Spendor przechodzi do Voice'a
- Kategoria: Newsy branżowe
- Tomasz Karasiński
Końcówka ubiegłego roku przyniosła kilka ciekawych zmian na polskim rynku audio. Jedną z ważniejszych wydaje się być przejęcie dystrybucji produktów marki Spendor przez firmę Voice - dystrybutora takich marek, jak Amphion, Audiovector, Cardas, Chord, Primare czy Pro-Ject. Sam Voice należy zresztą do innego polskiego dystrybutora, firmy Audio Center, a wraz z przejęciem Spendora facebookowy profil Voice Audio zmienił nazwę na Spendor Audio Polska, więc ostatecznie zapewne wszystkie wymienione marki wylądują w jednym worku. Spendor to brytyjska firma produkująca zestawy głośnikowe, założona w 1969 roku przez inżyniera dźwięku Spencera Hughesa i jego żonę Dorothy (Spen-Dor). W latach sześćdziesiątych Spencer pracował w wydziale badawczym BBC, a przedmiotem jego pracy była membrana wykonana ze specyficznego rodzaju polistyrenu o nazwie Bextrene. Podobnie jak wielu innych inżynierów pracujących dla BBC, pan Hughes wykorzystał wiedzę i doświadczenie zdobyte w tej korporacji do własnych celów, a konkretnie aby stworzyć swój pierwszy głośnik - BC1. Ten przełomowy projekt szybko stał się monitorem wybieranym przez nadawców i studia nagrań na całym świecie. Później pojawiło się kilka innych projektów, takich jak BC2, BC3, SA1 czy SP1. Spendor wyprodukował również LS3/5a na licencji BBC. BC1, nieco większy niż LS3/5a i wykorzystujący membranę z Bextrene'u, był produkowany z pewnymi modyfikacjami do 1994 roku.
Spendor od samego początku był firmą rodzinną. W pierwszych dniach działalności Dorothy Hughes pomagała swojemu mężowi w nawijaniu cewek do głośników, a później zajęła się sprawami organizacyjnymi i właściwie przejęła kierownictwo nad całym przedsięwzięciem. Pracę w manufakturze znalazł również syn Spencera i Dorothy, Derek. W liście z 1980 roku Spencer wspomniał, że Derek asystuje mu w badaniach i rozwoju oraz ogólnym prowadzeniu fabryki. Po przedwczesnej śmierci Spencera w 1983 roku Derek Hughes pracował z matką na stanowisku dyrektora technicznego, produkując oryginalne wersje kolumn, które obecnie tworzą serię Classic, w szczególności SP1/2, SP2 i S100, a także przeprojektował kultowe LS3/5a i nadal pracuje przy głośnikach jako niezależny projektant-konsultant. Od 2000 roku właścicielem firmy jest Philip Swift, projektant głośników i współzałożyciel Audiolaba, który osobiście znał Spencera Hughesa. Obecny szef działu inżynierii, Terry Miles, zaczynał swoją karierę jako asystent założyciela Spendora w 1975 roku. Na przestrzeni pięćdziesięciu lat firma stała się ikoną brytyjskiej techniki głośnikowej i słynnego brzmienia BBC. Spendor jest także jednym z nielicznych producentów sprzętu audio, którzy wytwarzają swoje produkty we własnych zakładach w Wielkiej Brytanii, a konkretnie na przedmieściach Hailsham w hrabstwie East Sussex. Wszystkie kolumny głośnikowe Spendora przechodzą żmudny proces produkcyjny obejmujący godziny pracy, dopasowywanie par, barwienie i ręczne wykańczanie. Zbudowanie jednej pary kolumn zajmuje średnio sześć dni.
Aktualny katalog Spendora składa się z trzech serii: A-Line, D-Line oraz Classic. Jedną z najciekawszych nowości w gamie jest model A7. To zgrabne, dwudrożne podłogówki z pojedynczym mid-wooferem, które zastępują w ofercie niemal identycznie wyglądające A6R. Podobieństwo nie jest przypadkowe, gdyż A7 zostały opracowane na bazie poprzedników, jednak w najnowszym modelu znajdziemy kilka istotnych modyfikacji, których celem było osiągnięcie większej skali dynamiki i solidniejszej podstawy basowej, z połączeniu z lepszą rozdzielczością, jednak bez utraty firmowego charakteru brzmienia. Obudowa A7 jest nieco większa. Ma ona jednak podobną konstrukcję o stosunkowo małej masie, a ścianki uzupełniono od wewnątrz asymetrycznymi wzmocnieniami i ultra-lekkimi, polimerowymi strukturami akustycznymi o bardzo małej bezwładności. Te ostatnie tłumią rezonanse w zarodku, wytracając energię mechaniczną w postaci ciepła. Jest to własny wynalazek Spendora, określany mianem tłumienia dynamicznego. Sercem konstrukcji jest 18-cm głośnik nisko-średniotonowy, opracowany na podstawie woofera z wyższego modelu D7. Ma on polimerową membranę EP77, osadzoną na zmodyfikowanym zawieszeniu górnym i dolnym. Górę pasma obsługuje lekka, poliamidowa kopułka o średnicy 22-mm. Inżynierowie Spendora przeprojektowali również zwrotnicę, poprawiając integrację obydwu przetworników. Kolejna warta uwagi nowość to model D7.2. W stosunku do poprzedniej zmieniła się przede wszystkim konstrukcja obudowy. Do wytłumienia zastosowano inne materiały i przeprojektowano wnętrze, stosując asymetryczne wzmocnienia i uzyskując w ten sposób dużo większą sztywność. Koncepcja dynamicznego tłumienia wykorzystuje także drobne elementy polimerowe, które zamieniają drgania w ciepło. Poza nimi wnętrze obudowy jest całkowicie wolne od innych materiałów tłumiących, umożliwiając w ten sposób swobodny przepływ powietrza i wypromieniowanie całej energii niskich tonów z głośników na zewnątrz. Ostatnią zmianą w serii Classic było wprowadzenie mini-monitorów Classic 4/5, zastępujących dotychczasowe Classic 3/5. Te ostatnie miały premierę w 1998 roku i już od samego początku zostały uznane za następcę legendarnych monitorów BBC, LS3/5a, produkowanych na licencji przez długie lata przez różne brytyjskie firmy. Zachowując minimalistyczne założenia protoplastów, Classic 4/5 mają przesuwać poprzeczkę wyrafinowania konstrukcyjnego i jakości dźwięku. Zła wiadomość jest taka, że po zmianie dystrybutora ceny kolumn Spendora nieznacznie wzrosły. Przykładowo, za monitory Classic 4/5 zapłacimy teraz 8390 zł (poprzednio 7900 zł), a za podłogówki A7 - 17490 zł (poprzednio 15900 zł).
Źródło: Voice
Komentarze