Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Kolumny do lampy OTL

  • Kategoria: Listy
  • StereoLife

Kolumny do lampy OTL

Szanowni Państwo, z zaciekawieniem przeczytałem Państwa recenzję kolumn podstawkowych Jean Marie Reynaud Lucia oraz Fyne Audio F500 i właśnie takie monitory, w budżecie do 3000 zł, leżą w kręgu moich zainteresowań. Tak się złożyło, że ze sprzętem audio przenoszę się do pomieszczenia o powierzchni 14,5 metrów kwadratowych i niestety moje dotychczasowe kolumny są do niego "za duże". Jako, że sytuację traktuję jako przejściową i nie chcę zbyt dużo inwestować, moją uwagę zwróciły te dwa modele kolumn, które za niewygórowaną cenę oferują bardzo przyzwoite brzmienie. Miałem też w systemie na testach pożyczone od kolegi Opery Prima i to brzmienie najbardziej przypadło mi do gustu, ale niestety w aktualnej sytuacji cena przekracza mój budżet dwukrotnie. Fyne Audio F500 miałem wypożyczone za kaucją z salonu, były chyba niewygrzane, ale zabrzmiały bardzo dobrze, z fantastyczną przestrzenią, chociaż miałem wrażenie ich niedosterowania. Wspominali Państwo w recenzji, że wymagają poważnego potraktowania dobrym sprzętem. U mnie taki jest - kilkukrotnie droższy od kolumn wzmacniacz lampowy OTL (bez transformatorów wyjściowych) o mocy około 10 W na kanał. O ile w przypadku monitorów Opery spokojnie to wystarczyło, o tyle z Fyne Audio odniosłem wrażenie, że dźwięk był spowolniony, a z Państwa ich opisu wynika, że było wręcz odwrotnie. Producent zaleca minimum 30 W na kanał i coś w tym musi być. Chyba, że - jak zasugerował mi kolega, który trochę się na tym zna - mogą to być też budżetowe elementy w zwrotnicy (polipropyleny). No ale nie będę modował od razu nowych kolumn, chociaż według kolegi mają tak zwany potencjał. Stąd moje pytanie do Państwa w sprawie monitorów JMR Lucia. Nie mam możliwości ich wypożyczenia, a skuteczność mają umiarkowaną i nie jestem pewny czy mój wzmacniacz da im radę. Pozdrawiam!

Zacznijmy od wzmacniacza. Lampa OTL o mocy 10 W na kanał to urządzenie wymagające specjalnego traktowania i raczej nikt na odległość nie zagwarantuje Panu, że taki piecyk będzie prawidłowo współpracował z wybranymi kolumnami. Jeżeli będą to głośniki o ponadprzeciętnej skuteczności, rzędu 94-98 dB, to z dużym prawdopodobieństwem sukcesu moglibyśmy się takiego zgadywania podjąć, natomiast z jakimikolwiek zestawami dynamicznymi o skuteczności poniżej 90 dB będzie to już spore ryzyko. Nie wiemy też o jaki model chodzi, a nie każdy wzmacniacz lampowy o podanej mocy reaguje tak samo. Przykładowo, Unison Research Preludio, którego deklarowana moc to 14 W na kanał (i to przy 6 Ω) radził sobie w naszym teście bardzo, bardzo dzielnie, ale 8-watowy Auris Audio Adagio 300B był bardzo kapryśny. Dlatego bez względu na to, jakie kolumny Pan wybierze, sugerowalibyśmy ich wcześniejsze wypożyczenie do odsłuchu. Zgodnie z polskim prawem, ma Pan nawet możliwość zwrócić kupiony sprzęt w ustalonym terminie bez podania przyczyny (oczywiście pod warunkiem, że uda się go zapakować i odesłać w nienaruszonym stanie). Dobrze jest wcześniej skontaktować się ze sklepem lub dystrybutorem i zwyczajnie, po ludzku go o tym poinformować - powiedzieć, że upatrzył Pan sobie takie i takie kolumny, ale chce Pan mieć pewność, że Pański wzmacniacz da sobie z nimi radę. Niewykluczone, że sprzedawca zorganizuje do Pana wysyłkę pary demonstracyjnej, a jeżeli wszystko będzie w porządku, podmieni ją Panu na fabrycznie nowy komplet. Jest to wyłącznie kwestia opłacenia dodatkowej przesyłki, a prosimy nam wierzyć - dla dealera lub dystrybutora wcześniejsze wypożyczenie klientowi "demówki" (przy okazji będzie to wygrzana para, więc będzie się Pan mógł zorientować jak wybrane głośniki grają naprawdę, a nie jak brzmią tuż po wyjęciu z pudełka) jest znacznie lepsze niż odbieranie dziesiątego rozpakowanego kartonu, bo kolejna osoba nie była pewna swojego wyboru, ale skorzystała z prawa zwrotu. Skoro z Fyne Audio się Panu udało, to z JMR-ami powinno udać się tym bardziej - wystarczy skontaktować się z salonem Audio-Connect z Bydgoszczy. Natomiast, przechodząc do meritum - Lucia to fantastyczny monitor, ale skuteczność 85 dB, do 10-watowego wzmacniacza lampowego OTL? To pachnie problemami. W tym budżecie prędzej zainteresowalibyśmy się czymś takim, jak Focal Chora 806, Mission ZX-1 albo Wharfedale Evo 4.2. Tych ostatnich nie testowaliśmy, ale mieliśmy okazję słuchać ich droższego odpowiednika i na pewno dalibyśmy im szansę. Szczególnie biorąc pod uwagę 90-dB skuteczność i Pańską sytuację lokalową. Jeżeli 14,5-metrowy pokój jest tylko "sytuacją przejściową", to może nie ma co się do niego przyzwyczajać i warto byłoby wybrać nieco większe monitory lub małe podłogówki, które będą mogły rozwinąć skrzydła w nieco większym pomieszczeniu? Ostatnio testowaliśmy Triangle Borea BR08, więc może by tak wypożyczyć do tej lampki model BR07? Mamy również wrażenie, że - skoro podobały się Panu Opery Prima - Triangle z serii Borea również się Panu spodobają. Gdyby to była nasza decyzja, poszlibyśmy właśnie w tym kierunku. Pozdrawiamy!

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ken Ishiwata - Marantz

Ken Ishiwata - Marantz

[English version] Niedawno zamieściliśmy na łamach naszego magazynu przekrojową prezentację marki Marantz, jednak cała historia byłaby niepełna gdybyśmy nie przeprowadzili z człowiekiem, którego nazwisko jednoznacznie kojarzy się z tą firmą. Nie chodzi wcale o Saula Bernarda Marantza, ale kogoś, kto z takim samym zaangażowaniem projektuje sprzęt audio i odnosi na...

Słuchaj, testuj, baw się! - Bartłomiej Szymański

Słuchaj, testuj, baw się! - Bartłomiej Szymański

Wydawałoby się, że zamiłowanie do wysokiej klasy sprzętu audio powinno w wielu przypadkach łączyć się z ukierunkowaną na muzykę ścieżką zawodową. Ostatecznie każdy profesjonalny muzyk powinien być wyjątkowo wrażliwy na jakość dźwięku, a stąd już tylko krok do świata wymuskanych kolumn, wzmacniaczy lampowych, zaawansowanych technicznie streamerów i srebrnych kabli. W...

Tomasz Rogula - Zeta Zero

Tomasz Rogula - Zeta Zero

Tomasz Rogula jest założycielem firmy Zeta Zero i studiów nagraniowych TR Studios. Osobom, które kojarzą jedno lub drugie przedsięwzięcie w zasadzie powinno to wystarczyć, jednak - jak się domyślamy - przeważająca część z Państwa nie wie, cóż to takiego. Zeta Zero to firma zajmująca się produkcją kosmicznie zaawansowanych technicznie, ekskluzywnych...

Jak ustawić kolumny w pokoju odsłuchowym

Jak ustawić kolumny w pokoju odsłuchowym

Wybór zestawów głośnikowych to zadanie, które wymaga równoczesnego dopasowania do siebie wielu czynników - rozmiaru, rodzaju konstrukcji, wykończenia, parametrów czy ceny. Kiedy uporamy się z tą łamigłówką, pozostaje nam już tylko ostrożnie wyjąć nowy sprzęt z kartonu, podłączyć kable i ustawić kolumny w taki sposób, aby wydobyć z nich jak...

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Yamaha to jeden z producentów sprzętu hi-fi, którego logo kojarzą niemal wszyscy. Nie tylko ze względu na jego obecność na popularnych amplitunerach, soundbarach, głośnikach bezprzewodowych i systemach mikro, ale także produktach związanych z domową aparaturą audio bardzo luźno albo wcale. Nie ulega jednak wątpliwości, że w wielu kręgach, także wśród...

Nowe testy

Poprzedni Następny
Bowers & Wilkins 706 S3

Bowers & Wilkins 706 S3

Bowers & Wilkins od dawna przekonuje audiofilów, że jedyną drogą prowadzącą do całkowitego zadowolenia z dźwięku jest stuprocentowa wierność wobec oryginału. Prowadzi to do oczywistego wniosku, że nasz domowy system...

AVM Inspiration CS 2.3

AVM Inspiration CS 2.3

Jeśli uważacie, że miłośnicy wysokiej klasy sprzętu audio to dinozaury, wąsaci malkontenci bojkotujący wszystkie nowe rozwiązania techniczne, wzdychający do wzmacniaczy lampowych, gramofonów i głośników tubowych, z pewnością macie trochę racji....

Ortofon 2M Black LVB 250

Ortofon 2M Black LVB 250

Ludwig van Beethoven urodził się 17 grudnia 1770 roku w Bonn. W jego rodzinie muzyką zajmowały się już dwa pokolenia - dziadek był kapelmistrzem, a ojciec śpiewakiem na dworze elektora...

Komentarze

Leszek
Jestem ciekaw w porównaniu z Lyngdorfem TDAI-1120.
Piotr
Rozumiem to, sam oczywiście używam smartfona do odpalenia np. Tidala czy muzyki z NAS-a. Ale też irytuje mnie sięganie po takie urządzenie za każdym razem gdy c...
stereolife
@Piotr - chyba coraz więcej producentów dochodzi do wniosku, że jeśli użytkownik naprawdę będzie chciał coś zobaczyć, wyświetli sobie to na ekranie smartfona lu...
stereolife
@Michał - Definitywnie jest postęp względem poprzedniego modelu. W ogromnym skrócie można to opisać tak, że 706 S2 grały równo, neutralnie, ale trochę nudno, a ...
Piotr
Nie potrafię się nadziwić, że producenci tak strasznie ignorują temat wyświetlaczy. Skoro już w ogóle zaimplementowano wyświetlacz (a więc poniesiono jakiś kosz...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Czym powinien kierować się miłośnik sprzętu audio przy wyborze wzmacniacza? Gdyby na tak postawione pytanie można było udzielić prostej i zwięzłej odpowiedzi, pewnie nikt nie zawracałby sobie głowy testami i odsłuchami. Przyjmijmy jednak, że mamy już pewne rozeznanie w temacie, a z długiej listy dostępnych na rynku modeli chcemy wybrać...

Poradniki

Wywiady

Cytaty

AdamNeste.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.