Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Jak wybierać słuchawki

  • Kategoria: Poradniki
  • Tomasz Karasiński

Jak wybierać słuchawki

Słuchawki to najbardziej osobisty rodzaj sprzętu grającego. Oferują bliski kontakt z muzyką i możliwość cieszenia się nią w błogiej ciszy. Ponadto inwestując już 600 czy 1100 złotych w porządne słuchawki możemy oczekiwać jakości brzmienia, jaką oferują pełnowymiarowe systemy Hi-Fi za co najmniej kilka tysięcy. Poza brzmieniem jest jednak wiele innych kryteriów decydujących o wyborze odpowiednich nauszników. Takich, jak chociażby wygoda użytkowania czy kompatybilność z posiadanym przez nas sprzętem. Wybór słuchawek to sprawa tylko teoretycznie prosta, bo im dalej zagłębimy się w szczegóły, tym trudniej podjąć właściwą decyzję. Ilość dostępnych na rynku typów słuchawek może przytłoczyć niezorientowanego w temacie melomana, nie mówiąc już o wyborze konkretnej marki czy modelu.

Pół biedy, jeśli wiemy już, że najbardziej pasują nam na przykład zamknięte słuchawki wokółuszne. Co zrobić, jeśli w ogóle się na tym nie znamy, a widząc w danych technicznych słowa takie, jak "skuteczność" czy "impedancja", mamy ochotę udać się do najbliższego sklepu spożywczego i wydać pieniądze na prostsze przyjemności? Aby to wszystko uporządkować, przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik - czym się kierować przy wyborze słuchawek, na co zwracać szczególną uwagę i jak określić, czy dana konstrukcja będzie nam pasowała, czy nie.

Jak wybierać słuchawki

Rozeznanie w terenie

Najprostszym sposobem byłoby oczywiście zebranie kilku różnych modeli słuchawek i wypróbowanie ich na własnej głowie i z własnym sprzętem. W realnym świecie będzie to jednak trudne, ponieważ w przypadku dużych modeli nausznych najszybciej możemy odwiedzić jeden z salonów ze sprzętem audio lub większy market elektroniczny, gdzie część słuchawek jest wystawiona na stojakach. Problem w tym, że o ile możemy w takiej sytuacji ocenić, czy nauszniki są wystarczająco wygodne lub tłumią zewnętrzny hałas w takim stopniu, w jakim sobie tego życzymy, to z oceną charakteru brzmienia będzie już ciężko. Wystawione na takich półkach słuchawki często w ogóle nie grają, a jeśli już, to są podłączane do nie wiadomo czego, czasami po kilka par do tego samego rozgałęziacza. Lepsze warunki do odsłuchów panują często w specjalistycznych sklepach audiofilskich lub salonach firmowych. Z mniejszymi słuchawkami nausznymi lub wokółusznymi problem jest jeszcze większy, ponieważ rzadko który sprzedawca będzie chciał dla nas wyjąć je z pudełka (które może się już nie nadawać do ponownego użytku). Jeśli nie ma innych opcji, warto w takiej sytuacji skorzystać z pomocy chociażby przyjaciół, którzy mogliby nas nakierować na jakiś typ słuchawek. Wyrobienie sobie zdania o chociażby dwóch czy trzech modelach na pewno pomoże nam zawęzić krąg poszukiwań.

Jak wybierać słuchawki

Konstrukcja

Pierwszy i zasadniczy podział słuchawek dotyczy ich konstrukcji, co wiąże się też z ich rozmiarami. Aby maksymalnie uprościć sytuację, opiszemy podstawowe typy słuchawek spotykane dziś na rynku. Są to (w kolejności od największych do najmniejszych):

Słuchawki wokółuszne - Typowe, duże nauszniki przeznaczone raczej do użytku domowego. W tego typu słuchawkach połączone pałąkiem muszle swobodnie obejmują nasze uszy, a kontakt z głową ma tylko zewnętrzna poduszka nauszników. Małżowiny powinny mieć wystarczająco dużo miejsca w środku i nie powinny być przyciskane do głowy przez słuchawki. Dla wielu osób jest to najbardziej komfortowy rodzaj słuchawek.

Słuchawki nauszne - Zazwyczaj nieco mniejsze od słuchawek wokółusznych. Mniejsze muszle sprawiają, że nauszniki nie obejmują w pełni małżowin, ale opierają się na nich, często przyciskając je do głowy. Niektóre słuchawki tego typu są jednak bardzo wygodne (B&W P5) lub mają dodatkowe punkty styku z głową, które odciążają uszy od nacisku słuchawek (Koss Porta Pro). Słuchawki tego typu wybierane są często przez osoby, które chcą mieć kontakt z muzyką nie tylko w domu, ale także podczas spacerów czy jazdy na rowerze.

Słuchawki douszne - Tak zwane pchełki. Dodawane najczęściej do odtwarzaczy przenośnych i telefonów. Małe obudowy zawieszone na przewodach są przeznaczone do wkładania tudzież zawieszania w małżowinach. Oczywista trudność polega na tym, że nie wszyscy mamy takie same uszy, więc trudno jest wybrać optymalny rozmiar pchełek. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że zazwyczaj trzeba się na nie zdecydować na podstawie zdjęć i napisów na opakowaniu, bez możliwości wcześniejszego przymierzenia. Wielu producentów słuchawek tego typu próbuje zatem uczynić je wygodniejszymi poprzez dodawanie uchwytów na uszy (Sennheiser OMX 180), sznurków zawieszanych na szyi (Sennheiser MXL 60 Street II) czy nawet całych pałąków (Sennheiser PMX 680). Typowe pchełki raczej słabo tłumią też zewnętrzny hałas, co jednym odpowiada, a innym nie.

Słuchawki dokanałowe - Podobne do słuchawek dousznych, ale przeznaczone do wciskania jeszcze głębiej do uszu. Z tego powodu wyposażone są najczęściej w komplet gumeczek lub piankowe rurki rozszerzające się wewnątrz małżowin. W odróżnieniu od zwykłych pchełek, dobrze tłumią dźwięki otoczenia. Jedni uważają je za wygodniejsze od poprzednio wymienionego typu, ponieważ miękkie gumki są łatwiejsze do dopasowania. Zwolennicy słuchawek dokanałowych wśród argumentów in plus wymieniają także jakość brzmienia, ponieważ takie konstrukcje mogą być bardzo zaawansowane technicznie. Przeciwnicy dokanałówek twierdzą natomiast, że nieprzyjemnie zasysają się w uszach, dając nieco klaustrofobiczny i dziwny efekt, który na dłuższą metę powoduje dyskomfort.

Jak widać, wybór konkretnego typu słuchawek będzie zależał w głównej mierze od tego, w jakich warunkach będziemy ich najczęściej używać. Jeśli tylko w domu lub w pracy, najlepiej powinny się sprawdzić przede wszystkim słuchawki wokółuszne i nauszne. Oba typy można oczywiście stosować też na spacerze lub w podróży - część melomanów preferuje nawet tu konstrukcje wokółuszne ze względu na tłumienie hałasu otoczenia. Jeśli natomiast szukamy czegoś całkiem małego, lekkiego i nadającego się zarówno do wyjścia na spacer, uprawiania sportu czy słuchania muzyki w pracy tak, aby nie zwracać na siebie uwagi - najlepszym wyborem będą słuchawki douszne lub dokanałowe, a wybór jednego z tych typów będzie zależał od tego, które będą dla nas wygodniejsze. Jeżeli nie przeszkadza nam uczucie zasysania w uszach (podobne do tego, z którym zetkniemy się podczas używania stoperów), wówczas konstrukcje dokanałowe nie powinny sprawiać nam problemów.

Jak wybierać słuchawki

Jak wybierać słuchawki

Jak wybierać słuchawki

Jak wybierać słuchawki

Otwarte, zamknięte czy półotwarte?

Kwestia ta dotyczy tylko dwóch pierwszych typów słuchawek. Na czym polega różnica? Otóż w słuchawkach zamkniętych nauszniki są całkowicie szczelne, więc po założeniu ich na głowę powinniśmy być dobrze odizolowani od dźwięków otoczenia. Z jednej strony daje to przyjemne uczucie wyciszenia, stwarzając okazję do lepszego zagłębienia się w muzykę. Z drugiej - w słuchawkach tego typu można czuć się nieco klaustrofobicznie, szczególnie jeśli wywiązują się z izolowania nas od hałasu bardzo dobrze. Dla niektórych użytkowników problemem są również przenoszące się na uszy szmery ocierającego się o ubrania przewodu, nie wspominając o odgłosach, jakie sami generujemy - na przykład podczas jedzenia czy picia. Plusem jest natomiast to, że ludzie z naszego otoczenia nie powinni słyszeć muzyki, jaką sami się raczymy. Słuchawki zamknięte poznamy zazwyczaj po tym, że ich muszle są pełne i jednolite - nie ma w nich żadnych siatek czy otworów.

Te znajdziemy w słuchawkach typu otwartego, w których dźwięki wydobywają się tak samo w stronę naszej głowy, jak i poza nią - w drugą stronę nauszników. Podchodząc do osoby używającej słuchawek otwartych powinniśmy więc wyraźnie słyszeć to, co ona. Z punktu widzenia użytkownika zalet jest kilka - większy komfort podczas dłuższych odsłuchów, brak wrażenia klaustrofobii i przenoszenia się różnych dziwnych odgłosów. Minusem jest oczywiście to, że słuchawki tego typu w żaden sposób (no, może minimalny) nie tłumią dźwięków otoczenia, a co za tym idzie - nie są wskazane dla osób pragnących zostać z muzyka sam na sam, chyba że i tak używają słuchawek w cichym pomieszczeniu.

Wariant pośredni to tak zwane słuchawki półotwarte, które w pewnym stopniu tłumią zewnętrzny hałas, ale nie izolują nas zupełnie od świata. Zazwyczaj w konstrukcjach tego typu w muszlach wykonanych jest kilka otworów lub niewielką część nauszników pokrywa siatka, za którą umieszcza się dodatkowy materiał tłumiący. Konstrukcje tego typu są ostatnio bardzo popularne i trudno się temu dziwić - zamiast mieć dwie pary słuchawek do różnych zastosowań, można kupić jedne, które w miarę dobrze łączą zalety obu światów. Jeżeli jednak ktoś chce całkowicie odizolować się od otoczenia, to bez wątpienia powinien wybrać słuchawki zamknięte.

Jak wybierać słuchawki

Jak wybierać słuchawki

Jak wybierać słuchawki

Dynamiczne, ortodynamiczne, elektrostatyczne?

Znakomita większość słuchawek dostępnych dziś na rynku to konstrukcje dynamiczne, w których przetworniki są zbudowane na zasadzie cewki poruszającej się w polu magnetycznym. Jeżeli zetknęliście się z takimi pojęciami, jak słuchawki ortodynamiczne czy elektrostatyczne, to znaczy, że trafiliście na produkty przeznaczone dla ortodoksyjnych audiofilów i możecie uważać się za głęboko wtajemniczonych profesjonalistów;-)

Słuchawki z funkcjami dodatkowymi

W dobie smartfonów popularne stało się wyposażanie słuchawek w mikrofony umożliwiające prowadzenie rozmów telefonicznych. Najczęściej występują one w formie zawieszki na kablu, na której przy okazji umieszcza się kilka przycisków - do odbierania połączeń, pauzowania odtwarzania muzyki czy zmiany poziomu głośności. Niektórzy audiofile twierdzą (co nie jest zresztą nieprawdą), że przepuszczanie sygnału przez różnego rodzaju przełączniki i suwaczki degraduje jakość dźwięku. Niektórzy producenci oferują więc opcję kompromisową - dwa kable, które można przepinać samodzielnie (B&W P5). Jeden z pilotem i mikrofonem, drugi - bez.

Inną pożyteczną funkcją dodatkową, w jaką mogą być wyposażone słuchawki jest system aktywnej redukcji szumów. Zasada jego działania jest prosta - słuchawki wychwytują dźwięki otoczenia, odwracają je w fazie i dodają do oryginalnego sygnału, dzięki czemu znaczna część zewnętrznego szumu jest wygaszana. Nie należy oczekiwać, że tego typu system całkowicie odizoluje nas od świata, ale zwykle systemy tego typu są dość skuteczne. Należy wspomnieć, że w taki bajer wyposaża się raczej słuchawki zamknięte, które nawet z wyłączoną redukcją szumów dość dobrze chronią nas przed hałasem z zewnątrz. Minusy są oczywiste - pierwszy to cena, drugi zaś - konieczność zasilania słuchawek baterią lub akumulatorem.

Niektóre słuchawki wyposażane są w systemy, które zamiast wyłączać nam odgłosy otoczenia, mają za zadanie poprawić dochodzący do nauszników sygnał lub pozwolić nam w jakiś sposób modyfikować brzmienie. Przykładem z pierwszej grupy mogą być słuchawki Creative Aurvana X-Fi, które w zamyśle konstruktorów miały nawet z kiepskiej empetrójki zrobić brzmieniowy majstersztyk lepszy nawet od jakości oferowanej przez audiofilskie płyty CD. Przykładem słuchawek umożliwiających modyfikację brzmienia mogą być z kolei Beyerdynamiki Custom One Pro wyposażone w system akustycznej korekty niskich tonów. W każdym z nauszników zamontowano suwak połączony z rzędem otworów, które działają trochę jak tunele rezonansowe w kolumnach. Otwierając je lub zamykając można regulować natężenie niskich częstotliwości.

Jak wybierać słuchawki

Parametry

Istnieją tak naprawdę dwie wartości elektro-akustyczne, którymi można się sugerować przy wyborze słuchawek. Pierwsza to impedancja wyrażana w omach (omega). Najczęściej można spotkać wartości typu 32, 64, czasami 150, 250 lub 600. Aby nie zagłębiać się w szczegóły, przyjmuje się, że słuchawki o niższej impedancji są łatwiejsze do napędzenia (przez wzmacniacz lub odtwarzacz przenośny) i grają głośniej. Jeżeli więc szukacie słuchawek do iPoda, zalecane są raczej modele o niższej impedancji. Odtwarzaczowi łatwiej będzie je wysterować, co powinno też skutkować nieco dłuższym czasem pracy bez ładowania. Ze sprzętem domowym (wzmacniacze, wieże, amplitunery) można spokojnie stosować słuchawki o wyższej impedancji. Drugim parametrem, który w jakimś stopniu odpowiada rzeczywistości jest skuteczność (lub czułość) wyrażana w decybelach (dB). Generalnie im większa, tym słuchawki powinny grać głośniej. Zazwyczaj wartość ta oscyluje w granicach 100 dB, ale nikt nie mówi, że słuchawki o skuteczności 115 dB są lepsze od tych, które mają na przykład 95 dB. Pozostałymi parametrami można się w ogóle nie przejmować. Poważnie. Jeśli ktoś zamierza spędzić weekend porównując zakres pasma przenoszenia, to można mu tylko pozazdrościć dużej ilości wolnego czasu do przepuszczenia na bezsensowne zajęcia. Z wartości podawanych przez producentów zazwyczaj niewiele wynika i nie znamy osoby, która twierdziłaby, że słuchawki z podanym na opakowaniu niższym dolnym krańcem pasma przenoszenia będą zawsze miały głębszy bas. To już trzeba - niestety - określić samodzielnie, na ucho, bo żadne liczby nie oddają realnego charakteru brzmienia.

Jak wybierać słuchawki

Podsumowanie

Dla początkującego melomana wybór słuchawek może nie być rzeczą łatwą. Wystarczy jednak określić swoje priorytety i zacząć od wyboru konkretnego typu - wokółuszne, nauszne czy douszne, otwarte czy zamknięte, czy potrzebne nam dodatkowe bajery w rodzaju pilota do iPoda czy nie. Kiedy wypiszemy te wszystkie wymagania, krąg poszukiwań znacznie nam się zawęzi. A co robić potem? Jeśli nie mamy takiej możliwości albo boimy się podejmować decyzji na podstawie krótkiego odsłuchu w sklepie czy u znajomego, nie zaszkodzi na pewno zapoznać się z recenzjami i opiniami użytkowników, które można znaleźć w sieci. W poważnie przeprowadzonym teście przeczytamy nie tylko o parametrach i dźwięku, ale także o wszystkich wrażeniach związanych z użytkowaniem i noszeniem słuchawek, co ma przecież nie mniejsze znaczenie, niż głębia basu czy przejrzystość dźwięku. Słuchawki to bardzo osobisty sprzęt i trzeba pamiętać, że to, co jednym będzie bardzo pasowało, dla innych może być nie do przyjęcia. Być może dlatego ludzie szukający odpowiednich słuchawek dla siebie często mają taki mętlik w głowie. Na pewno warto wyrabiać sobie swoje zdanie, choćby dlatego, żeby lepiej znać swoje własne potrzeby i nawet, jeśli będzie się to wiązało z ryzykiem popełnienia błędu.

Komentarze (4)

  • Alex

    Bardzo dobry artykuł, rzetelny, wyjaśniający podstawowe tematy w sposób przystępny dla laików. Serdeczne dzięki za poświęcony czas.

    0
  • stereolife

    My również dziękujemy za pozytywne komentarze. Niebawem zaczynamy cały cykl poradników o słuchawkach - będzie co najmniej sześć artykułów, a w nich wszystko od historii słuchawek po wzmacniacze słuchawkowe i akcesoria. Zatem zapraszamy do śledzenia naszej strony!

    0
  • Arek

    Ciekawy artykuł nie powiem, mogliście zaproponować kilka modeli słuchawek.

    0
  • Marek

    Według mnie najlepsze są słuchawki nauszne - wygodne, można nawet przez kilka godzin słuchać bez uczucia dyskomfortu. Ja sam używam Philipsów SHL3075 i do tej pory je polecałem każdemu. Jednocześnie wezmę pod uwagę podsumowanie artykułu o tym, że słuchawki to bardziej osobisty wybór - jest w tym trochę prawdy. Jestem ciekaw co sądzicie o słuchawkach true wireless - ostatnio coraz więcej takich modeli powstaje :)

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Symulator

Symulator

Internet pełen jest nie tylko galopującej głupoty, idiotycznych filmików, hejterskich komentarzy i wszechobecnej patologii, ale też nienaturalnie pięknych obrazków i inspirujących haseł, które z życiem wspólnego mają tyle samo, co dorosły facet wsadzający sobie słoik tam, gdzie nie powinien. Kiedyś wydawało mi się, że wszystkie tego typu zjawiska będą miały...

Reportaż z Audio Video Show 2019

Reportaż z Audio Video Show 2019

Przed nami kolejna edycja Audio Video Show - jednej z największych wystaw sprzętu audio-video na świecie. Za każdym razem, kiedy opada kurz, nie mogę wyjść z podziwu, że znów się to udało. Próbuję wyobrazić sobie te godziny, dni, tygodnie i miesiące przygotowań, setki przesłanych projektów i kosztorysów, tysiące wydrukowanych plakatów...

Rafał Koc - Melodika

Rafał Koc - Melodika

Przeglądając archiwum wywiadów opublikowanych na łamach naszego magazynu, łatwo zauważyć, że najczęściej rozmawiamy z artystami i przedstawicielami firm zajmujących się produkcją sprzętu audio - konstruktorami zestawów głośnikowych, wzmacniaczy lampowych, przetworników, streamerów, subwooferów, a nawet kabli i akcesoriów zasilających. Zazwyczaj są to audiofile maksymalnie wkręceni w konkretny temat. Często można usłyszeć...

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

Krzysztof Garbaciak i Arek Tyda - ECHA

Pod koniec czerwca ukazał się nowy album zespołu ECHA, zatytułowany po prostu "Echa". Choć grupa istnieje już prawie dziesięć lat, wydanie płyty w takiej formie, pod nową nazwą można tak naprawdę traktować jako początek kolejnego rozdziału, nowe rozdanie lub ponowny debiut. Zawartość krążka zdaje się to potwierdzać. Może nie jest...

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

Co przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o Francji? Wiadomo - świetna kuchnia, doskonałe wina i sery, luksusowe perfumy, nowoczesna architektura, pokazy mody, festiwale filmowe, słynni malarze i wiecznie zakorkowane uliczki Paryża. Dla amatorów sprzętu hi-fi jest to także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To właśnie tutaj...

Nowe testy

Poprzedni Następny
Wharfedale Linton Heritage

Wharfedale Linton Heritage

Zgłębiając historię wielu znanych firm zajmujących się produkcją sprzętu audio łatwo zauważyć, że praktycznie każda z nich zaliczyła co najmniej kilka wzlotów i kilka równie spektakularnych upadków. Dziś aż ciężko...

Devialet Phantom Reactor 900

Devialet Phantom Reactor 900

Devialet to jedna z najciekawszych firm specjalizujących się w produkcji hi-endowego sprzętu audio. Francuzi z pewnością nie boją się iść pod prąd, bo robią to od samego początku, raz po...

Mark Levinson Nº 5802

Mark Levinson Nº 5802

Mark Levinson to jedna z niekwestionowanych legend świata sprzętu grającego. Firma, której logo pojawia się tylko na urządzeniach z najwyższej półki, a także w samochodach, których producenci postanowili zadbać o...

Bannery boczne

Komentarze

Muzyk2006
Witam. Czy ktoś wie jaka jest różnica między 82000CD a 8200CDQ?
stereolife
@Roman - Nie musimy próbować z niczego wybrnąć, bo nie ma żadnej "sytuacji". W reportażu przedstawiliśmy naszą opinię na temat pokoi wynajmowanych przez debiuta...
Rysiek
Jestem pod wrażeniem Waszych tekstów. Widać, że nie chodzi Wam wyłącznie o pieniądze, ale że jesteście pasjonatami i jesteście oddani temu, co robicie. Jako sta...
Roman
Dziękuję Panu Marcinowi za powyższą wypowiedź i dodam coś od siebie. Bardzo inteligentnie próbuje Szanowny Pan Redaktor wybrnąć z sytuacji odnosząc się do małyc...
Marek
DALI Rubicon i zupa na średnicy? Te kolumny grają niezwykle transparentnie - w pierwszej chwili odnosi się wrażenie, że grają ostro, ale to tylko perfekcyjna an...

Płyty

Graveyard - Graveyard

Graveyard - Graveyard

Gatunek zwany retro rockiem jest niewątpliwie ewenementem na mapie współczesnej muzyki. W czasach, gdy ciągłe poszukiwanie w obrębie rockowo-metalowego grania...

Newsy

Cambridge Audio CX Series 2

Cambridge Audio CX Series 2

Krótko po wprowadzeniu na rynek urządzeń z serii AX, Cambridge Audio zaskoczyło nową odsłoną linii CX, oznaczoną dopiskiem "Series 2"....

Tech Corner

Krótka historia płyty kompaktowej

Krótka historia płyty kompaktowej

Jak wyglądał świat w marcu 1979 roku? Andrzej Wajda kręcił "Panny z Wilka". Jan Paweł II był papieżem niecałe pół roku. Prezydentem USA był Jimmy Carter. W Nowym Jorku urodziła się Norah Jones. Atari wypuściło na rynek komputery Model 400 i Model 800. W salonach samochodowych pojawiły się Peugeot 505,...

Prezentacje

Historia ma znaczenie - Marantz

Historia ma znaczenie - Marantz

Marantz to jedna z tych firm, które powinien znać każdy miłośnik muzyki i dobrego brzmienia. Jeden z wielkich graczy, którym na przestrzeni lat udało się zachować swój wizerunek i opowiadać swoją historię nie inaczej, jak poprzez kolejne urządzenia zyskujące status kultowych. Może to trochę odważne stwierdzenie, ale wystarczy prześledzić internetowe...

Galerie

Najpiękniejsze i najciekawsze gramofony świata

Najpiękniejsze i najciekawsze gramofony świata

Większość audiofilów ceni gramofony za wyjątkowe, analogowe brzmienie. Uważają, że muzyka płynąca z winylowych płyt jest cieplejsza, bardziej wielowymiarowa i...

Popularne testy

Dyskografie

Callisto - Ewolucja post metalu

Callisto - Ewolucja post metalu

Skandynawia od lat słynie przede wszystkim z ekstremalnych odmian metalu, głównie z przedrostkiem "black". Jednak raz na jakiś czas trafiają...

Wywiady

Rafał Koc - Melodika

Rafał Koc - Melodika

Przeglądając archiwum wywiadów opublikowanych na łamach naszego magazynu, łatwo zauważyć, że najczęściej rozmawiamy z artystami i przedstawicielami firm zajmujących się...

Vintage

Sony WM-GX788

Sony WM-GX788

Do tej pory w dziale Vintage jeszcze nie pojawił się tekst mówiący o urządzeniu kończącym pewną erę. Pisaliśmy o pierwszym...

Słownik

Poprzedni Następny

FLAC

Free Lossless Audio Codec - format bezstratnej kompresji dźwięku chętnie wybierany przez audiofilów. W przeciwieństwie do stratnych kodeków dźwięku takich jak Vorbis, MP3 i AAC, kodek FLAC nie usuwa żadnych...

Cytaty

ClaudeDebussy.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.