Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Atoll HD100

Atoll HD100

Atoll to francuski producent elektroniki audio funkcjonujący na naszym rynku już od jakiegoś czasu i kojarzony głównie ze wzmacniaczami. Nie ma w tym zresztą nic dziwnego, ponieważ znaczna część katalogu to właśnie piece w różnych postaciach. Sympatią i uznaniem cieszą się zwłaszcza integry ze średniej półki oraz bardzo sensowne i stosunkowo niedrogie kombinacje dzielone. Francuzi zazwyczaj nie szczypią się z zasilaniem, dzięki czemu ich wzmacniacze mają opinię wydajnych, dynamicznych i uniwersalnych. W katalogu Atolla znajdziemy jednak znacznie więcej produktów. Do wyboru mamy na przykład kilka odtwarzaczy płyt kompaktowych, tuner, phono stage, dwa przetworniki i dwa odtwarzacze sieciowe, co pozwala na złożenie całkiem pokaźnej i funkcjonalnej wieży. Teraz konstruktorzy postanowili wprowadzić kolejną nowość z gatunku urządzeń modnych i chwytliwych - niewielki klocek będący połączeniem DAC-a, wzmacniacza słuchawkowego i przedwzmacniacza.

Apetyt na HD100 zaostrza jego cena. Urządzenie jest niewiele droższe, niż kieszonkowe przetworniki przeznaczone tylko i wyłącznie do współpracy z nausznikami. Nawet, gdyby pod względem jakości brzmienia Atoll konkurował z takimi modelami, jak Hegel SUPER czy Meridian Explorer, można by było go uznać za atrakcyjną propozycję, z uwagi na bogate wyposażenie. Ponieważ HD100 dopiero pojawił się na rynku, postanowiliśmy przetestować go jak najszybciej.

Atoll HD100

Wygląd i funkcjonalność

Urządzenia tego typu są ostatnio bardzo modne i nie ma się czemu dziwić. Melomani coraz częściej odchodzą od klasycznych systemów stereo na rzecz rozwiązań umożliwiających przepuszczenie na kolumny dźwięku z komputera, konsoli czy tunera telewizyjnego. Niektórzy z racji ograniczeń lokalowych lub zwyczajnego poczucia estetyki wolą także sprzęt o skromniejszych gabarytach. Dlatego karierę robią klocki w mniejszych obudowach oraz wszelkiego rodzaju połączenia - wzmacniacze z funkcją przetwornika, odtwarzacze z funkcją streamera lub kombajny typu wszystko w jednym. HD100 to jeden z tych klocków, które można spokojnie postawić na biurku obok monitora lub laptopa, uzyskując tym samym wygodny dostęp do regulacji głośności i gniazd słuchawkowych. Co więcej, francuski przetwornik może stać się małym centrum muzycznym, do którego podłączony będzie nie tylko laptop lub komputer stacjonarny. Na zapleczu znajdziemy trzy różne wejścia cyfrowe - optyczne, koaksjalne i USB - a także dwa wejścia analogowe i wyjście z przedwzmacniacza w postaci pary gniazd RCA. Oprócz peceta możemy więc pobrać sygnał z konsoli lub telewizora, a do wolnych gniazd analogowych podłączyć na przykład odtwarzacz CD i gramofon. To oczywiście jedna z wielu opcji, ale trzeba przyznać, że możliwość podpięcia trzech źródeł cyfrowych i dwóch analogowych do tak małego i niedrogiego urządzenia może stanowić istotny argument przemawiający za jego zakupem. Nie mniej ważna jest obecność dwóch dużych gniazd słuchawkowych na przednim panelu i stereofonicznego wyjścia z przedwzmacniacza. Oznacza to, że do HD100 można podłączyć końcówkę mocy lub kolumny aktywne i w ten sposób stworzyć gotowy system stereo zdolny do nagłośnienia całego pokoju. Domyślam się, że premiera końcówki mocy dedykowanej do współpracy z tym przetwornikiem jest tylko kwestią czasu. Byłoby to bardzo ciekawe połączenie, szczególnie, gdyby producentowi udało się utrzymać cenę piecyka na zbliżonym poziomie.

Samo urządzenie wygląda dość standardowo, choć trzeba przyznać, że wszystko zostało rozplanowane w bardzo funkcjonalny sposób. Obudowa z metalowym frontem i wygodnym pokrętłem daje wrażenie obcowania z produktem obliczonym na długie lata, a nie plastikową jednorazówką. Podobają mi się nawet zielone diody i okienko z nazwą modelu wkomponowane w logo. Oczko jest prawdopodobnie odbiornikiem podczerwieni, ponieważ w instrukcji obsługi znalazłem informację o możliwości sterowania urządzeniem za pomocą opcjonalnego pilota. Dzięki niemu HD100 może być nie tylko przetwornikiem biurkowym, ale pełnoprawnym przedwzmacniaczem. Swoją drogą, dołączone do opakowania dokumenty to istne kuriozum. Francuzi są znani z niechęci do języka odwiecznych wrogów, ale instrukcja obsługi HD100 to przypadek godny odnotowania. Wygląda tak, jakby tłumaczenie powierzono średnio kumatemu magazynierowi, a wszystkie niepewne miejsca wypełniono oryginalnym tekstem francuskim. Całe szczęście, że opisywany przetwornik jest urządzeniem wyjątkowo łatwym w obsłudze. Wszystko działa tu bardzo intuicyjnie i nawet podłączenie sprzętu do komputera odbywa się na zasadzie plug and play. Po wetknięciu kabla USB w odpowiednią dziurkę, wystarczy zmienić wyjściowe urządzenie audio w ustawieniach systemu lub odtwarzacza i już można rozpocząć słuchanie. Graniczne parametry sygnału na tym wejściu to 24 bity i 96 kHz. Z gniazda optycznego i koaksjalnego możemy natomiast wycisnąć 192 kHz.

Obecność dwóch gniazd słuchawkowych zachęca do bezpośrednich porównań nauszników i wieczornych zabaw we dwoje. Wydajnością wzmacniacza raczej nie musimy się przejmować, ponieważ z danych producenta wynika, że do nauszników o 32-omowej impedancji HD100 potrafi dostarczyć aż 1,4 W mocy. Może jednoczesne podłączenie dwóch par słuchawek ortodynamicznych nie jest dobrym pomysłem (chociaż kto wie, czy Atoll i z tym zadaniem by sobie nie poradził), ale ze standardowymi konstrukcjami dynamicznymi możemy kombinować do woli. Nawet jednoczesne napędzenie stosunkowo trudnych, 250-omowych Beyerdynamiców DT990 PRO i Sennheiserów Momentum On-Ear nie było dla francuskiego wzmacniacza żadnym wyzwaniem. Po wsunięciu wtyczki w którekolwiek z gniazd, sygnał na wyjściu z przedwzmacniacza jest automatycznie odcinany. To spore udogodnienie dla osób, które zamierzają wykorzystać HD100 jako centrum sterowania systemem.

Atoll HD100

Brzmienie

Do naszej redakcji trafił egzemplarz poddany tygodniowemu wygrzewaniu u dystrybutora, jednak przed krytycznymi odsłuchami postanowiłem dać mu jeszcze trochę czasu na dotarcie. Przyznam, że nawet nie wiem, co się w tym czasie zmieniło, ponieważ nie słuchałem Atolla na świeżo. Wiem natomiast, że po takiej rozgrzewce zagrał naprawdę wyśmienicie. Testowanie rozpocząłem od wspomnianych już Beyerdynamiców DT990 PRO. To słuchawki o dość specyficznym brzmieniu. Mają fabrycznie ustawiony loudness, w związku z czym nikt normalny nie uzna ich za wzorzec neutralności, jednak ja cenię ich rozdzielczość i mikrodynamikę, a prywatnie używam ich podczas wieczornych projekcji filmowych. DT990 PRO pozwalają dowiedzieć się niemal wszystkiego na temat skrajów pasma testowanego sprzętu, szczególnie jeśli góra nosi oznaki szorstkości i zapiaszczenia. Słuchawki wyraźnie dają wtedy do zrozumienia, że coś im się nie podoba, a przyjemność słuchania znika momentalnie. Tym razem nie działo się jednak nic niepokojącego. Spodziewałem się, że brzmienie Atolla odtwarzającego pliki z komputera może okazać się nieco spłaszczone i tranzystorowe, ale stało się zupełnie inaczej. Dostałem detaliczny, czysty i elegancko wykończony dźwięk, który wręcz podkreślał zalety niemieckich słuchawek, prezentując ich charakter w bardzo przyjemny sposób. Rzadko który wzmacniacz słuchawkowy potrafi tak synergicznie zagrać z tymi nausznikami. Chyba tylko konstrukcjom lampowym udało się wydobyć z DT990 PRO tyle blasku i finezji w zakresie wysokich tonów. W odróżnieniu od piecyków zbudowanych na bazie szklanych baniek, HD100 nie eksponował jednak średnich tonów i nie ingerował w barwę dźwięku. Przyjemnym dodatkiem był także głęboki, ale trzymany w ryzach bas. W jaki sposób francuskiemu przetwornikowi udało się wydobyć z tych słuchawek tak krystalicznie czysty, a jednocześnie przyjemny dźwięk?

Aby to sprawdzić, sięgnąłem po Denony Music Maniac AH-D340. To słuchawki o nieco bezkompromisowym, monitorowym brzmieniu. Nie używam ich zbyt często, ale kiedy chcę się dowiedzieć więcej na temat testowanego sprzętu lub konkretnego nagrania, ufam im niemal bezgranicznie. Po raz kolejny usłyszałem jednak dynamiczny i przejrzysty, ale wysoce kulturalny dźwięk z ciekawą, szeroko zarysowaną przestrzenią. W ruch poszły więc kolejne pary nauszników - Sennheisery Momentum On-Ear, B&W P5 oraz Jabry Revo, które mimo rozsądnej ceny uważam za jedne z najbardziej neutralnych słuchawek na rynku. Może nie wyznaczają nowych horyzontów w dziedzinie rozdzielczości, ale równiutkiego pasma i obojętności barwowej mogą im pozazdrościć o wiele droższe konstrukcje. Spodziewałem się, że skoro z Beyerdynamiców DT990 PRO francuski wzmacniacz wydobył tak dojrzałe i spójne brzmienie, z Jabrami może stać się ono zbyt ciemne i spowolnione. HD100 po raz kolejny pozytywnie mnie zaskoczył. Dźwięk może nie był wystrzałowy, bo z Jabrami akurat zupełnie nie o to chodzi, ale wysokich tonów na pewno mi nie brakowało. Atoll okazał się być przetwornikiem wysoce uniwersalnym, który nie tylko oddaje sprawiedliwość w ręce słuchawek i samych nagrań, ale przy okazji podkreśla ich największe zalety i delikatnie niweluje wady. Długo zastanawiałem się, jak to robi, ale nawet otwarcie obudowy nie pozwoliło mi odkryć tej tajemnicy. Teoretycznie to normalny przetwornik z funkcją przedwzmacniacza i wyjściami słuchawkowymi, pozbawiony regulacji w stylu hebelków znanych z urządzeń iFi Audio, a jednak w jakiś sposób potrafi w niewielkim stopniu dopasować się do nauszników, z którymi współpracuje. Bardzo niecodzienne zjawisko, szczególnie w tym przedziale cenowym.

Na koniec postanowiłem podłączyć HD100 do stacjonarnego systemu i sprawdzić go w roli DAC-a. Zdaję sobie sprawę z tego, że możliwości francuskiego przetwornika w jakimś stopniu ograniczała konieczność wyprowadzenia sygnału z wyjścia z przedwzmacniacza, ale rezultat był co najmniej zadowalający. Gdyby to był klasyczny DAC za 1500-2000 zł, z pewnością wystawiłbym mu wysokie noty ze wskazaniem na daleko posuniętą neutralność barwową, perfekcyjną równowagę tonalną, bardzo dobrą przestrzeń i wysoką kulturę grania. HD100 to sprzęt, na którym można słuchać muzyki godzinami. Francuscy inżynierowie nie osiągnęli tego jednak poprzez dociążenie niskich tonów, ocieplenie średnicy i wygładzenie góry pasma. Atoll stawia na rzetelność i neutralność. A że potrafi współpracować z różnymi nausznikami, nawet tymi o bardzo wyraźnie zaznaczonym charakterze, to tylko jego kolejna zaleta. Jeśli macie ulubione słuchawki, z których chcecie wydobyć jak najlepsze brzmienie za rozsądne pieniądze, albo po prostu szukacie uniwersalnego urządzenia mogącego stać się sercem systemu, posłuchajcie koniecznie.

Atoll HD100

Budowa i parametry

Po zdjęciu pokrywy moim oczom ukazała się konstrukcja przypominająca bardziej miniaturowy wzmacniacz zintegrowany, niż peryferyjne pudełeczko przeznaczone dla słuchawek. Francuscy inżynierowie nie oszczędzali na zasilaniu, co zwiastowała już obecność trójbolcowego gniazda IEC. Wielu producentów zastosowałoby zamiast niego typowy zasilacz wtyczkowy przypominający ładowarkę do starej Nokii. Ale nie, tutaj mamy aż trzy transformatory i baterię co najmniej 24 kondensatorów. Z danych producenta wynika, że HD100 wykorzystuje aż 8 regulowanych obwodów zasilających, a to przecież dopiero początek zabawy. Całość elektroniki zmontowano na jednej płytce, szczelnie wypełniającej obudowę urządzenia. Do tego dochodzi dodatkowy moduł z sekcją wejść cyfrowych i pionowa płytka przytulona do przedniej ścianki, zawierająca układy sterowania. Konwersję powierzono przetwornikowi Burr-Brown PCM5102, natomiast cała sekcja znajdująca się po prawej stronie potencjometru (patrząc od przodu) wygląda jak miniaturowa końcówka mocy zbudowana w układzie dual mono. Nie trzeba być ekspertem, aby dostrzec tu naprawdę piękną symetrię. Jakość zastosowanych elementów nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Z ciekawszych znalezisk warto wymienić zmotoryzowany potencjometr Alpsa i duże kondensatory MKP. Wzmocnieniem zajmują się tranzystory bipolarne przykręcone do niewielkich blaszek pełniących rolę radiatorów. Para takich tranzystorów pracująca w każdym z kanałów daje 1,4 W przy typowej dla wielu słuchawek impedancji 32 omów. Niektórzy z taką rezerwą mocy startowaliby nie tylko do słuchawek, ale nawet do kolumn.

Atoll HD100

Konfiguracja

Naim CD 5XS, Asus Zenbook UX31A, Cardas Clear Light, Audioquest Cinnamon, Sennheiser Momentum On-Ear, Beyerdynamic DT990 PRO, B&W P5, Denon Music Maniac AH-D340, Jabra Vox.

Werdykt

HD100 to pierwsze urządzenie Atolla testowane na łamach naszego portalu, jednak sam już wcześniej miałem pozytywne doświadczenia ze sprzętem tej marki i wiedziałem, że prawdopodobieństwo wpadki jest minimalne. Znam też kilku sprzedawców, a nawet producentów sprzętu, którzy bardzo sobie cenią elektronikę Atolla i z pewnością nie będą zaskoczeni tym, że HD100 to bardzo udany produkt. Z zewnątrz to takie całkiem zwyczajne pudełeczko, jednak pod maską kryje się naprawdę przemyślany układ, który pozwala napędzić każde słuchawki i przy okazji wprowadzić do ich brzmienia coś ciekawego. Ingerencja w sygnał jest jednak minimalna, co pozwala francuskiemu przetwornikowi współpracować z dowolnymi nausznikami i odtwarzać taką muzykę, na jaką akurat mamy ochotę. Nie wiem, czy za te pieniądze można kupić coś lepszego. Być może tak, ale w tym przedziale cenowym Atoll na pewno będzie plasował się w ścisłej czołówce. Polecam!

Dane techniczne

Moc nominalna: 1,4 W/32 Ω
Impedancja wejściowa: 220 kΩ
Impedancja wyjściowa: 1 Ω
Pasmo przenoszenia: 1 Hz - 150 kHz
Stosunek sygnał/szum: 112 dB (A)
Zniekształcenia: < 0,01%
Wymiary (W/S/G): 6/32/22 cm
Masa: 2,5 kg
Cena: 2390 zł

Sprzęt do testu dostarczył salon Audio Forte.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy7

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy6

Muzykalność
Poziomy6

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Jakość wykonania
Poziomy6

Funkcjonalność
Poziomy7

Cena
Poziomy7

Nagroda
sl-rekomendacja


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Polecany film

Nowe testy

Poprzedni Następny
Lyngdorf TDAI-1120

Lyngdorf TDAI-1120

Nie jest tajemnicą, że branża audio nie należy do najbardziej innowacyjnych. Postęp techniczny i zmiany trendów, i tak napędzane w dużej mierze przez siły zewnętrzne, widać tu wprawdzie wyraźniej niż...

Rotel A11 Tribute

Rotel A11 Tribute

Ken Ishiwata to postać, która audiofilom jednoznacznie kojarzy się z marką Marantz. Jako starszy menedżer produktu i ambasador firmy, Ken używał swoich uszu i doświadczenia inżynierskiego do pracy z zespołami...

HiFiMAN HE-R10D

HiFiMAN HE-R10D

Marzeniem wielu audiofilów zawsze były kolumny i słuchawki elektrostatyczne. Dla większości niespełnionym, bo zestawy głośnikowe zbudowane w tej technologii wymagają bardzo mocnego wzmacniacza oraz wyjątkowej dbałości o akustykę pomieszczenia odsłuchowego...

Bannery boczne

Komentarze

Grzegorz
@Bronek - Na 2000 zł to obniżyli cenę dopiero po premierze A11 Tribute, a kwota katalogowa była znacznie wyższa. Standardowa praktyka jeśli chodzi o tego dystry...
Bronek
Można i inaczej spojrzeć na cenę, obecnie A11 jest sprzedawany za 2000 zł, czyli 700 zł za naklejkę Tribute może być całkiem niezłym interesem dla producenta (j...
stereolife
@Opiniodawca - Haha, to prawda. Kolejne modele będą pewnie nazywane od tytułów płyt i utworów Stevena:-)
stereolife
@Bartek - Nie jesteśmy przekonani, czy to jest wymarzone towarzystwo dla Audiovectorów QR5. Na początek może być, ale należy się spodziewać, że spora część pote...
Opiniodawca
Toż to sprzęt wręcz stworzony do słuchania Stevena Wilsona...;)

Płyty

Gojira - Fortitude

Gojira - Fortitude

Przez ostatnie lata muzycy Gojiry zawzięcie testowali wytrwałość swoich fanów, wystawiając ich na najdłuższą przerwę wydawniczą w dotychczasowej karierze. "Magmę"...

Newsy

Technics SL-1200MK7

Technics SL-1200MK7

Wraz z modelem SL-100C firma Technics zaprezentowała nowy gramofon z napędem bezpośrednim - SL-1200MK7. Nowy model posiada nie tylko te...

Tech Corner

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Czym powinien kierować się miłośnik sprzętu audio przy wyborze wzmacniacza? Gdyby na tak postawione pytanie można było udzielić prostej i zwięzłej odpowiedzi, pewnie nikt nie zawracałby sobie głowy testami i odsłuchami. Przyjmijmy jednak, że mamy już pewne rozeznanie w temacie, a z długiej listy dostępnych na rynku modeli chcemy wybrać...

Nowości ze świata

  • True Wireless In-Ear Headphones are immensely popular, but most currently available designs represent a compromise choice, one that trades sound quality for wireless convenience. Bowers & Wilkins has always insisted this issue would need to be addressed before the company could...

  • For years, globe-trotting musicians including U2, Foo Fighters and Sir Paul McCartney have trusted UK-based Ashdown Engineering to build world-class bass amplifiers for their performances and studio use. Now Ashdown is embarking on its own world tour, bringing its superior...

  • Cambridge Audio has been at the forefront of British audio innovation for over 50 years and Evo represents an evolution in hi-fi - an all-in-one music player that combines timeless design, cutting edge technology, streaming smarts, and incredible audio performance...

Prezentacje

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Jak podaje popularna internetowa encyklopedia, Quad, inaczej wszędołaz, to pojazd czterokołowy przeznaczony głównie do sportu i rekreacji. Zwykle jest to coś w rodzaju czterokołowego motocykla, który doskonale nadaje się do jazdy poza drogami utwardzonymi. Ze względu na walory napędowe znajduje zastosowanie w wojsku, ratownictwie górskim i rolnictwie. Dla audiofila ten...

Poradniki

Jak wybrać gramofon

Jak wybrać gramofon

Decyzja zapadła. Kupujemy gramofon. Wszyscy dookoła zachwycają się pięknym, analogowym dźwiękiem, więc decydujemy się na rozpoczęcie naszej winylowej wycieczki. A...

Listy

Galerie

Najpiękniejsze i najciekawsze gramofony świata

Najpiękniejsze i najciekawsze gramofony świata

Większość audiofilów ceni gramofony za wyjątkowe, analogowe brzmienie. Uważają, że muzyka płynąca z winylowych płyt jest cieplejsza, bardziej wielowymiarowa i...

Popularne testy

Dyskografie

Budgie - Zapomniany gatunek

Budgie - Zapomniany gatunek

Deski skrzypiały pod nogami, kiedy wchodził na strych. Strach jednak tłumiła fascynacja nowym, nieznanym wcześniej miejscem. Spróchniałe schody nie miały...

Wywiady

Popularne artykuły

Vintage

Sony STR 7055A

Sony STR 7055A

Amplituner stereofoniczny STR 7055A to jeden z większych komercyjnych hitów w historii japońskiej firmy, przynajmniej jeśli chodzi o rynek sprzętu...

Cytaty

AldousHuxley.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.