Neat Acoustics ma nowego dystrybutora - ATM-Audio
- Kategoria: Newsy branżowe
- Tomasz Karasiński
Na polskim rynku ponownie pojawiły się zestawy głośnikowe brytyjskiej marki marki Neat Acoustics. Technicznie rzecz biorąc, były dostępne wcześniej, jednak poza pojedynczymi testami niewiele się o nich słyszało, a żeby natknąć się na nie w jednym ze specjalistycznych sklepów, trzeba było mieć odrobinę szczęścia. Teraz ma się to zmienić za sprawą nowego dystrybutora, którym została firma ATM-Audio, będąca właścicielem warszawskiego salonu Atmosfera Dźwięku. Neat Acoustics zajmuje się projektowaniem i produkcją głośników od 1989 roku. Firma została założona przez Boba Surgeonera, który jako muzyk samouk spędził większość swojego życia grając muzykę w różnych stylach, takich jak blues, rock, jazz, folk, country i bluegrass. Co ciekawe, inni najważniejsi pracownicy firmy także pracują jako muzycy lub realizatorzy nagrań, dzięki czemu dysponują wiedzą i doświadczeniem z zakresu inżynierii dźwięku. W ciągu ostatnich 30 lat brytyjska manufaktura zyskała reputację producenta prawdziwie audiofilskiego sprzętu dzięki swoim oryginalnym projektom. Obecnie firma z siedzibą w Teesdale dostarcza głośniki do ponad 40 krajów na całym świecie.
Neat Acoustics posiada własne studio nagraniowe, w którym można nagrywać na zamówienie. Profesjonalne podejście w realizacji nagrań jest też punktem odniesienia dla brzmienia kolumn głośnikowych. Melomani wiele mówią o zgodności dźwięku z oryginałem, jednak niewielu producentów sprzętu korzysta z owego oryginału podczas projektowania swoich urządzeń. Tymczasem w fabryce Neat Acoustics pod ręką są rozmaite instrumenty muzyczne, w tym fortepian, organy strunowe, harfa, kontrabas, syntezatory oraz szeroka gama gitar elektrycznych i akustycznych oraz innych instrumentów smyczkowych. Nagrania w wysokiej rozdzielczości mogą być wykonywane i natychmiast odtwarzane w pokoju odsłuchowym. Do sztuki projektowania głośników dodany jest proces słuchania wielu różnych rodzajów muzyki. Anglicy pozwalają muzyce rządzić strojeniem i brzmieniem swoich kolumn z wyłączeniem prawie wszystkich innych kryteriów. Wszystkie aspekty projektu są oceniane empirycznie. Pomiary nie mogą wpływać na decyzje dotyczące wydajności głośników podczas procesu projektowania. Ten czasochłonny, iteracyjny proces może zająć miesiące, zanim projekt zostanie uznany za skończony. Podczas sesji odsłuchowych i podczas opracowywania produktu wykorzystywana jest szeroka gama nagrań muzycznych, od płyt z początku XX wieku po najnowocześniejsze albumy, a także nagrania wykonane przez zespół Neata na taśmie analogowej i nośnikach cyfrowych. Trzeba przyznać, że w świecie, w którym większość sprzętu hi-fi jest zaprojektowana tak, aby odpowiadać zestawowi powszechnie akceptowanych parametrów, podejście Neata jest bardzo odświeżające.
Projektanci Neat Acoustics są gorącymi zwolennikami izobarycznego obciążenia basu. Ich pierwszy eksperyment z tym systemem miał miejsce w 1997 roku w postaci pasywnie napędzanego subwoofera Gravitas, który służył jako modułowa modernizacja oryginalnego głośnika Petite. System izobaryczny działa poprzez zamontowanie dodatkowego głośnika niskotonowego za tym zamontowanym na przednim panelu. Oba głośniki niskotonowe odbierają ten sam sygnał ze zwrotnicy. Komora pomiędzy tymi dwiema jednostkami jest uszczelniona, dzięki czemu panuje w niej stałe ciśnienie, a wewnętrzny głośnik niskotonowy działa jak "hamulec" na przedni głośnik niskotonowy i odwrotnie. Kluczową zaletą tego systemu jest to, że stożek przedniego głośnika niskotonowego jest skutecznie kontrolowany przez dwie cewki, co zapewnia wyjątkową wydajność odtwarzania niskich tonów. Kolejną użyteczną zaletą jest to, że wewnętrzny głośnik niskotonowy zachowuje się tak, jakby znajdował się w obudowie o dwukrotnie większej objętości, co zwiększa rozciągnięcie pasma. Nie jest to jednak jedyne ciekawe rozwiązanie. Tak naprawdę w zestawach Neata znajdziemy różne cuda, które u audiofilów powinny wywołać szybsze bicie serca, jak na przykład obudowy z klejonej warstwowo sklejki brzozowej, głośniki planarne czy supertweetery zamontowane na górnej ściance kolumn w celu poprawy wrażeń przestrzennych.
Aktualny katalog brytyjskiej firmy składa się z czterech serii zestawów głośnikowych - Iota, Strata, Motive i Ultimatum - oraz jubileuszowych monitorów Petite 30th Anniversary Limited Edition. Najbardziej charakterystyczna jest seria Iota, zawierająca poziome monitory o tej samej nazwie oraz podłogowe modele Iota Alpha i Iota Xplorer, które z zewnątrz wyglądają jak kolumny podstawkowe zamontowane poziomo, pod kątem, na szczycie dopasowanej do nich skrzyni. W serii Strata znajdziemy monitory Ministra i Majistra oraz dwa modele wolnostojące - Ekstra i Orkestra. Linia Motive to kolumny o najbardziej klasycznym wyglądzie. Składa się z monitorów Motive SX3, głośnika centralnego Motive SX-C i dwóch podłogówek - Motive SX1 i Motive SX2. We flagowej serii Ultimatum mamy natomiast monitory Ultimatum XLS, podłogówki Ultimatum XL6 i potężne Ultimatum XL10. Nowy dystrybutor informuje, że kolumny Neat Acoustics będzie można teraz znaleźć w sklepach na terenie całej Polski. Każdy dealer jest przygotowany pod kątem merytorycznym i chętnie odpowie na każde pytanie związane z produktami tej marki, od kwestii technicznych aż po dobór najlepszej elektroniki do wybranych kolumn.
Źródło: Neat Acoustics Polska
Komentarze