Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

5 minut dla King Crimson

5 minut dla King Crimson

King Crimson - jeden z czołowych i najbardziej inspirujących przedstawicieli rocka progresywnego. To bardzo specyficzny zespół - o ile w ogóle można mówić w tym przypadku o zespole. Jedynym stałym członkiem był gitarzysta Robert Fripp, pozostali muzycy zmieniali się bardzo często - prawie każdy album nagrany jest w zupełnie innym składzie. I prawie każdy brzmi jak dzieło innej grupy, gdyż za zmianami składów szły drastyczne zmiany stylistyczne, a ciężko w takim wypadku zachować rozpoznawalność. Poszczególne płyty to raczej dzieła różnych projektów, wydawanych pod tą samą nazwą. Korzenie grupy sięgają 1967 roku i zespołu o nazwie Giles, Giles and Fripp. Właściwy skład (i nazwa) narodził się natomiast około rok później. Oprócz Roberta Frippa zespół tworzyli wokalista i basista Greg Lake, perkusista Michael Giles, oraz saksofonista i klawiszowiec Ian McDonald. Jako członek grupy często był wymieniany także tekściarz Peter Sinfield.

Debiutancki album "In the Court of the Crimson King" ukazał się pod koniec 1969 roku i zawierał zaskakująco dojrzały i przemyślany materiał, powszechnie uważany za jedno z największych osiągnięć rocka progresywnego, a przez niektórych także za definicję tego stylu. To na nim znalazły się takie utwory, jak "21st Century Schizoid Man", "Epitaph", "I Talk to the Wind" i "The Court of the Crimson King". Niestety, w grupie szybko zaczęły się problemy. W trakcie amerykańskiej trasy McDonald i Giles stwierdzili, że źle czują się przebywając daleko od domu i postanowili opuścić zespół. Niedługo później Greg Lake przyjął propozycję Keitha Emersona, aby stworzyć razem nową grupę (po dołączeniu perkusisty Carla Palmera przyjęli nazwę... Emerson, Lake & Palmer). Robert Fripp namówił jednak Lake'a i Gilesa, aby wzięli udział w nagraniu kolejnego albumu King Crimson, "In the Wake of Poseidon" (1970) - obaj mieli jednak status muzyków sesyjnych, podobnie jak inni muzycy zaangażowani w powstawanie albumu. Byli to między innymi saksofonista Mel Collins i pianista Keith Tippet, a w jednym utworze zaśpiewał Gordon Haskell. Właśnie ta trójka, jak również perkusista Andy McCulloch, dołączyła do Frippa w kolejnym wcieleniu King Crimson. Jednak w tym składzie również powstał tylko jeden album ("Lizard", 1970), po czym Haskell i McCulloch zostali zastąpieni przez Boza Burrella i Iana Wallace'a. Ten skład również długo nie przetrwał. Wkrótce po wydaniu albumu "Islands" (1971), Fripp postanowił zakończyć współpracę ze wszystkimi pozostałymi muzykami, a nawet z Peterem Sinfieldem.

W kolejnym już składzie Frippowi towarzyszyli wokalista i basista John Wetton, perkusista Bill Bruford, a także David Cross (skrzypce, klawisze) i Jamie Muir (instrumenty perkusyjne). Nowym tekściarzem został natomiast Richard Palmer-James. Wydany w 1973 roku album "Larks' Tongues in Aspic" pokazał nowe oblicze grupy, bardziej oparte na zespołowych improwizacjach, niż komponowaniu. Bruford przyznawał - "Nie za bardzo umieliśmy razem tworzyć. Nie mieliśmy dużo materiału, płyty były krótkie". Co ciekawe, skład ten przetrwał nieco dłużej od poprzednich, chociaż powoli się kurczył. W nagrywaniu "Starless and Bible Black" (1974) nie brał już udziału Muir, a podczas nagrywania "Red" (1974) zabrakło także Crossa. W nagrywaniu tego ostatniego wzięło za to udział dwóch byłych muzyków grupy - Mel Collins i Ian McDonald. Album "Red" okazał się sukcesem, co wystraszyło Frippa - bojąc się komercjalizacji King Crimson, postanowił zakończyć działalność grupy.

Na początku lat osiemdziesiątych Robert Fripp wspólnie z Billem Brufordem, a także wokalistą i gitarzystą Adrianem Belew oraz basistą Tonym Levinem, powołał do życia grupę Discipline, która jednak szybko zmieniła nazwę na... King Crimson. W latach 1981-84 wydane zostały trzy kolejne albumy - "Discipline", "Beat" i "Three of a Perfect Pair". Styl grupy był na nich mocno osadzony w brzmieniu lat osiemdziesiątych, a każdy kolejny przynosił coraz bardziej komercyjną muzykę. W rezultacie Fripp po raz kolejny zdecydował o zawieszeniu działalności. Kolejny powrót nastąpił w latach dziewięćdziesiątych i chociaż wzięli w nim udział wszyscy muzycy ze składu z poprzedniej dekady (a także dodatkowa sekcja rytmiczna – Trey Gunn i Pat Mastelotto), to wydanemu w 1995 roku albumowi "Thrak" stylistycznie najbliżej było do "Red". Podobne klimaty przyniosły dwa kolejne albumy - "The ConstruKction of Light" (2000) i "The Power to Believe" (2003), oba nagrane już bez Bruforda i Levina. W 2004 roku King Crimson po raz kolejny przestał istnieć. Reaktywacja w 2007 roku - w składzie Fripp, Belew, Levin, Mastelotto, plus dodatkowy perkusista Gavin Harrison (z Porcupine Tree) - zakończyła się na jednej trasie. Wszystko wskazywało na to, że to już definitywny koniec grupy.

W 2011 roku Robert Fripp wraz z Melem Collinsem i wokalistą/gitarzystą Jakko Jakszykiem (z grupy 21st Century Schizoid Band, założonej przez byłych członków King Crimson) wydał album "A Scarcity of Miracles". Chociaż w nagraniach brali udział także Tony Levin i Gavin Harrison, longplay nie był sygnowany nazwą King Crimson, a nazwiskami Jakszyka, Frippa i Collinsa. Pod koniec 2013 roku zupełnie niespodziewanie ogłoszono powrót Karmazynowego Króla. W nowym składzie, obejmującym wszystkich muzyków, którzy brali udział w nagraniu "A Scarcity of Miracles", a także Pata Mastelotto, oraz perkusistę Billa Reflina. Do tej pory odrodzona grupa zdążyła zagrać kilka koncertów w Stanach, a obecnie pracuje nad nowym materiałem. Zanim jednak trafi on do sklepów, przypomnijmy sobie dotychczasową twórczość zespołu.

21st Century Schizoid Man
Pierwszy utwór heavy metalowy według Roberta Frippa.

Epitaph
Poetycki tekst i subtelna, ale bardzo niepokojąca muzyka.

Cat Food
Z czasem zespół zaczął zwracać się w kierunku bardziej jazzowej muzyki.

Islands
Jeden z najpiękniejszych i najbardziej zapomnianych utworów grupy.

Larks' Tongues in Aspic
Skład z Billem Brufordem i Johnem Wettonem najlepiej czuł się w improwizacjach...

The Night Watch
...ale stworzył też kilka bardziej konwencjonalnych utworów. Oto jeden z nich.

Starless
A to połączenie przepięknej ballady (w stylu wczesnych dokonań King Crimson) z improwizowaną częścią instrumentalną. Utwór perfekcyjnie wieńczy "klasyczną" część dyskografii grupy.

Man with an Open Heart
Komercjalizacja stylu w latach 80.

Heartbeat
Największy – i jedyny – przebój zespołu w Stanach.

Vrooom
Powrót do korzeni w latach 90.

Level Five
Prog metal w najlepszym wydaniu.

A Scarcity of Miracles
Łagodniejsze oblicze grupy z albumu wydanego pod szyldem Jakszyk, Fripp & Collins.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Każdy, kto zapragnął złożyć porządny system stereo, prędzej czy później stanie przed wyborem wzmacniacza. Urządzenie to jest niezbędnym elementem zestawu audio - wszystko jedno, czy mówimy o audiofilskich konfiguracjach za setki tysięcy złotych, czy o kolumnach aktywnych, soundbarach, a nawet głośnikach lub słuchawkach bezprzewodowych - wszędzie czai się element, który...

Roger Kessler - Piega

Roger Kessler - Piega

Piega to prawdopodobnie najsłynniejszy szwajcarski producent zestawów głośnikowych. Firma założona w 1986 roku przez Leo Greinera i Kurta Scheucha początkowo była typowo hobbystyczną, garażową manufakturą. Kurt skupił się na opracowywaniu pionierskich przetworników, natomiast Leo wziął na siebie sprawy związane z wzornictwem oraz finansami spółki. W pewnym momencie znakiem rozpoznawczym Piegi...

Cena wygody, czyli maleńki problem ze sprzętem bezprzewodowym

Cena wygody, czyli maleńki problem ze sprzętem bezprzewodowym

Słuchawki i głośniki bezprzewodowe to szczególna kategoria sprzętu grającego, niesłychanie ważna dla milionów ludzi, którzy chcą słuchać muzyki w wygodny sposób. Z punktu widzenia dziennikarza jest to także - obok streamerów, głośników sieciowych i nowoczesnych systemów all-in-one - wyjątkowo interesująca grupa urządzeń, w której widać postęp, świeżość, innowacyjność i walkę...

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Audiofile zainteresowani niebanalnymi zestawami głośnikowymi często zwracają uwagę na zestawy Neat Acoustics - firmy założonej w 1989 roku przez Boba Surgeonera, który spędził większość swojego życia grając muzykę w różnych stylach, takich jak blues, rock, jazz, folk, country i bluegrass. Neat Acoustics posiada własne studio nagraniowe, w którym można nagrywać...

Czy ludzie... Czy my naprawdę nie słuchamy już muzyki?

Czy ludzie... Czy my naprawdę nie słuchamy już muzyki?

Jeśli zapytacie audiofilów, z jakimi problemami boryka się ta branża i co zagraża dalszemu rozwijaniu pasji, której oddają się od wielu lat, usłyszycie mnóstwo historii krążących wokół dwóch kwestii - pieniędzy i technologii. Aby słuchać muzyki, trzeba bowiem posiadać jakikolwiek sprzęt grający i wykupić dostęp do jednego z popularnych serwisów...

Nowe testy

Poprzedni Następny
Audio Physic Spark 6

Audio Physic Spark 6

Muszę przyznać, że od pewnego czasu nie jestem na bieżąco z poczynaniami Audio Physica. Był taki moment, kiedy wiedziałem niemal wszystko na temat każdej nowej konstrukcji niemieckiej marki, a kiedy...

Sennheiser Momentum 4 Wireless

Sennheiser Momentum 4 Wireless

Po niespełna dwudziestu latach recenzowania sprzętu audio rzadko kiedy odwiedzam sklepy z taką aparaturą, aby coś kupić. Jeśli już, najczęściej brakuje mi jakiegoś kabla albo czegoś w rodzaju płynu do...

Final Audio Design ZE8000

Final Audio Design ZE8000

Można powiedzieć, że jeszcze niespełna półtora roku temu byłem nausznikowym ortodoksem, który nie uznawał słuchawek dokanałowych. Moje podejście zmieniło się diametralnie, gdy w moje ręce wpadły "pchełki" AG TWS04K. Okazało...

Komentarze

Mariuisz
Brakuje tu jednego aspektu, który omijają również producenci. Chodzi o regulację barwy i balans. Nie każdy ma super słuch, nie w każdym wieku dobrze słyszymy wy...
Sebastian
Mam u siebie ten streamer podłączony od 2 dni optykiem do Topping DX3Pro+ i powiem, że w porównaniu ze źródłem jakim był laptop daje się usłyszeć większą głębie...
Daniel
A gdzie gramofony Pre-Audio? Czemu wszystkie są dobre, tylko nie nasze Polskie...
a.s.
Na Amazon Music Unlimited jest dużo muzyki w jakości lepszej od CD, mam wrażenie że większość, nie potrzeba do tego MQA.
Mike
Nawet to dobre, ale gdzie prawdziwe radio FM/DAB i Bluetoth LDAC bezstratny od Sony?

Płyty

Riverside - ID.Entity

Riverside - ID.Entity

W ubiegłym roku minęło sporo czasu, zanim pojawił się jakiś album, na który naprawdę czekałem. W bieżącym sytuacja jest zgoła...

Newsy

Tech Corner

Najpopularniejsze gniazda i wtyczki w sprzęcie audio

Najpopularniejsze gniazda i wtyczki w sprzęcie audio

Wielu audiofilów, a także niektórych ludzi mających niewielkie pojęcie na temat sprzętu stereo, fascynuje temat kabli używanych do łączenia zestawów głośnikowych ze wzmacniaczem, wzmacniacza z odtwarzaczem, a nawet tych odpowiadających za dostarczenie prądu do naszych urządzeń. Zanim jednak zagłębimy się w dywagacje na temat wyższości srebra nad miedzią czy sensu...

Prezentacje

Historia ma znaczenie - Marantz

Historia ma znaczenie - Marantz

Marantz to jedna z tych firm, które powinien znać każdy miłośnik muzyki i dobrego brzmienia. Jeden z wielkich graczy, którym na przestrzeni lat udało się zachować swój wizerunek i opowiadać swoją historię nie inaczej, jak poprzez kolejne urządzenia zyskujące status kultowych. Może to trochę odważne stwierdzenie, ale wystarczy prześledzić internetowe...

Poradniki

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Każdy, kto zapragnął złożyć porządny system stereo, prędzej czy później stanie przed wyborem wzmacniacza. Urządzenie to jest niezbędnym elementem zestawu...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Vintage

Sony STR 7055A

Sony STR 7055A

Amplituner stereofoniczny STR 7055A to jeden z większych komercyjnych hitów w historii japońskiej firmy, przynajmniej jeśli chodzi o rynek sprzętu...

Słownik

Poprzedni Następny

Naskórkowość

Efekt występujący w kablach podczas przesyłania prądu zmiennego. Polega na tym, że gęstość prądu maleje wraz ze zbliżaniem się do wnętrza przewodnika, a mówiąc jeszcze prościej - sygnał zasuwa bardziej...

Cytaty

GeorgeBernardShaw.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.