Trzecia edycja Audiofila 2018
- Kategoria: Newsy sprzętowe
- Tomasz Karasiński
Przed nami trzecia i zarazem ostatnia w tym roku prezentacja wrocławskiego Audiofila. Odbędzie się ona w najbliższy weekend, w dniach 27 i 28 października w Sali Konferencyjnej Hotelu Qubus we Wrocławiu. Swoją obecność na tej dwudniowej imprezie potwierdził już właściciel i główny konstruktor urządzeń marki Thöress Puristic Audio Apparatus, pan Reinhard Thöress. Oferta tej niewielkiej manufaktury to zaledwie osiem niezwykle dopracowanych produktów - dwa przedwzmacniacze (w tym jeden gramofonowy), dwie monofoniczne końcówki mocy, dwa modele kolumn podłogowych oraz dwa wzmacniacze zintegrowane. Szybki rzut oka na specyfikację oraz wygląd rzeczonych klocków daje bardzo konkretną informację, którą drogę obrał właściciel firmy. Papierowe membrany głośników, wysoka skuteczność, wszędobylskie lampy, w tym mało znane NOS-y, a także estetyka rodem sprzed kilkudziesięciu lat. To nie przypadek - do tego typu produktów trzeba mieć zacięcie. Po raz pierwszy w Polsce zaprezentowane zostaną także gramofony pochodzącej ze Słowenii marki Pear Audio.
Reinhard Thöress zagości we Wrocławiu nie po raz pierwszy. Poprzednia prezentacja jego urządzeń przeszła do historii jako jedna z najbardziej udanych w całej historii Audiofila. Dlatego już w najbliższy weekend organizatorzy pokażą gościom imprezy większość tych wspaniałych urządzeń, w tym przedwzmacniacz DFLH (Dual Function Line & Head) oraz premierowo monofoniczne wzmacniacze mocy EHT (Eintakt Hybrid Triode), a także kolumny 2CD12 o skuteczności 97 dB. Konstrukcja phono stage'a Thöressa wyróżnia się na tle innych podobnych urządzeń. Najczęściej przedwzmacniacze gramofonowe oferują tylko jedną standardową korekcję, zgodną z zaleceniami RIAA. Czasem zdarzają się urządzenia obsługujące również starsze standardy, jednak i one nie zapewniają pełnej elastyczności w kształtowaniu charakteru brzmienia. Przedwzmacniacz Thöressa umożliwia nie tylko wybór krzywej korekcyjnej, ale i kształtowanie na bieżąco przebiegu charakterystyki częstotliwościowej. Zakresy tonów niskich, przełomu basu i średnicy oraz sopranów można regulować niezależnie za pomocą przełączników obrotowych. Wszystkie urządzenia są produkowane ręcznie w Aachen. Reinhard Thöress przywiązuje wyjątkową wagę do transformatorów. Wszystkie wytwarza sam i jest to dla niego niemały powód do dumy. Ręcznie nawijane są także uzwojenia cewek. Odbywa się to za pomocą wyprodukowanej w 1964 roku, specjalnej maszyny niemieckiej firmy Auman.
Ponieważ w czasie prezentacji muzyka będzie puszczana tylko i wyłącznie z płyt winylowych, jej organizatorzy przygotowali dla wszystkich gości kolejną atrakcję - premierowy pokaz gramofonów marki Pear Audio. Założył ją Peter Mezek - zapalony miłośnik muzyki, od ponad czterdziestu lat zawodowo związany ze sprzętem hi-fi i gramofonami. Analogowe gramofony zawsze były jego pasją, niezależnie od tego, czy był to słynny Linn Sondek LP12, który Peter rozprowadzał do późnych lat osiemdziesiątych, czy gramofony Well Tempered, które również dystrybuował przez wiele lat. W 1985 roku Peter opracował swój pierwszy produkt Rational Audio TT, zaprojektowany przez Jiri'ego Jandę, z równoległym ramieniem śledzącym, który wzbudził wiele entuzjastycznych recenzji. Gramofon został zbudowany w Czechosłowacji wyłącznie dla firmy Petera i zawierał wiele ciekawych, innowacyjnych rozwiązań technicznych. Peter Mezek radzi sobie dosłownie z tysiącami gramofonów czołowych producentów, odkrywając tajniki projektów i słysząc, jak niewielkie ulepszenia lub drobne ulepszenia mogą poprawić wydajność gramofonu. Jednak to Tom Fletcher i jego podejście do konstrukcji gramofonu najbardziej wpłynęły na Petera. Na gramofonach Toma Fletchera Peter odkrył nieznane dotąd warstwy w muzyce, której żadna inna talia nie mogła ujawnić, z tak niesamowitą muzykalnością i realizmem. Kiedy Well Tempered został sprzedany nowym właścicielom, a części zamienne stały się niedostępne, Tom Fletcher wkroczył, aby pomóc Peterowi. Zaprojektował i zbudował gramofon dla Petera i tak narodził się Pear Audio Blue. W tym czasie był nadal produkowany w starej fabryce Nottingham Analogue. Tom Fletcher dzielił się z Peterem swoimi sekretami i technologią projektowania. Zanim Tom zmarł, przekazał Peterowi pochodnię, aby jego idee i ideologia były kontynuowane. Każdy model jest wykonywany ręcznie, jeden po drugim, przez Petera Mezka w Słowenii i poddawany jest obszernej kontroli jakości przed opuszczeniem swojego warsztatu rzemieślniczego.
Podczas najbliższego pokazu zaprezentowanych zostanie kilka gramofonów Pear Audio - Kid Thomas, Captain John Handy oraz najnowszy model Little John. Okablowanie systemu będzie pochodzić z Japonii. Wykorzystane zostaną kable prądowe, sygnałowe oraz głośnikowe firm Hijiri oraz Harmonix. Zasilaniem będą opiekować się kondycjonery oraz filtry brytyjskiej firmy ISOL-8, za którą stoi Nic Poulson. Swój najnowszy, fantastycznie zaprojektowany stolik, na którym staną wszystkie urządzenia dostarczy włoska firma Music Tools. Specjalnym gościem wrocławskiej imprezy będzie Peter Mezek. Zainteresowani? W takim razie przypominamy - trzecia i ostatnia w tym roku prezentacja z cyklu Audiofil odbędzie się już w najbliższy weekend, w dniach 27 i 28 października w Sali Konferencyjnej Hotelu Qubus ulicy św. Marii Magdaleny 2 we Wrocławiu. Odsłuchy zostały podzielone na dwie tury - od 12:00 do 15:00 oraz od 16:00 do 19:00. Patronem prezentacji jest portal StereoLife. Wstęp wolny!
Źródło: Piotr Guzek Impresariat
Komentarze