Kolumny do lampy OTL
- Kategoria: Listy
- StereoLife
Szanowni Państwo, z zaciekawieniem przeczytałem Państwa recenzję kolumn podstawkowych Jean Marie Reynaud Lucia oraz Fyne Audio F500 i właśnie takie monitory, w budżecie do 3000 zł, leżą w kręgu moich zainteresowań. Tak się złożyło, że ze sprzętem audio przenoszę się do pomieszczenia o powierzchni 14,5 metrów kwadratowych i niestety moje dotychczasowe kolumny są do niego "za duże". Jako, że sytuację traktuję jako przejściową i nie chcę zbyt dużo inwestować, moją uwagę zwróciły te dwa modele kolumn, które za niewygórowaną cenę oferują bardzo przyzwoite brzmienie. Miałem też w systemie na testach pożyczone od kolegi Opery Prima i to brzmienie najbardziej przypadło mi do gustu, ale niestety w aktualnej sytuacji cena przekracza mój budżet dwukrotnie. Fyne Audio F500 miałem wypożyczone za kaucją z salonu, były chyba niewygrzane, ale zabrzmiały bardzo dobrze, z fantastyczną przestrzenią, chociaż miałem wrażenie ich niedosterowania. Wspominali Państwo w recenzji, że wymagają poważnego potraktowania dobrym sprzętem. U mnie taki jest - kilkukrotnie droższy od kolumn wzmacniacz lampowy OTL (bez transformatorów wyjściowych) o mocy około 10 W na kanał. O ile w przypadku monitorów Opery spokojnie to wystarczyło, o tyle z Fyne Audio odniosłem wrażenie, że dźwięk był spowolniony, a z Państwa ich opisu wynika, że było wręcz odwrotnie. Producent zaleca minimum 30 W na kanał i coś w tym musi być. Chyba, że - jak zasugerował mi kolega, który trochę się na tym zna - mogą to być też budżetowe elementy w zwrotnicy (polipropyleny). No ale nie będę modował od razu nowych kolumn, chociaż według kolegi mają tak zwany potencjał. Stąd moje pytanie do Państwa w sprawie monitorów JMR Lucia. Nie mam możliwości ich wypożyczenia, a skuteczność mają umiarkowaną i nie jestem pewny czy mój wzmacniacz da im radę. Pozdrawiam!
Zacznijmy od wzmacniacza. Lampa OTL o mocy 10 W na kanał to urządzenie wymagające specjalnego traktowania i raczej nikt na odległość nie zagwarantuje Panu, że taki piecyk będzie prawidłowo współpracował z wybranymi kolumnami. Jeżeli będą to głośniki o ponadprzeciętnej skuteczności, rzędu 94-98 dB, to z dużym prawdopodobieństwem sukcesu moglibyśmy się takiego zgadywania podjąć, natomiast z jakimikolwiek zestawami dynamicznymi o skuteczności poniżej 90 dB będzie to już spore ryzyko. Nie wiemy też o jaki model chodzi, a nie każdy wzmacniacz lampowy o podanej mocy reaguje tak samo. Przykładowo, Unison Research Preludio, którego deklarowana moc to 14 W na kanał (i to przy 6 Ω) radził sobie w naszym teście bardzo, bardzo dzielnie, ale 8-watowy Auris Audio Adagio 300B był bardzo kapryśny. Dlatego bez względu na to, jakie kolumny Pan wybierze, sugerowalibyśmy ich wcześniejsze wypożyczenie do odsłuchu. Zgodnie z polskim prawem, ma Pan nawet możliwość zwrócić kupiony sprzęt w ustalonym terminie bez podania przyczyny (oczywiście pod warunkiem, że uda się go zapakować i odesłać w nienaruszonym stanie). Dobrze jest wcześniej skontaktować się ze sklepem lub dystrybutorem i zwyczajnie, po ludzku go o tym poinformować - powiedzieć, że upatrzył Pan sobie takie i takie kolumny, ale chce Pan mieć pewność, że Pański wzmacniacz da sobie z nimi radę. Niewykluczone, że sprzedawca zorganizuje do Pana wysyłkę pary demonstracyjnej, a jeżeli wszystko będzie w porządku, podmieni ją Panu na fabrycznie nowy komplet. Jest to wyłącznie kwestia opłacenia dodatkowej przesyłki, a prosimy nam wierzyć - dla dealera lub dystrybutora wcześniejsze wypożyczenie klientowi "demówki" (przy okazji będzie to wygrzana para, więc będzie się Pan mógł zorientować jak wybrane głośniki grają naprawdę, a nie jak brzmią tuż po wyjęciu z pudełka) jest znacznie lepsze niż odbieranie dziesiątego rozpakowanego kartonu, bo kolejna osoba nie była pewna swojego wyboru, ale skorzystała z prawa zwrotu. Skoro z Fyne Audio się Panu udało, to z JMR-ami powinno udać się tym bardziej - wystarczy skontaktować się z salonem Audio-Connect z Bydgoszczy. Natomiast, przechodząc do meritum - Lucia to fantastyczny monitor, ale skuteczność 85 dB, do 10-watowego wzmacniacza lampowego OTL? To pachnie problemami. W tym budżecie prędzej zainteresowalibyśmy się czymś takim, jak Focal Chora 806, Mission ZX-1 albo Wharfedale Evo 4.2. Tych ostatnich nie testowaliśmy, ale mieliśmy okazję słuchać ich droższego odpowiednika i na pewno dalibyśmy im szansę. Szczególnie biorąc pod uwagę 90-dB skuteczność i Pańską sytuację lokalową. Jeżeli 14,5-metrowy pokój jest tylko "sytuacją przejściową", to może nie ma co się do niego przyzwyczajać i warto byłoby wybrać nieco większe monitory lub małe podłogówki, które będą mogły rozwinąć skrzydła w nieco większym pomieszczeniu? Ostatnio testowaliśmy Triangle Borea BR08, więc może by tak wypożyczyć do tej lampki model BR07? Mamy również wrażenie, że - skoro podobały się Panu Opery Prima - Triangle z serii Borea również się Panu spodobają. Gdyby to była nasza decyzja, poszlibyśmy właśnie w tym kierunku. Pozdrawiamy!
Komentarze