Audel w dystrybucji Premium Sound
- Kategoria: Newsy branżowe
- Tomasz Karasiński
Trójmiejski salon Premium Sound został właśnie dystrybutorem zestawów głośnikowych marki Audel. Włosi twierdzą, że głównym celem ich firmy jest zainteresowanie ludzi wysokiej jakości dźwiękiem. Każdy z modeli ma być raczej czymś w rodzaju dzieła sztuki, niż kolejnym pudłem stojącym obok telewizora i amplitunera. Kolumny są budowane ręcznie przez mistrzów rzemieślniczych. Ma to zwrócić uwagę klientów, którzy cenią wysokiej jakości materiały i przedmioty z duszą. Obudowy wszystkich kolumn włoskiej firmy są wykonane z klejonych warstwowo elementów z drewna brzozowego, wycinanych przy pomocy maszyn sterowanych komputerowo. Nie są to skrzynki składane z kolejnych ścianek, ale skomplikowana układanka, której każda warstwa tworzy konkretny przekrój. Kolumny klejone w ten sposób charakteryzują się znacznie wyższą sztywnością niż podobne konstrukcje z MDF-u. Nie mamy tu standardowych łączeń, bo cały profil to tak naprawdę jeden element. Gotowe skrzynki są wykańczane poprzez ręczne polerowanie z użyciem naturalnego wosku. W ostatnich latach w katalogu Audela sporo się pozmieniało. Pojawiły się nowe, jeszcze bardziej odjazdowe projekty oraz modele wykorzystujące system wewnętrznych wzmocnień IRS (Internal Ribs Sistem).
Marka Audel powstała w 2007 roku. Pierwotną ideą projektanta Waltera Carzana było poszukiwanie synergii między sprzętem hi-fi a światem dizajnu i wystroju wnętrz. Pierwsze katalogi Audela zdecydowanie potwierdzały powyższe hasło i dawały klientom spore możliwości wyboru. Oferta podzielona była na dwie serie. Jedna miała za zadanie łączyć świat muzyki i sztuki użytkowej, druga skupiała się przede wszystkim na bezkompromisowej jakości dźwięku. Obie kolekcje wyszły spod ręki i ołówka Waltera Carzana, a łączyło je wykorzystanie sklejki brzozowej. Początkowo wybrano ten materiał ze względu na estetykę, ale wkrótce inżynierowie Audela docenili też jego znakomite właściwości akustyczne. Sklejka brzozowa gwarantuje - jak twierdzi producent - idealną odpowiedź obudowy głośników, a także niesamowitą symetrię charakteru dwóch obudów stereo. Pierwsza seria produktów obejmowała takie modele jak Fred & Ginger. Te bardzo znane, szczególnie w Japonii, głośniki pozostawały w katalogu Audel do 2016 roku. Dzięki tym produktom warsztat rzemieślniczy Audela został bardzo doceniony, a wiele magazynów meblarskich wydało zdjęcia produktów tej marki na swoich okładkach. Niestety rynek akcesoriów wyposażenia i przedmiotów designerskich jest specyficzny. W tym sektorze doskonałość jakości dźwięku nie jest wymagana, jak w sektorze hi-fi, więc ceny tych ręcznie wykonanych produktów nie wydawały się zgodne z oczekiwaniem rynku. Dlatego po dziewięciu latach kierownictwo Audela niechętnie podjęło decyzję o zaprzestaniu produkcji tej linii głośników. Tak oto eksperymenty inżynierów i kreatywność Waltera Carzana musiały zostać przeniesione wyłącznie na doskonalenie kolekcji "audiofilskiej".
Historia tej linii produktów firmy Audel zaczyna się od pierwszej serii tradycyjnie wykonanej z tylnym panelem refleksyjnym. Jej osobliwością (w produktach podstawkowych) był kwadratowy kształt, a także wykonanie bardzo eleganckiej podstawy, która od razu została doceniona przez pasjonatów. Te produkty to CG509 i CG618. Przełom technologiczny nastąpił w 2011 roku, kiedy Walter Carzan i inżynier Davide Ballo wspólnie przestudiowali propozycję stworzenia najmniejszego modelu w katalogu. Tak narodziła się Nika. Dziś model ten występuje już w trzeciej odsłonie. Ewoluował, zachowując swój pierwotny kształt w nienaruszonym stanie. Nika to niewielka kolumna z 3-calowym przetwornikiem, składająca się z komory odsprzęgającej o małej częstotliwości i długiego na prawie 60 centymetrów kanału strojącego. W ten sposób częstotliwość rezonansowa jest obniżona, rezonanse wewnętrzne są zerowane, a powstawanie fal stojących - minimalizowane. Nika dała Włochom świadomość, że podążają we właściwym kierunku. Od 2012 roku prace Audela skupiały się głównie na przeniesieniu wiedzy zdobytej podczas projektowania modelu Nika na znacznie większe konstrukcje. W 2014 roku narodziła się pierwsza wersja Maliki. Kolumna ta zbiera świetne recenzje i nawet w 2015 roku została wyróżniona przez chiński magazyn Super AV jako najlepszy zestaw podłogowy. W 2018 roku zaprezentowane zostały wersje mk2 modeli Sonika, Magika i Malika i w krótkim czasie zostały docenione w różnych częściach świata, nie tylko za wyśmienity dźwięk, ale także za wzornictwo i wysoką jakość wykonania. Dziś serce bijące w głośnikach Audela nazywa się IRS (Internal Ribs Sistem). Patent polega na wykonaniu wewnętrznego użebrowania niwelującego rezonanse i fale stojące. Rozwiązanie to zastosowano w modelach Sonika mk2, Magika mk2 i Malika mk2. Aktualny cennik Audela otwierają monitory Nika mk3, za parę których zapłacimy 5999 zł. Wspomniane wyżej Sonika mk2, Magika mk2 i Malika mk2 kosztują odpowiednio 9990, 17690 i 29900 zł. Na stronie nowego dystrybutora figurują również dwa hi-endowe modele podłogowe - Malika Plus+ (39900 zł) i Symphonika (89900 zł).
Źródło: Premium Sound
Komentarze