Chario Aviator
- Kategoria: Newsy sprzętowe
- Tomasz Karasiński
Włoski producent zestawów głośnikowych zaprezentował serię Aviator, która ma wypełnić lukę pomiędzy wycofanymi z produkcji kolumnami z serii Constellation a topowymi zestawami Academy. Pod kątem wzorniczym Aviatory kontynuują pomysł tych pierwszych, w postaci ścianek bocznych z litego drewna orzechowego o grubości do 45 mm oraz lakierowanych na ciemnoszary mat płyt HDF. Obudowy przyjmują jednak zupełnie inną, minimalistyczną formę z bardzo opływowymi kształtami, smukłymi proporcjami i skosami płaszczyzn. Konstrukcyjnie natomiast Aviatorom bliżej jest do dużo droższych kolumn z serii Academy. W najnowszych modelach głośniki pracują bowiem w konfiguracji odwrotnej, z tweeterem umieszczonym pod jednostkami nisko-średniotonowymi. Jest to więc połączenie koncepcji strojenia modeli Academy, z nieco węższą kierunkowością promieniowania wysokich tonów, znaną z serii Constellation.
Jeśli przyjrzymy się bliżej jednostkom podłogowym, okaże się że Chario powraca do jeszcze starszych rozwiązań, proponując woofery w umieszczone na tylnej i dolnej ściance. Jeśli chodzi o same głośniki, wysokie tony obsługuje nowa wersja dużej 38-mm kopułki T38 Waveguide, pracującej do około 1,2 kHz i filtrowanej stromymi zwrotnicami czwartego rzędu. Mid-woofery o średnicy 13 i 16,5 cm mają membrany z tworzywa o nazwie Rohacell i są napędzane magnesami NeFeB. Wszystkie modele z serii Aviator charakteryzują się stosunkowo wysoką efektywnością. Dla najmniejszych Ghibli wynosi ona 87 dB, większe monitory Nobile osiągają 90 dB, a wolnostojące Amelia i Cielo mają już powyżej 90 dB. Obudowy typu bass-reflex zestrojono relatywnie wysoko, co ma gwarantować dużą obciążalność. Chario podkreśla, że wszystkie modele są zaprojektowane i wyprodukowane we Włoszech, a do ich budowy użyto tylko materiałów neutralnych dla środowiska naturalnego.
W nowej serii pojawi się niebawem jeszcze jeden, największy model. Aria to w prostej linii mniejsza wersja potężnych kolumn Serendipity z serii Academy. Na przedniej ściance pracuje trójdrożny układ głośników, a w środku osobnego, dolnego modułu obudowy pracują dwa 20-cm woofery z włókniny celulozowej, w konfiguracji band-pass. Są one jednak filtrowane osobno i w różnych zakresach pasma, co czyni z Arii konstrukcję pięciodrożną. Efektywność układu sięga tutaj 95 dB, pasmo przenoszenia zaczyna się od 35 Hz. Ceny Aviatorów zaczynają się od 7690 zł za parę mniejszych podstawkowych Ghibli i 9690 za większe Nobile. Mniejsze podłogówki Amelia kosztują 16900 zł, a większe Cielo wyceniono na 21900 zł. Za flagowy model Aria trzeba będzie zapłacić 53900 zł. W serii Aviator znajdzie się także głośnik centralny Balbo, którego cenę ustalono na 6690 zł.
Źródło: Nautilus
Komentarze