Scansonic w Audio Systemie
- Kategoria: Newsy branżowe
- Tomasz Karasiński
Końcówka bieżącego roku to najwyraźniej czas ciekawych premier i ruchów o charakterze typowo biznesowym. Kolejną firmą, która zdecydowała się na zmianę dystrybutora na terenie naszego kraju jest Scansonic - producent zaawansowanych technicznie zestawów głośnikowych, blisko powiązany z firmą Raidho. Właścicielem obu marek jest Dantax - duńska firma z blisko 35-letnim doświadczeniem na rynku audio. Firma rozpoczął swoją działalność od produkcji wysokiej jakości kolumn głośnikowych w przystępnych cenach. Początkowo skupiała się głównie na dystrybucji głośników, jednak już od 1971 roku rozszerzyła profil działalności, wskutek czego w jej katalogu pojawiało się coraz więcej zaawansowanych urządzeń hi-fi. Pozwoliło to firmie budować pozycję na rynku europejskim. Zakres działalności marki Scansonic obejmuje produkcję kolumn do systemów hi-fi i kina domowego.
Kolumny Scansonica powstają w Danii. Przy ich projektowaniu inspirowano się długą i ustabilizowaną tradycją skandynawskiej szkoły dizajnu. Prosty, elegancki i optycznie prostopadłościenny kształt widziany od przodu zmienia się w wyprofilowany w widoku ukośnym. Zaokrąglone krawędzie obudów redukują dyfrakcję i minimalizują w brzmieniu kolumn element charakteru własnego. Podobnie, jak w kolumnach Raidho, fundamentem konstrukcji jest wstęgowy tweeter z membraną o ultraniskiej masie, zapewniający płynne przejście do zakresu średnich częstotliwości. Membrana tweeterów z serii MB ma ekstremalnie niską masę. Wykonano ją z kompozytu aluminiowo-kaptonowego o grubości jedynie 20 mikrometrów i sumarycznej masie około 0,03 g, co jest wartością pięćdziesięciokrotnie niższą od masy wszelkich konwencjonalnych kopułek tekstylnych, ceramicznych, berylowych czy diamentowych. Niższa masa przekłada się bezpośrednio na wyższą rozdzielczość i mniejsze podbarwienia materiałowe.
Woofery w wielu kolumnach Scansonica mają membrany wzmacniane włóknem węglowym bez nakładki przeciwpyłowej. Dzięki starannej optymalizacji kształtu i sztywności udało się wyprodukować bardzo szczegółowe głośniki, które doskonale współgrają ze wstęgowym tweeterem. Głośnik niskotonowy wprawiany jest w ruch dzięki krótkiej cewce pracującej w długiej szczelinie magnetycznej, co zapewnia liniowe wychylenia membrany i doskonałą jakość basu. Wytoczone z lotniczego stopu aluminium nóżki pozwalają na wypoziomowanie kolumn względem podłoża. Aby zapewnić dodatkową sztywność górna płaszczyzna obudów została wzmocniona warstwą karbonu. Skrzynie obudów zawdzięczają swoją sztywność i wytrzymałość solidnym wzmocnieniom wewnętrznym. Wszystko to prezentuje się bardzo ciekawie, a i ceny - jak na skandynawskie standardy - nie zabijają na dzień dobry. Katalog otwierają monitory M10 wycenione na 2790 zł. Największe podłogówki z tej serii - M40 - będą kosztowały 8600 zł. Zabawa z wyższą serią MB-B zaczyna się od 8390 zł za monitory MB1 B, a flagowe kolumny MB6 B wyceniono na 39130 zł.
Źródło: Audio System
Komentarze