Sprzęt Hi-Fi na wielkim ekranie
- Kategoria: Felietony
- Tomasz Karasiński
Podobnie, jak miłośnik motoryzacji jest w stanie wskazać dokładne modele samochodów widoczne w filmach i serialach, tak każdy audiofil odruchowo zwróci uwagę na gramofony, kolumny i wzmacniacze lampowe przewijające się choćby na dalszych planach. Czasami jest to całkowicie zamierzony zabieg nazywany w języku marketingu lokowaniem produktu. Mamy jednak wrażenie, że twórcy niektórych filmów podczas dobierania tych elementów nie kierują się wyłącznie zobowiązaniami wynikającymi z umowy handlowej. Najczęściej o umieszczeniu takiego czy innego sprzętu w filmach, serialach i reklamach (mówimy o reklamach innych produktów, nie samego sprzętu) decyduje prawdopodobnie sam jego wygląd. Wydaje się, że szczególnie gramofony są postrzegane jako produkty luksusowe. Być może w dzisiejszych czasach luksus ten nie jest definiowany przez samą cenę takiego gramofonu, ale fakt, że jego właściciel ma wystarczająco dużo czasu, żeby ostrożnie wyjmować płyty, przecierać je ścierką lub szczoteczką, kłaść na talerzu i słuchać muzyki, nie robiąc w międzyczasie nic innego. Musi być więc bogatym człowiekiem.
Przyglądając się scenografii filmów i seriali można dojść do wniosku, że wnętrze, w którym nie ma sprzętu grającego, nie ma racji bytu. W pokoju dziennym może nie być telewizora, małego stoliczka na filiżankę kawy i gazetę, szachownicy, gitary lub teleskopu, ale musi znaleźć się tam kanapa, regał z książkami i sprzęt Hi-Fi - miniwieża lub coś bardziej rozbudowanego. Na przykład stary amplituner podłączony do nowoczesnych kolumn. W filmie "Diva" (1981) zobaczymy piękny magnetofon szpulowy, w "Mechanicznej Pomarańczy" (1971) - wymyślny gramofon wyglądający jak któraś z konstrukcji Michella, a w "Czego pragną kobiety" (2000) z Melem Gibsonem "występuje" szlifierka Regi - model P25.
Czy o doborze sprzętu decydują scenografowie, czy być może czasami to reżyser lub aktor ma wpływ na to, jaki sprzęt pojawi się w danej scenie? Być może audiofilem jest Christian Bale, który w "American Psycho" (2000) ląduje w jednym pokoju z potężnymi kolumnami KEF z serii Reference. Sprzęt Hi-Fi pojawia się nie tylko w kinowych produkcjach, ale także w serialach i reklamach. Przykładem z pierwszej grupy może być chociażby "Californication", gdzie w domu głównego bohatera stoi system Krella z gramofonem AVID-a. Z kategorii reklam przychodzi nam do głowy emitowany obecnie w TV spot kociej karmy Sheba, gdzie Eva Longoria karmi swojego zwierzaka, wcześniej puszczając muzykę z gramofonu, starego amplitunera i kolumn B&W CM9. Przykładów wykorzystania sprzętu Hi-Fi w filmach, serialach i reklamach mogą być setki. Może będziemy zapisywać co ciekawsze znaleziska?
-
Aneta
Ja jestem zdecydowanie zakochana w designie Technicsa:) Jest bardzo delikatny i właściwie wszędzie pasuje;)
0 Lubię
Komentarze (1)