułowym" albumie i po pewnym czasie zacząłem zgłębiać wcześniejsze wydawnictwa z dyskografii Brytyjczyków. Podejrzewam, że moje zaskoczenie po pierwszym usłyszeniu "Pygmalion" było identyczne jak to, którego doświadczyli fani krótko po premierze albumu w 1995 roku. Zespół,...

Biohazard - Divided We Fall

Biohazard - Divided We Fall

Na przełomie wieków w telewizjach muzycznych można było trafić na bloki z cięższym brzmieniem. MTV miało swoje "Headbangers Ball", Viva zaś "Hell's Kitchen". W czasach Internetu "na kartki" programy te były źródłem inspiracji i kopalnią nowych zespołów, których muzyki szukało się później na różne sposoby. W ten sposób poznałem Nirvanę...

Testament - Para Bellum

Testament - Para Bellum

Ciężko uwierzyć, że od wydania "Titans Of Creation" minęło już pięć lat. Jeszcze trudniej w to, że występ w Kostrzynie na Pol'And'Rocku odbył się rok wcześniej. Już wtedy członkowie zespołu kręcili na liczniku w okolicach sześćdziesiątki, ale nie przeszkodziło im to w zagraniu świetnego, bardzo żywiołowego, prawie 80-minutowego seta. Na...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Fezz Audio Luna

Fezz Audio Luna

Kiedy dziesięć lat temu niewielka, rodzima manufaktura Fezz Audio zaprezentowała swój pierwszy wzmacniacz, mało kto wierzył w jej sukces. Trudno zresztą dziwić się tym, którzy patrzyli na ten projekt sceptycznie....

Audio Physic Midex 2

Audio Physic Midex 2

Audio Physic to firma, która od lat konsekwentnie realizuje swoją filozofię budowania zestawów głośnikowych. Dawniej zadziwiała nas wąziutkimi kolumnami z jednostkami basowymi zamontowanymi z boku i pochylonymi frontami, co w...

Matrix Audio TS-1

Matrix Audio TS-1

Rynek sprzętu audio coraz śmielej zmierza w kierunku urządzeń, które mają uprościć życie melomanom. Kolejne firmy proponują odtwarzacze strumieniowe z wbudowanymi przetwornikami i wzmacniaczami słuchawkowymi - tak, aby za pomocą...

Bannery boczne

Komentarze

Darek
Panie Tomku zdjęcia ok, ale styl tekstu pali mózg. Ciężko się to czyta. Już chyba Lem jest bardziej przyswajalny :)
Obywatel GC
A według pana z Nautilusa największą różnicę robi stolik RTV! Ciekawe co na to producenci przewodów...
Jacek
Czy to nie są czasem te same kable, tylko w niebieskim kolorze z "audiofilskimi" wtykami?
Ryszard
"Technicznie to trochę absurd, ale niech będzie - gramofon". Trochę arbitralne stwierdzenie, zwłaszcza w kontekście całego artykułu, który wręcz zachęca do nowa...
Behapowiec
736 zł z groszami za kilogram niby nie dużo, ale w razie wywrotki dramat...

Płyty

The Black Keys - No Rain, No Flowers

The Black Keys - No Rain, No Flowers

Trudno uwierzyć, że minęło już czternaście lat od nagłego wybuchu popularności The Black Keys, wywołanego albumem "El Camino" i przede...

Tech Corner

Najbardziej obiecujące i rewolucyjne formaty audio, które nie przetrwały próby czasu

Najbardziej obiecujące i rewolucyjne formaty audio, które nie przetrwały próby…

Przez wieki jedynym sposobem na delektowanie się muzyką było udanie się osobiście na koncert, recital lub jakiś mniejszy występ. Oczywiście zwykłemu zjadaczowi chleba nie dane było usłyszeć niczego oprócz karczemnych zespołów biesiadnych. Na takie ekscesy jak pełnoprawny koncert w operze, teatrze lub sali koncertowej pozwolić sobie mogli jedynie najbardziej zamożni,...

Nowości ze świata

  • Lyngdorf Audio has announced the launch of its latest digital streaming amplifier, the TDAI-2210 - a model that bridges the gap between the compact TDAI-1120 and the flagship TDAI-3400, offering a balance of versatility, performance and refinement. The new amplifier...

  • Monitor Audio has announced two new limited-edition loudspeakers based on its Silver Series 7G range - the Silver 300 7G Limited Edition and the Silver 100 7G Limited Edition. Both models are presented in a new Carbon Black Metallic finish...

  • Nothing has unveiled its latest generation of True Wireless Stereo earphones, the Ear (3), redefining how compact audio devices can look and perform. Designed to 'cut through the noise', the new model introduces a breakthrough Super Mic system, adaptive noise...

Prezentacje

Najeźdźca z północy - Hegel

Najeźdźca z północy - Hegel

Wydawałoby się, że w bardzo gęstej branży audio kompletnie nie ma już miejsca dla nowych graczy. Że wszystkie stołki obsadzone są sztywno, bez szans na zmiany. A jednak od czasu do czasu pojawiają się firmy, które potrafią zaintrygować i porwać audiofilów, odbierając klientów starym wyjadaczom. Jednym z producentów, który wkroczył...

Cytaty

PaulClaudel.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.