Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Voice w Trójce - Physical Graffiti

  • Kategoria: Reportaże
  • Tomasz Karasiński

Voice w Trójce - Physical Graffiti

W miniony poniedziałek mieliśmy okazję uczestniczyć w ciekawym wydarzeniu zorganizowanym przez firmę Voice i radiową Trójkę. Był to odsłuch reedycji "Physical Graffiti" Led Zeppelin wydanej z okazji czterdziestej rocznicy premiery oryginalnego albumu, a odsłuch nie byle jaki, zarówno ze względu na miejsce, jak i sprzęt na którym prowadzono prezentację. Widowisko odbyło się w Muzycznym Studiu Trójki im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie, a do uroczystego odtworzenia płyty posłużył hi-endowy system złożony z gramofonu Pro-Jecta, elektroniki firmy Chord Electronics, okablowania Cardasa i flagowych kolumn firmy Cabasse - potężnych kul La Sphere. Gospodarzem imprezy był pan Piotr Metz wraz z gośćmi - Christophem Cabasse, Heinzem Lichteneggerem i Milanem Weberem.

Impreza - co tu dużo mówić - kompletnie odjechana, a nawet nieco surrealistyczna, z kilku powodów. Wrażenie robiła już sama lokalizacja i sposób rozmieszczenia sprzętu na scenie - kuliste kolumny z Francji oraz stolik zapełniony kosztowną elektroniką prezentowały się na niej niczym artyści gotowi do występu. Teoretycznie odsłuch hi-endowego sprzętu grającego nie jest niczym szczególnym - prezentacje tego typu odbywają się przecież cały czas na wystawach, w sklepach i podczas mniejszych imprez organizowanych na przykład w hotelowych salach konferencyjnych. A jednak tutaj, na scenie oświetlonej reflektorami i z widownią zapełnioną niemalże do ostatnich rzędów, wyglądało to nieco kosmicznie. Po drugie, impreza miała charakter zamknięty, a więc wejście tylko na zaproszenie, po sprawdzeniu nazwiska na liście gości i przejściu przez bramkę ochrony. Wśród gości znaleźli się głównie dziennikarze, pracownicy radia, dealerzy sprzętu i ludzie z branży audio. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdybyśmy mieli do czynienia ze szkoleniem dla dealerów, ale tutaj spotkanie miało charakter wyłącznie rozrywkowy - o wystawionych na scenie urządzeniach krótko opowiedzieli Heinz Lichtenegger i Christoph Cabasse, jednak absolutnie nie miało to charakteru komercyjnego.

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Po trzecie, z audiofilskiego punktu widzenia, prezentowany system można uznać za wysoce niestandardowy, i to nie tylko z uwagi na ekstremalnie oryginalne kolumny. La Sphere naturalnie przyciągały wzrok, ale znawców tematu jeszcze bardziej mogła zastanawiać elektronika - analogowe źródło i cyfrowe wzmacniacze. Cóż za przedziwna zamiana miejsc, prawda? Ale nie ma się czemu dziwić bowiem tego wieczora miała grać płyta winylowa, i to tylko jedna (a konkretnie dwie, bo jubileuszowe "Physical Graffiti" jest wydaniem dwupłytowym). To właśnie jest kolejny kosmiczny aspekt prezentacji - zamiast puszczania samplerów, przełączania źródeł i odtwarzania muzyki przyniesionej przez gości, co zwykle ma miejsce podczas podobnych imprez, tutaj przez cały wieczór kilkadziesiąt osób słuchało jednego albumu, od początku do końca. Kosmos, prawda?

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Muszę przyznać, że i dla mnie ta impreza była dużym zaskoczeniem. Teoretycznie braliśmy już udział w dziesiątkach, jeśli nie setkach tego typu prezentacji, a jednak ta pod wieloma względami była wyjątkowa. Jak żyję, nie uczestniczyłem nigdy w grupowym odsłuchu jednej płyty, w dodatku liczącej sobie okrągłe czterdzieści lat, odtwarzanej przy pomocy sprzętu za astronomiczne pieniądze, ustawionego na scenie, w sali koncertowej. Co więcej, całe to wydarzenie zostało zorganizowane właściwie dla czystej frajdy, bo jak inaczej nazwać zamkniętą imprezę podczas której nie rozdawano cenników ani nie zachwalano co pół godziny unikalnych kabli i najlepszych na świecie wzmacniaczy?

Ciężko mi także odnieść się do brzmienia prezentowanego systemu. Jak dla mnie, było nieco dziwne i wyostrzone, choć bez wątpienia efektowne. Francuskim kulom trzeba też oddać, że bez większego problemu wypełniły dźwiękiem dużą salę koncertową, co w przypadku sprzętu domowego jest sporym osiągnięciem. Zaznaczam jednak, że nie jestem fanem twórczości Led Zeppelin. Wiem, że wielu audiofilów tę muzykę uwielbia, jednak ja do pokazania możliwości hi-endowego sprzętu wykorzystałbym coś innego, niż rockowe nagranie sprzed czterdziestu lat. Z tego względu nie podejmuję się pisać o brzmieniu samego systemu - nie potrafię w tym przypadku oddzielić tego, co wniosła elektronika, od charakteru samej płyty. Pozostaje też pytanie, czy ta impreza była rzeczywiście skoncentrowana na sprzęcie? Moim zdaniem nie. Mimo, że publiczność wpatrywała się w kuliste kolumny i leniwie obracający się talerz gramofonu, trudno powiedzieć żeby słuchany był sprzęt - słuchana była płyta Led Zeppelin. Czy to jeszcze odsłuch, czy już koncert? Nie wiem, ale reakcje niektórych gości mogły sugerować, że jednak to drugie. W zasadzie zabrakło tylko tłumu długowłosych fanów podskakujących pod sceną w rytm muzyki, ale pewnie to już nie te lata. Ciekawe co by powiedział Jimmy Page czterdzieści lat temu, gdyby ktoś powiedział mu, że w dalekiej przyszłości jego muzyki będą w skupieniu i ciszy słuchać elegancko ubrani ludzie wpatrujący się w dziwne, kosztowne głośniki...

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Voice w Trójce - Physical Graffiti

Zdjęcia: Tomasz Karasiński, StereoLife.

Komentarze (4)

  • Edgar

    Oj, jak bardzo bym chciał na takim sprzęcie zapuścić Tangerine Dream!

    1
  • premiumsound

    Na kulach Cabasse elektronika wypada genialnie. Mamy w salonie mniejszy model Baltic, to trójdrożna konstrukcja i na kilku kawałkach Yello, które na zwykłych głośnikach brzmią ostro, na Baltic była niesamowita rozdzielczość, dzięki czemu znikała ostrość. Fantastyczna prezentacja, tylko do Baltic potrzebny jest sub. Najlepiej szybki Rel.

    0
  • Maria

    Długi reportaż to i dłuższa czytelniczki wypowiedź: też byłam, też przyznaję bardzo ciekawe i zgadzam się z redakcją co do dźwięku że i on bardzo ciekawy, ale fakt... Mogli repertuar lepszy dać hmm... To by dało lepszy obraz tych kolumn. Więc i ja miałam mieszane uczucia słysząc je i czując że to nie wszystko chyba co one potrafią. Nagranie potrafi zmylić słuchacza, tu było interesująco i miło dla ucha ale moglo byc jeszcze pewne lepiej. A w drugim aspekcie tj co do designu dla mnie prym w najpiękniejszych i najszlachetniejszych designach wiedzie nie Francja i nie Cabasse ani np Włochy a o dziwo od pewnego czasu polska firma niejaka (do niedawna nieznana mi) Zeta Zero. Nie tylko absolutnie kształtami jak dla mej kobiecej wrażliwości ale i dźwięk dla nas był jak pamiętamy z rodziną z AS lepszy i od wielu w tym i stanowczo lepszy od hmmm Cabasse, może nawet w ogóle najlepszy na AS. Zatem tym bardziej ciekawe jak by te polskie piekne kształtem konkurencje Cabassów zabrzmiałyby w takim samym studio radia. Czekamy zatem jako fani-trójkowicze na ciąg dalszy zmagań Tytanów na najwyższym światowym poziomie tym razem może z Polakami w roli głównej. W ogóle Polska stała się niezłym graczem światowym w audio dzięki wielu utalentowanym krajanom. Czekamy na ciąg dalszy w PR3 i takie polskie firmy. Prosimy o więcej i więcej takich akcji.

    0
  • manio

    Łoj, jakie jęki że nie ta muza... Oczywiście proponuję jak zawsze Dianę Krall - co dobrze zagra na dowolnym sprzęcie - nawet na boomboxie (mam nadzieję że się nie obrazi... boombox oczywiście) tylko później zdziwka - jak nagranie z perkusją żywą - to w ogóle NIE GRO!!! Tak jak minimum 50% sprzętu - nie radzi sobie z muzą : SZYBKĄ (atak) i GĘSTĄ (rozdzielczość). I co z tego że na 100 płytach zagra oszałamiająco - jak na 1000 płyt nie zagra w ogóle! Podstawowe umiejętności systemu bada się w NAJGORSZYCH możliwych warunkach wkładając mu nagrania : jak najszybsze i jak najgęstsze! przy których Led Zepp "Physical Graffiti" czy Black Sabbath "13" to rzeczywiście "Swan Song" (kto wie o co lata , ten wie) i to mooooooocno rozwodniony! Jak te podstawowe próby system przejdzie (czyli da się tego słuchać nie tylko bez myśli samobójczych ale z przyjemnością) - a minimum 50% (niezależnie od ceny!) - nie przejdzie, można się zająć barwą, sceną, wyrównaniem pasma, zaangażowaniem - co oczywiście też jest równie ważne. No chyba że ktoś jest melomanem tylko od kwartetów jazzowych lub smyczkowych... Ale jak chcesz posłuchać muzyki pop - bez pierwszego etapu nawet nie myśl o następnych...

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Messa - The Spin

Messa - The Spin

Pamiętam, jak olbrzymie wrażenie zrobił na mnie "Close", kiedy ukazał się w 2022 roku. Trzeci album Messy długo nie opuszczał...

Newsy

Tech Corner

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Czy to w domowym zaciszu, na koncercie, podczas pracy w studiu czy w samochodzie - wzmacniacz jest jednym z kluczowych elementów każdego systemu stereo. Czym właściwie jest? Najprościej można powiedzieć, że jest to układ elektroniczny, którego zadaniem jest wytworzenie na wyjściu sygnału analogowego będącego wzmocnioną kopią sygnału podanego na wejście....

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Jak podaje popularna internetowa encyklopedia, Quad, inaczej wszędołaz, to pojazd czterokołowy przeznaczony głównie do sportu i rekreacji. Zwykle jest to coś w rodzaju czterokołowego motocykla, który doskonale nadaje się do jazdy poza drogami utwardzonymi. Ze względu na walory napędowe znajduje zastosowanie w wojsku, ratownictwie górskim i rolnictwie. Dla audiofila ten...

Poradniki

Muzyka ze smartfona - jak robić to dobrze?

Muzyka ze smartfona - jak robić to dobrze?

Do niedawna słuchanie muzyki z telefonów komórkowych kojarzyło się bardziej z jazgotem z głośniczków dumnie dzierżonych przez młodzież w autobusach,...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Vintage

Sony WM-GX788

Sony WM-GX788

Do tej pory w dziale Vintage jeszcze nie pojawił się tekst mówiący o urządzeniu kończącym pewną erę. Pisaliśmy o pierwszym...

Słownik

Poprzedni Następny

Air Motion Transformer

AMT to typ przetwornika elektroakustycznego, którego konstrukcja przypomina głośniki wstęgowe. W odróżnieniu od klasycznych wstęg poruszających się w polu magnetycznym do przodu i do tyłu, tutaj membrana jest ukształtowana w...

Cytaty

PaulSamuelLeonJohnson.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.