Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Afera KBL-owa

  • Kategoria: Felietony
  • Tomasz Karasiński

Afera KBL-owa

Pamiętam czasy, kiedy na fora o tematyce audio wchodziło się z przyjemnością. Panowała tam specyficzna atmosfera klubu dla wtajemniczonych, a niezależnie od posiadanego sprzętu i wyznawanej filozofii, każdy był w zasadzie mile widziany. Inna sprawa, że wtedy jeszcze Internet nie był tak rozwinięty jak dzisiaj, a na takim forum (wówczas chyba jedynym) po dwóch dniach czytania najciekawszych tematów dało się spokojnie zapamiętać ksywki niemal wszystkich aktywnych użytkowników. W dyskusji mógł brać udział lekarz, prawnik, bankowiec, student, ochroniarz, kurier i ksiądz - nie miało to żadnego znaczenia. Ważna była jedynie wymiana doświadczeń związanych ze sprzętem, dźwiękiem i muzyką. Niestety teraz wygląda to trochę inaczej i powiem szczerze, że trochę współczuję ludziom, którzy dopiero zaczynają interesować się tematyką audio i trafią w jakieś ciemne zakamarki takiego forum, w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Czasami mam nawet wrażenie, że teraz nie dyskutuje się tam o tym, który wzmacniacz czy kabel jest najlepszy, ale który jest najgorszy.

Istnieje spora grupa ludzi, którzy uważają, że producenci sprzętu audio ich oszukują, że cały ten biznes jest tylko robieniem ludzi w konia, a jedynym sposobem na osiągnięcie wysokiej jakości dźwięku jest zbudowanie sobie kolumn na topowych głośnikach Scan Speaka wkręconych w stare drzwi. To, że większość z nich nie kupiła przedmiotów, o których piszą i na które wylewają wiadra pomyj, nie ma żadnego znaczenia. Można przecież spokojnie napisać, że jakiś wzmacniacz czy gramofon jest do niczego tylko na podstawie zdjęć i ceny, prawda? No bo kto komu zabroni, jest przecież wolność i demokracja, trzeba korzystać.

Zaglądam na takie fora średnio raz na miesiąc. Głównie dlatego, że niektóre z nich przerodziły się ukradkiem w serwisy mające służyć jednocześnie publikowaniu testów sprzętu, informacji o nowościach rynkowych itd. Wchodzę zatem na jedno z największych i widzę wielki tytuł "Przekręt na MAXA! KBL Sound". Widać, że wątek jest aktywny, więc czytam. Otóż jego założyciel znalazł na eBayu kabel, który z zewnątrz przypomina polski interkonekt KBL Sound Hologram, który zresztą niedawno testowaliśmy na łamach StereoLife. Zobaczyłem zdjęcie kabla firmy MS Audio i pomyślałem, że ktoś albo spędził kilka długich wieczorów szukając w sieci czegoś, co najbardziej przypomina Hologramy, albo po prostu trafił na aukcję przez przypadek i uznał, że wykrył aferę stulecia. Dlaczego? Ano dlatego, że interkonekt MS Audio kosztuje tam w przeliczeniu 250 zł, a KBL Sound Hologram - 1800 zł. Ponieważ znam ten kabel, popatrzyłem tylko na zdjęcie w aukcji i szybko stwierdziłem, że interkonekt MS Audio wygląda jednak inaczej. W zasadzie jedyne podobieństwa to kolorystyka (no, też nie do końca, ale powiedzmy) oplotu i wtyki. Widać jednak, że oplot zastosowany przez MS Audio jest błyszczący, a ten w Hologramie - matowy. Widać, że w kablu MS Audio jest wpleciona srebrna żyłka, której w Hologramie nie ma. Widać, że spod wtyczek polskiego kabla wystają koszulki termokurczliwe, których w produkcie MS Audio nie ma. Interkonekt z eBaya ma też metalowe (lub przynajmniej jakieś błyszczące) obejmy z oznaczeniami, natomiast polski kabel ma zupełnie inne "labelki". Na zdjęciu zamieszczonym na stronie KBL Sound znajdują się one mniej więcej w tym samym miejscu, co tulejki na kablu MS Audio, ale w Hologramie testowanym przez nas były umocowane zauważalnie dalej od wtyczek. Grubości nie jestem w stanie ocenić na podstawie zdjęcia, ale zauważyłem też, że inna jest gęstość i kształt splotu zewnętrznej koszulki.

Przez chwilę myślałem, że dyskusja na owym forum będzie dotyczyła jakiegoś "inspirowania się" zewnętrznym wyglądem kabla przez jedną lub drugą firmę, ewentualnie standardowo zejdzie na temat wysokich cen kabli. Ale nie - tutaj założyciel wątku całkowicie poważnie uznał, że jest to jeden i ten sam kabel, a polska firma po prostu kupuje interkonekty MS Audio na eBayu, nakleja swoje oznaczenia i sprzedaje u nas z ogromnym zyskiem. Temat został oczywiście podchwycony przez podekscytowanych towarzyszy i dopiero po dwóch stronach wylewania jadu pojawiły się w tej dyskusji jakieś inne głosy. Że wystarczy się przyjrzeć dokładniej, że przed wydawaniem takich oskarżeń dobrze byłoby porównać oba kable naocznie i nausznie, że same wtyczki i kolor oplotu to jeszcze trochę za mało, żeby twierdzić, że interkonekty są identyczne. O tym akurat wie każdy, kto szukał dla siebie kabli i zdarzyło mu się wpiąć w system zupełnie inne przewody z takimi samymi wtykami. Sprawa jest bardzo prosta - tak naprawdę rzadko która firma może sobie pozwolić na produkcję własnych, autorskich wtyków albo przynajmniej rzadko która uważa to za opłacalne (tak z punktu widzenia brzmienia, jak i ekonomii). Wielu producentów okablowania korzysta z konfekcji WBT, Furutecha czy Eichmanna. Tak samo, jak w wielu kolumnach można zobaczyć głośniki Scan-Speaka, Etona i Peerlessa. Żadna nowość. Ale nikt nie twierdzi, że jeśli dane kolumny mają podobne głośniki i występują w fornirze hebanowym, to są dokładnie identyczne.

Po jakimś czasie głos w dyskusji zaczęli zabierać ludzie, którzy (podobno) słuchali kabli KBL Sound, mieli je w ręku i od razu zauważyli, że tajwański interkonekt z eBaya jest co najwyżej trochę podobny, ale na pewno nie identyczny. Nic to jednak, ponieważ temat podkręcał założyciel wątku, wciąż święcie przekonany, że nakrył przekręt stulecia. Ale żeby było ciekawiej, później wypowiedział się sam producent, dodając do tego wszystkiego jeszcze kilka argumentów, które osobom nie zajmującym się produkcją kabli prawdopodobnie nie przyszłyby nawet do głowy. "Na zdjęciach pokazujących kable MS Audio widać, jaki przewód został do nich użyty. To trzyżyłowa konstrukcja, z dwoma linkami miedzianymi o większym przekroju i jednym drucikiem srebrnym, bez ekranu, zintegrowane maszynowo we wspólnej osłonie z białymi nadrukami. Niczego takiego nie znajdziecie w interkonektach Hologram, gdybyście je spróbowali rozpruć. Ich konstrukcja oparta jest na przewodach produkcji amerykańskiej, są tam tylko dwie żyły, każda indywidualnie ekranowana, a izolatorem między nimi jest powietrze. Kable są ręcznie wykonane i nie są zintegrowane mechanicznie wspólną osłoną, są w niej umieszczone luzem. To więc jest zasadnicza różnica w konstrukcji." Ale oczywiście, można powiedzieć, że to tylko słowa, słowa, słowa. Dalej jednak konstruktor zastanowił się nad tym, ile pracy rzeczywiście musiałby włożyć w to, aby przerobić tajwański interkonekt tak, aby wyszedł z tego Hologram. "Zabieg przebrandowania MS Audio na KBL Sound byłby całkowicie nieopłacalny ekonomicznie. Założenie tu jest takie, że kupuje się na eBayu gotowy interkonekt, zdejmuje z niego tulejki, nakłada nową metkę i cała operacja skończona. Gdyby jednak ktoś chciał naprawdę to zrobić, miałby z tym prawdopodobnie więcej roboty niż ze zrobieniem kabla od nowa. Bo te tulejki to nic innego jak osłony ferrytowe. Zdjęcie ich spowodowałoby po pierwsze degradację dźwięku (skoro uznano, że w tej konstrukcji coś poprawiają), a po drugie nie jest takie łatwe, bo wyglądają na zaciśnięte maszynowo i wiązałoby się to z uszkodzeniem koszulki, na której zresztą zostałby po nich ślad, i nałożeniem nowej. A skoro tak, to przecież dla zatarcia śladów podróbki, sprytniej byłoby założyć całkiem inną...

Poza tym, w interkonektach Hologram, jak zresztą IC dwóch innych serii KBL Sound, z wtyczek - a ściślej SPOD - wtyczek, wychodzą koszulki termokurczliwe w kolorze czarnym i czerwonym, których nie ma w MS Audio, a do których nałożenia trzeba mieć zdemontowane wtyczki, bo inaczej nie da się ich nałożyć i skurczyć pod wtyczkami. Czyli w przypadku MS trzeba by najpierw odłączyć przewody od nich, a po założeniu koszulek, znów je na nowo połączyć. Podwójna praca. Tak więc lepiej byłoby po prostu z kupionego przewodu robić kable od nowa, zamiast przerabiać je w ten kłopotliwy sposób. Podobnie z kablami głośnikowymi, także przywołanymi przez autora. Po co usuwać metalowy element, który zapewne degraduje co najmniej wygląd kabla? W tym wypadku koszulka wydaje mi się raczej inna niż w Hologramie, ale na zdjęciach to zawsze inaczej wygląda ze względu na "rozdzielczość" oplotu. Natomiast gołym okiem widać, że skręcone przewody idące do wtyczek (z tej samej serii co w IC, z węglowym korpusem) są inne: w MS Audio jeden gruby, drugi cienki splecione ze sobą, w Hologramie na każdą żyłę są skręcone dwa grubsze o tym samym przekroju."

Krótko potem producent zaproponował jednak jeszcze lepszy sposób na sprawdzenie, czy oba kable są takie same. "Gdyby zresztą ktoś jednak potrzebował bardziej naukowych dowodów, to jest obiektywny sposób, by się przekonać, czy jakieś dwa kable są identyczne: wystarczy zmierzyć ich parametry, np. pojemność. W przypadku kabli głośnikowych MS Audio i KBL Sound Hologram sprawa jest prosta, bo mierzymy każdą żyłę w danym kablu i porównujemy z drugim. W przypadku IC tych dwóch firm z powodu różnic konstrukcyjnych będzie tak: MS ma srebrny (ponoć) drut na powrót sygnału, a jeden z dwóch miedzianych (choć może oba?) jest dla sygnału. Zatem pojemność mierzona na stykach sygnałowych powinna być w tym interkonekcie inna niż na stykach masowych, bo przewodniki są radykalnie inne pod względem materiału i przekroju. W Hologramie sygnał i masa biegnie dwoma identycznymi przewodami, więc będzie taka sama, ale zapewne różna niż pojemności MS Audio. Ktoś na pewno ma jedne, a ktoś drugie kable, więc łatwo to porównanie, choćby na odległość zrobić."

Ale oczywiście, dla przekonanego o wielkim przekręcie autora wątku i ten wpis o niczym nie świadczy. Pomiary przecież nic nie pokazują, wszystko można sfałszować. Teraz na pewno firma KBL Sound przerabia w garażu wszystkie swoje kable tylko po to, żeby się nie wydało, że są to tanie druciki z Tajwanu. Mało tego - na bank producent dzwoni do wszystkich swoich klientów oferując im darmową usługę demagnetyzacji kabli czy coś podobnego, aby zebrać wszystkie kable, które już rozeszły się na rynku. Ja osobiście nie przepadam za kabaretami, ale jak ktoś lubi, to na tym forum ma lepszy, niż w telewizji, i na dodatek darmowy. Oczywiście już na początku oberwało się także recenzentowi, czyli mi. Że to jakieś pośmiewisko, że się nie zorientowałem, że powinienem mieć w oczach aparat rentgenowski do prześwietlania kabli, że od razu powinna mi się zaświecić czerwona lampka, że KBL Sound wygląda tak samo, jak MS Audio (w ogóle kto wcześniej słyszał o takiej marce - to tak na marginesie). Ale ja już przebrnąłem przez to kilka ładnych lat temu i teraz nie wyobrażam sobie rzeczy, która obchodziłaby mnie mniej, niż wpisy na forum, które równie dobrze mógł dodać ktoś, kto sprzętem audio interesuje się od tygodnia albo lepiej - nadaje prosto z komputera znajdującego się w siedzibie jakiejś konkurencyjnej firmy.

Może tak być? Oczywiście, że tak. Na takim forum nie ma przecież skutecznych mechanizmów sprawdzających, czy dana osoba jest tak zwanym zwykłym użytkownikiem, czy może pracownikiem dystrybutora, producenta, sklepu itd. Jest za to moderacja, która w tym przypadku, po wielu kolejnych wpisach uznała temat za wyjaśniony i go zamknęła. Zastanawiam się jednak, czy dyskusja będzie miała dalszy ciąg. Sam na przykład szybko stwierdziłem, że nie są to identyczne kable, a argumenty producenta (i niektórych uczestników dyskusji wskazujących na różnice w wyglądzie i konstrukcji tych interkonektów) wydają mi się przekonujące. Chętnie jednak zobaczyłbym wyniki pomiarów, a na miejscu producenta zainwestowałbym te 250 zł, kupił łączówkę MS Audio i poddał oba modele pomiarom, najlepiej na filmie lub nawet na jakimś pokazie dla zainteresowanych. Tylko czy po takiej akcji na forum będzie przez kilka dni wisiał wątek pod tytułem "KBL Sound nie jest przekrętem na MAXA"? Tak czy inaczej ciekawe, co się w tej sprawie jeszcze urodzi. Osobiście uważam, że detektyw Rutkowski może się schować;-)

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Liczy się muzyka, czyli o kupowaniu sprzętu audio z umiarem

Liczy się muzyka, czyli o kupowaniu sprzętu audio z umiarem

Z muzyką i sprzętem grającym jestem związany od zawsze, a wszystko za sprawą prowadzonego przez mojego ojca sklepu z płytami i komponentami stereo. Przez nasz dom przewinęły się setki wzmacniaczy, magnetofonów, odtwarzaczy CD, gramofonów, tunerów, kolumn głośnikowych, albumów, koncertów i boxów płytowych z najróżniejszych epok. Każdego dnia obcowałem z rozmaitym...

Sade - Zmysłowa królowa elegancji

Sade - Zmysłowa królowa elegancji

Wyobraźcie sobie, że siedzicie w przyciemnionym klubie jazzowym w latach czterdziestych XX wieku. Mężczyźni noszą eleganckie, dopasowane garnitury, we włosach mają brylantynę, a w dłoniach dzierżą cygara lub papierosy. Kobiety ubrane są w wytworne suknie, ich fryzury i makijaże powalają, a niektóre z nich palą papierosy w lufkach. Dym unosi...

Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

No i jak tu - w kilku akapitach - opisać zespół takiego kalibru jak Led Zeppelin? Grupa, która dosłownie wstrząsnęła światem muzycznym niczym ciężkie kroki tytana z mitologii greckiej i uwiodła serca milionów słuchaczy jak nimfa leśna uwodzi maluczkich w dawnych klechdach. Pioruny perkusyjnych uderzeń sprowadzane na ten świat przez...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Revival Audio Sprint 4

Revival Audio Sprint 4

Rynek sprzętu audio jest wypełniony towarem niczym dyskonty przed świętami. Wybór jest przeogromny, chwilami wręcz przytłaczający. Na półkach dominują produkty uznanych, znanych audiofilom marek, których historia sięga nieraz czasów przedwojennych....

Escape Speakers P9

Escape Speakers P9

Myśląc o nowoczesnym sprzęcie audio, takim jak streamery, słuchawki bezprzewodowe czy głośniki sieciowe, zwykle mamy z tyłu głowy jedną myśl - aby był to produkt na poziomie, lepiej trzymać się...

Rega Aethos

Rega Aethos

Rega to brytyjska firma, która zdobyła uznanie melomanów głównie dzięki produkcji wysokiej jakości gramofonów. Klienci czasami zapominają jednak, że jej katalog obejmuje znacznie szerszy asortyment komponentów stereo, takich jak wzmacniacze,...

Komentarze

Michał
Posiadacz JA11 here. Jak na to, że jest malutki i mocno budżetowy, to jest fantastyczny. Polecam.
a.s.
Powyższy wykres równowagi tonalnej wcale mnie nie dziwi, jeśli podział wysokich jest na 1600 Hz i jak widać na zdjęciu, jest łagodny filtr 2 rzędu, 28-mm miękka...
TOP AV
Wilma będzie pewnie zadowolona, jak jej jakiś Fred postawi takie w salonie?
Dariusz
Apple Music ma 3 poziomy jakości. Stratna, bezstratna (jakość CD) i hi-res (tylko część utworów). Ostatnio mocno promuje dźwięk przestrzenny. Wszystko to w pods...
Radek
Obecna cena H95 zatrzymała się na kwocie 5555 zł, dlatego postanowiłem zdecydować się na ten model. Jestem na etapie odkrywania jego możliwości w warunkach domo...

Płyty

Sólstafir - Hin Helga Kvöl

Sólstafir - Hin Helga Kvöl

W tym roku mija dziesięć lat mojej przygody z ekipą Sólstafir. Wszystko zaczęło się od albumu "Otta", na który trafiłem...

Newsy

Tech Corner

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Nowości ze świata

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

  • Sonus Faber announced the launch of Suprema, a groundbreaking loudspeaker system rooted in luxury, unparalleled audio excellence and meticulous craftsmanship. Marking the brand's 40th anniversary, the Suprema system, featuring two main columns, two subwoofers and one electronic crossover, represents the...

Prezentacje

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

Co przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o Francji? Wiadomo - świetna kuchnia, doskonałe wina i sery, luksusowe perfumy, nowoczesna architektura, pokazy mody, festiwale filmowe, słynni malarze i wiecznie zakorkowane uliczki Paryża. Dla amatorów sprzętu hi-fi jest to także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To właśnie tutaj...

Poradniki

Jak ustawić kolumny w pokoju odsłuchowym

Jak ustawić kolumny w pokoju odsłuchowym

Wybór zestawów głośnikowych to zadanie, które wymaga równoczesnego dopasowania do siebie wielu czynników - rozmiaru, rodzaju konstrukcji, wykończenia, parametrów czy...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Tomasz Karasiński - StereoLife

Tomasz Karasiński - StereoLife

Chcąc poznać ludzi zajmujących się sprzętem audio, związanych z tą branżą zawodowo, natkniemy się na wywiady z konstruktorami, przedsiębiorcami, sprzedawcami,...

Vintage

Philips EL3300

Philips EL3300

Czy uwierzycie, że ten prościutki, przenośny magnetofon, który widzicie na zdjęciu powyżej to pierwszy na świecie sprzęt obsługujący nowy format...

Słownik

Poprzedni Następny

Kolumna zamknięta

Rodzaj zestawu głośnikowego, w którym przetworniki pracują w zamkniętej, szczelnej obudowie. Do słuchacza dociera więc tylko sygnał emitowany przez przednią stronę membrany, a dźwięki promieniowane przez głośnik do tyłu są...

Cytaty

AnnaKamienska.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.