Audiovector R6
- Kategoria: Newsy sprzętowe
- Tomasz Karasiński
Audiovector wprowadza na rynek hi-endowe zestawy głośnikowe oznaczone symbolem R6. Jak deklaruje producent, będzie to nie tylko uzupełnienie linii R, ale też wyjątkowa mieszanka firmowej technologii i zupełnie nowych rozwiązań, dzięki którym nowe podłogówki mają niebezpiecznie zbliżyć się do flagowych modeli duńskiej manufaktury. Konstruktorzy zapewniają, że brzmienie "szóstek" charakteryzuje się wyjątkową szybkością, klarownością i dynamiką. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ nowy model został zainspirowany majestatycznymi kolumnami R8 Arreté, zastępuje w ofercie Audiovectora dobrze przyjęte zestawy SR6 i wypełnia lukę między R8 Arreté a R3 Arreté.
Podobnie, jak pozostałe zestawy Audiovectora, R6 są projektowane, rozwijane i wytwarzane ręcznie w Kopenhadze. Na tym jednak nie koniec, bowiem tylko dla modeli R11, R8 i R6 obudowy są wykonane z płyt o dużej gęstości (HDF) i montowane za pomocą grubych, odpornych na rezonanse korpusów ciśnieniowych. Kształt łezki w połączeniu z laminowaną, gęstą, mocną i ciężką tylną przegrodą dodatkowo redukuje niepożądane rezonanse obudowy, pozwalajac przy tym zminimalizować możliwość powstawania wewnątrz fal stojących. Po zmontowaniu obudowy są bardzo solidnie usztywnione i starannie wytłumione za pomocą strategicznie rozmieszczonych płyt tłumiących Nano Pore. Nowo zaprojektowane przegrody i cokół wykonane są ze starannie wykończonego ręcznie HDF-u. Przegrody są laminowane dla zwiększenia wytrzymałości całej konstrukcji. Zaletą tak skomplikowanego projektu jest zachowanie maksymalnej dynamiki pracy głośników. Obudowy są dostępne w wykończeniu na wysoki połysk lub w egzotycznych okleinach z prawdziwego drewna oraz w szerokiej gamie kolorów niestandardowych. Wszystkie nowe modele R6 są wyposażone w solidny cokół zapewniający lepszy przepływ powietrza. Kolce z gwintem M8 są zamontowane w elastycznej konstrukcji stalowej, aby oddzielić głośniki od podłogi.
Podobnie, jak inne modele z serii R, R6 będą dostępne w trzech wersjach - Signature, Avantgarde i Arreté. Najbardziej wyraźną, rzucającą się w oczy różnicą między tymi odmianami jest rodzaj i stopień zaawansowania głośników wysokotonowych. W modelu R6 Signature zastosowano miękkie kopułki Evotech Signature. Jedwabna membrana jest wyposażona w zamontowaną od tyłu komorę, której zadaniem jest błyskawiczna regulacja ciśnienia między kopułką a układem magnetycznym. Ze względu na otwartą obudowę, tweeter został starannie dostosowany do pracy w firmowej koncepcji Soundstage Enhancement Concept (SEC). Duńczycy twierdzą, że głośnik ten zapewnia delikatną, szybką i bardzo szczegółową reprodukcję wysokich tonów aż do 26 kHz przy niskim poziomie zniekształceń. W modelach R6 Avantgarde i R6 Arreté zastosowano oczywiście głośniki Air Motion Transformer. Oparty na oryginalnej, rewolucyjnej technologii wynalezionej w latach siedemdziesiątych przez dr Oscara Heila, tweeter Audiovectora osiąga ponad 52 kHz z doskonałą dyspersją zarówno w płaszczyźnie poziomej, jak i pionowej. Głosnik AMT wyposażono w ultramocne magnesy neodymowe i lekkie, powlekane membrany mylarowe. Tweeter jest montowany do obudowy w trzech punktach, zgodnie z zastrzeżoną koncepcją Audiovectora o nazwie No Energy Storage (NES). Głośniki wysokotonowe są otwarte zarówno do przodu, jak i do tyłu, dzięki czemu ich membrany mogą poruszać się bardzo swobodnie. Tweetery AMT nie są jednak identyczne. W najlepszym modelu Arreté, ręcznie budowany przetwornik wysokotonowy Audiovector Arreté AMT wykorzystuje zintegrowaną soczewkę akustyczną, która ma dawać jeszcze słodszą, bardziej szczegółową górę pasma i wzorową integrację z innymi przetwornikami. Duńczycy informują, że mocno zainspirowali się tutaj konstrukcją tweeterów użytych w modelu R8 Arreté.
Zamiast kupować gotowe głośniki, Audiovector sam buduje i zamawia przetworniki u najlepszych dostawców. W ten sposób projektanci upewniają się, że mogą zgrać jednostki napędowe ze zwrotnicami, aby stworzyć idealną całość. Przetworniki są budowane ręcznie w Danii we współpracy z firmą Scan-Speak i jej wykwalifikowanymi rzemieślnikami. Połączenie technologii tytanowej cewki, dużych i potężnych ceramicznych magnesów ferrytowych i sztywnego stopu magnezowego, a także 3-punktowych koszy i membran wykonanych z krzyżowo tkanych włókien węglowych ma gwarantować bogaty, czysty i żywy dźwięk. Aby w pełni wykorzystać zalety głośników wysokotonowych Audiovectora i nowo opracowanych przetworników z membranami wykonanymi z włókna węglowego, przednia ścianka R6 jest tak wąska, jak to tylko możliwe. Z kolei aby jeszcze bardziej poprawić realizm i umiejętność stworzenia trójwymiarowej sceny stereo, model R6 Arreté wykorzystuje teraz skierowany do tyłu 3-calowy przetwornik średniotonowy z własną, dedykowaną zwrotnicą. Technologia wykorzystująca skierowany do tyłu przetwornik jest inspirowana referencyjnymi podłogówkami R11 Arreté i R8 Arreté.
Nowe zwrotnice zastosowane w różnych odmianach modelu R6 mają gwarantować czystą ścieżkę sygnału w celu uzyskania najbardziej szczegółowego dźwięku. Używając tylko jednego elementu o wysokiej precyzji i jakości, poddanego obróbce kriogenicznej, duńscy inżynierowie minimalizują efekt utraty rezystancji. Poprzez dodanie technologii Dynamic Feed Forward Technology (DFF) straty związane z oporem w cewkach zostały zmniejszone do 50%. Technologia ta ma za zadanie minimalizować gromadzenie się ciepła, co skutkuje lepszą wydajnością. Wszystkie modele R6 zostały wyposażone w nowy system o nazwie Compound Basss - mają izobaryczny system basowy, aby schodzić głębiej i grać bardziej dynamicznie. Układ jet połączeniem ręcznie budowanego, wewnętrznego głośnika niskotonowego o średnicy 6,5 cala oraz 8-calowego głośnika zewnętrznego. System "oddycha" przez doskonale dostrojony, podwójny bass-reflex umieszczony na przedniej ściance. Ciekawostką jest technologia Freedom Grounding zastosowana w topowej odmianie Arreté. Jest to oryginalna koncepcja Audiovectora, która eliminuje zniekształcenia i poprawia alikwoty, obniża poziom szumów oraz zwiększa głębię i ostrość przekazu. Do wszystkich głośników dołączana jest czarna maskownica z miękkiej tkaniny. R6 powinny pojawić się w Polsce pod koniec września. Za parę takich kolumn w wersjach Signature, Avantgarde i Arreté trzeba będzie zapłacić odpowiednio 68000, 92000 i 129000 zł. Sporo, aczkolwiek i tak nie jest to 230000 zł, a tyle właśnie kosztują R8 Arreté. Należy też nadmienić, że R6 są objęte programem IUC (Individual Upgrade Concept) czyli możliwością dokonania fabrycznego upgrade'u i odświeżenia głośników w dowolnym momencie.
Źródło: Voice
Komentarze