Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Nagaoka MP-100 + MP-110

Nagaoka MP-100 + MP-110

Patrząc na rozwój współczesnego świata urządzeń audio, bardzo często można dojść do wniosku, że jedyną słuszną drogą jest powolna acz nieunikniona przesiadka na komputerowe pliki tworzone w coraz to gęstszych formatach pożerających takie ilości miejsca na dyskach, że aż strach pomyśleć, co to będzie za 10 lat. Na szczęście w tym zwariowanym, zero-jedynkowym świecie jest jeszcze fragment rzeczywistości, w której nie można słuchać muzyki byle gdzie i byle jak, ze słuchawek wciśniętych do uszu i podłączonych do maleńkich pudełek nabitych cyfrową muzyką. Ten świat to spokojna kraina analogowego relaksu, która już nie raz wydawała się być skazana na zagładę, a jednak wciąż trwa i na dodatek od kilku lat sukcesywnie rośnie w siłę.

Swój udział w przetrwaniu idei analogowego dźwięku na pewno ma istniejąca na rynku od 1940 roku Nagaoka, która w swoim katalogu, oprócz wszelkiej maści akcesoriów do gramofonów, płyt analogowych, kompaktów a nawet kaset magnetofonowych posiada także wkładki gramofonowe. O ile okładki antystatyczne do winyli tej firmy są mi znane, to muszę przyznać, że do tej pory nie miałem styczności z jej wkładkami. Nie mogłem więc przepuścić okazji do przetestowania dwóch podstawowych modeli z oferty japońskiego producenta.

Nagaoka MP-100 + MP-110

Wygląd i funkcjonalność

Obie wkładki sprzedawane są w niemalże identycznych, niewielkich, szarych pudełeczkach, które różnią się jedynie wyraźnym oznaczeniem modelu oraz kolorem paska znajdującego się na jednej ze ścianek (MP-100 ma pasek czerwony, a MP-110 zółty, takie same kolory posiadają elementy wymienialne wkładek). Wewnątrz znajdziemy plastikowe, białe puzerko z przeźroczystym wiekiem w formie wciskanego kapsla, przez który widać sprzedawane urządzenie. Aby się do niego dostać, należy wyciągnąć wieko oraz odkręcić wkładkę przymocowaną za pomocą dwóch śrubek. W środku do obu modeli jest dołączona identyczna, krótka instrukcja montażu oraz zestawienie specyfikacji wkładek produkowanych przez Nagaokę, dwa zestawy śrubek (para krótszych i para dłuższych), dwie nakrętki i silikonowe podkładki do montażu wraz z niewielkim, ale poręcznym śrubokrętem. Oba modele posiadają wymienne igły o symbolach odpowiednio JN-P100 i JN-P110.

Obudowy obu wkładek wykonane zostały z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym ekranowanym od wewnątrz antyferromagnetycznym permalojem. Co ciekawe, mimo że sama nazwa modeli (MP - Moving Permalloy) wskazuje na użycie jako elementu ruchomego magnesu wykonanego właśnie z permaloju, to na stronie Nagaoki można wyczytać, że do jego wykonania użyto stopu samaru z kobaltem. Diamentowa igła w obu przypadkach została zamocowana do wspornika wykonanego z aluminium, ale już sam kształt jej szlifu się różni. Model MP-100 posiada igłę o szlifie stożkowym, a droższy MP-110 już o bardziej skomplikowanym szlifie eliptycznym o wymiarach 0,4 x 0,7 mm. I to jest praktycznie jedyna, chociaż znacząca, różnica w budowie obu przetworników. Oczywiście idą za tym trochę inne dane techniczne takie, jak lepsza separacja kanałów, która dla MP-100 wynosi 22 dB, a dla MP-110 - 23 dB, a także równowaga kanałów (odpowiednio 2 dB i 1,5 dB). Masa obu produktów jest identyczna i wynosi 6,5 g.

Zarówno opakowanie, jak i jakość wykonania przetworników stoi na przyzwoitym poziomie i w zasadzie w zestawie otrzymujemy wszystko, co jest potrzebne do bezproblemowego montażu wkładki do ramienia gramofonowego. Nie pozostaje nic innego, jak zapoznanie obu modeli z gramofonem i sprawdzenie, jakimż to dźwiękiem nas uraczą.

Nagaoka MP-100 + MP-110

Brzmienie

Jak napisałem wcześniej, MP-100 i MP-110 to najniższe modele w ofercie Nagaoki kosztujące odpowiednio 590 i 690 zł. Różnica w cenie nie jest więc duża, bo następna w kolejności MP-150 kosztuje już ponad półtora tysiąca złotych. Należy już więc do zupełnie innego przedziału cenowego. W związku z tym na samym wstępie nasuwa się pytanie - skoro wydajemy już kilkaset złotych na wkładkę, to czy warto dołożyć i kupić MP-110, czy może lepiej pozostać przy najtańszym modelu, a pozostałe pieniądze wydać na nową płytę albo na butelkę niezłej whisky, aby umilić sobie wieczory płytowe? Pod tym właśnie kątem starałem się przeprowadzić odsłuchy.

Na pierwszy ogień poszła Nagaoka MP-100. Po odpowiedniej kalibracji pozwoliłem jej pograć jeden dzień jako tło codziennych obowiązków i dopiero następnych kilka wieczorów poświęciłem na zapoznanie się z jej możliwościami. Na początek wrzuciłem na gramofonowy talerz "Sounds of the Universe" Depeche Mode. Na płycie jest kilka ciekawych utworów z fajnym, pulsującym basem, a moim ulubionym jest "Peace" i to właśnie od niego rozpocząłem odsłuchy. Wkładka miło zaskakuje równomiernością odtwarzanego dźwięku. Nie słychać podbicia jakiegoś zakresu częstotliwości, a wkładka stara się nie dokładać od siebie jakiegoś szczególnego charakteru dźwiękowego. Bas, bo w przypadku płyty Depeche Mode o niego właśnie mi chodziło, nie jest może zbyt głęboki, ale zróżnicowany i miło tłoczony do ucha. Średnica nie wybija się na pierwszy plan, a jedynie wysokie tony wydają się być odrobinę wycofane, co potwierdziło się przy słuchaniu płyty, którą uważam za "best buy" ostatnich miesięcy - "Axiom" brytyjskiej grupy Archive. Z tym krążkiem odtwarzanym zarówno przez wkładkę MP-100 jak i MP-110 spędziłem kilka miłych wieczorów. MP-100 podaje muzykę w sposób bardzo muzykalny, lekko ocieplony z niezbyt szeroką i głęboką sceną, a także niewysiloną detalicznością, która jednak może bardzo pomóc przy słuchaniu starszych bądź też gorzej nagranych płyt. Po prostu przetwornik Nagaoki może sporo wybaczyć nagraniom, pozwalając na skupienie się na muzyce. Następna płyta, "Relusion" polskiego Hipgnosis, co prawda nie potrzebuje żadnej taryfy ulgowej jeśli chodzi o nagranie, ale do jej wysłuchania przydaje się sprzęt potrafiący oddać pulsującą dynamikę tej muzyki. Moim ulubionym kawałkiem jest, zajmujący całą stronę krążka, ponad dwudziestominutowy "Large Hadron Collider", gdzie muzyka powoli narasta, aby w finale eksplodować całą progresywnie rockową mocą.

Po zmianie wkładki na droższą MP-110 sam zastanawiałem się jakie zmiany może wprowadzić ten przetwornik. Inny szlif igły zapewne pozwoli na zwiększenie detaliczności przekazu, uwydatni może wysokie tony, które na MP-100 wydały się lekko przygaszone, a może zmieni się scena dźwiękowego spektaklu? Aby wyrobić sobie dokładniejszy obraz różnic pomiędzy oboma wkładkami Nagaoki, wysłuchałem tych samych płyt. Już po kilku pierwszych minutach było słychać, że MP-110 lepiej sobie radzi z wysokimi tonami. Ich zakres poszerzył się dając ciekawsze brzmienie blach perkusyjnych, detaliczność przekazu też wskoczyła na wyższy poziom, jednocześnie nie tracąc tego muzykalnego, lekko ocieplonego klimatu modelu MP-100. Rysowanie sceny dźwiękowej pozostało raczej na podobnym poziomie, ale wzrosła dynamika i kontrola nad płynącą muzyką. Poza najwyraźniej słyszalną poprawą wysokich tonów, ta zmiana była słyszalna praktycznie w całym paśmie. Nie da się ukryć, że MP-110 bije na głowę swojego młodszego brata. Prawdę powiedziawszy, dobrze zrobiłem montując najpierw w ramieniu gramofonu Nagaokę MP-100, a potem MP-110. Gdybym zrobił odwrotnie, ciężko byłoby mi oprzeć się pokusie, aby jak najszybciej wrócić do ciekawszego brzmienia.

Nagaoka MP-100 + MP-110

Budowa i parametry

Nagaoka MP-100 i MP-110 to wkładki typu MM w których jednak producent stosuje swoje oznaczenie MP co oznacza Moving Permalloy. Obie wkładki posiadają mocowanie typu 1/2 cala, dają sygnał wyjściowy o napięciu 5 mV i pracują w zakresie częstotliwości 20 Hz - 20 kHz. Różnią się szlifem igły - MP-100 ma szlif stożkowy, a MP-110 - eliptyczny. Obie wkładki ważą 6,5 g.

Nagaoka MP-100 + MP-110

Konfiguracja

Gramofon Thorens TD 166J podłączony poprzez przedwzmacniacz DIY CS Blue do wzmacniacza słuchawkowego Edgar SH-1 przez interkonekty Nameless Black Classic Line mkII. Do Edgara podłączone były słuchawki Ultrasone PROLine 2500 na zmianę z Denonami AH-D340.

Werdykt

Na początku testu zastanawiałem się czy warto dołożyć stówkę i kupić droższy przetwornik, czy różnica w jakości odtwarzanej muzyki będzie na tyle mała, że lepiej będzie te pieniądze przeznaczyć na nową płytę albo dobrą whisky. No cóż, jednak trzeba się będzie objeść bez łychy i nowych winyli, bo decyzja może być tylko jedna. Ciekawszy i pełniejszy muzyczny przekaz płynący z MP-110 pozwoli na poznanie swojej płytoteki jeszcze raz z zupełnie innej, ciekawszej strony, a to chyba całkiem sympatyczna opcja.

Dane techniczne

MP-100
Typ wkładki: MM
Napięcie wyjściowe: 5 mV
Pasmo przenoszenia: 20 Hz -20 kHz
Separacja kanałów: 22 dB
Równowaga kanałów: 2 dB lub mniej
Rezystancja obciążenia: 47000 omów
Szlif igły: sferyczny
Zalecana siła nacisku na igłę: 1,8 – 2,3 g (w teście ustawiona na 2 g)
Podatność: 5,5 x 10-6 cm/dyne
Masa wkładki: 6,5 g
Cena: 590 zł

MP-110
Typ wkładki: MM
Napięcie wyjściowe: 5 mV
Pasmo przenoszenia: 20 Hz -20 kHz
Separacja kanałów: 23 dB
Równowaga kanałów: 1,5 dB lub mniej
Rezystancja obciążenia: 47000 omów
Szlif igły: eliptyczny
Zalecana siła nacisku na igłę: 1,5 – 2,0 g (w teście ustawiona na 1,8 g)
Podatność: 6,0 x 10-6 cm/dyne
Masa wkładki: 6,5 g
Cena: 690 zł

Sprzęt do testu dostarczył salon Audio Forte.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

MP-100

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga3RownowagaStop

Dynamika
Poziomy5

Rozdzielczość
Poziomy4

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy4

Spójność
Poziomy5

Muzykalność
Poziomy5

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy7

Cena
Poziomy6

MP-110

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy5

Rozdzielczość
Poziomy5

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy5

Spójność
Poziomy6

Muzykalność
Poziomy6

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy7

Cena
Poziomy7


Komentarze (4)

  • Krzysztof

    Witam. Ostatnio wymieniłem wkładkę Goldring 2500 na Nagaoka MP-500. Obie robione są w Japonii. Goldring już jest wkładką, która gra fantastycznie, ale Nagaoka - wszystkiego jest więcej, powietrza, harmonicznych, przestrzeni, nie ma akcentacji żadnego pasma, wszystko jest doskonale spójne, selektywne, dźwięk zadziwia, mistrzostwo. Gramofon Ad Fontes. Pozdrawiam!

    1
  • Piotr

    W opisie same bzdury, totalny brak zrozumienia zasady działania wkładki typu Moving Iron.

    0
  • Jacek

    Jaka jest żywotność igły we wkładce MP-110? W necie informacje są sprzeczne. Zalecają wymianę igły nawet po 150 h odsłuchu! Czyli słuchając jednej płyty dziennie wymiana igły powinna nastąpić po 6-7 miesiącach?

    0
  • a.s.

    Ta zabytkowa technologia polegająca na ryciu rowka cudów nie robi. Chcesz ryć - zmieniaj pług.

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Obudowy głośnikowe w praktyce - rodzaje, właściwości, brzmienie

Obudowy głośnikowe w praktyce - rodzaje, właściwości, brzmienie

Zapewne niejedno z nas próbowało kiedyś przestawiać swoje kolumny głośnikowe w różne miejsca w mieszkaniu lub domu, aby sprawdzić, gdzie będą najlepiej grały. Oczywiście ma to sens, ponieważ rozmiar, akustyka pomieszczenia czy rozstawienie kolumn względem słuchacza i ścian mają kluczowe znaczenie dla ich brzmienia. Jednak czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Historia ma znaczenie - Marantz

Historia ma znaczenie - Marantz

Marantz to jedna z tych firm, które powinien znać każdy miłośnik muzyki i dobrego brzmienia. Jeden z wielkich graczy, którym na przestrzeni lat udało się zachować swój wizerunek i opowiadać swoją historię nie inaczej, jak poprzez kolejne urządzenia zyskujące status kultowych. Może to trochę odważne stwierdzenie, ale wystarczy prześledzić internetowe...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Witchcraft - Zaklęcia ze Szwecji

Witchcraft - Zaklęcia ze Szwecji

Korzenie szwedzkiego zespołu Witchcraft sięgają 2000 roku. Wtedy właśnie Magnus Pelander - gitarzysta grupy Norrsken - postanowił oddać hołd swoim...

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Philips EL3300

Philips EL3300

Czy uwierzycie, że ten prościutki, przenośny magnetofon, który widzicie na zdjęciu powyżej to pierwszy na świecie sprzęt obsługujący nowy format...

Słownik

Poprzedni Następny

HDCD

High Definition Compatibile Digital to format skupiający się na poprawie niektórych elementów zapisu na płycie kompaktowej. Jeśli chodzi o kompatybilność, każdą płytę z logiem HDCD odtworzymy na dowolnym odtwarzaczu CD,...

Cytaty

FedericoMoccia.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.