Audiofilska Majówka 2014 w Q21
- Kategoria: Fotorelacje
- StereoLife
31 maja w pabianickim salonie odbyła się wyjątkowa impreza dla wszystkich amatorów dobrego brzmienia. Wyjątkowa chociażby z uwagi na rozmach i liczbę przybyłych gości. Zazwyczaj odsłuchy organizowane przez sklepy ze sprzętem audio przyciągają kilkanaście lub co najwyżej kilkadziesiąt osób chcących posłuchać premierowych urządzeń i dowiedzieć się czegoś na temat gramofonów, wzmacniaczy lampowych lub innych bibelotów. W tym przypadku sprawa wygląda zupełnie inaczej, ponieważ Q21 to nie mały sklepik ulokowany w centrum dużego miasta, ale sporych rozmiarów budynek wypełniony po brzegi sprzętem grającym. Z własnym magazynem, ogródkiem i parkingiem. Właściciele salonu mogą więc brać pod uwagę zupełnie inne scenariusze i wykorzystali to w stu procentach, organizując imprezę przypominającą bardziej małą wystawę sprzętu audio, niż wieczorek przy muzyce. Do dyspozycji gości udostępniono trzy pomieszczenia demonstracyjne, w których oprócz normalnych odsłuchów odbywały się porównania, seminaria i prezentacje prowadzone przez zaproszonych z tej okazji gości, a nawet wywiady na żywo z producentami sprzętu audio.
Na zewnątrz można było natomiast posiedzieć sobie w ogródku restauracyjnym ciesząc się wyjątkowo ładną pogodą i pysznymi potrawami z grilla. Na parkingu stanął między innymi Volkswagen Passat CC z nagłośnieniem Dynaudio, a jedną z dużych atrakcji była możliwość odbycia jazdy próbnej 300-konnym Golfem R udostępnionym przez firmę Bursiak z Łodzi. Naturalnie w imprezie wzięło udział kilku dystrybutorów i producentów sprzętu dla zakręconych melomanów. Firma Moje Audio z Wrocławia dostarczyła zestaw grający w głównej sali odsłuchowej - kolumny Trenner & Friedl Pharoah, wzmacniacz zintegrowany Crayon CFA-1.2 pracujący tym razem w roli przedwzmacniacza, końcówkę mocy Tellurium Q Iridium 20 II, przedwzmacniacz gramofonowy firmy Bakoon Products oraz gramofon The Funk Firm Little Super Deck z ramieniem F5 i wkładką Ortofon MC Vivo. Całość okablowano przewodami Tellurium Q, a prąd przepuszczono przez kondycjoner Gigawatt PC-3 EVO SE. Drugi system ustawiony w sali na parterze składał się z systemu Naima dostarczonego przez firmę Audio Center z Krakowa, kolumn Diapason Neos i monitorów Karis II (wymiennie) przywiezionych przez salon Audio Connect z Bydgoszczy oraz okablowania Albedo. W trzecim pokoju zebrano natomiast mnóstwo odtwarzaczy, przetworników i wzmacniaczy słuchawkowych, które współpracowały z kilkoma modelami słuchawek Audeze. Rzadko kiedy można bezpośrednio porównywać ze sobą wysokiej klasy nauszniki mając taką dowolność w doborze sprzętu towarzyszącego. Największym wzięciem cieszyły się chyba wzmacniacze firm Bakoon Products i Schiit. Systemy słuchawkowe zasilały listwy i kable sieciowe Enerra. Kulminacyjnym punktem imprezy było losowanie nagród ufundowanych przez firmy Audio Center i Audiomagic. Do wygrania były także prenumeraty miesięcznika "Audio Video" i koszulki StereoLife.
Nasze wrażenia właściwie trudno zawrzeć w kilku zdaniach, ponieważ poza odsłuchami, które odbywały się równolegle, uczestniczyliśmy również w seminariach i wywiadach prowadzonych przez zagranicznych gości - Paula D Thomasa z The Funk Firm i Geoffa Merrigana z Tellurium Q. Pierwszy z nich przećwiczył w swoim życiu chyba wszystkie gramofony, ramiona i wkładki dostępne na rynku brytyjskim. Bazując na wiedzy i doświadczeniu Paula, można by było napisać nawet nie jeden artykuł lub wywiad, ale całą książkę na temat analogu. Podczas prezentacji gramofonów The Funk Firm, nasz gość w prostych słowach wytłumaczył, co takiego wyróżnia sprzęt tej firmy spośród wielu innych konstrukcji dostępnych na rynku. Brytyjczycy uważają, że w większości szlifierek silnik umieszczony jest w zupełnie złym miejscu, dlatego swoje silniki na prąd zmienny montują tak, aby znajdowały się mniej więcej na linii ramienia. Napęd przenoszony jest na talerz za pośrednictwem paska rozpiętego nie tylko na rolce silnika, ale dwóch dodatkowych, pasywnych łożyskach. Tworzy się w ten sposób trójkątny układ obrotowy o nazwie Vector Drive. Firma ma także ciekawe podejście do tematu tłumienia drgań. Zamiast używać materiałów tłumiących, konstruktorzy starają się budować ramiona tak, aby same w sobie były niemal zupełnie głuche. Osiągnęli to montując poprzeczki z włókna węglowego wewnątrz aluminiowych rurek, na których bazują ramiona. Zamiast wielkich, metalowych talerzy stosują natomiast estetyczne, szklane krążki. Są one projektowane tak, aby współpracowały z firmową matą Achromat. Jest to płyta wypełniona tysiącami bąbelków powietrza, które pochłaniają energię drgań i zamieniają ją w ciepło. Wystarczy położyć matę na szklanym talerzu, aby ten nie wydawał z siebie żadnych odgłosów. Efekt jest naprawdę imponujący. Dzięki takim sprytnym rozwiązaniom, The Funk Firm chce udostępnić audiofilom jakość brzmienia, która normalnie dostępna jest dopiero w sferze hi-endu. Po tej prezentacji jesteśmy przekonani, że każdy miłośnik winylu powinien zwrócić uwagę na sprzęt tej marki. Little Super Deck wygląda i sprawuje się znakomicie. Nawet jeśli macie już gramofon innej firmy, wypróbujcie akcesoria takie, jak Achromat. Mata jest śmiesznie tania, a działa niesamowicie. Wiemy to, bo uczestniczyliśmy w jej bezpośrednim porównaniu z jakąś zwykłą, filcową matą i nie tylko my zrobiliśmy wielkie oczy słysząc efekty jej działania. Geoff Merrigan z Tellurium Q tłumaczył natomiast zjawisko wpływu kabli cyfrowych na brzmienie i jakość transmisji jako takiej. Odpowiadał także na pytania zgromadzonych gości. Oba wykłady były na tyle ciekawe, że postanowiliśmy zamieścić je na YouTubie.
O brzmieniu systemu ustawionego w głównej sali odsłuchowej można się wypowiadać w samych superlatywach. Zaskoczyły nas przede wszystkim kolumny Trenner & Friedl, których słuchaliśmy jakiś miesiąc wcześniej w zupełnie innych warunkach. Wtedy nie zrobiły na nas takiego wrażenia, a teraz - owszem. Możliwe, że pomimo wysokiej skuteczności, wymagają jednak pewnego zaangażowania w kwestii doboru wzmacniacza i odpowiedniego ustawienia ich w pomieszczeniu. Przed prezentacją w Q21 system był ustawiany i dopieszczany przez około dwie i pół godziny. Nie wiemy, co pochłonęło najwięcej czasu, ale wysiłek z pewnością się opłacił. Z takim brzmieniem można było siedzieć w sali odsłuchowej przez cały dzień, co zresztą niektórzy uczestnicy imprezy wykorzystali.
Bardzo ciekawie wypadła także prezentacja w sali odsłuchowej na parterze. Porównywano tu systemy Naima w różnych konfiguracjach i z różnym materiałem z wykorzystaniem tego samego nagrania pochodzącego z firmowego samplera. Odsłuchy odbywały się zarówno na zasadzie upgrade'u, jak i downgrade'u. Po kilkunastokrotnym wysłuchaniu tego samego utworu nie jesteśmy już w stanie powtórzyć, w jakiej kolejności były odtwarzane pliki, ale dla nas w tej konfiguracji i w tych konkretnych warunkach najlepiej brzmiała jednak płyta CD. Duże wrażenie zrobiły na nas monitory Diapason Karis II. Piękne, drewniane skrzyneczki wielkości pudełek po butach wyposażono w głośnik średnio-niskotonowy niewiele większy od kołnierza tweetera, a jednak całość zagrała dużym, pełnym dźwiękiem z mocnym i mięsistym basem. Bardzo spodobała nam się także przestrzeń, jednak nie jesteśmy w stanie powiedzieć, na ile była to zasługa systemu Naima, a na ile samych Diapasonów lub okablowania Albedo. Faktem jest jednak, że grało wybornie.
Audiofilska Majówka w Q21 staje się już tradycją. My uczestniczyliśmy w niej po raz pierwszy i musimy powiedzieć, że jest to zdecydowanie jedna z najfajniejszych imprez audiofilskich w Polsce. A może nawet na świecie? Potwierdzili to zagraniczni goście, którzy byli tak pozytywnie zaskoczeni rozmachem pokazów i ich pozytywną atmosferą, że wieczorem dzwonili już do swoich znajomych i opowiadali o tym, co działo się w Pabianicach. Jeżeli tam byliście, zapewne dobrze to wiecie, a jeśli nie, mamy nadzieję, że nasze zdjęcia i filmy pozwolą złapać atmosferę imprezy. Gdyby jeszcze udało się przesłać na serwer zapach grilla i wrażenia z jazdy Golfem R na pełnym gazie, byłoby idealnie. Dziękujemy organizatorom imprezy za zaproszenie i - mamy nadzieję - do zobaczenia za rok!
Komentarze