Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Harman Kardon to nie tylko logo widniejące na głośnikach, amplitunerach i słuchawkach, ale przede wszystkim potężny koncern, do którego należą takie marki, jak JBL, AKG czy Infinity. W momencie przejęcia austriackiego specjalisty od słuchawek, w branży słychać było głosy sprzeciwu. A że ogólna jakość wyrobów dramatycznie się pogorszy, a to znowu, że pod skrzydłami Harmana AKG nigdy już nie wypuści słuchawek na miarę kultowych K1000... Przede wszystkim obawiano się jednak, że austriackie produkty wymieszają się z amerykańskimi, różne modele będą miały swoje dokładne odpowiedniki w katalogach obu marek, a ich odrębność zostanie zabita. Kierownictwo koncernu miało jednak inne plany, ponieważ taka sytuacja trwa już kilka dobrych lat, a każda z firm zachowała swoje indywidualne cechy lub nawet więcej - wyeksponowała je, tworząc wyraźny podział wizerunkowy. JBL jest postrzegany jako marka dla ludzi młodych i aktywnych. Nie boi się odważnego wzornictwa i pomysłów na głośniki bezprzewodowe, które można zabrać ze sobą na biwak. Wciąż przypomina jednak o swoim profesjonalnym rodowodzie i chce, abyśmy pamiętali, że pod pomarańczowymi dekoracjami kryje się poważny sprzęt. AKG trzyma się dawno obranej strategii i - co ciekawe - właśnie przymierza się do wprowadzenia flagowych słuchawek wokółusznych. Jako jedna z niewielu, firma nie boi się też takich tematów, jak hi-endowe słuchawki dokanałowe. Gdzie zatem pozycjonuje się sprzęt z logo Harman Kardon?

Otóż ta marka ma się kojarzyć ze sprzętem nieco luksusowym, wyrafinowanym, przeznaczonym dla ludzi ceniących sobie nowoczesne rozwiązania, ale też stosunkowo zamożnych. W stylistyce urządzeń dominują jednolite powierzchnie, stonowane kolory i metalowe akcenty. Na konferencji prasowej zorganizowanej podczas tegorocznej wystawy IFA w Berlinie dowiedzieliśmy się, że projektanci obrali sobie kilka cech, którymi musi odznaczać się każdy produkt noszący logo Harman Kardon. A samo logo musi na przykład znajdować się nie z lewej lub prawej strony, ale zawsze na środku urządzenia. I rzeczywiście - wszystkie modele od słuchawek po amplitunery wpisują się w jedną koncepcję. Wydaje się, że kierując się tymi wytycznymi, specjaliści od designu odmłodzili ostatnio jeden z najbardziej charakterystycznych i chyba również najpopularniejszych modeli tej firmy - zestaw głośników komputerowych SoundSticks. Ich pierwsza wersja wyglądała w zasadzie podobnie i miała niebiesko-srebrne ozdóbki. W drugiej chyba niewiele się zmieniło, natomiast trzecia prezentuje się bardziej elegancko, głównie za sprawą czarnych podstawek i detali takich, jak białe podświetlenie subwoofera. Nawet widoczna przez przezroczystą obudowę płytka z układami elektronicznymi jest teraz ciemnoszara. Ostatnim krokiem było natomiast wyposażenie głośników w łączność bezprzewodową. Właśnie w takiej wersji zestaw Harmana trafił do naszego testu.

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Wygląd i funkcjonalność

Oryginalne głośniki stały się sławne z kilku powodów. Po pierwsze - spójrzcie na nie. Jeżeli patrząc na wzmacniacz czy kolumny zastanawialiście się, co takiego siedzi w środku, tutaj nie musicie nawet sięgać po śrubokręt. Dzięki obudowom wykonanym z przezroczystego tworzywa, niemal każdy jeden element jest widoczny jak na dłoni. Dla projektantów musiała to być jednocześnie i frajda i spore wyzwanie. Normalnie można przecież wsadzić do pudełek skrawek gąbki czy innego materiału tłumiącego, upchnąć kable byle jak, dokręcić wszystkie śrubki i zrobione. Tutaj jednak takie drobiazgi musiały być dopracowane i wyglądać porządnie. Dlatego nawet przewody łączące głośniki są ułożone równo, nie wspominając o płytce z elektroniką w subwooferze, która jest tak naprawdę swoistym centrum dowodzenia całego systemu. Gdybyście kupili samochód z przezroczystym nadwoziem, nie chcielibyście przecież mieć silnika umazanego olejem, trzymać w drzwiach papierków po batonikach i jeździć w dresach, skarpetach i sandałach. Chociaż podobno BMW miało już kiedyś wprowadzić taki model, a pierwsze rysunki koncepcyjnego modelu i3 dawały do zrozumienia, że coś jest na rzeczy. Po drugie - przemyślana konstrukcja głośników sprawia, że są one głupotoodporne. Ciężkie, stabilne podstawki w kształcie amerykańskich pączków dają im taką stabilność, że nawet mocno potrącony słupek nie powinien się przewrócić. Może się na przykład przez chwilę pokręcić na biurku, ale trzeba mieć prawdziwego pecha, żeby powalić go całkowicie. Inna sprawa, że nawet wtedy nie powinno mu się nic stać. No i wreszcie po trzecie - SoundSticki zapewniają po prostu bardzo dobry dźwięk, z możliwością dostrojenia go zarówno na drodze czysto akustycznej (pochylenie słupków), jak i elektronicznej (niezależna regulacja głośności subwoofera). Skąd to wszystko wiemy? Ano stąd, że kilka lat temu kupiliśmy pierwszą wersję tych głośników i znamy je, jak własną kieszeń. Niniejszy test jest dla nas jak spotkanie ze starym znajomym. Od początku patrzyliśmy tylko, co się u niego zmieniło i owszem, wypatrzyliśmy kilka drobiazgów, ale to wciąż ten sam, dobry kumpel.

Różnice w stosunku do poprzedniego modelu? Czarne podstawki głośników, czarna płytka i biała dioda w subwooferze, inne pokrętło do regulacji głośności subwoofera, które jest jednocześnie włącznikiem dla całego systemu, a do tego inne, grubsze kable. Parametry są identyczne. No właśnie - jeśli kupując głośniki oznaczone jako bezprzewodowe spodziewacie się, że w pudełku nie będzie ani jednego kabla, to nie do końca tak pięknie. Najpierw subwoofer, w którym kryje się wzmacniacz dla wszystkich głośników, musi skądś czerpać prąd. Służy do tego zasilacz przypominający te od starszych laptopów. Subwoofer musimy połączyć z głośnikami dwoma kablami, które zakończono tak, że nawet największy techniczny laik nie ma prawa się na tym etapie pomylić. Dobrze jest tylko zadbać o właściwe ustawienie głośników, aby kanały się zgadzały. I teraz największa zmiana - w starszych wersjach z subwoofera wystawał jeszcze przewód sygnałowy zakończony wtykiem 3,5 mm. Można było podłączyć go do dowolnego źródła takiego, jak komputer czy odtwarzacz przenośny. Tutaj zamiast dłuższego kabla mamy krótki odcinek przewodu zakończony nie wtykiem, lecz gniazdem 3,5 mm. Na wyposażeniu znajdziemy więc dłuższy przewód jack-jack i przejściówkę na parę wtyków RCA. Możemy więc go użyć, ale nie musimy, bo urządzenie komunikuje się ze światem przez Bluetooth. Można więc przesyłać do subwoofera muzykę ze smartfona, tabletu lub innego źródła wyposażonego w łączność bezprzewodową. Cena za tę przyjemność nie jest nawet taka tragiczna. Przewodowa wersja zestawu SoundSticks III kosztuje 899 zł, a testowany model SoundSticks Wireless - 999 zł. Stówka za Bluetooth - w porządku. A jeżeli komuś to niepotrzebne, może zaoszczędzić i dostanie dokładnie to samo, tylko z obowiązkowym kablem.

Dobra, pora na ten fragment testu, w którym wszystkiego się czepiamy;-) Po pierwsze - dotykowe sterowanie. Jedna blaszka robi za plus, druga za minus, a dotknięcie obu jednocześnie działa jak szybkie wyciszenie. Fajnie, ale dla nas ten system wciąż jest mniej intuicyjny, niż klasyczne pokrętło. Poza tym włączając głośniki nigdy nie wiadomo, jak głośno będą grały, a to już bywa podchwytliwe. Oczywiście można przed każdym odsłuchem trzymać palec na minusie albo ustawiać minimalną głośność w komputerze, telefonie lub odtwarzaczu przenośnym. Ale kto by pamiętał, żeby robić to za każdym razem. Po drugie - wyposażenie SoundSticków w łączność bezprzewodową to fajny pomysł, ale czy bardziej nie przydałoby się na przykład gniazdo słuchawkowe w jednym z głośników albo pilot zdalnego sterowania? Bądźmy szczerzy - w połączeniu z komputerem, tabletem czy iPodem ten zestaw może nam spokojnie zastąpić miniwieżę, a jeśli za 219 zł można już kupić samochodowe radio ze zdalnym sterowaniem, to jakim problemem byłoby dorzucenie pilota do głośników komputerowych za 999 zł? To była tak naprawdę pierwsza rzecz, której brakowało nam w pierwszych SoundStickach. Spodziewaliśmy się, że pilot pojawi się w ich drugiej lub trzeciej generacji, ale nie. Szkoda.

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Brzmienie

Trochę dziwnie opisuje się brzmienie głośników, które się zna od kilku lat. Pod tym względem właściwie nic się nie zmieniło. A to tylko dowód na to, że wprowadzając kolejne wersje popularnego modelu, firma potajemnie nie wprowadzała oszczędności prowadzących do pogorszenia jakości dźwięku. SoundSticki grają świeżo, dynamicznie i koncertowo. Bas pompuje aż miło, a wszystko, co wydobywa się z przezroczystych słupków jest czytelne, szybkie i pełne detali. Dzięki umieszczonemu na subwooferze potencjometrowi, możemy dokładnie dostroić ilość niskich tonów do naszych preferencji i akustyki pomieszczenia. Zaczynamy więc od wysokiego poziomu, a potem stopniowo wyciszamy bas aż do osiągnięcia optymalnej równowagi tonalnej. Co do skrajów pasma nie mamy zastrzeżeń. Niskie tony naprawdę schodzą tam, gdzie powinny, a i góra jest odpowiednio lotna, czysta i napowietrzona. Jedyna obawa dotyczy potencjalnej dziury, jaka może powstać w miejscu, w którym dźwięk z subwoofera łączy się z tym wydobywającym się z przezroczystych słupków. I rzeczywiście - w tym zakresie pasmo nie jest idealnie płynne. Na przełomie niskich i średnich tonów, w przedziale określanym często jako niska średnica, mamy wyraźny dołek. Powoduje to pewne odchudzenie wokali. Szczególnie męskie głosy nie są wystarczająco mięsiste. Trzeba jednak przyznać, że to niewielka wada, a subwoofer nadrabia te zaległości, i to w bardzo przyjemny sposób.

Dużą zaletą SoundSticków jest też przestrzeń. Jeżeli nie wyobrażacie sobie, że głośniki komputerowe potrafią zapewnić wrażenia stereofoniczne porównywalne do tych, jakie dają pełnowymiarowe systemy hi-fi, jesteście w błędzie. Oczywiście nie jest to przestrzeń zbliżona rozmiarami czy sposobem organizacji do tego, co potrafi zaprezentować hi-endowy system stereo, ale nie jest to też sytuacja, w której mamy głośnik lewy i prawy, a między nimi dziurę. Przezroczystym słupkom Harmana trochę brakuje głębi, ale w wymiarze szerokości mogą zdziałać naprawdę wiele. A my możemy dodatkowo bawić się tą przestrzenią, zmieniając ustawienie głośników na biurku oraz kąt ich pochylenia.

Z jednej strony mamy więc sprzęt z charakterem. Głośniki szybkie, dynamiczne, nawet trochę zadziorne, ale nie popadające w przesadną piskliwość. No i subwoofer, który dla wielu po prostu wymiata i wcale nie będą chcieli przesadnie go wyciszać. Z drugiej strony jest to zestaw bardzo uniwersalny materiałowo, jak na swoją cenę oczywiście. Można na nim słuchać rocka, popu, elektroniki, trip-hopu, a także klasyki i jazzu. SoundSticki nie są kapryśne, po prostu grają. I za to można je bardzo, bardzo polubić.

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Budowa i parametry

Harman Kardon SoundSticks Wireless to zestaw składający się z dwóch głośników satelitarnych i subwoofera. W każdej z kolumienek zainstalowano cztery głośniki z metalowymi membranami, natomiast w subwooferze zmieszczono 16-cm przetwornik niskotonowy i całe centrum sterowania oraz wzmacniacze dla wszystkich kanałów. Największą różnicą w stosunku do poprzednich modeli jest monochromatyczna kolorystyka elementów widocznych zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz (przez przezroczyste obudowy) oraz łączność bezprzewodowa Bluetooth w firmowej technologii TrueStream. Tradycjonaliści mogą skorzystać z wejścia 3,5 mm z przejściówką na gniazda RCA. Pasmo przenoszenia zestawu według danych producenta rozciąga się od 44 Hz do 20 kHz. Ciekawostka - głośniki Harman Kardon SoundSticks znajdują się w stałej ekspozycji nowojorskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Konfiguracja

iPod Shuffle, Sony Xperia S, HTC Desire Z, Samsung Galasy S4, Asus Nexus 7, Asus Zenbook UX31A, Meridian Explorer, iFi Audio iDAC.

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Werdykt

Wysokiej klasy głośniki komputerowe to segment, który rozrósł się lub w zasadzie narodził dopiero niedawno - kiedy audiofilskie firmy dostrzegły jego potencjał. Powstały takie konstrukcje, jak B&W MM-1 czy Focal XS Book. W porównaniu z nimi SoundSticki to wiekowy produkt lub wręcz klasyk, który właśnie przeszedł mały lifting. I wiecie co? Wciąż trzyma się znakomicie.

Dane techniczne

Wejście: 3,5 mm
Bluetooth: +
Moc głośników: 10 + 10 W (RMS)
Moc subwoofera: 20 W (RMS)
Wymiary głośników (W/S/G): 25,4/5,1/5,1 cm
Wymiary subwoofera (W/S/G): 25,8/23,2/23,2 cm
Masa głośników: 0,7 kg
Masa subwoofera: 2,2 kg
Cena: 999 zł

Sprzęt do testu dostarczyła firma JBL.

Zdjęcia: Harman Kardon, Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga5RownowagaStop

Dynamika
Poziomy6

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa3

Szybkość
Poziomy6

Spójność
Poziomy5

Muzykalność
Poziomy6

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo12

Jakość wykonania
Poziomy6

Funkcjonalność
Poziomy6

Cena
Poziomy6


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Liczy się muzyka, czyli o kupowaniu sprzętu audio z umiarem

Liczy się muzyka, czyli o kupowaniu sprzętu audio z umiarem

Z muzyką i sprzętem grającym jestem związany od zawsze, a wszystko za sprawą prowadzonego przez mojego ojca sklepu z płytami i komponentami stereo. Przez nasz dom przewinęły się setki wzmacniaczy, magnetofonów, odtwarzaczy CD, gramofonów, tunerów, kolumn głośnikowych, albumów, koncertów i boxów płytowych z najróżniejszych epok. Każdego dnia obcowałem z rozmaitym...

Sade - Zmysłowa królowa elegancji

Sade - Zmysłowa królowa elegancji

Wyobraźcie sobie, że siedzicie w przyciemnionym klubie jazzowym w latach czterdziestych XX wieku. Mężczyźni noszą eleganckie, dopasowane garnitury, we włosach mają brylantynę, a w dłoniach dzierżą cygara lub papierosy. Kobiety ubrane są w wytworne suknie, ich fryzury i makijaże powalają, a niektóre z nich palą papierosy w lufkach. Dym unosi...

Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

No i jak tu - w kilku akapitach - opisać zespół takiego kalibru jak Led Zeppelin? Grupa, która dosłownie wstrząsnęła światem muzycznym niczym ciężkie kroki tytana z mitologii greckiej i uwiodła serca milionów słuchaczy jak nimfa leśna uwodzi maluczkich w dawnych klechdach. Pioruny perkusyjnych uderzeń sprowadzane na ten świat przez...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Revival Audio Sprint 4

Revival Audio Sprint 4

Rynek sprzętu audio jest wypełniony towarem niczym dyskonty przed świętami. Wybór jest przeogromny, chwilami wręcz przytłaczający. Na półkach dominują produkty uznanych, znanych audiofilom marek, których historia sięga nieraz czasów przedwojennych....

Escape Speakers P9

Escape Speakers P9

Myśląc o nowoczesnym sprzęcie audio, takim jak streamery, słuchawki bezprzewodowe czy głośniki sieciowe, zwykle mamy z tyłu głowy jedną myśl - aby był to produkt na poziomie, lepiej trzymać się...

Rega Aethos

Rega Aethos

Rega to brytyjska firma, która zdobyła uznanie melomanów głównie dzięki produkcji wysokiej jakości gramofonów. Klienci czasami zapominają jednak, że jej katalog obejmuje znacznie szerszy asortyment komponentów stereo, takich jak wzmacniacze,...

Komentarze

a.s.
Miękka kopułka nie działa jak tłok przy niższych częstotliwościach (1 - 8 kHz) - po to wymyślono twarde kopułki aluminiowo magnezowe i jeszcze lepsze berylowe, ...
Piotr
Dla mnie to rewelacyjny odtwarzacz - idealny stosunek jakości do ceny. Uwielbiam funkcję Pure Direct - w połączeniu z włączoną tę samą funkcją w amplitunerze Ya...
Tomasz
Dizajn rodem z PRL-u. Wyglądają jak obite tanim skajem. Musieliby dopłacić, żebym wstawił coś takiego do pokoju.
a.s.
Jeśli to 2,5-drożna, powinny być chyba częstotliwości podziału 1600/220 Hz, a nie 1600/2200 Hz.
Garfield
Tego modelu jeszcze nie słyszałem, ale każdy poprzedni model Revivala podobał mi się bardzo. Panowie wiedzą, co robią.

Płyty

Sólstafir - Hin Helga Kvöl

Sólstafir - Hin Helga Kvöl

W tym roku mija dziesięć lat mojej przygody z ekipą Sólstafir. Wszystko zaczęło się od albumu "Otta", na który trafiłem...

Newsy

Tech Corner

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Nowości ze świata

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

  • Sonus Faber announced the launch of Suprema, a groundbreaking loudspeaker system rooted in luxury, unparalleled audio excellence and meticulous craftsmanship. Marking the brand's 40th anniversary, the Suprema system, featuring two main columns, two subwoofers and one electronic crossover, represents the...

Prezentacje

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Nie istnieje pewnie na świecie miłośnik dobrego dźwięku, którego nie interesowałaby geneza znanych marek zajmujących się produkcją sprzętu hi-fi. Niewątpliwie jedną z nich jest JBL - legendarna, amerykańska firma, której korzenie sięgają lat dwudziestych ubiegłego stulecia. Marka, którą powinien kojarzyć każdy, kto choć raz z ciekawości przyglądał się głośnikom na...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Tomasz Karasiński - StereoLife

Tomasz Karasiński - StereoLife

Chcąc poznać ludzi zajmujących się sprzętem audio, związanych z tą branżą zawodowo, natkniemy się na wywiady z konstruktorami, przedsiębiorcami, sprzedawcami,...

Popularne artykuły

Vintage

Weltron 2005

Weltron 2005

Dokładnie w 1985 roku na ekrany kin wszedł kultowy "Powrót do przyszłości" wyreżyserowany przez Roberta Zemeckisa. Główny bohater filmu -...

Słownik

Poprzedni Następny

Air Motion Transformer

AMT to typ przetwornika elektroakustycznego, którego konstrukcja przypomina głośniki wstęgowe. W odróżnieniu od klasycznych wstęg poruszających się w polu magnetycznym do przodu i do tyłu, tutaj membrana jest ukształtowana w...

Cytaty

GottfriedWilhelmLeibniz.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.