Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Jens Welteke - T+A

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Jens Welteke - T+A

Z produktami firmy T+A mieliśmy już okazję zapoznać się przy okazji testu kompletu DAC 8 + AMP 8 oraz systemu Music Reciever z popularnej serii E. Testy pozwoliły nam wyrobić sobie zdanie na temat urządzeń niemieckiej marki oraz jej filozofii, jednak wciąż jest to bardzo wąski wycinek tego, co można znaleźć w katalogu. Niemcy wytwarzają w swojej fabryce dziesiątki modeli przeznaczonych zarówno do zestawów stereo, jak i systemów kina domowego. Do tego dochodzą zestawy głośnikowe, od najtańszych podłogówek i monitorów przewidzianych do współpracy z jednoczęściowymi wieżami, aż po hi-endowe, półaktywne meblościanki z głośnikami wstęgowymi. Podobno dopiero podczas zwiedzania fabryki w Herford można zrozumieć, co takiego mają w sobie urządzenia T+A i w jaki sposób firmowa filozofia oraz nastawienie pracowników przekłada się na to, co wyjmujemy z pudełek.

Być może jednak uda się to zrozumieć rozmawiając z człowiekiem odpowiedzialnym za sprzedaż niemieckich urządzeń w pozostałych krajach europejskich? Tym właśnie zajmuje się Jens Welteke. Podczas swoich podróży odwiedził również Warszawę, a nam udało się zamienić z nim parę słów i w ten sposób poznać filozofię T+A inaczej, niż tylko poprzez testowanie jej produktów.

Jak ocenia Pan rynek audio w Polsce?

Generalnie sytuacja jest bardzo podobna do tego, co dzieje się w innych krajach europejskich. Szczególnie na poziomie urządzeń budżetowych. Bardzo mocno rozwija się tutaj jednak sektor sprzętu hi-endowego, notujemy spory wzrost tego rynku w Polsce. To z pewnością spora zasługa naszego dystrybutora. Ci ludzie mają znakomite podejście do tematu, są godni zaufania i dlatego od kilku lat sprzedaż systematycznie rośnie, co oczywiście bardzo mnie cieszy.

Czy zajmuje się Pan tylko sprzedażą, czy również kwestiami technicznymi?

Mam wykształcenie techniczne, co jest bardzo pomocne w mojej pracy. Dlatego do standardowych obowiązków handlowca dochodzi u mnie prowadzenie warsztatów i szkoleń dla dealerów, podczas których poruszane są niemal wyłącznie kwestie sprzętowe.

Jens Welteke - T+A

Jak wygląda praca w T+A z punktu widzenia całej filozofii i klimatu panującego w firmie?

Liczy się przede wszystkim rozsądne, cierpliwe podejście do każdego tematu, co odbija się również na mojej pracy. Niczego nie robię w pośpiechu, dlatego dosyć ostrożnie dobieram partnerów biznesowych, co pomaga budować długoterminowe relacje z dystrybutorami i sprzedawcami. W historii naszej firmy okazało się to bardzo ważne, więc mogę powiedzieć, że ta filozofia się sprawdza. Uważamy też, że nie ma sensu nakładać zbyt dużego ciśnienia na rynek, bo w ten sposób można osiągnąć jedynie szybki, krótkotrwały sukces, a przecież nie o to chodzi. A przynajmniej nie takiej firmie, jak nasza.

No właśnie - firma zaczynała działalność jako producent zestawów głośnikowych, jednak teraz większość katalogu okupuje elektronika. Jak to się zmieniało na przestrzeni lat?

Firma została założona w 1978 roku jako producent kolumn i już kilka lat później była jednym z największych graczy na rynku głośników w Niemczech. W połowie lat osiemdziesiątych w katalogu pojawiła się pierwsza linia elektroniki - Pulsar P1000 i A1000. W latach dziewięćdziesiątych zaprezentowano pierwszą kompletną serię AudioCon. Elektronika audio jest dla nas bardzo ważna i obecnie stanowi około 70% oferowanych urządzeń. Po wprowadzeniu nowej serii Criterion, odnoszącej coraz większe sukcesy, sprzedaż zestawów głośnikowych znów rośnie, więc nie wiadomo w jakim kierunku się to teraz potoczy.

Jak duża jest firma T+A i ile osób obecnie zatrudnia?

W tym momencie byłoby to około 85 pracowników. 14 z nich pracuje w dziale R&D, 30 techników zajmuje się samą produkcją, 7 osób obsługuje dział serwisu, a pozostali to ludzie odpowiadający za sprawy administracyjne, sprzedaż, dokumenty, komputery czy zarządzanie magazynem.

Jens Welteke - T+A

Obserwując informacje prasowe można odnieść wrażenie, że niektóre firmy nie wypuszczają nowych modeli aby zadowolić swoich klientów, ale po to, aby zdenerwować konkurencję. Pojawia się na przykład jeden mały DAC z gniazdem słuchawkowym i w ciągu dwóch miesięcy mamy ich już dziesiątki. T+A chyba nie bierze udziału w takich wyścigach?

Nie. Jak już mówiłem, w naszej firmie liczy się cierpliwość i zdrowe podejście. Projektując nowe produkty staramy się trafić przede wszystkim w potrzeby klientów, a nie kierować się chwilową modą. To dlatego, że wytwarzamy wysokiej jakości sprzęt zaprojektowany z myślą o długoletniej, bezawaryjnej pracy, więc siłą rzeczy zupełnie nie interesuje nas konkurowanie z rynkiem masowym. Także z punktu widzenia filozofii naszej firmy oraz wciąż ograniczonych rozmiarów fabryki, na pewno nie chcemy produkować wszystkiego.

Od czego w takim razie zaczyna się projektowanie nowych modeli i co się dzieje od tego momentu do czasu oficjalnej premiery?

Wszystko zaczyna się od dość dokładnego nakreślenia kierunku, w którym chcemy pójść, opierając się na potrzebach naszych klientów. Być może już sam fakt, że niespecjalnie oglądamy się na konkurencję, stawia nas na uprzywilejowanej pozycji. Historycznie rzecz biorąc, T+A jest firmą bardzo innowacyjną. Wprowadziliśmy urządzenia, o których nie pomyśleli inni. Na przykład w latach dziewięćdziesiątych byliśmy pierwszą marką oferującą hi-endowe przetworniki z programowalnymi procesorami, a także pierwsze w pełni aktywne kolumny cyfrowe - A2D, A3D, A4D. Nawet dziś można mówić o wielu innowacjach w naszej ofercie. Jedną z nich jest chociażby hybrydowa końcówka mocy M10. Do tego oczywiście szczytowe modele z serii High Voltage. Wszystko jest od początku projektowane w naszej fabryce w Herford. Od pierwszego pomysłu do oficjalnej premiery danego modelu może upłynąć od 6 do 9 miesięcy. Rozwijanie nowych konstrukcji jest bardzo złożonym procesem. W tym samym czasie inżynierowie zaczynają projektować na przykład wewnętrzne układy elektroniczne, jak i obudowę dla danego modelu. Kiedy gotowe są pierwsze prototypy, zaczyna się żmudny proces mierzenia, testowania i wprowadzania drobnych ulepszeń. Równolegle w całym procesie biorą udział ludzie odpowiedzialni za oprogramowanie. W dzisiejszych czasach raczej trudno się bez tego obyć. Kiedy wszystko jest dopięte od strony technicznej, zaczynają się testy odsłuchowe i kolejne pomiary. Jeżeli na każdym z tych etapów prototyp odpowiada naszym oczekiwaniom, może zostać wdrożony do produkcji.

Czy zdarzają się modele, które ugrzęzną na którymś z tych etapów lub w ogóle nie docierają do końca? Jeżeli tak, to z jakich powodów urządzenia nie są dopuszczane do produkcji?

Szczęśliwie mogę powiedzieć, że nigdy jeszcze nie zdarzył się nam taki przypadek. Uważamy, że każdy problem pojawiający się na etapie projektowania może zostać rozwiązany i dokładnie tak się dzieje.

Słyszeliśmy kiedyś, że kupno sprzętu T+A ma być czymś w rodzaju długoterminowej inwestycji. Jak można to osiągnąć na rynku elektroniki, która tak szybko się zmienia?

W większości przypadków nasze produkty mogą zostać poddane upgrade'owi do pewnego stopnia nawet po wielu latach. Przede wszystkim opieramy się jednak na cyklach produkcyjnych poddostawców części, z których korzystamy. To przyczynia się do zapewnienia bezproblemowego działania sprzętu, choć w niektórych przypadkach może też stanowić problem.

Niektórzy producenci oferują wzmacniacze i odtwarzacze z możliwością instalacji dodatkowych kart zawierających moduły przetwornika lub streamera. Czy to dobre rozwiązanie?

Nie lubimy stosować komponentów cyfrowych w naszych wzmacniaczach, ponieważ generowane przez nie zakłócenia niekorzystnie wpływają na jakość dźwięku. Dlatego w naszym katalogu to właśnie odtwarzacze przejęły rolę multimedialnych centrów muzycznych i streamerów, z kilkoma wejściami cyfrowymi na pokładzie.

Jens Welteke - T+A

Widujemy ostatnio coraz więcej systemów typu wszystko w jednym, zaprojektowanych jako kompletne wieże zawierające wzmacniacz, streamer, przetwornik, tuner radiowy, a nawet odtwarzacz płyt kompaktowych. Czy to jest właśnie przyszłość, czy może tylko wygodne rozwiązanie dla ludzi, których tak naprawdę nie obchodzi sprzęt audio?

T+A również oferuje takie produkty - Music Receiver, K2 Blu, K8. To dlatego, że klienci nie zainteresowani hi-endowym sprzętem dla audiofilów, również potrzebują eleganckiego, wszechstronnego sprzętu dającego dostęp do muzyki odtwarzanej w sensownej jakości. Niektórzy nie mają też wystarczająco dużo miejsca, aby rozstawić w swoim salonie hi-endowy system stereo z oddzielnymi klockami i potężnymi kolumnami. Rozwijamy więc urządzenia o nieco lifestyle'owym charakterze. Jeżeli jednak komuś bardzo zależy na brzmieniu naprawdę wysokiej jakości, powinien zainteresować się urządzeniami z serii V lub HV.

Wiele dostępnych na rynku DAC-ów to urządzenia typu plug and play. Tymczasem kiedy testowaliśmy model DAC 8, musieliśmy przebrnąć przez całą dokumentację i przeprowadzić instalację sterowników zgodnie z instrukcją obsługi. Czy to konieczne, aby uzyskać jak najlepsze brzmienie?

Tak naprawdę zawsze zalecamy zapoznanie się z dokumentacją sprzętu, bez względu na jego rodzaj. Pozwala to w pełni wykorzystać jego potencjał. W przypadku przetworników takich, jak DAC 8, również ma to ogromne znaczenie, chociażby ze względu na parametry przetwarzanego sygnału i dostęp do ustawień filtrów cyfrowych.

Jens Welteke - T+A

Czy wciąż sprzedajecie dużo odtwarzaczy płyt kompaktowych i gramofonów, czy może jest to już czarna dziura na rynku?

Nawet jeśli streamery i przetworniki stają się coraz bardziej popularne w świecie sprzętu audio, wciąż mamy klientów zainteresowanych odtwarzaniem muzyki z fizycznych nośników. Ostatnio obserwujemy wzrost sprzedaży gramofonów - wygląda na to, że wielu ludzi na nowo odkrywa to medium.

W szczytowej serii HV mieliśmy dotychczas wzmacniacz zintegrowany i wszechstronny odtwarzacz cyfrowy. Niedawno zaprezentowaliście przedwzmacniacz i potężne końcówki mocy z tej serii. Czyżby taka maszyna, jak PA 3000 HV okazała się dla kogoś niewystarczająca?

Generalnie ten wzmacniacz w większości przypadków może stanowić model docelowy. Uważamy, że to jedna z najlepszych konstrukcji zintegrowanych, jaką można dziś kupić. Jednak, jak to bywa na rynku hi-endowego sprzętu audio, nigdy nie jest tak dobrze, aby już niczego nie dało się poprawić. Nawet ekstremalnie dopracowany system można usprawnić poprzez dalszą rozbudowę, a w przypadku samych urządzeń rozwinąć ich koncepcję projektową niemalże do granic tego, co jest fizycznie możliwe. Jest na świecie wielu ludzi, którzy chcą i są w stanie przeznaczyć na sprzęt hi-fi tak dużo pieniędzy, jak będzie trzeba, aby osiągnąć absolutnie najwyższą jakość brzmienia. To również nasi klienci, dlatego odpowiadamy na ich potrzeby.

Jens Welteke - T+A

Czy już przyjmujecie zamówienia na najdroższe dzielonki z serii HV? Kiedy urządzenia te będą dostępne w Polsce?

Owszem mamy już zamówienia zarówno od niemieckich dealerów, jak i dystrybutorów T+A z innych krajów. Duże klocki tego typu sprzedają się zaskakująco dobrze w Stanach Zjednoczonych i Azji, a także w Rosji. W Polsce na pewno również urządzenia te będą dostępne, jednak teraz nie jestem w stanie podać konkretnego terminu.

Plany na przyszłość?

Na wystawie w Monachium zaprezentujemy absolutnie wyjątkowy odtwarzacz CD/SACD z przetwornikiem DSD, który może być wykorzystany również do odsłuchu plików z zewnętrznych źródeł. Natomiast jeśli chodzi o bardziej długoterminowe plany, chyba nie mogę jeszcze w tej chwili niczego ujawniać.

Zdjęcia: Tomasz Karasiński, T+A

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Podczas jednej z ostatnich rodzinnych wizyt prezentowałem zainteresowanemu członkowi rodziny swój zestaw grający. Usłyszałem wtedy dość intrygujące pytania: "A wzmacniacz nie powinien mieć korektora? Ma tylko pokrętło głośności?". Padły one z ust osoby, dla której czymś całkowicie naturalnym jest, że nawet współczesny amplituner kina domowego, z którego zresztą obecnie korzysta,...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Vintage

Technics RS-1506 US

Technics RS-1506 US

Sprzęt audio ma swój nieodparty urok – potwierdzą to nawet ci, którzy nie interesują się tego rodzaju rzeczami i przechodzą...

Słownik

Poprzedni Następny

Kolumna zamknięta

Rodzaj zestawu głośnikowego, w którym przetworniki pracują w zamkniętej, szczelnej obudowie. Do słuchacza dociera więc tylko sygnał emitowany przez przednią stronę membrany, a dźwięki promieniowane przez głośnik do tyłu są...

Cytaty

PaulSamuelLeonJohnson.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.