Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

5 minut dla Radiohead

5 minut dla Radiohead

Rzadko kiedy utarty frazes "jedni ich kochają, inni nienawidzą" sprawdza się tak akuratnie, jak w przypadku Radiohead. Dla jednych The Beatles XXI wieku i grupa definiująca epokę muzyki komputerowej, zaś dla innych pretensjonalny zespół ukrywający niezapadające w pamięć kompozycje za fasadą producenckich sztuczek. Anglicy to kolektyw, który nikogo nie pozostawia obojętnym. Warto przypomnieć sobie jak Radiohead zbudowali swoją legendę właśnie teraz - u progu kolejnego występu oksfordczyków w Polsce i tuż po wydaniu głośnej reedycji swojego najważniejszego longpleja "OK Computer" z okazji dwudziestej rocznicy premiery płyty.

Historia Radiohead zaczyna się w drugiej połowie lat osiemdziesiątych, gdy grupa szkolnych znajomych założyła zespół On A Friday. Obiecujące amatorskie początki i szczypta szczęścia poprzez znajomości z odpowiednimi ludźmi zaowocowały podpisaniem umowy z wytwórnią EMI, która zasugerowała zmianę nazwy. Tak narodził się szyld Radiohead, zapożyczony z tytułu piosenki Talking Heads. Pierwszym długogrającym dziełem Anglików był krążek "Pablo Honey" z 1993 roku. Uzbrojonemu w surowe i hałaśliwe gitary napędzające brudne, krzykliwe kompozycje materiałowi nieco bliżej było do amerykańskiego grunge'u niż do klimatów popularnych wówczas na Wyspach. "Pablo Honey" nie osiągnął wielkiego sukcesu komercyjnego ani artystycznego, ale zawierał pierwszy, największy i de facto jedyny przebój grupy - słynny "Creep", który doczekał się łatki hymnu pokolenia. W osiągnięciu wspomnianego sukcesu większy udział miał kolejny longplej Radiohead, "The Bends" z 1995 roku. Wciąż operując w granicach rocka alternatywnego z melodyjnym sznytem, Thom Yorke i spółka zaserwowali dojrzalsze, konkretniejsze i bardziej chwytliwe kompozycje, niż na debiucie. Album ten potwierdził też zasugerowany na pierwszym krążku depresyjno-nihilistyczny nastrój muzyki zespołu oraz anty-establishmentowe nastawienie artystów, które udzielają się Radiohead po dziś dzień.

Kolejny etap w karierze Radiohead to czas największego sukcesu. Epokowy krążek "OK Computer" z 1997 skręcił z drogi surowego, acz melodyjnego rocka, na ścieżkę szeroko pojętej gitarowej muzyki alternatywnej. Zróżnicowane estetycznie, mocno nacechowane emocjonalnie i ambitne kompozycyjnie (wśród artystów inspirujących "OK Computer" muzycy wymieniają między innymi Krzysztofa Pendereckiego) utwory opowiadały dystopijne historie chłodno komentujące zatracanie przez ludzi człowieczeństwa w świecie postępu cywilizacyjnego. Nihilizm i pesymizm "OK Computer" Radiohead przelali na swój kolejny krążek, równie legendarny "Kid A", gdzie w dość szokującym dla fanów ruchu muzycy do wciąż żywej, lecz już nie wiodącej prymu estetyki rockowej dorzucili eklektyczną mieszankę stylów i brzmień - od przestrzennej elektroniki przez mroźne techno, po jazgotliwe elementy quasi-jazzowe. Oba krążki stanowią punkty zwrotne dla brytyjskiej muzyki rozrywkowej od drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych wzwyż - pierwszy jako symboliczny koniec britpopu i umiejscowienie rocka alternatywnego w angielskim mainstreamie, a drugi jako znakomity przykład ucieczki przed zaszufladkowaniem i spiżowy pomnik poszukiwań artystycznych przy zachowaniu popularności komercyjnej ("Kid A" dobrze się sprzedał pomimo braku singli promocyjnych).

Kolejne lata zmusiły Radiohead do stawienia czoła własnemu dziedzictwu. Płytę "Amnesiac" z 2001 roku traktowano raczej jako swoiste post scriptum do "Kid A" niż jako pełnoprawny, niezależny album. Duży wpływ na to miała nierówność zestawu, który wymieszał numery znakomite z pozornie niedopracowanymi. "Hail to the Thief" z 2003 zaoferował kilka solidnych utworów, ale zawieszony był w nieokreślonej przestrzeni między klasycznym rockowym piosenkopisarstwem i elektronicznymi eksperymentami. Po tej płycie grupa zrobiła sobie kilkuletnią przerwę, podczas której muzycy oddali się projektom solowym. Gdy powrócili pod koniec 2007 roku, zszokowali świat ogłaszając premierę nowego albumu bez żadnych wcześniejszych zapowiedzi i dystrybuując go w formie cyfrowej za przysłowiowe "co łaska". Longplej nie miał ustalonej ceny - słuchacze płacili za niego tyle pieniędzy, ile uważali za stosowne (nie był to jedyny raz, gdy Anglicy tak dosadnie sprzeciwili się establishmentowi - kilka lat później Thom Yorke umieścił swój drugi solowy krążek "Tomorrow's Modern Boxes" w serwisie BitTorrent). Efektem ich pracy był najlepszy materiał oksfordczyków od "Kid A". "In Rainbows" stał się też najbardziej przystępnym albumem grupy od czasu "The Bends", co osiągnięto łagodząc ekscesy elektroniczne i serwując bardziej tradycyjne aranżacje oraz przywracając wiodącą rolę gitary w kluczowych momentach. Niestety, wydany cztery lata później "The King of Limbs" upstrzono w efekty komputerowe, które przysłoniły kompozycje, i w efekcie zaserwowano najmniej charakterystyczny, najbardziej odtwórczy i prawdopodobnie najsłabszy krążek grupy.

Ostatni etap podróży artystycznej Radiohead to świetnie odebrany przez krytyków i słuchaczy longplej "A Moon Shaped Pool" z 2016 roku. To najspokojniejsza i najładniej wypolerowana pozycja w dyskografii zespołu, o subtelnych balladach leżących daleko od stadionowego hałasu i anty-dyskotekowych szaleństw poprzednich płyt. "A Moon Shaped Pool" to też emocjonalnie najtrudniejszy materiał zespołu, bowiem nasiąknięty trudnym rozwodem Yorke'a z wieloletnią partnerką, która ponadto zmarła w kilka miesięcy po premierze płyty. To najbardziej ludzki album zespołu, przyozdobiony ładnie brzmiącymi gitarami i przestrzennymi wstawkami orkiestralnymi. Rockowi tradycjonaliści często wzdrygają się słysząc określanie Radiohead mianem "współczesnych bitelsów". Owszem, nie ma między tymi zespołami porównania na płaszczyźnie przebojowości i ponadczasowości piosenek, czy nawet w obszarach komercyjnej popularności i wpływu na popkulturę. Związek tkwi w czymś innym - w ciągłym dążeniu do rozwoju i poszukiwaniach artystycznych, w wyrażaniu cząstki siebie na odmienne sposoby, aby zbudować swój obraz poprzez kompleksowe dzieło sztuki.

Creep
Pierwszy, największy i jedyny przebój grupy. Hymn pokolenia zagubionego w świecie lat dziewięćdziesiątych, zawieszonego pomiędzy nieludzkim chłodem rockowego eskapizmu i emocjonalnym bólem prawdziwego życia.

Fake Plastic Trees
Brytyjski stadionowy rock lat dziewięćdziesiątych pełną gębą, emocjonalnie krytykujący sztuczność życia w kulturze konsumpcjonizmu.

Street Spirit (Fade Out)
Arcysmutny finał "The Bends" zapowiadał emocjonalną wiwisekcję swojej muzyki, którą Radiohead mieli serwować fanom przez kolejne dwie dekady.

Paranoid Android
Serce płyty "OK Computer" - złożony z trzech odmiennych części intrygujący "Paranoid Android" udowodnił, że Radiohead są czymś dużo więcej niż post-grunge'owymi romantykami.

Karma Police
"Karma Police" odnajduje idealną równowagę pomiędzy chwytliwością i przystępnością muzyki pop i emocjonalnym ciężarem oraz estetycznym chłodem brzmień alternatywnych.

The National Anthem
Najbardziej odjechany eksperyment z odważnej płyty "Kid A". Rockowa motoryka, przesterowany, niemalże nieludzki wokal, drążący bas i jazgotliwa partia trąbek tworzą najbardziej nieprzyjemny "hymn państwowy" na świecie.

Pyramid Song
Pięć minut charakterystycznego dla Radiohead nostalgicznego smutku zapakowanego w jeden z najbardziej depresyjnych utworów muzyki rozrywkowej.

House of Cards
Niepokojąco śliczna ballada z finału "In Rainbows" udowodniła, że muzyka Radiohead może być też kojąca i urokliwa nawet gdy brzmi jakby pochodziła ze ścieżki dźwiękowej do końca świata.

Burn the Witch
"A Moon Shaped Pool" zaczyna się od jednego z najmocniejszych akcentów politycznych w dyskografii zespołu - krytyki paniki społecznej napędzającej maszynę antyintelektualnego radykalizmu politycznego opowiedzianej w takt orkiestry pięknie zaimplementowanej do charakterystycznego brzmienia grupy.

Daydreaming
Ślicznie zaaranżowana, lecz ciężka emocjonalnie piosenka o autobiograficznym piętnie Yorke'a ubolewającego nad własnym rozwodem po dwudziestu trzech latach związku.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Każdy, kto zapragnął złożyć porządny system stereo, prędzej czy później stanie przed wyborem wzmacniacza. Urządzenie to jest niezbędnym elementem zestawu audio - wszystko jedno, czy mówimy o audiofilskich konfiguracjach za setki tysięcy złotych, czy o kolumnach aktywnych, soundbarach, a nawet głośnikach lub słuchawkach bezprzewodowych - wszędzie czai się element, który...

Roger Kessler - Piega

Roger Kessler - Piega

Piega to prawdopodobnie najsłynniejszy szwajcarski producent zestawów głośnikowych. Firma założona w 1986 roku przez Leo Greinera i Kurta Scheucha początkowo była typowo hobbystyczną, garażową manufakturą. Kurt skupił się na opracowywaniu pionierskich przetworników, natomiast Leo wziął na siebie sprawy związane z wzornictwem oraz finansami spółki. W pewnym momencie znakiem rozpoznawczym Piegi...

Cena wygody, czyli maleńki problem ze sprzętem bezprzewodowym

Cena wygody, czyli maleńki problem ze sprzętem bezprzewodowym

Słuchawki i głośniki bezprzewodowe to szczególna kategoria sprzętu grającego, niesłychanie ważna dla milionów ludzi, którzy chcą słuchać muzyki w wygodny sposób. Z punktu widzenia dziennikarza jest to także - obok streamerów, głośników sieciowych i nowoczesnych systemów all-in-one - wyjątkowo interesująca grupa urządzeń, w której widać postęp, świeżość, innowacyjność i walkę...

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Audiofile zainteresowani niebanalnymi zestawami głośnikowymi często zwracają uwagę na zestawy Neat Acoustics - firmy założonej w 1989 roku przez Boba Surgeonera, który spędził większość swojego życia grając muzykę w różnych stylach, takich jak blues, rock, jazz, folk, country i bluegrass. Neat Acoustics posiada własne studio nagraniowe, w którym można nagrywać...

Czy ludzie... Czy my naprawdę nie słuchamy już muzyki?

Czy ludzie... Czy my naprawdę nie słuchamy już muzyki?

Jeśli zapytacie audiofilów, z jakimi problemami boryka się ta branża i co zagraża dalszemu rozwijaniu pasji, której oddają się od wielu lat, usłyszycie mnóstwo historii krążących wokół dwóch kwestii - pieniędzy i technologii. Aby słuchać muzyki, trzeba bowiem posiadać jakikolwiek sprzęt grający i wykupić dostęp do jednego z popularnych serwisów...

Nowe testy

Poprzedni Następny
Audio Physic Spark 6

Audio Physic Spark 6

Muszę przyznać, że od pewnego czasu nie jestem na bieżąco z poczynaniami Audio Physica. Był taki moment, kiedy wiedziałem niemal wszystko na temat każdej nowej konstrukcji niemieckiej marki, a kiedy...

Sennheiser Momentum 4 Wireless

Sennheiser Momentum 4 Wireless

Po niespełna dwudziestu latach recenzowania sprzętu audio rzadko kiedy odwiedzam sklepy z taką aparaturą, aby coś kupić. Jeśli już, najczęściej brakuje mi jakiegoś kabla albo czegoś w rodzaju płynu do...

Final Audio Design ZE8000

Final Audio Design ZE8000

Można powiedzieć, że jeszcze niespełna półtora roku temu byłem nausznikowym ortodoksem, który nie uznawał słuchawek dokanałowych. Moje podejście zmieniło się diametralnie, gdy w moje ręce wpadły "pchełki" AG TWS04K. Okazało...

Komentarze

Mariuisz
Brakuje tu jednego aspektu, który omijają również producenci. Chodzi o regulację barwy i balans. Nie każdy ma super słuch, nie w każdym wieku dobrze słyszymy wy...
Sebastian
Mam u siebie ten streamer podłączony od 2 dni optykiem do Topping DX3Pro+ i powiem, że w porównaniu ze źródłem jakim był laptop daje się usłyszeć większą głębie...
Daniel
A gdzie gramofony Pre-Audio? Czemu wszystkie są dobre, tylko nie nasze Polskie...
a.s.
Na Amazon Music Unlimited jest dużo muzyki w jakości lepszej od CD, mam wrażenie że większość, nie potrzeba do tego MQA.
Mike
Nawet to dobre, ale gdzie prawdziwe radio FM/DAB i Bluetoth LDAC bezstratny od Sony?

Płyty

Riverside - ID.Entity

Riverside - ID.Entity

W ubiegłym roku minęło sporo czasu, zanim pojawił się jakiś album, na który naprawdę czekałem. W bieżącym sytuacja jest zgoła...

Newsy

Tech Corner

Roon - Nowa jakość streamingu

Roon - Nowa jakość streamingu

Z badań i raportów dotyczących udziału poszczególnych nośników i platform w rynku muzycznym wynika, że pliki i serwisy streamingowe wyprzedzają konkurencję o kilka okrążeń. Temat nośników fizycznych wydaje się zamknięty i nawet ogarniająca cały świat moda na winyle i gramofony nie jest w stanie odwrócić losów tej wojny. O ile...

Prezentacje

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Jak podaje popularna internetowa encyklopedia, Quad, inaczej wszędołaz, to pojazd czterokołowy przeznaczony głównie do sportu i rekreacji. Zwykle jest to coś w rodzaju czterokołowego motocykla, który doskonale nadaje się do jazdy poza drogami utwardzonymi. Ze względu na walory napędowe znajduje zastosowanie w wojsku, ratownictwie górskim i rolnictwie. Dla audiofila ten...

Poradniki

Jak wybrać kolumny

Jak wybrać kolumny

Jeżeli zapytacie audiofilów który element systemu audio ma największy wpływ na ostateczny rezultat brzmieniowy, dziewięciu na dziesięciu powie, że są...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Budgie - Zapomniany gatunek

Budgie - Zapomniany gatunek

Deski skrzypiały pod nogami, kiedy wchodził na strych. Strach jednak tłumiła fascynacja nowym, nieznanym wcześniej miejscem. Spróchniałe schody nie miały...

Wywiady

Vintage

Philips CD 100

Philips CD 100

Pamiętacie, jak pisałem o Sony CDP-101, pierwszym odtwarzaczu płyt kompaktowych na świecie? Wspomniałem wtedy, że Philips spóźnił się z premierą...

Słownik

Poprzedni Następny

Lampa elektronowa

Stary jak świat element elektroniczny składający się z zespołu elektrod zamkniętych w próżniowej, szklanej bańce. Taka konstrukcja umożliwia przepływ prądu wytwarzanego przez strumień swobodnych elektronów pomiędzy elektrodami. Lampy są zazwyczaj...

Cytaty

PatrickRothfuss.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.