Focal Utopia III Evo
- Kategoria: Newsy sprzętowe
- Tomasz Karasiński
Uwierzycie, że od momentu wprowadzenia na rynek flagowej serii Utopia III minęło już prawie dziesięć lat? W świecie komputerów, telewizorów czy telefonów komórkowych dokonał się w tym czasie ogromny postęp, a ponieważ francuscy inżynierowie również nie lubią stać w miejscu, właśnie zaprezentowali dwa pierwsze modele z unowocześnionej serii Utopia III Evo. Rewolucji nie ma, zwłaszcza z zewnątrz, bo topowe Focale wciąż prezentują się zabójczo. Dokonano natomiast wielu drobnych zmian mających charakter ewolucyjny. W serii Utopia III Evo znajdziemy więc rozwiązania zapożyczone lub zainspirowane tymi, które widzieliśmy już chociażby w zestawach z serii Sopra. Jak tłumaczy producent, jego technologiczne dziedzictwo nadal rośnie, dlatego wkomponowanie najnowszych pomysłów i materiałów w modele ze szczytowej serii miało wręcz kluczowe znaczenie dla wizerunku i funkcjonowania firmy. Aktualizację rozpoczęto od modeli, które prawdopodobnie okażą się tymi najpopularniejszymi - Scala i Maestro.
Jak przeczytamy w oficjalnych materiałach prasowych, inżynierowie i akustycy pracujący w firmie Focal nigdy nie przestali doskonalić swoich badań. Jako takie konieczne było, aby firma zintegrowała najnowsze innowacje technologiczne z modelami tworzącymi flagową serię kolumn. Oznacza to ewolucję, która rozpoczęła się od dwóch modeli podłogowych. Scala i Maestro to głośniki, które zapoczątkują ewolucyjne zmiany w serii Utopia III. Ich poprzednie wersje zostaną automatycznie usunięte z katalogu, natomiast kolejne modele będą poddawane bardzo podobnym modyfikacjom i prawdopodobnie w ciągu najbliższych miesięcy również zostaną wymienione na nowsze wersje z dopiskiem Evo. Należy przy tym podkreślić, że zmiany dotyczą głównie głośników i zwrotnic, ale zmodyfikowano także wykończenie aby nowe kolumny wyglądały jeszcze lepiej. Cały projekt był również doskonałą okazją do dopieszczenia każdego szczegółu, który umożliwiłby poprawienie przejrzystości i finezji brzmienia.
Francuzi nie zaczynali od zera. Naturalnie czerpali korzyści z badań przeprowadzonych już przed wprowadzeniem oferowanej dotychczas serii Utopia. Jej produkcja odbywała się nieprzerwanie bez większych zmian, natomiast prowadzone w tym czasie badania pozwoliły na opracowanie nowych rozwiązań, które wreszcie można było zaaplikować we flagowych kolumnach. Zgodnie z dążeniem firmy do maksymalnej redukcji zniekształceń, Scala Utopia Evo i Maestro Utopia Evo otrzymały nowe głośniki niskotonowe z zawieszeniem TMD (Tuned Mass Damping) i obwodem naturalnej indukcyjności NIC (Neutral Inductance Circuit). We wprowadzanych właśnie kolumnach zastosowano także oddzielne zwrotnice dla sekcji niskich, średnich i wysokich tonów. Inną cechą szczególną tych dwóch modeli są nowe komponenty, które inżynierowie Focala starannie wybrali na drodze testów odsłuchowych. W ten sposób poprawiono między innymi wewnętrzne okablowanie, wzmocnienia obudowy i tłumienie każdego z głośników. Efektem ma być zaskakujący realizm i dynamika brzmienia.
Na czym konkretnie polegają nowe rozwiązania zaaplikowane w serii Utopia III Evo? System TMD to nic innego jak ulepszone zawieszenie głośnika, wprowadzone wcześniej w kolumnach z serii Sopra. Francuscy inżynierowie odkryli, że w pewnym zakresie częstotliwości resor przetwornika nisko-średniotonowego może odkształcać się w taki sposób, że sam zaczyna drgać, ale w przeciwnej fazie w stosunku do samej membrany. Dalsze badanie tego zjawiska doprowadziło do wniosku, że wpadające w przeciwfazę zawieszenie głośnika prowadzi do powstania delikatnego, ale dość nieprzyjemnego w odbiorze przydźwięku. Korzystając z dobrodziejstw metody elementów skończonych, zaprojektowano więc nowe zawieszenia z widocznym gołym okiem pogrubieniem, dzięki któremu w krytycznym zakresie od 1 do 4 kHz, głośnik gra w zgodnej fazie praktycznie całą powierzchnią, od cewki aż po kosz. Odbywa się to na takiej samej zasadzie, jak tłumienie niepożądanych drgań (tak zwanego flatteru) w samolotach. System NIC to z kolei rozwiązanie służące ustabilizowaniu pola magnetycznego w głośniku w celu uniknięcia zniekształceń harmonicznych i intermodulacyjnych. Francuzi najwyraźniej uznali oba te rozwiązania za tak istotne, że nie wyobrażali sobie już dalszej produkcji swoich flagowych kolumn bez nich.
Oprócz poprawionych głośników i zwrotnic, modele Scala Utopia Evo i Maestro Utopia Evo otrzymały też małe udoskonalenie natury praktycznej - ich gniazda zostały przystosowane do bi-ampingu. Stało się to możliwe dzięki całkowitemu rozdzieleniu filtrów odpowiedzialnych za rejestry niskich, średnich i wysokich tonów. Focal twierdzi, że teraz najbardziej wymagający audiofile będą mogli dostroić brzmienie swoich kolumn poprzez dobór odpowiedniej końcówki mocy dla każdej z tych sekcji. To ciekawe, bo doskonale pamiętam, jak podczas premiery serii Utopia III jej twórcy dyskretnie dawali dziennikarzom do zrozumienia, że modele te nie są adresowane wyłącznie do audiofilów, ale przede wszystkim do zamożnych użytkowników, którzy nie muszą być w pełni świadomi potencjału drzemiącego w tych głośnikach. Czyżby jednak do centrali zaczęły spływać doniesienia o tym, że gdzieś na świecie ktoś właśnie zrezygnował z kupna Utopii III wskazując na brak podwójnych terminali? Jak by nie było, w modelach z dopiskiem Evo takowe się znajdą, a dodatkową korzyścią ma być dalsza redukcja zniekształceń wynikająca z odseparowania filtrów sekcji średnio-wysokotonowej od wibracji generowanych przez głośniki basowe.
Jak informuje producent, nowe kolumny mają się wyróżniać dzięki ogólnej spójności projektu, a poziom ich doskonałości wynika nie tylko z zastosowanych przetworników, ale także innych elementów konstrukcyjnych. Skoro już zdecydowano się na ulepszenie flagowych kolumn, przy okazji ulepszono każdy szczegół mający wpływ na ostateczną jakość brzmienia. Jak można się domyślić, kluczowy był tu dobór komponentów elektronicznych takich, jak cewki, kondensatory czy rezystory. Inżynierowie Focala wyłonili więc najlepsze elementy, wybierając spośród części renomowanych marek po sprawdzeniu ich w rzeczywistych warunkach. Teraz wewnętrzne okablowanie nowych Utopii III Evo jest produkowane we Francji, a konstruktorzy zdecydowali się zwiększyć grubość każdego przewodu od 20%. Wyniki podobno można było usłyszeć natychmiast - dźwięk stał się jeszcze bardziej naturalny i zdecydowanie wyraźniejszy. W obudowach głośników niskotonowych zastosowano także gęstszą wełnę dla uzyskania jeszcze mocniejszego basu charakteryzującego się lepszą kontrolą i precyzją.
Ostatnim etapem ewolucji flagowych Focali było dopracowanie ich wyglądu zewnętrznego. W tej dziedzinie zmiany są raczej kosmetyczne, ale fani francuskiej firmy na pewno będą potrafili odróżnić nowe kolumny od tych produkowanych dotychczas. Firma odcięła się od dwukolorowych wersji, z bocznymi panelami wykończonymi innym lakierem, natomiast na wszystkich udostępnionych publicznie zdjęciach Scala Utopia Evo i Maestro Utopia Evo mają czarne moduły głośnika wysokotonowego, korespondujące z koszami głośników i cokołami stabilizującymi. Jak tłumaczy sam producent, w ostatniej dekadzie trendy projektowe znacznie się rozwinęły, a ludzie preferują teraz mniej konwencjonalne kolory, niż wcześniej. Dlatego modele z serii Utopia III Evo będą dostępne w wykończeniach zainspirowanych światem luksusowych samochodów. Scala Utopia Evo i Maestro Utopia Evo będą dostępne od września w kolorach Black Lacquer, Carrara White, Metallic Blue, Ash Grey i British Racing Green. Polskie ceny nowych modeli nie są jeszcze znane, ale można się domyślać, że będą trochę wyższe, niż w przypadku "wychodzących" kolumn.
Źródło: Focal Polska
Komentarze