Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Mariusz Duda - Riverside

  • Kategoria: Wywiady
  • Paweł Pałasz

Mariusz Duda - Riverside

Mariusz Duda jest wokalistą, basistą, autorem tekstów, głównym kompozytorem i liderem grupy Riverside. Wywiad miał zostać przeprowadzony już na początku tego roku, tuż po ukazaniu się albumu "Shrine of New Generation Slaves". Rozmowa była prowadzona początkowo w formie mailowej, ale najwidoczniej nasz rozmówca uważa, że nie jest ona zbyt ciekawa, więc postanowił zaprosić naszego dziennikarza do spotkania w cztery oczy, przed koncertem grupy Riverside w Gdańsku. Ten zgodził się bez wahania, chociaż był to jego pierwszy poważny wywiad w życiu.

Miał też pewne obawy, czy Mariusz Duda będzie trudnym rozmówcą. Teoretycznie można było się tego spodziewać po człowieku, który stoi na czele jednego z najważniejszych współczesnych zespołów progresywnych nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Okazał się jednak bardzo sympatycznym gościem, a rozmowa przebiegła bez większych przeszkód, pomijając konieczność zmiany miejsca z powodu hałasu. Publikujemy zatem zapis tej rozmowy, który powinien zaciekawić wszystkich fanów grupy i progresywnego grania w ogóle.

W marcu graliście w Europie, teraz kończycie właśnie trasę po Polsce, a 30 kwietnia rozpoczynacie trasę po Stanach Zjednoczonych. Czy za granicą wasze koncerty spotykają się z takim samym przyjęciem, jak w kraju?

Z reguły jest tak, że nie ma dużej różnicy między Polską a zagranicą, ludzie reagują bardzo podobnie. Mamy taką grupę docelową, która sprawdza się chyba w każdym kraju. W Polsce jest trochę więcej ludzi młodszych, natomiast w innych krajach trochę więcej starszych, chociaż jakby tak przejrzeć wszystkie statystyki, to podejrzewam, że tak jak powiedziałem na początku, wszędzie będzie bardzo podobnie. Różnice polegają głównie na spontanicznych reakcjach. Jeżeli jesteśmy w krajach typu Hiszpania, Portugalia - tam gdzie mają ciepło i cały czas dobre humory - wtedy oczywiście żywiołowo reagują, klaszczą i śpiewają. Natomiast tam, gdzie jest raczej mrocznie i smutno, to troszkę mniej. Aczkolwiek w Londynie też mamy bardzo dobre przyjęcie. Generalnie, kończąc moją przydługą wypowiedź, w każdym mieście i kraju publiczność reaguje bardzo podobnie.

Mariusz Duda - Riverside

Album "Shrine of New Generation Slaves" osiągnął w Polsce drugą pozycję na liście sprzedaży, wysoko notowany był także na listach w Niemczech, Belgii, a nawet Finlandii. Czy to efekt wypracowanej przez lata pozycji na rynku, czy może lekkiej zmiany stylu? Akronimem tytułu nowej płyty jest wyraz "songs", czyli "piosenki".

Myślę, że jedno i drugie jest z tym w jakiś sposób związane, ale chyba jednak przede wszystkim z konsekwencją, jaką sobie obraliśmy jakiś czas temu. Zawsze staramy się z płyty na płytę zaskakiwać, grać coś innego, ale też jednocześnie pamiętać o naszym charakterystycznym stylu, więc myślę, że to się też przekłada na to. I oczywiście nowa płyta, jak wskazuje jej tytuł i akronim, może jest trochę bardziej przystępna dla niektórych osób. Na pewno bardziej przystępna niż poprzedni album ("Anno Domini High Definition").

Skąd ta zmiana?

Chcieliśmy nagrać coś nowego, nie chcieliśmy nagrywać drugiego krążka typu "ADHD", chcieliśmy próbować nowego stylu... Może niekoniecznie stylu, ale nowego wyzwania, w postaci skoncentrowania się bardziej na aranżacji, nie tylko na samej kompozycji. Poza tym zawsze bardzo lubiłem melodie i teraz chciałem, żeby było ich bardzo dużo.

Mariusz Duda - Riverside

Na albumie pojawiła się inspiracja rockiem z lat 70. Główny riff "Celebrity Touch" i hammondowa solówka "Escalator Shrine" kojarzą się z Deep Purple, w tym drugim utworze jest też fragment w stylu Black Sabbath...

To jest tak, że chciałem, aby była to nastrojowa muzyka, żeby było dużo melodii, ale też żeby pojawił się jakiś nowy element, którego nie było na poprzednich płytach. I tutaj padło na hard rock. Trochę ten hard rock przewinął się na naszej poprzedniej płycie, pod koniec utworu "Left Out". Pomyślałem, że byłoby całkiem interesujące, gdybyśmy zrezygnowali z metalu i zastąpili go hard rockiem. Może nie takim czystym, ale jakimiś elementami. Skojarzenia z Deep Purple czy Led Zeppelin są jak najbardziej trafne, bo Michał używa Hammonda i tych wszystkich starych brzmień, co też z tym się kojarzy.

W jaki sposób tworzycie swoje utwory? Są one wynikiem zespołowych improwizacji, czy może ktoś przynosi gotowy pomysł nad którym potem wspólnie pracujecie?

Jestem głównym kompozytorem w tym zespole i wiele utworów wymyślam od początku do końca. Wiele kawałków wymyślam też na poczekaniu, przy chłopakach, razem z nimi, więc de facto tworzymy je razem, tylko ja jestem kimś w rodzaju reżysera, scenarzysty i montażysty tego wszystkiego. Oczywiście bardzo przykładam uwagę do tego, by każda kompozycja podobała się każdemu z członków zespołu, bo to sprawia, że te utwory nabierają wartości zespołowej. A myślę, że Riverside nie osiągnąłby takiego sukcesu, gdyby nie był kojarzony głównie z zespołem.

Mariusz Duda - Riverside

Tytuły trzech pierwszych płyt, tworzących trylogię, składały się z trzech słów, tytuł czwartej z czterech, a piątej z pięciu. Czy ciężko było wymyślić taki tytuł, który ponadto musiał być powiązany z treścią utworów?

Nie, nie, absolutnie. Te zabawy w akronimy miałem już jakiś czas temu wymyślone i to była po prostu konsekwencja tego. Przy szóstej płycie również wszystko będzie związane z cyfrą sześć, też już mam na nią jakiś pomysł. Przeważnie wszystko zaczyna się od tytułu, dopiero potem powstają teksty. Gdyby jednak było odwrotnie, wówczas miałbym prawdopodobnie ciężki orzech do zgryzienia. A tak było to dosyć łatwe.

Tytuł nowego albumu można przetłumaczyć jako "Świątynia niewolników nowej generacji". Możesz wytłumaczyć co się kryje za tym słowami, a także czego dotyczą teksty utworów?

Generalnie zależało mi, żeby na tej płycie przedstawić kilka form współczesnego zniewolenia. Tych sytuacji, kiedy osoba czuje się jak niewolnik, nie może przejąć kontroli nad swoim życiem. Wszystko zaczęło się od mojej wyprawy taksówką i słuchania narzekania pana taksówkarza. Wtedy powstał tekst do "New Generation Slave", który przedstawia taką kwintesencję frustracji, zwłaszcza w naszym kraju. I to był punkt wyjścia, żeby stworzyć taki koncept, album z piosenkami, z których każda będzie się odnosiła do jakieś formy zniewolenia. Więc oprócz frustracji, mamy potrzebę bycia ważnym, przyzwyczajenie w związku, tęsknotę za przeszłością, współczesne świątynie, gdzie ludzie porzucają swoje tożsamości, zmieniają je jak rękawiczki i są od tego uzależnieni. Tego typu sytuacje, po prostu historie, które obserwowałem w ostatnich latach i chciałem zrobić temu wszystkiemu zdjęcia w postaci tekstów.

Mariusz Duda - Riverside

Album jest spójny nie tylko pod względem tekstowym, ale również muzycznym. Finałowa "Coda" opiera się na tej samej melodii, co "Feel Like Falling"...

Już przy poprzednich płytach były takie sytuacje, kiedy jakieś fragmenty, motywy pojawiające się w jednym utworze, pojawiają się potem w kolejnym. W innej formie, grane wolniej, lżej itd. Nie wiem czy wiele osób zdaje sobie sprawę, że utwór "Back to the River" (z trzeciego w dyskografii albumu, "Rapid Eye Movement", 2007) nawiązuje do "The Same River" (z debiutanckiego "Out of Myself", 2003), gdyż jest tam ten sam motyw grany na gitarze, tylko znacznie wolniej. W utworze "Hyperactive" pojawia się motyw grany na klawiszach, który pojawia się potem pod koniec "Egoist Hegonist". Również w "Hybrid Times" jest powtórzony fragment z "Hyperactive" (wszystkie trzy utwory pochodzą z "Anno Domini High Definition"). I tym razem zależało mi, żeby zrobić utwór, który będzie nawiązywał do utworu "Feel Like Falling". Czyli będzie to ta sama melodia, tylko w innej aranżacji. Tego typu zabiegi sprawiają, że płyta staje się bardziej spójna, tworzy jedną historię, nie są to piosenki wyrwane z kontekstu. Chciałem to niejako zamknąć w klamrę i ponieważ "Feel Like Falling" opowiada o przekładaniu życia zawodowego nad życie rodzinne, "Coda" przedstawia tą sytuację w negatywie, na odwrót. Czyli pojawia się takie światełko w tunelu na koniec płyty. Dzięki temu nie kończy się ona pesymistycznie, tylko ma raczej pozytywny wydźwięk. Może nie optymistyczny, ale dający nadzieję na przyszłość. Tego typu zabiegi bardzo sobie cenię i lubię, i dlatego taki utwór znalazł się na tej płycie.

Nowy album, podobnie jak poprzedni, jest dość krótki i mógłby zmieścić się na pojedynczym winylu. Dlaczego postanowiliście nagrywać krótsze płyty?

Nowy album trwa ponad 50 minut, więc nie jest aż taki krótki, zwłaszcza, że zauważyłem tendencje nagrywania płyt trwających pół godziny. Poza tym z dodatkowymi utworami mamy już godzinę i 10 minut, więc w sumie nie jest tak źle. Poprzednio nagraliśmy krótki album, który trwał 44 minuty i 44 sekundy, i który się zmieścił na pojedynczym winylu, natomiast wydaje mi się, że nowy album jest już raczej dłuższy. Natomiast to jest ten limit czasowy, który wystarcza na przesłuchanie płyty od początku do końca z przyjemnością. Nagrywanie zbyt długich albumów wiąże się z tym, że trzeba ich słuchać na raty, wymagają większego zaangażowania. Nie znaczy to oczywiście, że już nigdy nie nagramy dłuższego albumu, ale na razie chcieliśmy nagrać płytę o przyzwoitej długości, ani za krótką, ani za długą. Taką w sam raz.

Zdjęcia: Riverside

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Nie przegap

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

To pytanie zadają sobie praktycznie wszyscy audiofile. Początkujący miłośnicy dobrego brzmienia muszą znaleźć na nie odpowiedź podczas kupna pierwszego poważnego systemu stereo, natomiast ci bardziej doświadczeni wracają do niego przy każdej zmianie kolumn lub wzmacniacza. Optymalne współdziałanie tych dwóch elementów jest - obok właściwego dopasowania zestawów głośnikowych do wielkości i...

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Czy znasz firmę Sennheiser? Na to pytanie twierdząco odpowie niemal każdy, kto interesuje się szeroko pojętym sprzętem audio. DJ, prezenter radiowy, producent muzyczny, artysta, gwiazda estrady, kierownik sceny, zapalony gracz, audiofil, a nawet zwyczajny słuchacz mający chrapkę na porządne słuchawki jednej z prestiżowych marek - wszyscy oni prawdopodobnie choć raz...

Wszystko o akustyce pomieszczenia odsłuchowego

Wszystko o akustyce pomieszczenia odsłuchowego

Który element systemu audio jest najważniejszy? Większość audiofilów z pewnością wskazałoby na zestawy głośnikowe. Inni powiedzą, że pierwszeństwo powinien mieć wzmacniacz lub źródło, a wyjątkowo zakręceni postawią na kable, akcesoria zasilające, a nawet stolik ze specjalnymi platformami antywibracyjnymi. Część melomanów odpowie jednak zupełnie inaczej. Ich zdaniem największy wpływ na brzmienie...

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Yamaha to jeden z producentów sprzętu hi-fi, którego logo kojarzą niemal wszyscy. Nie tylko ze względu na jego obecność na popularnych amplitunerach, soundbarach, głośnikach bezprzewodowych i systemach mikro, ale także produktach związanych z domową aparaturą audio bardzo luźno albo wcale. Nie ulega jednak wątpliwości, że w wielu kręgach, także wśród...

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Czy to w domowym zaciszu, na koncercie, podczas pracy w studiu czy w samochodzie - wzmacniacz jest jednym z kluczowych elementów każdego systemu stereo. Czym właściwie jest? Najprościej można powiedzieć, że jest to układ elektroniczny, którego zadaniem jest wytworzenie na wyjściu sygnału analogowego będącego wzmocnioną kopią sygnału podanego na wejście....

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Perlisten R10s

Perlisten R10s

Wielu producentów sprzętu audio potrzebuje przynajmniej kilka lat, aby ktoś ich zauważył i docenił. Owszem, zdarzają się przypadki, kiedy już pierwsze zaprezentowane publicznie urządzenie staje się hitem, jednak najczęściej jest...

NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Messa - The Spin

Messa - The Spin

Pamiętam, jak olbrzymie wrażenie zrobił na mnie "Close", kiedy ukazał się w 2022 roku. Trzeci album Messy długo nie opuszczał...

Tech Corner

Krótka historia płyty kompaktowej

Krótka historia płyty kompaktowej

Jak wyglądał świat w marcu 1979 roku? Andrzej Wajda kręcił "Panny z Wilka". Jan Paweł II był papieżem niecałe pół roku. Prezydentem USA był Jimmy Carter. W Nowym Jorku urodziła się Norah Jones. Atari wypuściło na rynek komputery Model 400 i Model 800. W salonach samochodowych pojawiły się Peugeot 505,...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Najeźdźca z północy - Hegel

Najeźdźca z północy - Hegel

Wydawałoby się, że w bardzo gęstej branży audio kompletnie nie ma już miejsca dla nowych graczy. Że wszystkie stołki obsadzone są sztywno, bez szans na zmiany. A jednak od czasu do czasu pojawiają się firmy, które potrafią zaintrygować i porwać audiofilów, odbierając klientów starym wyjadaczom. Jednym z producentów, który wkroczył...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Luxman PD-300

Luxman PD-300

Producenci gramofonów od lat starają się zminimalizować wpływ drgań zewnętrznych na odczyt sygnału z płyty, który - bądź co bądź...

Cytaty

JonathanDavis.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.