Final Audio Design B1, B2 i B3
- Kategoria: Newsy sprzętowe
- Tomasz Karasiński
Japońska manufaktura wypuściła na rynek nowy produkt, a właściwie całą serię słuchawek dousznych. Jak zwykle, japońscy konstruktorzy podeszli do tematu w bardzo filozoficzny sposób, analizując najdrobniejsze szczegóły techniczne i przyglądając się nawet najmniejszym detalom. Serię B tworzą trzy nowe produkty - B1, B2 i B3 - opracowane przez inżynierów Final Audio Design na podstawie wyników najnowszych badań. Koncepcja oraz cena każdego z nowych modeli oparta jest nie tylko na jakości, lecz także na stopniu jego zaawansowania technicznego. Jak przeczytamy w informacji prasowej, cyfra w nazwie odzwierciedla kolejność zaawansowania poznawczo-badawczego.
Projekt dźwiękowy serii B czerpie z powiązań pomiędzy przestrzenią muzyczną i dynamiką zakresu częstotliwości a samą budową techniczną słuchawek. Japończycy podzielili proces powstawania dźwięku podczas nagrywania na dwie sfery, dwa oddzielne aspekty - przestrzeni muzycznej i dynamiki zakresu częstotliwości. Pierwszy aspekt odnosi się do postrzegania stereofonii. Przy wykonywaniu muzyki klasycznej oraz jazzowej, ogromne znaczenie mają kwestie takie, jak przestrzenność, czyli znaczenie odległości, szerokości oraz pogłosu. Ich zdaniem w muzyce rockowej i popie oraz ostatnio także w podkładach do filmów animowanych, przestrzeń nie jest zbyt mocno akcentowana. Istotne znaczenie ma tutaj raczej klarowność, która wynosi na pierwszy plan instrumenty i wokale. Drugi aspekt odnosi się do dynamiki, innymi słowy zmian natężenia dźwięku w czasie. Jeśli mamy szeroki zakres częstotliwości, naturalnym staje się możliwość zmiany natężenia dźwięku tak, aby uzyskać bardziej dynamiczną ekspresję muzyczną. Są jednak gatunki muzyki, które wymagają wąskiego zakresu dynamiki podczas nagrywania, tak aby wydobyć na pierwszy plan instrumenty i wokale. Różnica pomiędzy tymi dwoma aspektami odnosi się nie do tego, który z nich jest nadrzędny, lecz raczej do tego w jaki sposób muzyka jest skomponowana i jakie są jej potrzeby (co potrzebuje wrazić). Jeśli chodzi o muzykę klasyczną, bardzo istotny jest układ przestrzenny instrumentów. Instrumenty smyczkowe znajdują się najbliżej widowni, dopiero za nimi widzimy instrumenty dęte i perkusję. Jeśli ten porządek nie zostanie zachowany, nastąpi dezintegracja. Z tego też powodu zdecydowana wyrazistość dźwięków, która pozwala instrumentom się wyróżnić, nie jest tu pożądanym zjawiskiem. Wyżej wymienione założenia są niesamowicie istotne w szczególności przy odsłuchach na słuchawkach i dlatego stało się oczywiste, że wprowadzenie odpowiednio uformowanych krzywizn w budowie technicznej oraz przemyślne zaprojektowanego przetwornika przyniesie o wiele większą radość ze słuchania. Tak przynajmniej twierdzą japońscy inżynierowie. Brzmi to trochę jak wstęp do pracy magisterskiej, ale dobrze wiedzieć, że zanim zabrali się za konstruowanie słuchawek, zastanowili się nad tym, co faktycznie powinny one robić i jak powinny brzmieć.
Poprzedni model E3000 został zaprojektowany tak, aby znaleźć się w centrum "schematu dźwiękowego" opracowanego przez specjalistów z Finala - miał radzić sobie z każdą muzyką i łączyć ogień z wodą. Seria B zajmuje już odmienną pozycję. Innymi słowy, modele należące do tej linii zostały ukazane jako mniej uniwersalne, przeznaczone do słuchania specyficznych rodzajów muzyki. Japończycy twierdzą, że tylko w ten sposób słuchawki są w stanie oczarować i zafascynować nas całkowicie. I ma to być charakterystyczną cechą ich nowych produktów. Model B1 zaprojektowano ze szczególnym podkreśleniem bliskości dźwięków. W muzyce do filmów animowanych nagrywanie uwidacznia bliskość dźwięków. Słuchawki B1 zostały zaprojektowane tak, aby osiągnąć odtworzenie dokładnie takiego brzmienia, jakie zostało zaplanowane przez twórców. Model B2 ma w szczególności pasować do bogatych przestrzennie nagrań. Będzie odpowiedni do nagrań klasycznych, które charakteryzują się sporą przewagą pogłosów I wybrzmień sali koncertowej lub nagrań live, gdzie wyraźnie zaznaczone będzie odczuwania dźwięków na żywo. B2 wyposażone są w końcówki MMCX, które dają możliwość łatwej wymiany przewodu w razie jego uszkodzenia. Model B3 został opracowany ze specjalnym uwzględnieniem klarowności i wyrazistości. Jest dedykowany tym, którzy chcą wyraźnie czuć dźwięki każdego instrumentu nawet z nagrań na żywo oraz delektować się silnymi wokalami podczas oglądania filmów. Słuchawki wyposażone są w standardowy przewód posrebrzany oraz końcówki MMCX.
Japończycy zadbali też o komfort użytkowania swoich nowych dokanałówek. I po raz kolejny, najpierw przeanalizowali problem w iście naukowy sposób. Jak przeczytamy w informacji prasowej, poczucie dopasowania w słuchawkach dokanałowych jest zdeterminowane przez obecność lub brak nacisku. Dlatego od nowa dogłębnie przebadano zagadnienie dopasowania ze względu na poczucie nacisku i zwrócono uwagę na to, jak istotne są punkty, w których obudowa styka się z uchem. Inżynierowie Finala wyróżnili trzy komfortowe miejsca, w których małżowina musi podtrzymywać obudowy słuchawek tak, aby te nie wypadały. Ma się to odbywać podobnie, jak w statywie fotograficznym, który dzięki podparciu na trzech nogach jest w stanie zapewnić odpowiednie podtrzymanie aparatu. W takim układzie, nasze ucho zabezpiecza obudowę w bardzo delikatny sposób - tak, że nie czujemy nawet momentu aplikacji słuchawek do ucha. Final twierdzi, że poprzez poprzedzone badaniami zdefiniowanie punktów styku obudowy z uchem, może zagwarantować użytkownikom wysoki komfort użytkowania nowych słuchawek, z wyeliminowaniem zbędnego nacisku. Aby całość była nie tylko wygodna, ale też wytrzymała, obudowa każdego modelu składa się z dwóch części dzięki, czemu w razie konieczności naprawa staje się łatwa do wykonania, a słuchawki mogą nam służyć dłużej. Obudowa ze stali nierdzewnej została wykonana metodą MIM. Jest to proces, w którym proszek metalu jest mieszany z lepiszczem i pod taką postacią jest wtłaczany pod wysokim ciśnieniem do form i spiekany w wysokich temperaturach. Brzmi jakby taka konstrukcja naprawdę miała przetrwać wszystko. Jak można się było spodziewać, ceny nowych słuchawek japońskiej firmy nie są niskie, aczkolwiek nie jest to jeszcze poziom totalnej abstrakcji. Model B1 będzie kosztował 2999 zł, za B2 zapłacimy 1249 zł, a B3 wyceniono na 2099 zł.
Źródło: Fonnex
Komentarze