Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Canton Reference 1K w Audiopolis

  • Kategoria: Reportaże
  • Tomasz Karasiński

Canton Reference 1K w Audiopolis

Przez dwa ostatnie tygodnie w warszawskim salonie Audiopolis odbywała się prezentacja wyjątkowego, hi-endowego systemu złożonego z elektroniki Audio Researcha i kolumn Canton Reference 1K - flagowego okrętu w ofercie niemieckiej firmy. System składał się z odtwarzacza CD6, przedwzmacniacza Reference 5SE i dwóch końcówek mocy DS450M. Ponieważ pokazy sprzętu tego kalibru odbywają się stosunkowo rzadko, a sam salon należy naszym zdaniem do najprzyjemniejszych tego typu miejsc w Warszawie, jeśli nie w Polsce, postanowiliśmy wpaść i posłuchać tych potężnych kolumn, które właśnie w tym miejscu rozpoczęły swoje tournée po kraju.

Dla tych, którzy choć raz w życiu mieli okazję odwiedzić Audiopolis, rzeczą oczywistą będzie, że pomysł wstawienia do niego tak potężnych zestawów jest co najmniej dziwny. Zarówno ze względów akustycznych, jak i logistycznych. W odróżnieniu od niektórych sklepów zajmujących jeden duży lokal, tutaj mamy kilka oddzielnych pomieszczeń, co znakomicie sprawdza się podczas odsłuchów tak zwanego "normalnego" sprzętu. Wiadomo jednak, że Cantony Reference 1K normalne nie są - to gigantyczne, ciężkie skrzynie, które spokojnie mogłyby nagłośnić nawet nie pokój czy przestronny salon, ale też niewielką salę koncertową czy hangar na dwa helikoptery. Żeby było ciekawiej, do budynku wchodzi się po kilku schodkach, co nie stanowi problemu dla klientów wynoszących z niego słuchawki, amplitunery czy nawet średniej wielkości kolumny, ale z kolosami ważącymi 134 kg sztuka to już inna sprawa. Do tego należy doliczyć pewnie ze 20-30 kg opakowania mającego formę drewnianej skrzyni w której spokojnie zmieściłby się dorosły facet, albo ze trzech hipsterów. Operacja wnoszenia i rozpakowywania kolumn trwała podobno pół dnia, a uczestniczyło w niej pięciu facetów wyposażonych w różnego rodzaju pasy, wózki, rolki i inne pomoce naukowe. Jedno jest pewne - takiego sprzętu nie widuje się na co dzień, nie bardzo też można wypożyczyć go sobie do domu, więc tutaj duży szacunek dla ekipy Audiopolis za odwagę i umiejętność radzenia sobie w niecodziennych sytuacjach.

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Specjalnie pod kątem prezentacji tego hi-endowego systemu, zupełnie wyczyszczona została jedna ze ścian głównej sali odsłuchowej, która sama ma jakieś 20-25 metrów, ale w dwóch miejscach jest połączona z drugim, większym pomieszczeniem. W zasadzie obie sale można traktować jako całość przedzieloną ścianką, na której zainstalowano półki na wzmacniacze, źródła i kable wykorzystywane podczas odsłuchów. Tym razem nie interesowało nas jednak nic innego, jak tylko prezentowany system. Konkretnie zastanawialiśmy się czy Reference 1K się nie uduszą albo nie wysadzą okien razem z futrynami na zewnątrz. Byłoby trochę słabo, a mając w pamięci prezentację tych kolumn na wystawie Audio Video Show 2015, dokładnie czegoś takiego się spodziewaliśmy. Praktyka pokazuje jednak, że czasami można się zdziwić. Wielokrotnie sprawdzało się to już w przypadku monitorów i małych podłogówek wstawionych do dużego pomieszczenia, w którym teoretycznie głośnikom powinno brakować pary, więc czemu miałoby się od czasu do czasu nie sprawdzić w sytuacji odwrotnej?

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

I wiecie co? Cantony nie udusiły się, nie rozerwały ścian ani nie wywaliły szyb. Zagrały dźwiękiem dużym, masywnym, potężnym, ale wciąż kontrolowanym i oswojonym. Ba... Niektórzy w tym momencie uznają mnie za wariata, ale moim zdaniem grało to o wiele lepiej, niż podczas ubiegłorocznej wystawy. Tam mieliśmy do czynienia z najróżniejszymi problemami natury akustycznej, włącznie z rezonującym sufitem. Tutaj, mimo znacznie mniejszego pomieszczenia, takich ekscesów nie było. Owszem, kolumny tego kalibru na pewno czułyby się jeszcze lepiej gdyby miały więcej powietrza do oddychania, ale metraż to nie wszystko - liczy się jeszcze stopień wytłumienia, proporcje, ustawienie i milion innych rzeczy. W jakiś magiczny sposób dopiero tutaj w sklepie dało się uchwycić, o co chodziło konstruktorom tych kolumn. To ci dopiero fajna niespodzianka!

W takim razie jak zagrały te niemieckie potwory? Krótka odpowiedź brzmi - potężnie. Zejście i wypełnienie basu to w zasadzie poziom referencyjny - coś, czego choć raz w życiu powinni posłuchać fani łupiących, samochodowych zabawek, którym wydaje się, że o basie wiedzą już wszystko. We flagowych Cantonach niskie tony są równe - nawet w średniej wielkości pomieszczeniu nic się nie wzbudzało i nie było słychać oznak bas-refleksowego wspomagania. Być może odpowiada za to umieszczenie portu rezonansowego w podstawie kolumn, ale moim zdaniem niskie tony nawet na samym skraju pasma miały pochodzenie "membranowe", co daje zupełnie inne wrażenia niż w przypadku basu "tunelowego". Ogromna masa Reference 1K mówi nam jedno - konstruktorom zależało na tym, aby głośniki miały solidne oparcie, a obudowy w ogóle nie rezonowały i nie wprowadzały własnych podbarwień. Połączcie to z ceramicznymi membranami i tak zwaną niemiecką szkołą brzmienia, a otrzymacie dźwięk porządny, dobrze poukładany, czysty i dysponujący mocą bomby atomowej.

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Jeżeli miałbym na coś narzekać, nie do końca podobała mi się dynamika w skali mikro i nie do końca wiem, czy jest to cecha samych głośników (duże membrany z natury nie mogą reagować tak szybko, jak te nieco mniejsze) czy może takim kolumnom należałoby zapewnić bardziej wydajną amplifikację. Wprawdzie lampowy przedwzmacniacz i dwa monobloki Audio Researcha to sprzęt na widok którego większość kolumn dosłownie dostałoby rumieńców, ale do Cantonów nie obawiałbym się podłączyć nawet czegoś w stylu "pionowych" monobloków Marka Levinsona. Ze względu na ograniczoną szerokość bazy, nie podejmuję się także oceniać stereofonii flagowych Cantonów. Gdybym miał do dyspozycji przynajmniej sześćdziesięciometrowy salon i mógł rozsunąć kolumny na 4-5 metrów od siebie, pewnie mógłbym się powymądrzać, ale tak - zostawiam temat do dokładniejszego zbadania garstce wybrańców, którzy będą sobie mogli pozwolić na zakup takich kolumn.

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

No właśnie - dla kogo przeznaczone są takie zestawy? Moim zdaniem przede wszystkim dla posiadaczy domów wielkich jak hotele, z salonami wielkości domów. Jeżeli należycie do tego grona, a dodatkowo lubicie potężny, bezkompromisowy, germański dźwięk - trafiony, zatopiony. Sam znam przynajmniej kilka osób, którym spokojnie poleciłbym Reference 1K. W życiu są bowiem i takie sytuacje, kiedy nie można sobie pozwolić na zbyt mały i słaby sprzęt audio. Posiadanie domu z salonem o powierzchni 80 metrów kwadratowych, połączonego z kuchnią i jadalnią dającymi kolejne kilkadziesiąt metrów, a to wszystko o wysokości od kilku do kilkunastu metrów - od poziomu ziemi aż po dach (nie sufit) jest jedną z takich sytuacji. Co ciekawe, w porównaniu do innych kolumn, które sprawdziłyby się w podobnych warunkach, flagowe Cantony są wycenione całkiem rozsądnie. Przy takich wynalazkach, jak Focal Grande Utopia EM za 599000 zł, Sonus Faber Aida za 415000 zł czy nawet AudioSolutions Vantage za 139900 zł, Cantony Reference 1K z ceną 93998 zł za parę to praktycznie promocja. Jeżeli więc urządzacie królewską posiadłość, a po wszystkich wydatkach na dizajnerskie wanny, włoskie meble, inteligentne żaluzje i lustra z wodospadem musicie mocno ciąć koszty - posłuchajcie Cantonów, zostawcie sobie z drugie tyle na wydajną amplifikację i sukces murowany.

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Canton Reference 1K w Audiopolis

Zdjęcia: Tomasz Karasiński, StereoLife.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wygrzewanie sprzętu audio - fakty i mity

Wygrzewanie sprzętu audio - fakty i mity

Niezależnie od tego, z jakim rodzajem sprzętu grającego mamy do czynienia, w jego instrukcji obsługi, recenzjach publikowanych w specjalistycznych magazynach, a nawet w opiniach użytkowników często można zetknąć się z jednym niezwykle istotnym pojęciem - wygrzewanie. Warto o nim pamiętać, ponieważ zdaniem wielu audiofilów ów proces ma niebagatelny wpływ na...

Anssi Hyvönen - Amphion

Anssi Hyvönen - Amphion

Założona w 1998 roku firma Amphion od samego początku projektuje oraz konstruuje kolumny głośnikowe wyróżniające się czymś, czego brakuje wielu dostępnym na rynku konstrukcjom - niezwykle niską wrażliwością na niedoskonałości akustyki pomieszczenia odsłuchowego. Dzięki przemyślanym rozwiązaniom technicznym zestawy tej marki potrafią wypełnić dowolną przestrzeń wysokiej jakości dźwiękiem, a przynajmniej tak...

Wszystko o subwooferach

Wszystko o subwooferach

Jeżeli interesujecie się sprzętem audio, możliwe, że co najmniej raz zastanawialiście się nad zakupem subwoofera. W dzisiejszych czasach takiego urządzenia potrzebuje praktycznie każdy prawidłowo skonfigurowany system kina domowego, a i w konfiguracjach dwukanałowych takie basowe wspomaganie kolumn głównych potrafi przynieść wiele korzyści. Zamiast zastanawiać się, czy nasze kolumny nie są...

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Każdy, kto zapragnął złożyć porządny system stereo, prędzej czy później stanie przed wyborem wzmacniacza. Urządzenie to jest niezbędnym elementem zestawu audio - wszystko jedno, czy mówimy o audiofilskich konfiguracjach za setki tysięcy złotych, czy o kolumnach aktywnych, soundbarach, a nawet głośnikach lub słuchawkach bezprzewodowych - wszędzie czai się element, który...

Roger Kessler - Piega

Roger Kessler - Piega

Piega to prawdopodobnie najsłynniejszy szwajcarski producent zestawów głośnikowych. Firma założona w 1986 roku przez Leo Greinera i Kurta Scheucha początkowo była typowo hobbystyczną, garażową manufakturą. Kurt skupił się na opracowywaniu pionierskich przetworników, natomiast Leo wziął na siebie sprawy związane z wzornictwem oraz finansami spółki. W pewnym momencie znakiem rozpoznawczym Piegi...

Nowe testy

Poprzedni Następny
Melodika BSSC95xx

Melodika BSSC95xx

Melodika to polska marka, która od samego początku działalności opowiadała się za zdroworozsądkowym podejściem do sprzętu audio. Trzonem oferty są kable i akcesoria, jednak firma kojarzona jest też z bardzo...

JBL Tour One M2

JBL Tour One M2

Kupowanie słuchawek bezprzewodowych przypomina rozwiązywanie skomplikowanej łamigłówki. Wybór zestawów głośnikowych, wzmacniacza, streamera czy gramofonu to przy tym bułka z masłem. Zacznijmy od tego, że sprzęt stacjonarny nie musi pasować do...

Focal Bathys

Focal Bathys

Kilkukrotnie podczas swojej przygody z testowaniem i użytkowaniem słuchawek dochodziłem do punktu, w którym stwierdzałem, że to już opus magnum, punkt kulminacyjny i apogeum tego, czego potrzebuję. Wydawało mi się,...

Komentarze

a.s.
Cieszą mnie te nazwy jak Zen Hologram, audiofil wtedy już jest podjarany.
Andrew
@Lucas 688 - Chyba lepiej wybrać Denka, mam Onkyo A-9050 i po modyfikacjach gra lepiej niż wcześniej. ale wydaje mi się. że Denon 900NE gra ładniej. Najlepiej p...
właściciel
Hologram II to nieco inna półka - jednak wyższa. Ale Melodika też gra bardzo zacnie, tylko bez tego mięsistego basu Acoustic Zenów i bez aż takiej głębi sceny.
Przemek
Porównanie flagowca Melodika do z tego co pamiętam Ultra Blue 2 jest drugim modelem Tellurium Q od dołu ma się nijak, bo to nie ta klasa. Przy tej cenie BS wtyk...
Wojciech Lisowski
Nie wiem, nie słyszałem, ale wygląda trochę badziewnie. Szczególnie CD lichutko.

Płyty

Riverside - ID.Entity

Riverside - ID.Entity

W ubiegłym roku minęło sporo czasu, zanim pojawił się jakiś album, na który naprawdę czekałem. W bieżącym sytuacja jest zgoła...

Newsy

Tech Corner

Najpopularniejsze gniazda i wtyczki w sprzęcie audio

Najpopularniejsze gniazda i wtyczki w sprzęcie audio

Wielu audiofilów, a także niektórych ludzi mających niewielkie pojęcie na temat sprzętu stereo, fascynuje temat kabli używanych do łączenia zestawów głośnikowych ze wzmacniaczem, wzmacniacza z odtwarzaczem, a nawet tych odpowiadających za dostarczenie prądu do naszych urządzeń. Zanim jednak zagłębimy się w dywagacje na temat wyższości srebra nad miedzią czy sensu...

Prezentacje

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Polski sprzęt audio - to hasło przeciętnemu obywatelowi naszego kraju kojarzy się ze wzmacniaczami, kolumnami głośnikowymi i gramofonami sprzed kilku dekad. Większość z nas wyobraża sobie piękne wieże Unitry, Diory czy Radmora, kultowe Altusy lub gramofony takie, jak Daniel, Adam czy Bernard. Jeżeli myślicie, że to wszystko relikty minionego systemu,...

Poradniki

Jak wybrać gramofon

Jak wybrać gramofon

Decyzja zapadła. Kupujemy gramofon. Wszyscy dookoła zachwycają się pięknym, analogowym dźwiękiem, więc decydujemy się na rozpoczęcie naszej winylowej wycieczki. A...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Anssi Hyvönen - Amphion

Anssi Hyvönen - Amphion

Założona w 1998 roku firma Amphion od samego początku projektuje oraz konstruuje kolumny głośnikowe wyróżniające się czymś, czego brakuje wielu...

Vintage

Sony WM-GX788

Sony WM-GX788

Do tej pory w dziale Vintage jeszcze nie pojawił się tekst mówiący o urządzeniu kończącym pewną erę. Pisaliśmy o pierwszym...

Słownik

Poprzedni Następny

HDCD

High Definition Compatibile Digital to format skupiający się na poprawie niektórych elementów zapisu na płycie kompaktowej. Jeśli chodzi o kompatybilność, każdą płytę z logiem HDCD odtworzymy na dowolnym odtwarzaczu CD,...

Cytaty

WieslawMysliwski.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.