Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Paolo Tezzon - Sonus Faber

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Paolo Tezzon - Sonus Faber

[English version] Sonus Faber to jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek jeśli chodzi o wysokiej klasy zestawy głośnikowe. Manufaktura założona przez charyzmatycznego Franco Serblina zbudowała swą renomę na konstrukcjach podstawkowych. Masywne monitory wykończone drewnem i skórą zaskarbiły sobie sympatię audiofilów z całego świata, w stosunkowo szybkim czasie wynosząc niewielką fabrykę do rangi kuźni dzieł sztuki. Nie trzeba nawet znać się na przetwornikach i kablach, aby dostrzec kunszt włoskich projektantów i rzemieślników. Jeszcze kilka lat temu oferta Sonusa była dość stabilna. W katalogu można było wyróżnić trzy główne linie. Topowe modele zmieniały się rzadko, natomiast nieco większy ruch panował w niższych seriach. Od kilku lat firma przeżywa renesans, ponieważ w jej ofercie sukcesywnie pojawiają się nowe modele, a na stronie nadal trwa odliczanie dni do kolejnej premiery. Poczynania wytwórni śledzą nie tylko jej fani i audiofile, ale także konkurencja. Całe to zamieszanie stanowi doskonały pretekst, aby porozmawiać z człowiekiem napędzającym prace nad nowymi modelami.

Paolo Tezzon jest szefem działu R&D. Ma 38 lat, a swoją przygodę z marką Sonus Faber rozpoczął 10 lat temu. Zajmował się wówczas marketingiem i kontrolą jakości, jednak po odejściu Franco Serblina w 2006 został skierowany do prac nad nowymi konstrukcjami. Jeśli chcecie wiedzieć, jak wygląda praca w takiej firmie i jakie są jej plany na najbliższą przyszłość, zapraszamy do lektury.

Wypuściliście ostatnio wiele nowych produktów, a wciąż zapowiadane są kolejne premiery. Co takiego pojawi się w katalogu w najbliższym czasie?

Oczywiście ciągle pracujemy nad nowymi projektami, ale nie o wszystkich rzeczach mogę jeszcze otwarcie mówić. Najpierw produkty te muszą zostać ukończone i oficjalnie pojawić się na rynku. Mogę zdradzić, że coś bardzo wyjątkowego pojawi się w naszej ofercie już za kilka dni, a kolejny ciekawy produkt szykujemy na wystawę High End w Monachium.

W ramach świętowania okrągłych rocznic, producenci sprzętu często robią swego rodzaju prezenty dla samych siebie i wiernych fanów marki. Czy planujecie wprowadzenie limitowanych wersji produktów, które już teraz są dostępne w sprzedaży?

Zobaczycie coś bardzo interesującego już za kilka dni, obiecuję. Na pewno podchodzi to pod definicję rocznicowego prezentu.

Paolo Tezzon - Sonus Faber

Sonus Faber nie jest najstarszym włoskim producentem zestawów głośnikowych. Domyślamy się, że nie jest również firmą wypuszczającą ze swoich magazynów największe ilości kontenerów ze sprzętem, a jednak jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych. Jak udało się to osiągnąć?

Wierzę, że Sonus Faber zbudował swoją pozycję i wyróżnił się spośród wszystkich innych producentów systemów głośnikowych dzięki szczególnemu podejściu do odtwarzania muzyki. Od początku działalności firmy było wyraźnie widać, jak wiele pasji i serca wkłada się tutaj w budowanie kolumn. Sonus Faber zaaplikował do zestawów głośnikowych także jedne z najlepszych wartości kultury włoskiej. Mam na myśli rzeczy takie, jak dbałość o szczegóły, wykorzystanie cennych materiałów czy pewną intuicję projektową. Na koniec doszła do tego oczywiście kwestia prezentacji dźwięku. W czasach, gdy wszyscy szukali doskonałych pomiarów i płaskiej odpowiedzi częstotliwościowej, głośniki marki Sonus Faber nie wypadały może doskonale w pomiarach, ale brzmiały uroczo, naturalnie i ludzko, a więc pod wieloma względami bardziej realistycznie.

Wasze kolumny wyglądają jak dzieła sztuki, ale także siedziba firmy jest pięknym, interesującym budynkiem. Czy to ważne, gdzie głośniki są budowane? Czy takie otoczenie stanowi inspirację dla projektantów?

Tak, oczywiście! Pracujemy w pięknym gmachu wykonanym w zasadzie z żelaza, szkła i drewna, z dużą ilością naturalnego światła. Takie środowisko inspiruje lub przynajmniej prowadzi nas w dobrym kierunku, sprzyja dobremu usposobieniu i kreatywności.

Paolo Tezzon - Sonus Faber

Kiedy pytaliśmy ludzi z Unison Research, kto jest odpowiedzialny za wygląd ich wzmacniaczy, spodziewaliśmy się że wskażą znane studio projektowe takie, jak Bertone czy Pininfarina. Powiedzieli jednak, że pewnego dnia po prostu zebrali każdego pracownika fabryki i wspólnie doszli do tych kształtów. Mówili, że poczucie stylu mają we krwi. Czy z tym rzeczywiście trzeba się urodzić, czy można się po prostu nauczyć?

Cóż, tutaj nie wygląda to dokładnie tak samo. Oczywiście dziedzictwo i tradycja marki jest w naszej krwi, ale ponieważ niemal codziennie żyjemy w tej firmie, możemy w pewnym sensie chłonąć jej ducha z czasem. Nawet jeśli firma miała w przeszłości nieco naiwne podejście do projektowania kolumn, teraz jesteśmy bardziej rozwinięci i mamy ogromny, profesjonalny dział projektowy.

Jak wygląda normalny dzień pracy w siedzibie Sonus Faber? Czy w pobliżu fabryki jest kilka świetnych restauracji, do których chodzicie razem na obiad?

Muszę przyznać, że fantastyczne jest budzić się każdego dnia i pracować w tak pięknym miejscu, otoczonym przez drzewa i malownicze wzgórza. Moje codzienne czynności mogą się różnić w zależności od dnia. Niektóre opierają się na spotkaniach z kolegami i dyskusjach o strategii firmy, inne bazują na pomiarach, odsłuchach, zmianach w projektach lub rozmowach z partnerami i dostawcami. Ale odpowiadając na pytanie - tak, na wzgórzach otaczających fabrykę jest kilka bardzo miłych restauracji:)

Paolo Tezzon - Sonus Faber

Jak wygląda sam proces projektowania kolumn? Czy zaczynacie od szkicu, przetworników czy może badań rynku?

Opisywanie całego procesu może być trochę długie i nudne, ale pierwszą rzeczą jest zawsze burza mózgów, w której oprócz mnie biorą udział nasi szefowie - Mauro i Livio. Czasami projektowanie nowych modeli rzeczywiście zaczyna się od określenia grupy docelowej, ale zdarza się też tak, że znajdujemy jakieś wyjątkowe głośniki lub wpadamy na pomysł wypróbowania nowych kształtów, tworzymy ciekawe szkice i decydujemy się pociągnąć taki temat, budując całą konstrukcję na bazie konkretnego elementu. Często już na tym etapie rodzi się podstawowy zarys zestawu głośnikowego, który ma określoną ilość przetworników, a więc i wynikającą z tego objętość, z którą trzeba sobie poradzić. Można powiedzieć, że od tego momentu prowadzone są dwa równoległe procesy projektowe - jeden polega na tworzeniu obudowy o konkretnej objętości, a drugi to dopasowanie i zestrojenie ze sobą głośników, które w takiej obudowie będą pracowały.

Sonus Faber zawsze kojarzony był z drewnem, ale teraz wykonaliście przeskok w kierunku bardziej nowoczesnych materiałów. Kolumny z serii Venere wygląda inaczej. Czy jest to rzeczywiście duża zmiana, czy może pod tą nowoczesną obudową kryją się znane, tradycyjne rozwiązania?

Istotnie dodaliśmy do drewna wiele różnych materiałów w ostatnich latach, konkretnie myślę tu o wykorzystaniu różnych metali, zawsze w połączeniu z drewnem. To wszystko zmierza do realizacji jeszcze bardziej wyczynowych obudów dla naszych szczytowych kolumn. Venere to trochę inna historia. Ich kształt i wygląd zewnętrzny wynika z tego, że chcieliśmy trafić do nowej grupy klientów. Ludzi młodych i gustujących w bardziej nowoczesnych przedmiotach, które pasują do nowo urządzonych mieszkań i domów. Dlatego konstrukcje te są bardziej czyste i minimalistyczne, a jednocześnie stylowe. Cała linia Venere to dla nas duża zmiana, ponieważ wiąże się z nią zupełnie inny sposób zarządzania procesem produkcji. Jednak z punktu widzenia konstrukcji, kolumny te są wykonane z drewna i płyt HDF, które są tylko pomalowane w różny sposób. W wykończeniu drewnianym mamy z kolei obudowy pokryte włoską skórą i fornirem z naturalnego drewna orzechowego. Dlatego te konstrukcje również są tradycyjne pod wieloma względami.

Paolo Tezzon - Sonus Faber

W ostatnich modelach widzimy coraz więcej nierównoległych linii. Czy to ze względu na wzornictwo, czy może korzystny wpływ krzywizn na brzmienie?

Poprzez stosowanie nierównoległych paneli można naprawdę wiele zyskać zarówno w sensie wzornictwa, jak i jakości dźwięku. Najlepszym rozwiązaniem są wygięte ścianki zamiast prostych. To dlatego wszystkie nasze hi-endowe projekty aż po flagowy model Aida wyposażone są panele boczne zakrzywione w dwóch płaszczyznach. Nie ma nic lepszego dla uniknięcia wewnętrznych fal stojących.

Co jest ważniejsze w projektowaniu głośników - pomiary czy testy odsłuchowe?

Oba te czynniki liczą się tak samo. Nie można projektować systemów głośnikowych bez odsłuchów, podobnie jak nie można tego zrobić bez dokładnych i precyzyjnych pomiarów.

Niektórzy mówią, że sercem kolumny głośnikowej jest zwrotnica. Czy to prawda?

Dobrze zaprojektowana, dopasowana do przetworników zwrotnica może naprawdę wiele zmienić, ale jeśli mamy do czynienia z kiepskimi głośnikami, nawet najlepsza zwrotnica nie zdziała cudów. Działa to również w drugą stronę - można mieć znakomite przetworniki, ale słabo zaprojektowany układ filtra lub źle wymierzoną obudowę wpadającą w rezonans i rezultat będzie katastrofalny. Dla mnie wszystko liczy się tak samo.

Paolo Tezzon - Sonus Faber

Jednym z ciekawszych przedsięwzięć było ostatnio zaprojektowanie systemu audio dla samochodu Pagani Huayra. Czy wcześniej mieliście jakieś doświadczenia z systemami car audio?

Projektowaliśmy prototypy samochodowych systemów audio, jednak projekt dla Huayry był czymś tak ekstremalnym, że śmiało możemy nazwać go naszym pierwszym poważnym krokiem na tym polu. Chociażby ze względu na jego unikalny charakter.

Wielu producentów kolumn wprowadza do swojej oferty słuchawki, stacje dokujące, soundbary głośniki komputerowe. Czy planujecie zrobić to samo?

Teraz nie, ale być może w przyszłości zobaczymy coś niekonwencjonalnego z logiem Sonus Faber.

Czy będą to aktywne kolumny bezprzewodowe takie, jak Dynaudio Xeo i Focal Easya?

Jest i taka możliwość!

Zdjęcia: Sonus Faber

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prostota, lekkość i najwyższa jakość audiofilskiego streamingu - JPLAY

Prostota, lekkość i najwyższa jakość audiofilskiego streamingu - JPLAY

W dobie streamingu i dostępności cyfrowych plików audio mogłoby się wydawać, że słuchanie muzyki jeszcze nigdy nie było tak proste. W praktyce jednak, szczególnie dla bardziej wymagających użytkowników, to wciąż zaskakująco skomplikowana sprawa, zwłaszcza gdy chcemy połączyć wygodę korzystania ze smartfona z możliwościami bardziej zaawansowanego sprzętu audio. Jeśli chodzi o...

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Cyrus 40 AMP + 40 ST + 40 CD + 40 PSU

Cyrus 40 AMP + 40 ST + 40 CD + 40 PSU

Od kiedy sięgam pamięcią, Cyrus zajmował szczególne miejsce w audiofilskim uniwersum - siedział w jednej loży z brytyjskimi ekscentrykami, takimi jak Naim, Linn, Quad, Rega czy Chord. Każda z tych...

Wharfedale Super Linton

Wharfedale Super Linton

Firma Wharfedale Wireless Works została założona w 1932 roku przez Gilberta Briggsa, który swoje pierwsze głośniki składał w piwnicy domu w Ilkley, w dolinie rzeki Wharfe. Naturalnie, słowo "Wireless" nie...

AKG N9 Hybrid

AKG N9 Hybrid

W ostatnich latach miałem styczność z wieloma modelami słuchawek nausznych i wokółusznych. Jedne lepiej sprawdzały w określonych gatunkach muzycznych i w codziennym użytkowaniu, na przykład na spacerze lub w pracy....

Komentarze

Kaczadupa
Dla mnie Cyrus 40 AMP to rozczarowanie roku. Uwielbiam charakter starego Cyrusa 8.2 DAC z zasilaczem PSXR2 i spodziewałem się czegoś podobnego a tu szok jak u "...
Krzysztof
Wszystko ładnie, pięknie, ale z cenami przesadzili co najmniej o 30-40%, o czym wspomina nawet autor recenzji. 40 AMP byłby super wzmacniaczem, gdyby kosztował ...
Fon
Według mnie to jest celowe działanie w budowie każdego segmentu, czyli ograniczenie w zasilaczach, aby skusić się na dodatkowy zasilacz. Rozumiem za 4, 5, 6 tys...
Rafał
Bardzo trafna recenzja. Miałem Unison Research Simply Italy, później Line Magnetic 210IA na lampach 300B, wróciłem do Unisona S6 lampy sterujące Genalex, a lamp...
Jaro
Skuszony ciekawą recenzją Pana Tomasza i wieloma pozytywnymi opiniami ze świata audio postanowiłem spróbować JPlaya. Testowany był na 3 urządzeniach Auralic: S1...

Płyty

Sadist - Something To Pierce

Sadist - Something To Pierce

Do serwisów strumieniowych można mieć wiele zastrzeżeń, ale trzeba przyznać, że ich algorytmy sugerujące nową muzykę często przynoszą "złote strzały"....

Newsy

Tech Corner

Obudowy głośnikowe w praktyce - rodzaje, właściwości, brzmienie

Obudowy głośnikowe w praktyce - rodzaje, właściwości, brzmienie

Zapewne niejedno z nas próbowało kiedyś przestawiać swoje kolumny głośnikowe w różne miejsca w mieszkaniu lub domu, aby sprawdzić, gdzie będą najlepiej grały. Oczywiście ma to sens, ponieważ rozmiar, akustyka pomieszczenia czy rozstawienie kolumn względem słuchacza i ścian mają kluczowe znaczenie dla ich brzmienia. Jednak czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad...

Nowości ze świata

  • The official history of Audiomica Laboratory brand began in 2005, but its founder, Łukasz Mika, had planned this step several years earlier. As someone who always loved music and was fascinated by the equipment used to reproduce it, he eventually...

  • Monitor Audio announced the new Gold Series 6G. The all-new, totally redesigned series leaves no detail unrevealed, as Monitor Audio Group delivers the finest, most exhilarating loudspeaker range yet to carry the Gold Series name. A comprehensive, highly flexible and...

  • Bluesound, the original wireless hi-res multi-room music brand, proudly announces that its highly anticipated flagship wireless music streamer, the Node ICON, is now available worldwide. Starting at $899, the Node Icon is the pinnacle of Bluesound's innovation in high-resolution streaming...

Prezentacje

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Nie istnieje pewnie na świecie miłośnik dobrego dźwięku, którego nie interesowałaby geneza znanych marek zajmujących się produkcją sprzętu hi-fi. Niewątpliwie jedną z nich jest JBL - legendarna, amerykańska firma, której korzenie sięgają lat dwudziestych ubiegłego stulecia. Marka, którą powinien kojarzyć każdy, kto choć raz z ciekawości przyglądał się głośnikom na...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Vintage

Sony WM-W800

Sony WM-W800

Pamiętam, gdy szukając ciekawych magnetofonów w Internecie po raz pierwszy zobaczyłem zdjęcie Walkmana Sony WM-W800. Myślałem, że to jakaś przeróbka...

Słownik

Poprzedni Następny

WAV

Format zapisu dźwięku cyfrowego zapoczątkowany przez koncerny Microsoft i IBM. Pliki mogą zawierać zarówno zapis skompresowany, jak i nieskompresowany, choć najczęściej spotykamy pliki nieskompresowane, zapisane w postaci PCM, a więc...

Cytaty

ToriAmos.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.