Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

  • Kategoria: Reportaże
  • Tomasz Karasiński

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Mimo rosnącej popularności wysokiej klasy sprzętu audio i pozytywnych sygnałów z rynku, kalendarz audiofilskich imprez w naszym kraju wcale nie jest tak napięty, jak mogłoby się wydawać. Tak naprawdę 90% aktywności na tym polu zgarnia odbywająca się co roku wystawa Audio Video Show przy której każda inna impreza wygląda jak kameralne spotkanie przy muzyce. Nikt jednak nie powiedział, że to coś złego. Warszawska wystawa rośnie z roku na rok coraz szybciej i choć od początku nakierowana była na stworzenie warunków do bliskiego kontaktu z prezentowanym sprzętem, trudno jest zobaczyć i posłuchać wszystkiego przemieszczając się po korytarzach w tłumie żądnych wrażeń audiofilów. Dlatego, wbrew pozorom, mniejsze imprezy i prezentacje są znakomitym uzupełnieniem kalendarza i okazją do bardziej bezpośredniego kontaktu ze sprzętem, a także poznania ludzi zarażonych tą samą, muzyczną pasją. Jedną z najciekawszych tego typu imprez odbywających się regularnie od kilku lat, i to w formule kilku spotkań rocznie, jest wrocławski Audiofil. Tuż za nim plasują się prezentacje organizowane przez specjalistyczne salony audio, a wśród nich prym wiedzie Audiofilska Majówka w Q21.

Majówka w Pabianicach jest niezaprzeczalnie jedną z najfajniejszych imprez tego typu. Składają się na to nie tylko ciekawe urządzenia sprowadzane co roku przez organizatorów, ale przede wszystkim atmosfera wynikająca z formuły samego spotkania. Tak naprawdę jest to jedna z niewielu imprez audiofilskich, które nie kręcą się całkowicie wokół sali odsłuchowej ani nie ograniczają się do samych odsłuchów. Większość tego typu pokazów polega w dużym skrócie na wpuszczeniu gości do przygotowanej wcześniej sali z prezentowanym systemem stereo, ewentualnie przeprowadzeniu krótkiego wprowadzenia czyli opowieści o podłączonym sprzęcie i puszczeniu kilku wybranych płyt. Czasami jest to połączone z porównaniem kilku urządzeń ze sobą - system jest w trakcie pokazów zmieniany aby słuchacze mogli ocenić różnice między kolejnymi elementami. Jeszcze innym pomysłem jest odsłuch jednej, wyjątkowej płyty od początku do końca na hi-endowym sprzęcie, jak to się odbywa podczas imprez organizowanych w radiowej Trójce przez firmę Voice. W Q21 jest jeszcze inaczej ponieważ centralnym punktem imprezy jest... Piknik przy grillu, a sale odsłuchowe są przez cały czas otwarte, więc jedni spędzają czas na odsłuchach robiąc sobie przerwy na kiełbaskę, a inni - odwrotnie. I wszyscy są z tego powodu zadowoleni.

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

W tym roku Audiofilska Majówka odbywała się już po raz ósmy. Podobnie, jak rok temu, właściciele salonu postanowili oddać jedną z sal odsłuchowych w ręce ludu audiofilskiego miast i wsi, co zresztą okazało się bardzo mądrym posunięciem. Podczas ubiegłorocznej majówki salę na parterze zajmowali konstruktorzy sprzętu DIY, którzy w przerwach między odsłuchami wymieniali się obserwacjami na temat konkretnych kondensatorów i domowych sposobów poprawy brzmienia popularnych modeli kolumn i wzmacniaczy. Najważniejsze było jednak to, że przywieźli ze sobą cuda, których z założenia nie można posłuchać w żadnym sklepie. Możliwość porównania sprzętu produkowanego seryjnie z konstrukcjami amatorskimi była w tym wszystkim najfajniejsza, a amatorzy DIY mieli sporo radochy i mogli przez chwilę zapomnieć o odciskach jakich nabawili się podczas lutowania swoich wynalazków. W tym roku koncepcja zagospodarowania sali na dole była podobna z tym, że zamiast urządzeń domowej roboty do Pabianic zwieziono całe tony sprzętu vintage'owego. Pomysł znów się przyjął, frekwencja dopisała, a organizatorzy urządzili nawet specjalny konkurs na najstarsze urządzenie dostarczone na pokazy.

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Odsłuchy zaczęliśmy właśnie od sali na parterze, jednak ze względu na poziom decybeli serwowany przez właścicieli vintage'owych perełek, nie byłem w stanie dowiedzieć się, co w danym momencie gra. Powiem wprost - za pierwszym podejściem wywiało mnie dosłownie po paru minutach. Grało dobrze, ale zdecydowanie za głośno. Dopiero przy drugiej próbie udało mi się dokładniej wsłuchać w brzmienie prezentowanego systemu, jednak po kilku minutach rozpoczęło się przepinanie kabli i w rezultacie znów nie bardzo wiedziałem, co dokładnie się dzieje. Przepraszam więc tych, którzy bardzo chcieliby się dowiedzieć jak grał system Revoxa w porównaniu do JVC albo jak wypadła elektronika Fischera z kolumnami Spendora. Musiałbym być obecny w sali na parterze od rana do wieczora aby mieć jakieś pojęcie na ten temat. Może uczestnicy pokazów zechcą podzielić się swoimi wrażeniami w komentarzach? Wydawało się jednak, że ich celem w ogóle nie było stwierdzenie czy lepiej gra Marantz czy Pioneer z podobnej epoki, a raczej czerpanie przyjemności ze słuchania ulubionej muzyki na klockach, które kiedyś mogli podziwiać jedynie w katalogach przywiezionych zza żelaznej kurtyny.

Wśród urządzeń przywiezionych przez uczestników prezentacji znalazły się takie rarytasy, jak Marantz 1090, Technics ST 7300K, Scott T-570, Transonic Strato T7090, TEAC R-H300, Revox B251 i B261, Panasonic SU-3100B, Sharp STM31 i STT31, Kenwood KA-8006, Luxman 410, pełny system Fischera, wzmacniacze Pioneera i JVC oraz kolumny Spendor Prelude i Revox Atrium 2. Jedno mogę powiedzieć z pełnym przekonaniem - w odróżnieniu od obiegłorocznej prezentacji, kiedy to słychać było pewną różnicę jakościową między sprzętem prezentowanym na parterze i na piętrze, w tym roku w obu salach grało bardzo dobrze. Vintage'owe "graty" nie dawały za wygraną - niezależnie od grającej w danym momencie konfiguracji brzmienie było pełne, przyjemne i naturalne. Vintage'owcy odwalili kawał dobrej roboty, co nie było łatwe zważywszy na trudniejszą do opanowania akustykę dolnej sali odsłuchowej oraz fakt, że ich klocków nie wspomagały hi-endowe kable. Z uwagi na różne typy terminali głośnikowych w prezentowanych kolumnach i wzmacniaczach, sprzęt podłączano "na żywca" kablami, które nie miały wiele wspólnego z audiofilską biżuterią za kilka tysięcy ani nawet kilkaset złotych. Tym większe brawa należą się współorganizatorom odsłuchów, którzy zdecydowali się poświęcić piękną sobotę na takie zabawy.

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Nie mniejsza kolejka ustawiła się z samego rana do głównej sali odsłuchowej zlokalizowanej na piętrze. Tutaj prezentowano już oczywiście sprzęt produkowany seryjnie i dostępny w regularnej sprzedaży. W tym roku klimat był wyjątkowo audiofilski, to znaczy lampowo-tubowy. Gwiazdą systemu prezentowanego na górze miał być pokazywany premierowo w Q21 wzmacniacz Fezz Audio Titania. Polska integra była niedawno testowana na łamach naszego portalu, więc nie będę się powtarzał, a inna sprawa, że podczas Audiofilskiej Majówki nie usłyszałem Titanii w akcji. Na stolikach w górnej sali wylądowała aparatura Audio Researcha połączona z kolumnami Blumenhofera, a dokładniej - Genuin FS3 mkII i Tempesta 20. Grało naprawdę wybornie, a z dwóch modeli niemieckiej firmy bardziej spodobały mi się - o dziwo - Tempesty 20. Swoje wdzięki w górnej sali zaprezentowały również francuskie podłogówki Apertura Armonia, jednak podłączono je dopiero na zakończenie imprezy i szczerze mówiąc, nie miałem wystarczająco dużo czasu aby dokładniej ich posłuchać. Natomiast obie konstrukcje Blumenhofera pozostawiły po sobie bardzo dobre wrażenia. Napędzała je stereofoniczna, 450-watowa końcówka mocy Audio Research DS 450 wraz z przedwzmacniaczem Audio Research Reference 5 SE. Źródłem był odtwarzacz Audio Research CD 6. Obok stał również gramofon Rega Planar 2, jednak ani razu nie przyłapałem go w ruchu. Specjalnie na prezentację sprowadzono również kultowe przewody Albedo Monolith w najnowszej wersji Reference. Po kolumnach Blumenhofera, to właśnie nowe kable Albedo byłyby pierwsze na mojej liście kandydatów do bardziej wnikliwego odsłuchu po tej prezentacji.

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Powyższe zdjęcia mówią chyba same za siebie. Audiofilska Majówka w Q21 to wciąż jedna z najciekawszych imprez audiofilskich w Polsce, będąca jednocześnie "największą z tych mniejszych", bo przecież o konkurowaniu z największymi wystawami nie może być mowy. Mam jednak wrażenie, że takie spotkania umożliwiają zainteresowanym jeszcze bliższy kontakt z prezentowanym sprzętem. Goście, którzy postanowili spędzić tę wyjątkowo pogodną sobotę w Pabianicach nierzadko sami sugerowali wprowadzenie konkretnych zmian w systemie odsłuchowym na górze, nie wspominając już o ulokowanej na parterze sali vintage'owej, bo tu panowała już całkowita dowolność, co zarówno słuchaczom jak i osobom wyznaczonym do obsługi systemu sprawiało niemałą frajdę. Czegoś takiego na dużych wystawach raczej nie ma, a dla wielu uczestników Audiofilskiej Majówki i tak najważniejsza była możliwość spotkania podobnych sobie wariatów. My przynajmniej spędziliśmy w Pabianicach bardzo miły weekend. Dziękujemy za zaproszenie i czekamy na kolejną edycję tej wyjątkowo ciepłej imprezy!

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Audiofilska Majówka 2016 w Q21

Zdjęcia: Tomasz Karasiński, StereoLife.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

No i jak tu - w kilku akapitach - opisać zespół takiego kalibru jak Led Zeppelin? Grupa, która dosłownie wstrząsnęła światem muzycznym niczym ciężkie kroki tytana z mitologii greckiej i uwiodła serca milionów słuchaczy jak nimfa leśna uwodzi maluczkich w dawnych klechdach. Pioruny perkusyjnych uderzeń sprowadzane na ten świat przez...

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni: "O, nie, moja muzyka zniknie!". Drudzy: "No i dobrze, koniec z tym oszustwem!"

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni:…

Wreszcie stało się to, co zdaniem wielu audiofilów stać się musiało, a może nawet nastąpiło to odrobinę za późno. Serwis strumieniowy TIDAL poinformował swoich użytkowników o "nadchodzących zmianach w formatach audio", a treść zamieszczonego na stronie serwisu komunikatu jest w gruncie rzeczy bardzo prosta - TIDAL "wychodzi" z formatów MQA...

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson: Kupcie mój system za milion złotych

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson:…

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci świata hi-endowego sprzętu audio, konstruktor znany jako pionier wysokiej klasy technologii od wczesnych lat siedemdziesiątych, Mark Levinson, w gorzkich słowach skrytykował rynek luksusowej aparatury hi-fi i kierunek, w którym jego zdaniem branża ta zdaje się podążać. W wywiadzie dla youtube'owego kanału Audiophile Junkie Levinson podzielił...

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Podczas jednej z ostatnich rodzinnych wizyt prezentowałem zainteresowanemu członkowi rodziny swój zestaw grający. Usłyszałem wtedy dość intrygujące pytania: "A wzmacniacz nie powinien mieć korektora? Ma tylko pokrętło głośności?". Padły one z ust osoby, dla której czymś całkowicie naturalnym jest, że nawet współczesny amplituner kina domowego, z którego zresztą obecnie korzysta,...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Auralic Vega S1 + PSU S1

Auralic Vega S1 + PSU S1

Strumieniowe odtwarzacze audio to gorący towar. Chyba nie przesadzę, jeśli powiem, że ponad połowa zapytań, jakie otrzymujemy od czytelników na redakcyjną skrzynkę mailową i przez różnego rodzaju komunikatory, dotyczy właśnie...

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Producenci sprzętu grającego lubią chwalić się swoimi szczytowymi osiągnięciami, jednak w ofercie każdej firmy kluczową rolę pełnią modele, które po prostu najlepiej się sprzedają. To one zapewniają fundusze na dalszy...

Astell&Kern Kann Ultra

Astell&Kern Kann Ultra

Koreańska marka Astell&Kern wyspecjalizowała się w zaskakiwaniu audiofilów luksusowymi odtwarzaczami przenośnymi. Kiedy na rynku debiutowały jej pierwsze hi-endowe playery, miałem wątpliwości, czy nie będzie to krótkoterminowa, jednorazowa akcja, ponieważ ceny...

Komentarze

stereolife
@Garfield - Faktycznie, dziękujemy za komentarz. Dopisaliśmy tę informację do testu. Jak przystało na użytkowników sprzętu Apple'a, często zapominamy, że istnie...
Garfield
Może coś mi umknęło, ale nie widzę w artykule żadnej wzmianki o tym, że firmowa aplikacja działa tylko na platformie firmy Apple. Ja to wiem i większość czyteln...
Piotr
Posłuchałem tego wydania na TIDAL-u i muszę stwierdzić, że wokal zupełnie nie pasuje do wyglądu tej kobiety z okładki (jak mniemam to ona śpiewa?) Obstawiałbym ...
Jurek
Dla mnie korekcja tylko na źródle, wzmacniacz to ma być "drut ze wzmocnieniem". Pozdrawiam!
Tomasz
@stereolife - Ja to nigdy nie zrozumiem, jak można testować taki produkt, nie zapewniając sobie takiej samej jakości ze źródła - po to Sennheiser ma w ofercie a...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Najbardziej obiecujące i rewolucyjne formaty audio, które nie przetrwały próby czasu

Najbardziej obiecujące i rewolucyjne formaty audio, które nie przetrwały próby…

Przez wieki jedynym sposobem na delektowanie się muzyką było udanie się osobiście na koncert, recital lub jakiś mniejszy występ. Oczywiście zwykłemu zjadaczowi chleba nie dane było usłyszeć niczego oprócz karczemnych zespołów biesiadnych. Na takie ekscesy jak pełnoprawny koncert w operze, teatrze lub sali koncertowej pozwolić sobie mogli jedynie najbardziej zamożni,...

Nowości ze świata

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

  • Sonus Faber announced the launch of Suprema, a groundbreaking loudspeaker system rooted in luxury, unparalleled audio excellence and meticulous craftsmanship. Marking the brand's 40th anniversary, the Suprema system, featuring two main columns, two subwoofers and one electronic crossover, represents the...

  • Naim unveils Uniti Nova Power Edition, an all-in-one player that drives Hi-Fi loudspeakers with power and musical resonance Uniti Nova Power Edition is the new all-in-one player from Naim, the British brand that excels in the creation of high-end Hi-Fi...

Prezentacje

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Callisto - Ewolucja post metalu

Callisto - Ewolucja post metalu

Skandynawia od lat słynie przede wszystkim z ekstremalnych odmian metalu, głównie z przedrostkiem "black". Jednak raz na jakiś czas trafiają...

Wywiady

Tomasz Karasiński - StereoLife

Tomasz Karasiński - StereoLife

Chcąc poznać ludzi zajmujących się sprzętem audio, związanych z tą branżą zawodowo, natkniemy się na wywiady z konstruktorami, przedsiębiorcami, sprzedawcami,...

Vintage

Unitra Diora Cezar Quadro DKS-201

Unitra Diora Cezar Quadro DKS-201

Poprzedni artykuł, w którym pisałem o amplitunerze kwadrofonicznym Sansui QRX-9001 wywołał spore poruszenie na StereoLife'owym Facebooku. Czytając pojawiające się tam...

Słownik

Poprzedni Następny

Próbkowanie

Proces pomiaru sygnału w określonych odstępach czasowych. Przyjmuje się, że częstotliwość próbkowania powinna być co najmniej dwa razy większa od największej częstotliwości składowej obecnej w próbkowanym sygnale. W przeciwnym razie...

Cytaty

JodiPicoult.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.