Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Jens Welteke - T+A

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Jens Welteke - T+A

Z produktami firmy T+A mieliśmy już okazję zapoznać się przy okazji testu kompletu DAC 8 + AMP 8 oraz systemu Music Reciever z popularnej serii E. Testy pozwoliły nam wyrobić sobie zdanie na temat urządzeń niemieckiej marki oraz jej filozofii, jednak wciąż jest to bardzo wąski wycinek tego, co można znaleźć w katalogu. Niemcy wytwarzają w swojej fabryce dziesiątki modeli przeznaczonych zarówno do zestawów stereo, jak i systemów kina domowego. Do tego dochodzą zestawy głośnikowe, od najtańszych podłogówek i monitorów przewidzianych do współpracy z jednoczęściowymi wieżami, aż po hi-endowe, półaktywne meblościanki z głośnikami wstęgowymi. Podobno dopiero podczas zwiedzania fabryki w Herford można zrozumieć, co takiego mają w sobie urządzenia T+A i w jaki sposób firmowa filozofia oraz nastawienie pracowników przekłada się na to, co wyjmujemy z pudełek.

Być może jednak uda się to zrozumieć rozmawiając z człowiekiem odpowiedzialnym za sprzedaż niemieckich urządzeń w pozostałych krajach europejskich? Tym właśnie zajmuje się Jens Welteke. Podczas swoich podróży odwiedził również Warszawę, a nam udało się zamienić z nim parę słów i w ten sposób poznać filozofię T+A inaczej, niż tylko poprzez testowanie jej produktów.

Jak ocenia Pan rynek audio w Polsce?

Generalnie sytuacja jest bardzo podobna do tego, co dzieje się w innych krajach europejskich. Szczególnie na poziomie urządzeń budżetowych. Bardzo mocno rozwija się tutaj jednak sektor sprzętu hi-endowego, notujemy spory wzrost tego rynku w Polsce. To z pewnością spora zasługa naszego dystrybutora. Ci ludzie mają znakomite podejście do tematu, są godni zaufania i dlatego od kilku lat sprzedaż systematycznie rośnie, co oczywiście bardzo mnie cieszy.

Czy zajmuje się Pan tylko sprzedażą, czy również kwestiami technicznymi?

Mam wykształcenie techniczne, co jest bardzo pomocne w mojej pracy. Dlatego do standardowych obowiązków handlowca dochodzi u mnie prowadzenie warsztatów i szkoleń dla dealerów, podczas których poruszane są niemal wyłącznie kwestie sprzętowe.

Jens Welteke - T+A

Jak wygląda praca w T+A z punktu widzenia całej filozofii i klimatu panującego w firmie?

Liczy się przede wszystkim rozsądne, cierpliwe podejście do każdego tematu, co odbija się również na mojej pracy. Niczego nie robię w pośpiechu, dlatego dosyć ostrożnie dobieram partnerów biznesowych, co pomaga budować długoterminowe relacje z dystrybutorami i sprzedawcami. W historii naszej firmy okazało się to bardzo ważne, więc mogę powiedzieć, że ta filozofia się sprawdza. Uważamy też, że nie ma sensu nakładać zbyt dużego ciśnienia na rynek, bo w ten sposób można osiągnąć jedynie szybki, krótkotrwały sukces, a przecież nie o to chodzi. A przynajmniej nie takiej firmie, jak nasza.

No właśnie - firma zaczynała działalność jako producent zestawów głośnikowych, jednak teraz większość katalogu okupuje elektronika. Jak to się zmieniało na przestrzeni lat?

Firma została założona w 1978 roku jako producent kolumn i już kilka lat później była jednym z największych graczy na rynku głośników w Niemczech. W połowie lat osiemdziesiątych w katalogu pojawiła się pierwsza linia elektroniki - Pulsar P1000 i A1000. W latach dziewięćdziesiątych zaprezentowano pierwszą kompletną serię AudioCon. Elektronika audio jest dla nas bardzo ważna i obecnie stanowi około 70% oferowanych urządzeń. Po wprowadzeniu nowej serii Criterion, odnoszącej coraz większe sukcesy, sprzedaż zestawów głośnikowych znów rośnie, więc nie wiadomo w jakim kierunku się to teraz potoczy.

Jak duża jest firma T+A i ile osób obecnie zatrudnia?

W tym momencie byłoby to około 85 pracowników. 14 z nich pracuje w dziale R&D, 30 techników zajmuje się samą produkcją, 7 osób obsługuje dział serwisu, a pozostali to ludzie odpowiadający za sprawy administracyjne, sprzedaż, dokumenty, komputery czy zarządzanie magazynem.

Jens Welteke - T+A

Obserwując informacje prasowe można odnieść wrażenie, że niektóre firmy nie wypuszczają nowych modeli aby zadowolić swoich klientów, ale po to, aby zdenerwować konkurencję. Pojawia się na przykład jeden mały DAC z gniazdem słuchawkowym i w ciągu dwóch miesięcy mamy ich już dziesiątki. T+A chyba nie bierze udziału w takich wyścigach?

Nie. Jak już mówiłem, w naszej firmie liczy się cierpliwość i zdrowe podejście. Projektując nowe produkty staramy się trafić przede wszystkim w potrzeby klientów, a nie kierować się chwilową modą. To dlatego, że wytwarzamy wysokiej jakości sprzęt zaprojektowany z myślą o długoletniej, bezawaryjnej pracy, więc siłą rzeczy zupełnie nie interesuje nas konkurowanie z rynkiem masowym. Także z punktu widzenia filozofii naszej firmy oraz wciąż ograniczonych rozmiarów fabryki, na pewno nie chcemy produkować wszystkiego.

Od czego w takim razie zaczyna się projektowanie nowych modeli i co się dzieje od tego momentu do czasu oficjalnej premiery?

Wszystko zaczyna się od dość dokładnego nakreślenia kierunku, w którym chcemy pójść, opierając się na potrzebach naszych klientów. Być może już sam fakt, że niespecjalnie oglądamy się na konkurencję, stawia nas na uprzywilejowanej pozycji. Historycznie rzecz biorąc, T+A jest firmą bardzo innowacyjną. Wprowadziliśmy urządzenia, o których nie pomyśleli inni. Na przykład w latach dziewięćdziesiątych byliśmy pierwszą marką oferującą hi-endowe przetworniki z programowalnymi procesorami, a także pierwsze w pełni aktywne kolumny cyfrowe - A2D, A3D, A4D. Nawet dziś można mówić o wielu innowacjach w naszej ofercie. Jedną z nich jest chociażby hybrydowa końcówka mocy M10. Do tego oczywiście szczytowe modele z serii High Voltage. Wszystko jest od początku projektowane w naszej fabryce w Herford. Od pierwszego pomysłu do oficjalnej premiery danego modelu może upłynąć od 6 do 9 miesięcy. Rozwijanie nowych konstrukcji jest bardzo złożonym procesem. W tym samym czasie inżynierowie zaczynają projektować na przykład wewnętrzne układy elektroniczne, jak i obudowę dla danego modelu. Kiedy gotowe są pierwsze prototypy, zaczyna się żmudny proces mierzenia, testowania i wprowadzania drobnych ulepszeń. Równolegle w całym procesie biorą udział ludzie odpowiedzialni za oprogramowanie. W dzisiejszych czasach raczej trudno się bez tego obyć. Kiedy wszystko jest dopięte od strony technicznej, zaczynają się testy odsłuchowe i kolejne pomiary. Jeżeli na każdym z tych etapów prototyp odpowiada naszym oczekiwaniom, może zostać wdrożony do produkcji.

Czy zdarzają się modele, które ugrzęzną na którymś z tych etapów lub w ogóle nie docierają do końca? Jeżeli tak, to z jakich powodów urządzenia nie są dopuszczane do produkcji?

Szczęśliwie mogę powiedzieć, że nigdy jeszcze nie zdarzył się nam taki przypadek. Uważamy, że każdy problem pojawiający się na etapie projektowania może zostać rozwiązany i dokładnie tak się dzieje.

Słyszeliśmy kiedyś, że kupno sprzętu T+A ma być czymś w rodzaju długoterminowej inwestycji. Jak można to osiągnąć na rynku elektroniki, która tak szybko się zmienia?

W większości przypadków nasze produkty mogą zostać poddane upgrade'owi do pewnego stopnia nawet po wielu latach. Przede wszystkim opieramy się jednak na cyklach produkcyjnych poddostawców części, z których korzystamy. To przyczynia się do zapewnienia bezproblemowego działania sprzętu, choć w niektórych przypadkach może też stanowić problem.

Niektórzy producenci oferują wzmacniacze i odtwarzacze z możliwością instalacji dodatkowych kart zawierających moduły przetwornika lub streamera. Czy to dobre rozwiązanie?

Nie lubimy stosować komponentów cyfrowych w naszych wzmacniaczach, ponieważ generowane przez nie zakłócenia niekorzystnie wpływają na jakość dźwięku. Dlatego w naszym katalogu to właśnie odtwarzacze przejęły rolę multimedialnych centrów muzycznych i streamerów, z kilkoma wejściami cyfrowymi na pokładzie.

Jens Welteke - T+A

Widujemy ostatnio coraz więcej systemów typu wszystko w jednym, zaprojektowanych jako kompletne wieże zawierające wzmacniacz, streamer, przetwornik, tuner radiowy, a nawet odtwarzacz płyt kompaktowych. Czy to jest właśnie przyszłość, czy może tylko wygodne rozwiązanie dla ludzi, których tak naprawdę nie obchodzi sprzęt audio?

T+A również oferuje takie produkty - Music Receiver, K2 Blu, K8. To dlatego, że klienci nie zainteresowani hi-endowym sprzętem dla audiofilów, również potrzebują eleganckiego, wszechstronnego sprzętu dającego dostęp do muzyki odtwarzanej w sensownej jakości. Niektórzy nie mają też wystarczająco dużo miejsca, aby rozstawić w swoim salonie hi-endowy system stereo z oddzielnymi klockami i potężnymi kolumnami. Rozwijamy więc urządzenia o nieco lifestyle'owym charakterze. Jeżeli jednak komuś bardzo zależy na brzmieniu naprawdę wysokiej jakości, powinien zainteresować się urządzeniami z serii V lub HV.

Wiele dostępnych na rynku DAC-ów to urządzenia typu plug and play. Tymczasem kiedy testowaliśmy model DAC 8, musieliśmy przebrnąć przez całą dokumentację i przeprowadzić instalację sterowników zgodnie z instrukcją obsługi. Czy to konieczne, aby uzyskać jak najlepsze brzmienie?

Tak naprawdę zawsze zalecamy zapoznanie się z dokumentacją sprzętu, bez względu na jego rodzaj. Pozwala to w pełni wykorzystać jego potencjał. W przypadku przetworników takich, jak DAC 8, również ma to ogromne znaczenie, chociażby ze względu na parametry przetwarzanego sygnału i dostęp do ustawień filtrów cyfrowych.

Jens Welteke - T+A

Czy wciąż sprzedajecie dużo odtwarzaczy płyt kompaktowych i gramofonów, czy może jest to już czarna dziura na rynku?

Nawet jeśli streamery i przetworniki stają się coraz bardziej popularne w świecie sprzętu audio, wciąż mamy klientów zainteresowanych odtwarzaniem muzyki z fizycznych nośników. Ostatnio obserwujemy wzrost sprzedaży gramofonów - wygląda na to, że wielu ludzi na nowo odkrywa to medium.

W szczytowej serii HV mieliśmy dotychczas wzmacniacz zintegrowany i wszechstronny odtwarzacz cyfrowy. Niedawno zaprezentowaliście przedwzmacniacz i potężne końcówki mocy z tej serii. Czyżby taka maszyna, jak PA 3000 HV okazała się dla kogoś niewystarczająca?

Generalnie ten wzmacniacz w większości przypadków może stanowić model docelowy. Uważamy, że to jedna z najlepszych konstrukcji zintegrowanych, jaką można dziś kupić. Jednak, jak to bywa na rynku hi-endowego sprzętu audio, nigdy nie jest tak dobrze, aby już niczego nie dało się poprawić. Nawet ekstremalnie dopracowany system można usprawnić poprzez dalszą rozbudowę, a w przypadku samych urządzeń rozwinąć ich koncepcję projektową niemalże do granic tego, co jest fizycznie możliwe. Jest na świecie wielu ludzi, którzy chcą i są w stanie przeznaczyć na sprzęt hi-fi tak dużo pieniędzy, jak będzie trzeba, aby osiągnąć absolutnie najwyższą jakość brzmienia. To również nasi klienci, dlatego odpowiadamy na ich potrzeby.

Jens Welteke - T+A

Czy już przyjmujecie zamówienia na najdroższe dzielonki z serii HV? Kiedy urządzenia te będą dostępne w Polsce?

Owszem mamy już zamówienia zarówno od niemieckich dealerów, jak i dystrybutorów T+A z innych krajów. Duże klocki tego typu sprzedają się zaskakująco dobrze w Stanach Zjednoczonych i Azji, a także w Rosji. W Polsce na pewno również urządzenia te będą dostępne, jednak teraz nie jestem w stanie podać konkretnego terminu.

Plany na przyszłość?

Na wystawie w Monachium zaprezentujemy absolutnie wyjątkowy odtwarzacz CD/SACD z przetwornikiem DSD, który może być wykorzystany również do odsłuchu plików z zewnętrznych źródeł. Natomiast jeśli chodzi o bardziej długoterminowe plany, chyba nie mogę jeszcze w tej chwili niczego ujawniać.

Zdjęcia: Tomasz Karasiński, T+A

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niesłyszalne częstotliwości, czyli jak psy stały się krytykami hi-endowego sprzętu audio

Niesłyszalne częstotliwości, czyli jak psy stały się krytykami hi-endowego sprzętu…

Świat naszych szczekających i merdających ogonami przyjaciół uwolnił swoje niezrównane zdolności słuchowe na scenie high-end audio. Na rynku nasyconym ludzkimi opiniami, psy wyłoniły się jako ostateczni koneserzy dźwięku, zbierając pochwały za ich niezrównane ucho do szczegółów i znacznie szerszy niż u nas zakres rejestrowanych częstotliwości. Wszystko zaczęło się od Bustera,...

Ciemniejsza strona streamingu - subiektywny (anty)poradnik

Ciemniejsza strona streamingu - subiektywny (anty)poradnik

Streaming, czyli możliwość przesyłania sygnałów audio przez Internet w czasie rzeczywistym, nie dziwi już absolutnie nikogo. Czasy zgrywania wątpliwie pozyskanych "empetrójek" w byle jakiej jakości na plastikowe, często tandetne odtwarzacze i wpychanie sobie w uszy pchełek na nieustannie plączącym się przewodzie dawno minęły. Obecnie możemy cieszyć się strumieniowaniem muzyki w...

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Wszystko o wzmacniaczach lampowych

Wszystko o wzmacniaczach lampowych

W świecie melomanów i audiofilów wzmacniacze lampowe obrosły wieloma legendami, a pośród laików owiane są wręcz gęstą mgłą tajemnicy. Wielu uważa je za absurdalnie drogie urządzenia o wręcz magicznych właściwościach. Jak to zwykle bywa w przypadku charakterystycznych konstrukcji, zarówno wśród ekspertów, jak i osób średnio zainteresowanych tematem funkcjonuje wiele krzywdzących...

Królowa gramofonów - Rega

Królowa gramofonów - Rega

Rega - nazwa znana i ceniona w całym świecie audio, głównie z powodu znakomitych gramofonów, ale także innych komponentów hi-fi. Każdy, kto choć trochę interesuje się sprzętem grającym, doskonale woe, że produkty brytyjskiej legendy są uważane za jedne z najlepszych na świecie i chyba każdy marzy, aby chociaż raz sprawdzić...

Nowe testy

Poprzedni Następny
Focal Aria Evo X N°1

Focal Aria Evo X N°1

Zwyczajny styczniowy wieczór. Spokój, cisza, człowiek nawet chciałby gdzieś wyjść, ale pogoda do niczego. Nie dość, że temperatura w okolicach zera, to jeszcze wieje i pada, a potem zamarza. Z...

Tellurium Q Statement II

Tellurium Q Statement II

Wojna, pandemia, kryzys, katastrofa klimatyczna, wszechobecna zgnilizna, korupcja, zapaść ekonomiczna, degrengolada moralna, złodziejstwo, upadek autorytetów, instytucji, rządów, cywilizacja śmierci. Jeśli wierzyć mediom głównego nurtu, tak w dużym skrócie wygląda świat,...

Final Audio Design A5000

Final Audio Design A5000

Japońską firmę Final Audio Design kojarzymy niemal wyłącznie ze słuchawkami, ale kiedy prześledziłem jej historię, zrobiło mi się przykro, że manufaktura mająca swoją siedzibę w mieście Kawasaki zajmuje się obecnie...

Komentarze

Jacek
Drodzy audiofile, wystrzegajcie się pana Piotra Kwiatkowskiego, bo to czarodziej, szatan i kusiciel. Skontaktowałem się z nim po wystawie Audio Video Show, bo s...
Garfield
@Krzysztof - Accuphase E-280?
Maciej
Szkoda, że nie ma już Waszej oficjalnej sali odsłuchowej w Warszawie. To było fajne, klimatyczne miejsce.
Adam
Czyli zajęło Wam jedenaście lat, żeby zrobić jakikolwiek krok w tym kierunku? Nieźle... Polecam spojrzeć na to, co dzieje się na YouTubie, Instagramie, TikToku ...
Krzysztof
Witam, postaram się krótko i zwięźle ale w temat. Osobiście uważam, że w zbliżonej kwocie do electro ECI 6 nie ma nic ciekawszego, wliczając w to najmocniejsze ...

Płyty

Organek - MTV Unplugged

Organek - MTV Unplugged

Chyba nie będzie dużym nadużyciem stwierdzenie, że seria MTV Unplugged najlepsze lata ma już za sobą. Wszystkie największe koncerty, do...

Newsy

Tech Corner

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Prezentacje

Ponad sto lat szlifowania - Dual

Ponad sto lat szlifowania - Dual

Dual to jedna z marek, do których audiofile, a w szczególności miłośnicy czarnych płyt, odnoszą się z wielkim szacunkiem. Ma to swoje uzasadnienie. Niemiecka manufaktura wydała na świat tyle znakomitych gramofonów, że aż ciężko je policzyć. Dobrze zachowana szlifierka tej marki to sprzęt, który po renowacji można bez kompleksów podłączyć...

Poradniki

Jak dbać o płyty winylowe

Jak dbać o płyty winylowe

W końcu nadchodzi ten piękny moment - gramofon skompletowany, odpowiednio ustawiony, podłączony i skalibrowany. Teraz tylko słuchać. Winylowa zabawa coraz...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Witchcraft - Zaklęcia ze Szwecji

Witchcraft - Zaklęcia ze Szwecji

Korzenie szwedzkiego zespołu Witchcraft sięgają 2000 roku. Wtedy właśnie Magnus Pelander - gitarzysta grupy Norrsken - postanowił oddać hołd swoim...

Vintage

Thorens Reference

Thorens Reference

W dzisiejszych czasach często słyszy się głosy, że produkcja współczesnych urządzeń audio jest bardziej podyktowana względami finansowymi, niż dbałością o...

Słownik

Poprzedni Następny

THD

Total Harmonic Distorsion czyli całkowite zniekształcenia harmoniczne - współczynnik określający miarę zniekształceń nieliniowych w urządzeniach elektronicznych, w tym oczywiście w sprzęcie audio. Idealną sytuacją byłoby, gdyby wzmacniacz po otrzymaniu sygnału...

Cytaty

AndromedaRomanoLax.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.