Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Steve Shade - MoFi Electronics

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Steve Shade - MoFi Electronics

Podczas jednej z nielicznych konferencji prasowych zorganizowanych ostatnio w formie klasycznego spotkania na żywo, a nie telekonferencji albo wręcz filmu, który ogląda się jak długą reklamę, nie mogąc zadać żadnego pytania dotyczącego premierowych produktów, moją uwagę przykuła prezentacja MoFi Electronics - producenta gramofonów i akcesoriów związanych z odtwarzaniem płyt winylowych, który szturmem wdarł się na rynek kilka lat temu, niemal z marszu zdobywając wiele ważnych nagród. Wielu melomanom sprzęt ten jest już doskonale znany, natomiast historia jego powstania i odpowiedzialni za to ludzie - już nie. Szybko doszedłem do wniosku, że spotkanie w realnym świecie jest doskonałą okazją, aby się tego dowiedzieć. Prowadzący prezentację przedstawiciel amerykańskiej firmy, Steve Shade, już podczas krótkiej rozmowy przy kawie podzielił się ze mną wieloma ciekawostkami i wtajemniczył mnie w świat, w którym pojawiały się także inne marki - Balanced Audio Technology, Spiral Groove, EAR Yoshino, Harmonic Resolution Systems i Fender. A to był dopiero początek.

Marka MoFi Electronics została powołana do życia przez firmę, która do tej pory owszem działała na rynku muzycznym, ale raczej od tej drugiej strony, produkując nie sprzęt hi-fi, ale nagrania. Mowa o Mobile Fidelity - audiofilskiej wytwórni płytowej. Amerykanie twierdzą, że każdy produkt MoFi Electronics jest wynikiem współpracy z jednymi z najlepszych inżynierów w branży w oparciu o ich wieloletnie doświadczenia studyjne. Gramofony, wkładki i przedwzmacniacze gramofonowe zostały zaprojektowane w celu podkreślenia wszystkiego, co Mobile Fidelity robi ze swoimi słynnymi nagraniami Original Master Recordings, przybliżając słuchaczy do tego, co w swojej twórczości zamierzał przekazać artysta. Jako pierwsze w katalogu MoFi Electronics pojawiły się gramofony StudioDeck i UltraDeck. Później dołączyły do nich także akcesoria, takie jak wkładki i przedwzmacniacze korekcyjne. Dziś w katalogu można znaleźć właściwie wszystko, czego potrzeba do odtwarzania czarnych płyt - gramofony, wkładki, przedwzmacniacze gramofonowe, a nawet dociski, szczotki, płyny czy antystatyczne koszulki, które ułatwiają utrzymanie cennych krążków w czystości. Co dalej?

Podczas konferencji prasowej reprezentowałeś nie tylko markę MoFi Electronics, ale także Balanced Audio Technology. W Polsce takie połączenie wydaje się nieco dziwne, ale wszystkie produkty, o których opowiadałeś, łączy coś istotnego, prawda?

Tak, obie te firmy należą do Jamesa Davisa, założyciela Music Direct - największego na świecie sklepu internetowego z wysokiej klasy sprzętem audio, audiofilską muzyką i akcesoriami. Kieruję jego międzynarodową działalnością dla obydwu marek, a ich polski dystrybutor jest podekscytowany ich rozwojem.

Steve Shade - MoFi Electronics

Kiedy na rynku pojawiły się pierwsze gramofony MoFi Electronics, byłem przekonany, że jest to tylko kolejna kolaboracja, a w istocie mamy do czynienia z urządzeniami stworzonymi przez Pro-Jecta, Clearaudio lub inną firmę, która chętnie wytwarza gramofony dla innych marek. Ale nie - to nie była jednorazowa akcja. Czy długo się do niej przymierzaliście?

Josh Bizar, nasz wiceprezes do spraw marketingu wszystkich marek, wpadł na pomysł stworzenia naprawdę wyjątkowego, wysokiej klasy gramofonu Mobile Fidelity i produktów towarzyszących ponad 10 lat temu. Dopiero 5 lat temu udało mu się skompletować zespół niezbędny do rozpoczęcia realizacji tego imponującego przedsięwzięcia.

Wasze gramofony błyskawicznie zyskały uznanie specjalistów i zdobyły wiele ważnych nagród. Czy ich sukces przypadkiem troszkę was nie zaskoczył?

Zawsze miło jest być nagradzanym za produkty, które są prawdziwym wzorcem w swojej klasie. Nie byliśmy jednak zaskoczeni, ponieważ współpracujemy z jednymi z najbardziej utalentowanych projektantów w branży - Allen Perkins, Tim de Paravicini, Michael Latvis, którzy stworzyli te pierwsze produkty. Przyszłe współprace będą równie imponujące.

Wzornictwo gramofonów MoFi Electronics nie jest rewolucyjne ani odkrywcze. Poza elementami w charakterystycznym, żółtym kolorze na pierwszy rzut oka nie widać w nich nic specjalnego. Jednak z technicznego punktu widzenia to już całkiem inna historia, prawda?

Udało nam się sprowadzić wysokiej klasy materiały i kunszt wykonania do znacznie bardziej przystępnego poziomu. Powiedziałbym, że nóżki HRS są naprawdę innowacyjne, a wprowadzenie 10-calowego ramienia i materiału Delrin na bardziej przystępny poziom cenowy też jest do pewnego stopnia przełomowe.

Rozumiem, że sprzęt MoFi Electronics jest produkowany od podstaw w waszych fabrykach. Czy może nie do końca? Domyślam się, że musicie korzystać z jakichś gotowych elementów. Czy mógłbyś pomóc mi wyklarować, gdzie i w jaki sposób dokładnie powstają te urządzenia?

Wszystkie gramofony składamy w Ann Arbor, Michigan. 95% części do gramofonów jest dostarczanych przez dostawców w promieniu 200 km od tej fabryki. Niektóre części pochodzą z Azji, jednak jest to dość niewielki procent. Przedwzmacniacze gramofonowe montowane są w Kalifornii, a wkładki w Japonii. W 2022 roku wprowadzimy na rynek modele MasterDeck (gramofon o wyższej wydajności) i MasterPhono (przedwzmacniacz gramofonowy o wyższej wydajności), które będą produkowane w USA.

Steve Shade - MoFi Electronics

Każdy miłośnik winyli wie, że gramofon to dopiero początek zabawy. Praktycznie od razu trzeba zadbać o szereg innych elementów, takich jak phono stage, wkładka, okablowanie, maty, akcesoria do czyszczenia płyt itd. I to również dostarczacie swoim klientom. Projektowanie i wytwarzanie tak różnych produktów jest chyba bardzo wymagające. Jak wam się to udało?

Kluczem jest współpraca z wieloma projektantami. Allen Perkins został wybrany do zaprojektowania gramofonów i wkładek. Tim de Paravicini był łatwym wyborem dla elektroniki, ponieważ zaprojektował sprzęt w studiu masteringowym MoFi w Kalifornii, a Michael Latvis dla produktów izolujących wibracje. To pomaga rozłożyć ciężar pracy.

Niedawno zaprezentowaliście gramofon zaprojektowany we współpracy z legendarnym producentem gitar, firmą Fender. NIe da się ukryć, że jest bardzo oryginalny. Skąd wziął się pomysł na taką kolaborację?

Jeden z naszych ludzi znał kluczową osobę w Fenderze, a Fender zawsze marzył o zrobieniu gramofonu, ponieważ Leo Fender stworzył go na początku swojej kariery, zanim jeszcze założył firmę Fender. Historia jest imponująca, ponieważ Leo Fender sprzedał prawa do tego gramofonu, aby założyć firmę, która później przeobraziła się w Fender Guitars. To już jest coś wyjątkowego! Powiedzmy, że wszystko idealnie się zgrało, a dwa lata rozwoju pozwoliły na to, aby było to naprawdę wyjątkowe. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy pracować z Fenderem, współpracować z nimi i ich utalentowanym zespołem.

Fender PrecisionDeck przyciąga uwagę, jednak dla osób, które śledziły rozwój waszej marki, może to być także sygnał, że zaczęło wam brakować pomysłów na nowe produkty. Czy to tylko jednorazowa przygoda, czy możemy spodziewać się także limitowanych wersji gramofonów stworzonych na przykład we współpracy ze znanymi artystami?

Możesz mi wierzyć, że pomysłów na nowe produkty nam nie brakuje. Pozostaje tylko czekać na wszystko, co wprowadzimy na rynek w 2022 roku. W przyszłości planujemy również dodatkowe kolaboracje. Po prostu czekaj i obserwuj rynek.

Steve Shade - MoFi Electronics

Opowiadasz o różnych urządzeniach i ich twórcach tak, jakbyście wszyscy bardzo dobrze się znali, właściwie jakbyście mieszkali na jednej ulicy. Czy to wynika z potężnej skali działalności sieci Music Direct, czy może z bliskiego kontaktu między poszczególnymi konstruktorami?

Jest to spowodowane kilkoma czynnikami, i rzeczywiście skala sieci Music Direct jest jednym z nich. Odnosi ona wielkie sukcesy na rynku detalicznym w USA, więc jest dobrze znana w naszej branży, we wszystkich jej aspektach. Mamy szczęście, że możemy korzystać z usług tych niesamowitych projektantów i twórców.

Kiedy myślimy o tym, że dana firma zgłasza się do innej, aby zlecić jej zaprojektowanie i wykonanie gramofonu, wkładki gramofonowej lub phono stage'a, wyobrażamy sobie, że będą to długie rozmowy o specyfikacji, parametrach, cenach, licencjach, wzorach przemysłowych, prawach autorskich i tak dalej. Tymczasem ty przedstawiasz to tak, jakby była to kwestia jednego telefonu. Nawet pomijając kwestie formalne, czy zdolny konstruktor może zaprojektować sprzęt od zera tak szybko?

Zaufaj mi, że wymaga to znacznie więcej współpracy niż jedna rozmowa telefoniczna. To są pomysły i produkty wymagające przynajmniej kilku lat pracy, aby w pełni je rozwinąć. To są długie rozmowy i wiele różnych ścieżek, które trzeba wspólnie wybrać. Ten sam proces przeprowadzamy teraz z MasterPhono.

Steve Shade - MoFi Electronics

Ameryka jest prawdopodobnie najlepszym miejscem do rozwijania biznesu polegającego na sprzedaży winyli i gramofonów. Całe to szaleństwo, zwane obecnie renesansem winylu, zaczęło się właśnie u was. Czy trwa nadal? Jak myślisz, ile jeszcze potrwa? Czy będzie to stały trend, czy tylko chwilowa moda, po której wszyscy na dobre przesiądą się na streaming?

Dla większości przedstawicieli naszej branży winyl zawsze był ważną częścią naszych systemów i biznesu. Ze względu na bardziej masową akceptację rynku wzrost w ciągu ostatnich pięciu lat był również bardzo satysfakcjonujący. Wydaje się jednak, że rynek w końcu osiągnie swoje maksimum i te wykresy zaczną się wyrównywać, choć jak dotąd jeszcze do tego nie doszło. Trudno to przewidzieć, jednak biorąc pod uwagę wzrost sprzedaży gramofonów, można by sądzić, że rynek płyt winylowych ma jeszcze trochę miejsca, by się rozwijać, a przynajmniej wystarczająco dużo, aby mieć się dobrze.

Heinz Lichtenegger z Pro-Jecta powiedział mi kiedyś, że gdyby zrealizował wszystkie zamówienia od dealerów z USA, w magazynie nie zostałby ani jeden gramofon. Podobno dostawy są tam rozdzielane tak, aby każdy dystrybutor coś dostał, ale na dobrą sprawę cała produkcja mogłaby iść do Ameryki i fabryka wciąż nie wyrabiałaby się na zakrętach. Czy wasza fabryka również pracuje na maksymalnych obrotach?

Tak, już od dłuższego czasu pracujemy z maksymalną wydajnością. Zwiększamy rozmiar naszej fabryki do 2022 roku. W rzeczywistości podwoimy jej wielkość!

Steve Shade - MoFi Electronics

Jak postrzegasz to, co dzieje się na rynku audio w innych krajach? Jakie regiony, poza Ameryką, napędzają sprzedaż sprzętu MoFi Electronics i innych marek, którymi się zajmujesz?

Wiele rynków ma się dobrze. Szczególnie te, które są obecne w sieci w czasie pandemii, kiedy ludzie spędzają więcej czasu w domu niż zwykle i mniej podróżują. Widzimy doskonały wzrost i aktywność w dużej części Europy, na niektórych rynkach w Azji i oczywiście w USA. Jednak wydaje się, że wszyscy w naszej branży radzą sobie co najmniej całkiem dobrze. U nas mamy takie powiedzenie - przypływ unosi wszystkie statki.

Jak na tym tle wypada Polska? Czy postrzegasz nasz kraj jako miejsce, w którym jeszcze dużo jest do zrobienia, czy raczej jako rynek, który jest nasycony w niemal takim stopniu, jak w USA?

Polska ma się dobrze! To dla nas stosunkowo nowa relacja. Zaczęliśmy dopiero w czasie pandemii, więc oczywiście jest jeszcze wiele do zrobienia. Myślę, że kiedy będziemy mogli razem z naszym dystrybutorem zaprezentować swoje produkty na Audio Video Show, to zarówno MoFi, jak i BAT znów będą w Polsce markami popularnymi. Razem z EIC jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników i liczymy na to, że będziemy razem współpracować przez wiele kolejnych lat.

Zdjęcia: MoFi Electronics, EIC

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

No i jak tu - w kilku akapitach - opisać zespół takiego kalibru jak Led Zeppelin? Grupa, która dosłownie wstrząsnęła światem muzycznym niczym ciężkie kroki tytana z mitologii greckiej i uwiodła serca milionów słuchaczy jak nimfa leśna uwodzi maluczkich w dawnych klechdach. Pioruny perkusyjnych uderzeń sprowadzane na ten świat przez...

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni: "O, nie, moja muzyka zniknie!". Drudzy: "No i dobrze, koniec z tym oszustwem!"

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni:…

Wreszcie stało się to, co zdaniem wielu audiofilów stać się musiało, a może nawet nastąpiło to odrobinę za późno. Serwis strumieniowy TIDAL poinformował swoich użytkowników o "nadchodzących zmianach w formatach audio", a treść zamieszczonego na stronie serwisu komunikatu jest w gruncie rzeczy bardzo prosta - TIDAL "wychodzi" z formatów MQA...

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson: Kupcie mój system za milion złotych

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson:…

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci świata hi-endowego sprzętu audio, konstruktor znany jako pionier wysokiej klasy technologii od wczesnych lat siedemdziesiątych, Mark Levinson, w gorzkich słowach skrytykował rynek luksusowej aparatury hi-fi i kierunek, w którym jego zdaniem branża ta zdaje się podążać. W wywiadzie dla youtube'owego kanału Audiophile Junkie Levinson podzielił...

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Podczas jednej z ostatnich rodzinnych wizyt prezentowałem zainteresowanemu członkowi rodziny swój zestaw grający. Usłyszałem wtedy dość intrygujące pytania: "A wzmacniacz nie powinien mieć korektora? Ma tylko pokrętło głośności?". Padły one z ust osoby, dla której czymś całkowicie naturalnym jest, że nawet współczesny amplituner kina domowego, z którego zresztą obecnie korzysta,...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Auralic Vega S1 + PSU S1

Auralic Vega S1 + PSU S1

Strumieniowe odtwarzacze audio to gorący towar. Chyba nie przesadzę, jeśli powiem, że ponad połowa zapytań, jakie otrzymujemy od czytelników na redakcyjną skrzynkę mailową i przez różnego rodzaju komunikatory, dotyczy właśnie...

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Producenci sprzętu grającego lubią chwalić się swoimi szczytowymi osiągnięciami, jednak w ofercie każdej firmy kluczową rolę pełnią modele, które po prostu najlepiej się sprzedają. To one zapewniają fundusze na dalszy...

Astell&Kern Kann Ultra

Astell&Kern Kann Ultra

Koreańska marka Astell&Kern wyspecjalizowała się w zaskakiwaniu audiofilów luksusowymi odtwarzaczami przenośnymi. Kiedy na rynku debiutowały jej pierwsze hi-endowe playery, miałem wątpliwości, czy nie będzie to krótkoterminowa, jednorazowa akcja, ponieważ ceny...

Komentarze

stereolife
@Garfield - Faktycznie, dziękujemy za komentarz. Dopisaliśmy tę informację do testu. Jak przystało na użytkowników sprzętu Apple'a, często zapominamy, że istnie...
Garfield
Może coś mi umknęło, ale nie widzę w artykule żadnej wzmianki o tym, że firmowa aplikacja działa tylko na platformie firmy Apple. Ja to wiem i większość czyteln...
Piotr
Posłuchałem tego wydania na TIDAL-u i muszę stwierdzić, że wokal zupełnie nie pasuje do wyglądu tej kobiety z okładki (jak mniemam to ona śpiewa?) Obstawiałbym ...
Jurek
Dla mnie korekcja tylko na źródle, wzmacniacz to ma być "drut ze wzmocnieniem". Pozdrawiam!
Tomasz
@stereolife - Ja to nigdy nie zrozumiem, jak można testować taki produkt, nie zapewniając sobie takiej samej jakości ze źródła - po to Sennheiser ma w ofercie a...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie audio

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie…

Regulacja głośności jest jedną z najważniejszych funkcji każdego systemu audio. Prawidłowe działanie tego elementu naszego sprzętu ma ogromny wpływ na przyjemność płynącą z jego użytkowania. Kiedy potencjometr zaczyna tracić swoją funkcjonalność, nawet w niewielkim stopniu, jest to niezwykle kłopotliwe, a może też być niebezpieczne dla innych elementów zestawu, takich jak...

Nowości ze świata

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

  • Sonus Faber announced the launch of Suprema, a groundbreaking loudspeaker system rooted in luxury, unparalleled audio excellence and meticulous craftsmanship. Marking the brand's 40th anniversary, the Suprema system, featuring two main columns, two subwoofers and one electronic crossover, represents the...

  • Naim unveils Uniti Nova Power Edition, an all-in-one player that drives Hi-Fi loudspeakers with power and musical resonance Uniti Nova Power Edition is the new all-in-one player from Naim, the British brand that excels in the creation of high-end Hi-Fi...

Prezentacje

Historia ma znaczenie - Marantz

Historia ma znaczenie - Marantz

Marantz to jedna z tych firm, które powinien znać każdy miłośnik muzyki i dobrego brzmienia. Jeden z wielkich graczy, którym na przestrzeni lat udało się zachować swój wizerunek i opowiadać swoją historię nie inaczej, jak poprzez kolejne urządzenia zyskujące status kultowych. Może to trochę odważne stwierdzenie, ale wystarczy prześledzić internetowe...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Gentle Giant - W szklanym domu

Gentle Giant - W szklanym domu

Przyjęło się mówić o wielkiej szóstce rocka progresywnego. W skład jej wchodzą zespoły Pink Floyd, King Crimson, Genesis, Yes, Jethro...

Vintage

ELAC Miracord 50H II

ELAC Miracord 50H II

ELAC to jedna z firm, które mogą pochwalić się bardzo bogatą historią. Założono ją w 1926 roku jako laboratorium mające...

Słownik

Poprzedni Następny

Open baffle

Inaczej obudowa otwarta. Jest to jeden z rodzajów obudowy głośnikowej, dość szczególny ponieważ w wielu przypadkach stanowi ona w zasadzie coś w rodzaju deski, w którą wkręcone są głośniki. W...

Cytaty

GottfriedWilhelmLeibniz.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.