Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Kolumny do lampy OTL

  • Kategoria: Listy
  • StereoLife

Kolumny do lampy OTL

Szanowni Państwo, z zaciekawieniem przeczytałem Państwa recenzję kolumn podstawkowych Jean Marie Reynaud Lucia oraz Fyne Audio F500 i właśnie takie monitory, w budżecie do 3000 zł, leżą w kręgu moich zainteresowań. Tak się złożyło, że ze sprzętem audio przenoszę się do pomieszczenia o powierzchni 14,5 metrów kwadratowych i niestety moje dotychczasowe kolumny są do niego "za duże". Jako, że sytuację traktuję jako przejściową i nie chcę zbyt dużo inwestować, moją uwagę zwróciły te dwa modele kolumn, które za niewygórowaną cenę oferują bardzo przyzwoite brzmienie. Miałem też w systemie na testach pożyczone od kolegi Opery Prima i to brzmienie najbardziej przypadło mi do gustu, ale niestety w aktualnej sytuacji cena przekracza mój budżet dwukrotnie. Fyne Audio F500 miałem wypożyczone za kaucją z salonu, były chyba niewygrzane, ale zabrzmiały bardzo dobrze, z fantastyczną przestrzenią, chociaż miałem wrażenie ich niedosterowania. Wspominali Państwo w recenzji, że wymagają poważnego potraktowania dobrym sprzętem. U mnie taki jest - kilkukrotnie droższy od kolumn wzmacniacz lampowy OTL (bez transformatorów wyjściowych) o mocy około 10 W na kanał. O ile w przypadku monitorów Opery spokojnie to wystarczyło, o tyle z Fyne Audio odniosłem wrażenie, że dźwięk był spowolniony, a z Państwa ich opisu wynika, że było wręcz odwrotnie. Producent zaleca minimum 30 W na kanał i coś w tym musi być. Chyba, że - jak zasugerował mi kolega, który trochę się na tym zna - mogą to być też budżetowe elementy w zwrotnicy (polipropyleny). No ale nie będę modował od razu nowych kolumn, chociaż według kolegi mają tak zwany potencjał. Stąd moje pytanie do Państwa w sprawie monitorów JMR Lucia. Nie mam możliwości ich wypożyczenia, a skuteczność mają umiarkowaną i nie jestem pewny czy mój wzmacniacz da im radę. Pozdrawiam!

Zacznijmy od wzmacniacza. Lampa OTL o mocy 10 W na kanał to urządzenie wymagające specjalnego traktowania i raczej nikt na odległość nie zagwarantuje Panu, że taki piecyk będzie prawidłowo współpracował z wybranymi kolumnami. Jeżeli będą to głośniki o ponadprzeciętnej skuteczności, rzędu 94-98 dB, to z dużym prawdopodobieństwem sukcesu moglibyśmy się takiego zgadywania podjąć, natomiast z jakimikolwiek zestawami dynamicznymi o skuteczności poniżej 90 dB będzie to już spore ryzyko. Nie wiemy też o jaki model chodzi, a nie każdy wzmacniacz lampowy o podanej mocy reaguje tak samo. Przykładowo, Unison Research Preludio, którego deklarowana moc to 14 W na kanał (i to przy 6 Ω) radził sobie w naszym teście bardzo, bardzo dzielnie, ale 8-watowy Auris Audio Adagio 300B był bardzo kapryśny. Dlatego bez względu na to, jakie kolumny Pan wybierze, sugerowalibyśmy ich wcześniejsze wypożyczenie do odsłuchu. Zgodnie z polskim prawem, ma Pan nawet możliwość zwrócić kupiony sprzęt w ustalonym terminie bez podania przyczyny (oczywiście pod warunkiem, że uda się go zapakować i odesłać w nienaruszonym stanie). Dobrze jest wcześniej skontaktować się ze sklepem lub dystrybutorem i zwyczajnie, po ludzku go o tym poinformować - powiedzieć, że upatrzył Pan sobie takie i takie kolumny, ale chce Pan mieć pewność, że Pański wzmacniacz da sobie z nimi radę. Niewykluczone, że sprzedawca zorganizuje do Pana wysyłkę pary demonstracyjnej, a jeżeli wszystko będzie w porządku, podmieni ją Panu na fabrycznie nowy komplet. Jest to wyłącznie kwestia opłacenia dodatkowej przesyłki, a prosimy nam wierzyć - dla dealera lub dystrybutora wcześniejsze wypożyczenie klientowi "demówki" (przy okazji będzie to wygrzana para, więc będzie się Pan mógł zorientować jak wybrane głośniki grają naprawdę, a nie jak brzmią tuż po wyjęciu z pudełka) jest znacznie lepsze niż odbieranie dziesiątego rozpakowanego kartonu, bo kolejna osoba nie była pewna swojego wyboru, ale skorzystała z prawa zwrotu. Skoro z Fyne Audio się Panu udało, to z JMR-ami powinno udać się tym bardziej - wystarczy skontaktować się z salonem Audio-Connect z Bydgoszczy. Natomiast, przechodząc do meritum - Lucia to fantastyczny monitor, ale skuteczność 85 dB, do 10-watowego wzmacniacza lampowego OTL? To pachnie problemami. W tym budżecie prędzej zainteresowalibyśmy się czymś takim, jak Focal Chora 806, Mission ZX-1 albo Wharfedale Evo 4.2. Tych ostatnich nie testowaliśmy, ale mieliśmy okazję słuchać ich droższego odpowiednika i na pewno dalibyśmy im szansę. Szczególnie biorąc pod uwagę 90-dB skuteczność i Pańską sytuację lokalową. Jeżeli 14,5-metrowy pokój jest tylko "sytuacją przejściową", to może nie ma co się do niego przyzwyczajać i warto byłoby wybrać nieco większe monitory lub małe podłogówki, które będą mogły rozwinąć skrzydła w nieco większym pomieszczeniu? Ostatnio testowaliśmy Triangle Borea BR08, więc może by tak wypożyczyć do tej lampki model BR07? Mamy również wrażenie, że - skoro podobały się Panu Opery Prima - Triangle z serii Borea również się Panu spodobają. Gdyby to była nasza decyzja, poszlibyśmy właśnie w tym kierunku. Pozdrawiamy!

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Co za durne hobby!

Co za durne hobby!

Audiofilizm jest przez tak zwanych normalnych ludzi postrzegany jako dziwactwo lub rodzaj niegroźnej choroby. Jednak dla większości osób zainteresowanych samą muzyką, nabywanie doświadczenia ze sprzętem służącym do jej odtwarzania jest w pewnym sensie naturalne i nieuniknione. Nie trzeba od razu mieć pełnego, audiofilskiego systemu z wielkimi kolumnami i wzmacniaczem lampowym....

Słuchaj, testuj, baw się! - Bartłomiej Szymański

Słuchaj, testuj, baw się! - Bartłomiej Szymański

Wydawałoby się, że zamiłowanie do wysokiej klasy sprzętu audio powinno w wielu przypadkach łączyć się z ukierunkowaną na muzykę ścieżką zawodową. Ostatecznie każdy profesjonalny muzyk powinien być wyjątkowo wrażliwy na jakość dźwięku, a stąd już tylko krok do świata wymuskanych kolumn, wzmacniaczy lampowych, zaawansowanych technicznie streamerów i srebrnych kabli. W...

Wszystko o plikach wysokiej rozdzielczości

Wszystko o plikach wysokiej rozdzielczości

W ciągu całej historii audio było wiele momentów, które stanowiły kamień milowy w rozwoju technologii zapisu i odtwarzania dźwięku. Niewątpliwie pierwszym był rok 1877, kiedy to Thomas Edison skonstruował fonograf - pierwszą maszynę zdolną do zapisu i odtwarzania muzyki. Rozpoczęła się era analogowej rejestracji audio, która na dobre rozkwitła dopiero...

Tragedia polskich reaktywacji

Tragedia polskich reaktywacji

Choć nie uważam się za wielkiego patriotę, zawsze miałem pozytywny stosunek do polskiego sprzętu audio i innych produktów wytwarzanych w naszym kraju. Uważam, że po transformacji ustrojowej stosunkowo szybko osiągnęliśmy poziom rozwoju technicznego porównywalny ze światową czołówką, a ponieważ wciąż nie możemy zrównać się z nią pod względem ekonomicznym, robimy...

Ja to mam życie...

Ja to mam życie...

Kiedy rozmawiam z producentami sprzętu audio z innych krajów, często słyszę, że polscy audiofile są dobrze poinformowani, osłuchani i krytyczni. W porównaniu z zagranicznymi rynkami jest to podobno bardzo ciekawe zjawisko. Dla dziennikarzy oznacza to mniej więcej tyle, że poprzeczka jest postawiona bardzo wysoko. Nie można pisać recenzji o niczym,...

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD M23

NAD M23

New Acoustic Dimension - widząc akronim tej nazwy na kwadratowym tle, odruchowo wyobrażam sobie mało atrakcyjny wizualnie wzmacniacz z ciemnoszarym, plastikowym panelem czołowym, zielonym włącznikiem, paskudnymi terminalami głośnikowymi i rzędem...

Sennheisser Momentum True Wireless 3

Sennheisser Momentum True Wireless 3

Sennheiser to jedna z najbardziej utytułowanych firm w branży słuchawkowo-mikrofonowej. Szanując cierpliwość tych, którzy przeczytają te słowa, nie będę nawet wspominał o jej historii. Jeśli jesteście ciekawi, zapraszam do lektury...

Melodika MDPHD + MDG

Melodika MDPHD + MDG

Melodika to marka, o której w moim domu mówi się wyjątkowo często. Nie chodzi bynajmniej o to, że wieczorami spieram się z żoną, które jej kable lub zestawy głośnikowe są...

Komentarze

as
KEF LS60 Wireless, kiedy będzie test?
as
I nadchodzi koniec CD, w pewnym bardzo znanym sklepie z płytami już zlikwidowali kilometry półek z płytami, niedługo już pewnie i w innych sklepach tak się stan...
Serpentia
Jak widać po komentarzu przede mną - nie jest to płyta dla każdego, tym bardziej dla kogoś niezaznajomionego z muzyką alternatywno-industrialną połowy lat 90. B...
Adam
Podobnie jak u Marcina - po nieco ponad roku spokojnej okresowej eksploatacji zaczyna się rozklejać pseudo skóra i wychodzi gąbka.
Jurek
Zacząłem nagrywać w roku 1975 na szpulowym Unitra ZK 145. Mgnetofon z lampą zresztą, nagrywałem z radia oczywiście, z tranzystora Jowita. Zgromadziłem spory zes...

Płyty

Blues For Neighbors - From Roaming About

Blues For Neighbors - From Roaming About

Niespełna rok temu pandemiczną rzeczywistość umilała mi w okresie letnim ekipa Blues For Neighbors. Wrocławski duet swoim bluesem, folkiem i...

Newsy

Tech Corner

Najpopularniejsze gniazda i wtyczki w sprzęcie audio

Najpopularniejsze gniazda i wtyczki w sprzęcie audio

Wielu audiofilów, a także niektórych ludzi mających niewielkie pojęcie na temat sprzętu stereo, fascynuje temat kabli używanych do łączenia zestawów głośnikowych ze wzmacniaczem, wzmacniacza z odtwarzaczem, a nawet tych odpowiadających za dostarczenie prądu do naszych urządzeń. Zanim jednak zagłębimy się w dywagacje na temat wyższości srebra nad miedzią czy sensu...

Poradniki

Jak wybrać gramofon

Jak wybrać gramofon

Decyzja zapadła. Kupujemy gramofon. Wszyscy dookoła zachwycają się pięknym, analogowym dźwiękiem, więc decydujemy się na rozpoczęcie naszej winylowej wycieczki. A...

Wywiady

Cytaty

PaulClaudel.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.