Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

5 minut dla Genesis

5 minut dla Genesis

Genesis jest zespołem, którego chyba nie muszę nikomu przedstawiać. Moim zdaniem jest też wart poświęcenia mu zdecydowanie więcej, niż tylko pięciu minut. Moja przygoda z Genesis zaczęła się mniej więcej w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Płytą, która zwróciła moją uwagę na ten zespół, była "Invisible Touch". W tamtych czasach nie wiedziałem jeszcze, że zespół ma długą historię istnienia, że jego skład osobowy stopniał z pięciu do trzech osób. Dla mnie było to jakby drugie wcielenie Phila Collinsa, którego twórczość lubiłem. Dopiero później dowiedziałem się, jak wyglądała kariera zespołu, kto był w jego składzie oraz poznałem twórczość solową jego członków. Zespół powstał właściwie w 1967 roku, jego założycielami byli wokalista Peter Gabriel i klawiszowiec Tony Banks. Dołączyli do nich Anthony Philips (gitara), Mike Rutherford (bas i gitara) oraz Chris Stewart (perkusja).

W tym składzie nagrali płytę "From Genesis to Revelation" (no może nie do końca, bo w trakcie sesji Chrisa Stewarta zastąpił John Silver). Płyta ukazała się w 1969 roku. John Silver wkrótce odszedł z zespołu, gdzie zastąpił go John Mayhew. Genesis nagrał drugą płytę "Trespass", na której pojawiły się elementy rocka progresywnego, wskazującego kierunek, w którym zespół będzie podążał w najbliższych latach. W 1970 roku Johna zastąpił kolejny perkusista, Phil Collins, a w styczniu 1971 roku Steve Hackett przejął rolę gitarzysty. Ten skład osobowy pozostał niezmienny aż do 1975 roku. Okres od 1971 do 1975 roku uznawany jest za klasyczny w dorobku zespołu. Genesis wydał "Nursery Cryme", "Foxtrot", "Selling England by the Pound" oraz uznawaną przez wielu jako ich Opus Magnum dwupłytową "The Lamb Lies Down on Broadway". Utwory na tych płytach były często bardzo długie ("Supper's Ready" ma 23 minuty), gęsto zaaranżowane, ze skomplikowanymi tekstami. Zespół spełniał się też scenicznie - szczególnie Peter Gabriel błyszczał, przebierając się w często ekstrawaganckie ciuchy.

W 1975 roku Peter podjął decyzję o opuszczeniu zespołu. Przyczyny nie zostały do końca wyjaśnione, on sam twierdzi, że było to spowodowane jego życiem osobistym. Tak czy siak, pozostała czwórka postanowiła kontynuować działalność pod znanym szyldem. Najpierw poszukiwano nowego wokalisty, ale po przesłuchaniach pozostali członkowie zespołu stwierdzili, że Phil Collins śpiewa najlepiej. Zakończono więc poszukiwania i Genesis pozostał w czteroosobowym składzie. I tak powstały dwa kolejne albumy - "A Trick of the Tail" i "Wind & Wuthering". Utwory były już krótsze niż na płytach z Gabrielem, ale nadal zespół eksperymentował brzmieniami, tak że trudno było rozpoznać, czy to Hackett gra na gitarze, czy Banks na klawiszach. Także Collins trochę inaczej interpretował teksty wokalnie, nieco lżej i łatwiej w odbiorze, niż jego poprzednik.

Rok po wydaniu tego drugiego albumu, 1977 odszedł kolejny członek zespołu - Steve Hackett. Jego rolę przejął Mike Rutherford, grając w studio partie gitarowe i basowe, a na koncertach wspomagał go drugi muzyk (jak i Phila Collinsa, który jako wokalista, nie mógł jednocześnie grać na perkusji). Jako trio, zespół zaczął iść w kierunku mniej ambitnych, ale za to bardziej melodyjnych i przebojowych utworów. Już pierwsza płyta nagrana w tym składzie "...And Then There Were Three..." miała jeden utwór, który zaszedł wysoko na listach przebojów - "Follow You Follow Me". Późniejsze albumy jeszcze bardziej zarysowały ten trend "Duke", "Abacab" i "Genesis" z przebojowym "Mama". Kolejny album "Invisible Touch" miał chyba najwięcej znanych singli - wszystkie były w pierwszej piątce listy przebojów USA - "Throwing It All Away", "In Too Deep", "Tonight, Tonight, Tonight", "Land of Confusion" i "Invisible Touch". W 1991 roku powstał album "We Can't Dance", też z wieloma przebojami. A w 1996 roku z zespołu zdecydował się odejść Phil Collins.

Mimo odejścia Collinsa, Rutherford i Banks postanowili kontynuować działalność zespołu i zatrudnili jako wokalistę Raya Wilsona (który nota bene mieszka w Polsce, w Poznaniu). W 1997 roku wydali płytę "Calling All Stations", która nie odniosła spektakularnego sukcesu, choć promujący ją singiel "Congo" był dość popularny w stacjach radiowych. Ray został potem zwolniony, a Genesis nie nagrał jak dotąd żadnej nowej płyty studyjnej. Członkowie Genesis utrzymują jednak cały czas kontakt ze sobą, i wedle ich własnych słów, mają ze sobą jakiś szczególny związek, pomimo tego, iż praktycznie każdy z pięciu głównych członków miał satysfakcjonującą karierę solową. Jeśli chciałbym przytoczyć ich dyskografie, rozbolałyby mnie palce od stukania na klawiaturze. Dość powiedzieć, że niektóre płyty i pochodzące z nich utwory, były w swoim czasie bardziej popularne, niż te nagrane przez Genesis. Dlatego postaram się poświęcić im osobne artykuły. Teraz spróbuję przytoczyć kilka przykładów, typowych, mam nadzieję, dla poszczególnych okresów działalności zespołu.

The Knife
Z płyty "Trespass", to chyba pierwszy singiel zespołu, który został zauważony.

The Fountain of Salmacis
Z albumu "Nursery Cryme". Jak dla mnie idealne odzwierciedlenie brzmienia zespołu w tamtym okresie.

Supper's Ready
Z albumu "Foxtrot" - być może najdłuższy utwór w dyskografii Genesis, ewidentnie idący w kierunku rocka progresywnego.

Firth of Fifth
Z "Selling England by the Pound" - głównie instrumentalny (choć Peter Gabriel śpiewa krótki tekst), chętnie grany przez zespół (jak i samego Steve'a Hacketta) na koncertach.

Carpet Crawlers
Z uznawanej za Opus Magnum płyty pięcioosobowego składu Genesis, "The Lamb Lies Down on Broadway".

Eleventh Earl of Mar
Z płyty "Wind and Wuthering".

Follow You Follow Me
Z płyty "...And Then There Were Three...". Pierwszy singiel, który osiągnął spory komercyjny sukces.

Mama
Z płyty "Genesis" - to już był wielki przebój osiągający szczyty list przebojów.

Land of Confusion
Z płyty "Invisible Touch". Moim zdaniem najlepsza "komercyjna" płyta trzech panów. A do tego teledysk z postaciami ze "Spitting Image" - smaczne.

I Can't Dance
Z "We Can't Dance" - łabędzi śpiew zespołu.

Congo
Z płyty "Calling All Stations". Jedyny utwór z tej płyty, który trafił na listy przebojów, ale przeszedł bez większego echa.

Komentarze (2)

  • Pablo

    "The Knife" miażdży - najcięższy i najbardziej agresywny utwór w dorobku Genesis. Anthony Phillips zagrał tutaj genialną solówkę, która moim zdaniem przewyższa wszystko, co później grał jego następca w zespole - przeceniany Steve Hackett.

    0
  • kris_k

    Sorki - jakoś dawno tu nie zajrzałem... Nie zgadzam się z opinią o Hackettcie - to jeden z moich ulubionych gitarzystów - ale oczywiście każdy może mieć swoje zdanie. W sumie ja chyba wolę te bardziej melodyjne i popowe wcielenie Genesis od tego zakręconego, ale w sumie to kwestia humoru i dnia kiedy słucham, po jaką płytę sięgnę :-)

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Nie przegap

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

To pytanie zadają sobie praktycznie wszyscy audiofile. Początkujący miłośnicy dobrego brzmienia muszą znaleźć na nie odpowiedź podczas kupna pierwszego poważnego systemu stereo, natomiast ci bardziej doświadczeni wracają do niego przy każdej zmianie kolumn lub wzmacniacza. Optymalne współdziałanie tych dwóch elementów jest - obok właściwego dopasowania zestawów głośnikowych do wielkości i...

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Czy znasz firmę Sennheiser? Na to pytanie twierdząco odpowie niemal każdy, kto interesuje się szeroko pojętym sprzętem audio. DJ, prezenter radiowy, producent muzyczny, artysta, gwiazda estrady, kierownik sceny, zapalony gracz, audiofil, a nawet zwyczajny słuchacz mający chrapkę na porządne słuchawki jednej z prestiżowych marek - wszyscy oni prawdopodobnie choć raz...

Wszystko o akustyce pomieszczenia odsłuchowego

Wszystko o akustyce pomieszczenia odsłuchowego

Który element systemu audio jest najważniejszy? Większość audiofilów z pewnością wskazałoby na zestawy głośnikowe. Inni powiedzą, że pierwszeństwo powinien mieć wzmacniacz lub źródło, a wyjątkowo zakręceni postawią na kable, akcesoria zasilające, a nawet stolik ze specjalnymi platformami antywibracyjnymi. Część melomanów odpowie jednak zupełnie inaczej. Ich zdaniem największy wpływ na brzmienie...

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Yamaha to jeden z producentów sprzętu hi-fi, którego logo kojarzą niemal wszyscy. Nie tylko ze względu na jego obecność na popularnych amplitunerach, soundbarach, głośnikach bezprzewodowych i systemach mikro, ale także produktach związanych z domową aparaturą audio bardzo luźno albo wcale. Nie ulega jednak wątpliwości, że w wielu kręgach, także wśród...

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Czy to w domowym zaciszu, na koncercie, podczas pracy w studiu czy w samochodzie - wzmacniacz jest jednym z kluczowych elementów każdego systemu stereo. Czym właściwie jest? Najprościej można powiedzieć, że jest to układ elektroniczny, którego zadaniem jest wytworzenie na wyjściu sygnału analogowego będącego wzmocnioną kopią sygnału podanego na wejście....

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Perlisten R10s

Perlisten R10s

Wielu producentów sprzętu audio potrzebuje przynajmniej kilka lat, aby ktoś ich zauważył i docenił. Owszem, zdarzają się przypadki, kiedy już pierwsze zaprezentowane publicznie urządzenie staje się hitem, jednak najczęściej jest...

NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Machine Head - Unatoned

Machine Head - Unatoned

Praktycznie każdą recenzję kolejnych albumów Machine Head można rozpocząć w ten sam sposób. Historia zespołu to swoista sinusoida pełna wzlotów...

Tech Corner

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Czy to w domowym zaciszu, na koncercie, podczas pracy w studiu czy w samochodzie - wzmacniacz jest jednym z kluczowych elementów każdego systemu stereo. Czym właściwie jest? Najprościej można powiedzieć, że jest to układ elektroniczny, którego zadaniem jest wytworzenie na wyjściu sygnału analogowego będącego wzmocnioną kopią sygnału podanego na wejście....

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

Co przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o Francji? Wiadomo - świetna kuchnia, doskonałe wina i sery, luksusowe perfumy, nowoczesna architektura, pokazy mody, festiwale filmowe, słynni malarze i wiecznie zakorkowane uliczki Paryża. Dla amatorów sprzętu hi-fi jest to także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To właśnie tutaj...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Dirge - Metalowy collage

Dirge - Metalowy collage

Dirge to po angielsku lament, zawodzenie, elegia, pieśń żałobna. Jest to również nazwa francuskiej grupy założonej w 1994 roku, niedaleko...

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Yamaha PF-1000

Yamaha PF-1000

Kiedy trafiłem w sieci na to zdjęcie, postanowiłem dowiedzieć się więcej o widocznym na nim gramofonie. Raz, że maszyna wygląda...

Cytaty

TheodorFontane.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.