
Po kilku latach przerwy z nową płytą powracają Romantycy Lekkich Obyczajów - duet Adama Millera i Damiana Lange, powstały w 2011 roku w Olsztynie. Pod nazwą zespołu kryją się miłość, która ich inspiruje ich oraz młodość, która objawia się w piosenkach energią i dystansem do poważnych tematów. Ich najnowszy album pełen jest alternatywnych i akustycznych klimatów, nie brakuje na nim także lirycznych metafor. To zresztą już trzecie wydawnictwo utalentowanego duetu z Olsztyna, wydane po niemal pięciu latach od premiery albumu "Kosmos dla mas". "Neoromantyzm" to 12 wielobarwnych kompozycji, w których muzycy po raz kolejny oddalają się od sielankowego stylu pierwszej płyty, stawiając co chwila najważniejsze pytania o miłość i sens istnienia. Poetyckie teksty Damiana Lange i Adama Millera doskonale współgrają z akustycznymi i alternatywnymi brzmieniami. Muzyków na płycie wspierają goście, w tym Łukasz Przyborowski znany z kapeli Enej oraz Krzysztof "Grabaż" Grabowski, lider formacji Pidżama Porno i Strachy na Lachy.

8 kwietnia nakładem krakowskiej wytwórni Instant Classic ukaże się druga płyta warszawskiej grupy Xenony. Album, zatytułowany "Polish Space Program", przyniesie dziewięć premierowych kompozycji znacznie odbiegających do zawartości debiutu sprzed czterech lat. "To kolejny rozdział." - tłumaczy krótko Piotr Bukowski. "Pierwszy pomysł nawiązywał do retro świata z gier komputerowych, kolejny wynika z fascynacji książkami i filmami sci-fi. Zmieniło się brzmienie, ale nie zmieniło się to, że jesteśmy mentalnie nadal nerdami, chłopcami pogrążonymi w marzeniach o podróżach kosmicznych czy podróżach w czasie." - dodaje Paweł Bebech.

Jedna z najbardziej kultowych płyt uwielbianej w Polsce grupy Marillion, koncepcyjny album "Brave" z 1994 roku, ukazuje się na rynku fonograficznym ponownie. Wznowienia przygotowano na płytach CD, Blu-ray oraz w wyjątkowej edycji na na krążkach winylowych. Do pierwotnej tracklisty dodano interesujący materiał bonusowy. Podwójny album był bardzo pozytywnym zaskoczeniem dla fanów zespołu. Po bardziej komercyjnej płycie "Holidays In Eden" Marillion powrócił do rocka progresywnego. Ponadto płyta nagrana we francuskim zamku Marouatte była dziełem mrocznym, opowiadającym smutną, napisaną przez wokalistę Steve'a Hogartha historię o dziewczynie, która została znaleziona na moście Severn Bridge i nie wiedziała kim jest, ani skąd się tam wzięła.

Z początkiem marca, nakładem krakowskiej wytwórni Instant Classic, ukaże się wspólny album duetu Kapital i francuskiego gitarzysty Richarda Pinhasa. Kapital tworzą i Rafał Iwański i Jakub Ziołek. Krążek zatytułowany "Flux" jest wynikiem spotkania muzyków w trakcie festiwalu Unsound, gdzie zagrali razem koncert. Ziołek i Iwański przyznają, że przed spotkaniem z francuskim muzykiem w Krakowie przygotowali zaledwie kilka pomysłów, z których część wykorzystali podczas sesji nagraniowej w studio, i które można usłyszeć na płycie. Wynikiem sesji nagraniowej jest pięć premierowych kompozycji, które zostały zmiksowane przez Iwańskiego i Ziołka i poddane masteringowi w studiu Marcina Bocińskiego. Całość zdobi grafika autorstwa Ewy Bińczyk.

Już jutro w sklepach muzycznych pojawi się najnowsza płyta z serii Polish Jazz. Premierowy album Piotra Wyleżoła zapowiada charyzmatyczny duet Agi Zaryan z Grzegorzem Dowiałło. Singiel "Human Things" jest zapowiedzią albumu, który ukaże się zarówno w wersji kompaktowej, jak i winylowej. Utwór otwierający płytę to swoisty hymn i jedyny utwór wokalno-instrumentalny na albumie. Autorskie kompozycje z jednej strony zakorzenione w tradycji jazzu, zawierają w swej melodyce i nastrojowości elementy bardzo polskie i słowiańskie. Odnaleźć w nich można także wiele muzycznych odniesień do różnych gatunków muzycznych. Oparte o podporządkowaną melodyce zaawansowaną harmonię, z pewnością wykraczają poza granice jednego określonego stylu. Nazwa projektu ma odzwierciedlać bardzo ludzki, szczery i intymny charakter muzyki.

William Shakespeare od wieków inspiruje artystów. W jego strofach odnajdujemy uczucia towarzyszące nam wszystkim - miłość, śmierć, nienawiść, tęsknotę i piękno. Usłyszymy je również w subtelnym i wyrafinowanym albumie proMODERN "Shakespired". "Czytając wersy Shakespeare'a, ma się wrażenie, że są w nich obecne nasze najgłębsze uczucia. Opowiadają o naszych codziennych emocjach, wyrażając je prostymi słowami ujętymi w kunsztowną formę. Muzyka współczesnych twórców podkreśla aktualność poezji brytyjskiego mistrza. Tak samo intymnie i w podobnie wysublimowany sposób. Pozwala zbliżyć się do znaczenia słów tajemniczych sonetów Williama Shakespeare'a" - mówią członkowie grupy proMODERN.

Do swojej najnowszej płyty z serii "Warsaw Philharmonic" Jacek Kaspszyk i orkiestra Filharmonii Narodowej zaprosili wybitną koreańską skrzypaczkę, laureatkę II nagrody w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego - Bomsori Kim. Imię Bomsori oznacza "dźwięki wiosny", artystka odziedziczyła je po babci. Bomsori Kim w przeszłości odnosiła już liczne sukcesy w znaczących konkursach międzynarodowych. W albumie znalazły się dwa koncerty - II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego i I Koncert skrzypcowy a-moll op. 77 Dymitra Szostakowicza - prezentowane przez artystkę podczas pamiętnego konkursu, gdy to publiczność na jej punkcie niemal oszalała. Grę Bomsori cechuje precyzja i finezja brzmienia połączona z wielką charyzmą. Do końca toczyły się spory o to, czy Bomsori nie powinna była zostać zwyciężczynią całego konkursu.

"Miód i Dym" to szósta płyta w solowym dorobku fonograficznym Anity Lipnickiej. Tym razem album w całości został nagrany w Polsce, z udziałem zespołu The Hats, który tworzy czterech muzyków towarzyszących artystce od kilku lat na scenie - Bartka Miarki na gitarach, Piotrka Świętoniowskiego na instrumentach klawiszowych, Kamila Pełki na basie i Bartka Niebieleckiego na perkusji. Wynikiem tej współpracy jest materiał będący echem ich wspólnych fascynacji muzycznych, oscylujących na pograniczu amerykańskiego folku, alt country i bluesa, z wyraźnymi wpływami post-hipisowskiego ducha i uwielbieniem do vintage'owych brzmień instrumentów.

15 września ukaże się najnowsza płyta "Songs & Fantasmagories" mezzosopranistki Izabeli Kopeć, nagrana z towarzyszeniem Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza i Ewy Pelweckiej. Materiał na płycie jest efektem czteroletniej badawczej i artystycznej pracy polskiej mezzosopranistki nad dorobkiem Ludomira Michała Rogowskiego - polskiego kompozytora, równolatka Karola Szymanowskiego, który niesłusznie został zapomniany. Album zawiera unikalne nagrania kompozycji wokalno-instrumentalnych Ludomira Michała Rogowskiego, napisanych na przestrzeni 50 lat jego kariery w Polsce, we Francji i Chorwacji.

Niebawem w dobrych sklepach muzycznych ukaże się druga płyta zrealizowana w wyniku współpracy Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus z wytwórnią Warner Classics. Sinfonia Iuventus to istny gejzer energii - soczyste brzmienie, z którego bije młodość, a zarazem intensywne emocje i lekkość frazy. Tym razem do nagrania albumu zostali zaproszeni wybitny brytyjski pianista Jonathan Plowright oraz Maestro Łukasz Borowicz, wspólnie wykonując słynny Koncert fortepianowy a-moll op 17 (1888) Ignacego Jana Paderewskiego oraz dokonując światowej premiery fonograficznej Rapsodii symfonicznej na fortepian i orkiestrę op 23 (1900) Zygmunta Stojowskiego.