Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Aqua La Voce S2

Aqua La Voce S2

Mimo dużej różnorodności dostępnego na polskim rynku sprzętu audio, wciąż pojawiają się u nas nowe urządzenia i nieznane dotąd marki, które potencjalnie mogą nawet narobić zamieszania w tym nieco hermetycznym świecie. Do chwili dostarczenia do testu opisywanego urządzenia, nie miałem do czynienia z żadnym produktem marki Aqua Acoustic Quality, będącej własnością firmy AQ Technologies z siedzibą w Milanie. Pewnie kojarzyłbym ją, gdybym śledził zagraniczne czasopisma poświęcone tematyce audio, ale aż tak zapalonym audiofilem nie jestem. Na swojej drodze wielokrotnie spotykałem jednak produkty firm pochodzących ze słonecznej Italii i przychodzą mi do głowy trzy główne skojarzenia. Po pierwsze - niebanalne wzornictwo. Wystarczy w tym miejscu wspomnieć chociażby o kolumnach Sonusa czy wzmacniaczach Pathosa. Po drugie - zaawansowana technologia. Włochy może nie są krajem, który wymienilibyśmy na pierwszym miejscu jeśli chodzi o rozwój technologiczny, ale w dziedzinie sprzętu audio dzieje się tam naprawdę wiele. I wreszcie po trzecie - brzmienie.

Większość spośród testowanych przeze mnie włoskich urządzeń grało naprawdę dobrze, a niektóre nawet wybitnie. Czy tak będzie i tym razem? Ze znalezionych przeze mnie informacji wynika, że Aqua istnieje co najmniej od kilku lat. Firma wyspecjalizowała się w źródłach dźwięku, oferując potencjalnemu nabywcy możliwość wybrania produktu dopasowanego do jego preferencji brzmieniowych oraz posiadanego sprzętu. Z lektury tekstów zamieszczonych na stronie producenta wyłonił się obraz podobny do moich wcześniejszych skojarzeń. Aqua oferuje sprzęt ciekawy wizualnie, z niebanalnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi wewnątrz. Ciekawostką jest modułowa budowa oferowanych DAC-ów i brak filtrów cyfrowych. W chwili obecnej w katalogu znajdziemy trzy produkty - napęd La Diva i dwa przetworniki cyfrowo-analogowe - La Scala MKII oraz testowany La Voce S2.

Aqua La Voce S2

Wygląd i funkcjonalność

La Voce S2 robi dobre wrażenie już od chwili wyjęcia z opakowania. Obudowa jest solidna i ma gabaryty typowe dla większości urządzeń audio. Uwagę przykuwa front wykonany z grubego, szczotkowanego aluminium. Co ciekawe, pozostałą część obudowy pokryto szarym, lekko chropowatym lakierem, co dodatkowo wyróżnia włoski przetwornik spośród rzeszy czarnych pudełek. Płyta czołowa jest lekko zaokrąglona od góry, natomiast na dole ma widoczne podcięcie. Z lewej strony znajdziemy dwa przełączniki obrotowe, z których jeden włącza urządzenie, a drugi służy oczywiście do przełączania źródeł. Gałki są ładnie wyprofilowane i utrzymane w stylistyce retro. Środkową część płyty frontowej zdobi duża nazwa modelu, a po prawej stronie wyfrezowano owalny otwór, w którym znalazła się dioda informująca o pracy przetwornika oraz hebelkowy przełącznik fazy absolutnej. W prawym dolnym rogu znajdziemy jeszcze logo producenta. Wszystko prezentuje się bardzo elegancko i spójnie.

Z tyłu uwagę przyciągają porządne, szeroko rozstawione analogowe wyjścia RCA pozwalające na wpięcie nawet bardzo wypasionych interkonektów. Z wejść cyfrowych mamy do dyspozycji gniazda USB, BNC, AES/EBU oraz AQLink I2S. Jest to własne opracowanie firmy, pozwalające na podłączenie dedykowanego transportu kablem ethernetowym. Z prawej strony umieszczono gniazdo zasilające IEC. Zastosowanie gniazda BNC dla połączenia SPDIF pozwala na zachowanie właściwej dla tego interfejsu impedancji 75 Ω, co jest niezmiernie trudne lub wręcz niemożliwe przy stosowaniu gniazd i wtyków RCA. Dla niektórych użytkowników odtwarzaczy płyt kompaktowych będzie to oznaczało konieczność zakupu odpowiedniego kabla lub przejściówki. Na wyposażeniu dostajemy za to całkiem przyzwoity przewód zasilający.

Aqua La Voce S2

Brzmienie

Nie wspomniałem o tym wcześniej, bo na opis wnętrza przyjdzie jeszcze czas, ale La Voce S2 to przetwornik NOS. Skrót ten można przetłumaczyć na dwa sposoby - Non Oversampling DAC (przetwornik bez nadpróbkowania) oraz New Old Stock (używane w odniesieniu do nowych, nie używanych, ale nie produkowanych już komponentów). W przypadku testowanego klocka oba tłumaczenia są prawdziwe - zastosowano w nim nie produkowane już przetworniki bez oversamplingu. Będąc bogatszym o tę wiedzę, trochę obawiałem się tego, co usłyszę po włączeniu włoskiego przetwornika do swojego systemu. Dotychczas moje doświadczenia z tego typu DAC-ami były niezbyt pozytywne. W ich brzmieniu brakowało mi skrajów pasma, dynamika była zazwyczaj taka sobie, a rozdzielczość nie najlepsza. Tym razem trafiło mi się jednak potrójne, pozytywne zaskoczenie - żadna z wymienionych wyżej cech nie wystąpiła.

La Voce S2 od początku grał spójnym, rozdzielczym dźwiękiem z dobrze słyszalnymi skrajami pasma. Tak się złożyło, że testowane urządzenie było czwartym z rzędu przetwornikiem, jaki wpadł w moje ręce w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Mogłem niemal na świeżo porównać go z innymi, wybitnymi moim zdaniem, przedstawicielami tego gatunku. La Voce S2 wypadł na ich tle bardzo dobrze. Wśród zgromadzonej przeze mnie gromadki, mało który przetwornik mógł się pochwalić tak spójnym, płynnym i analogowym brzmieniem. Jeśli chodzi o umiejętność oddania muzycznych emocji, włoski DAC wypadł zdecydowanie najlepiej. Niezależnie od tego czy najdzie nas ochota na słuchanie kameralnych składów jazzowych, bluesa, jazzu, elektroniki czy rocka, każda płyta zostanie potraktowana holistycznie i zagrana na sto procent jej możliwości. Zaskakująco dobre jest też oddanie rytmu nagrań. La Voce S2 nie gubi się nawet w najgęstszych fakturach rytmicznych. Analogowy charakter przekazu nie oznacza sztucznego ocieplenia przekazu. Nie należy się tutaj spodziewać lampowej barwy, ponieważ balans tonalny jest całkowicie neutralny. Dźwięk nie popada w analityczność, ale nie ma w nim także żadnego dopalenia średnicy. Muzyka płynie swobodnie i stanowi jedną całość, a my nie potrzebujemy rozbijać jej na poszczególne fragmenty pasma. Dopełnieniem listy zalet jest duża i stabilna scena muzyczna, z dobrym odwzorowaniem źródeł pozornych i mnóstwem powietrza wokół muzyków. Audiofile docenią też idealnie czarne tło za nimi. Teoretycznie na tym poziomie powinien to być standard, jednak praktyka pokazuje, że nie wszystkie źródła potrafią zaprezentować taki kontrast pomiędzy muzykami a ciszą, która ich otacza.

Współczesne przetworniki cyfrowo-analogowe, zaczynając już od tych najtańszych, grają co najmniej dobrze. Różnice zaczynają być dostrzegalne w sferze niuansów i pewnych akcentów stawianych przez ich producentów. W przypadku La Voce S2 priorytetem musiała być płynność brzmienia i przyjemność, jaką można czerpać ze słuchania muzyki. Moim zdaniem wszystkim wychodzi to na dobre. Z tym źródłem nawet wielogodzinne sesje odsłuchowe nie męczą, lecz sprawiają wiele radości, przekazują emocje i poprawiają humor. A przynajmniej na mnie tak to działało.

Aqua La Voce S2

Budowa i parametry

Wnętrze przetwornika Aqua La Voce S2 wygląda bardzo interesująco. Po lewej stronie mamy tu dwa sporej wielkości transformatory toroidalne, z których jeden zasila część analogową, a drugi cyfrową. Za transformatorami znajdziemy dwie płytki drukowane umieszczone jedna na drugiej. Większa zajmuje się odbiorem danych przesyłanych łączem AQLink I2S, natomiast mniejsza dedykowana jest wejściu USB, gdzie za odbiór danych odpowiada znany i lubiany układ XMOS. Wejście AQLink obsługuje dane do 24 bit/384 kHz a USB do 24 bit/192 kHz. Większą część obudowy zajmuje płytka umieszczona po prawej stronie zasilacza. Znajdziemy tu układy analogowe oraz główny moduł przetwornika, zamontowany na osobnej płytce wsuniętej w odpowiednie gniazda na płycie głównej. Układ analogowy zbudowany jest w całości z elementów dyskretnych, bez wzmacniaczy operacyjnych w torze audio. Testowane urządzenie wyposażono w wyjścia niezbalansowane, ale na życzenie można je doposażyć w symetryczne wyjście XLR, dostępne jako moduł rozszerzenia.

Jeszcze ciekawsza jest sekcja przetwornika z wymiennym modułem zawierającym główną kość odpowiedzialną za konwersję cyfrowo-analogową. Na wyposażeniu otrzymujemy płytkę obsadzoną kośćmi Burr-Brown PCM1704-K - selekcjonowanymi przetwornikami wielobitowymi o maksymalnej rozdzielczości 24 bitów i częstotliwości próbkowania 96 kHz, po jednym na kanał. Zamiennie możemy zamówić płytki oparte na przetwornikach Philips TDA1541-A (16 bit/96 kHz) lub Analog Devices AD1865 (18 bit/192 kHz). Wymiana płytek jest banalnie prosta, więc obejdzie się bez wizyty w serwisie. Niezależnie od stosowanego przetwornika, La Voce S2 nie wykorzystuje oversamplingu ani filtrów cyfrowych, co jest bardzo ciekawym, wręcz unikalnym rozwiązaniem. Producent mówi tutaj o własnej technologii DFD, co w rozwinięciu oznacza Direct From Decoder (bezpośrednio z dekodera). Konwersja prądowo-napięciowa jest pasywna i odbywa się dzięki zastosowaniu rezystorów. Dodatkowo producent oferuje możliwość dodania wejść cyfrowych w dwóch standardach optycznych - TOSLINK i ST Fiber - zwiększając już i tak spore możliwości konfiguracyjne tego modelu.

Konfiguracja

HP Thin Client (Win XP + Foobar2000/JRiver), Monster Cable 250DCX, Vovox Vocalis, B&W 804S, Linn Unidisk 1.1, Hegel HD20, Stello U3, Manley Shrimp, Linn Akurate A2200, Linn Silver, Linn Black, Mogami Pure Resolution, Ultralink Audiophile Mk II, Gigawatt PF-2, Gigawatt PF-1, Gigawatt LC-2 mkII, Gigawatt LC-2, Gigawatt LC-1 mkII, Audionova Starpower mkII, Michell Gyro SE, Jelco 750D, Dynavector DV-20X2 L, Lyra Dorian.

Aqua La Voce S2

Werdykt

Segment przetworników cyfrowo-analogowych rozwija się ostatnio bardzo dynamicznie, ale jest też strasznie zatłoczony. Z jednej strony to dobrze, bo mamy praktycznie nieograniczony wybór. Z drugiej jednak trudno jest w takiej masie znaleźć coś ciekawego. Tym bardziej warto zainteresować się modelem Aqua La Voce S2. Dostajemy tu interesujący wygląd, modułową architekturę pozwalającą na dopasowanie brzmienia i funkcjonalności do naszych potrzeb, a także to, co najważniejsze - wciągający i muzykalny dźwięk. Wszystko to daje niebanalne urządzenie, które raz zaproszone do domu może już w nim zostać.

Dane techniczne

Częstotliwości próbkowania: 24 bit/192 kHz (USB, SPDIF, AES/EBU), 24 bit/384 kHz (AQLink I2S)
Odbiornik cyfrowy: PLL 128/256 FS
Filtr cyfrowy: DFD (bezpośrednio z dekodera,bez filtra cyfrowego)
Przetwornik: wymienny moduł, standardowo 2x BB PCM1704-K
Wyjścia analogowe: RCA 2,1 V
Konwersja prądowo-napięciowa: pasywna, z użyciem rezystorów
Impedancja wyjściowa: 100 Ω
Impedancja obciążenia: minimum 10 kΩ
Pasmo przenoszenia: 20 Hz do 20 kHz (+/- 0,5 dB)
THD: < 0,1% (-20 dB)
Pobór mocy: 58 VA
Wymiary (W/S/G): 10/45/31 cm
Masa: 7 kg
Cena: 9700 zł

Sprzęt do testu udostępniła firma Audio-Connect.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy8

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy8

Spójność
Poziomy8

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy6

Cena
Poziomy6


Komentarze (1)

  • Marcin

    Wygląda bardzo dobrze. Z opisu wynika że także dobrze gra. Faktycznie jak spojrzy się na przetworniki DAC to bardzo rzadko nie ma jakiś oversamplingów x ileśtam;) Podoba mi się pomysł z wymiennymi płytkami. Mnie jak zwykle dobija cena - czy naprawdę to muszą być tak wysokie ceny?

    1

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Roon - Nowa jakość streamingu

Roon - Nowa jakość streamingu

Z badań i raportów dotyczących udziału poszczególnych nośników i platform w rynku muzycznym wynika, że pliki i serwisy streamingowe wyprzedzają konkurencję o kilka okrążeń. Temat nośników fizycznych wydaje się zamknięty i nawet ogarniająca cały świat moda na winyle i gramofony nie jest w stanie odwrócić losów tej wojny. O ile...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Optonica RP-9100

Optonica RP-9100

Gdy na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku płyta kompaktowa rozpoczynała swój triumfalny pochód po rynku audio, wielu melomanów w pierwszej...

Słownik

Poprzedni Następny

Zwrotnica

Część kolumny głośnikowej, która dzieli dostarczony do kolumny sygnał - pasmo akustyczne - na kilka węższych pasm. Każda z tych składowych jest następnie przesyłana ze zwrotnicy do odpowiednich głośników. Rodzaj...

Cytaty

OtarIosseliani.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.