Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Audiofile zainteresowani niebanalnymi zestawami głośnikowymi często zwracają uwagę na zestawy Neat Acoustics - firmy założonej w 1989 roku przez Boba Surgeonera, który spędził większość swojego życia grając muzykę w różnych stylach, takich jak blues, rock, jazz, folk, country i bluegrass. Neat Acoustics posiada własne studio nagraniowe, w którym można nagrywać na zamówienie. Profesjonalne podejście w realizacji nagrań jest też punktem odniesienia dla brzmienia kolumn głośnikowych. Melomani wiele mówią o zgodności dźwięku z oryginałem, jednak niewielu producentów sprzętu korzysta z owego oryginału podczas projektowania swoich urządzeń. Tymczasem w fabryce Neat Acoustics pod ręką są rozmaite instrumenty muzyczne, w tym fortepian, organy strunowe, harfa, kontrabas, syntezatory oraz szeroka gama gitar elektrycznych i akustycznych oraz innych instrumentów smyczkowych. Nagrania w wysokiej rozdzielczości mogą być wykonywane i natychmiast odtwarzane w pokoju odsłuchowym. Same kolumny również są niebanalne. Znajdziemy w nich różne cuda, które u audiofilów powinny wywołać szybsze bicie serca, takie jak głośniki pracujące w układzie izobarycznym, obudowy z klejonej warstwowo sklejki brzozowej czy supertweetery zamontowane na górnej ściance w celu poprawy wrażeń przestrzennych. Niestety, opisy poszczególnych konstrukcji są dość skromne i aby dobrze je poznać, trzeba by było umówić się na odsłuch wszystkich dostępnych modeli. Dlatego wpadłem na lepszy pomysł i postanowiłem porozmawiać z człowiekiem stojącym za całym tym przedsięwzięciem.

Bob Surgeoner z pewnością nie jest jedynym konstruktorem sprzętu grającego, który swoją przygodę zaczął od gry na instrumencie muzycznym, ale jest jednym z niewielu projektantów zestawów głośnikowych, którzy oddają się tej pasji regularnie, a do tego nie ograniczają się tylko do jednego instrumentu. Czytając o produktach Neat Acoustics, można odnieść wrażenie, że oba te światy się przenikają. Do sztuki projektowania głośników dodany został proces słuchania wielu różnych rodzajów muzyki. Anglicy pozwalają muzyce rządzić strojeniem i brzmieniem swoich kolumn z wyłączeniem prawie wszystkich innych kryteriów. Wszystkie aspekty projektu są oceniane empirycznie. Jak sami tłumaczą, pomiary nie mogą wpływać na decyzje dotyczące wydajności głośników podczas ich projektowania. Ten czasochłonny, iteracyjny proces może zająć miesiące, zanim praca zostanie uznana za zakończoną. Podczas sesji odsłuchowych i opracowywania produktu wykorzystywana jest szeroka gama nagrań muzycznych, od płyt z początku XX wieku po najnowocześniejsze albumy, a także nagrania wykonane przez zespół Neata na taśmie analogowej i nośnikach cyfrowych. Trzeba przyznać, że w świecie, w którym większość sprzętu hi-fi jest zaprojektowana tak, aby odpowiadać zestawowi powszechnie akceptowanych parametrów, podejście Boba Surgeonera jest bardzo odświeżające.

Na stronie internetowej Twojej firmy możemy przeczytać, że wszystkiego nauczyłeś się sam, od gry na instrumentach muzycznych po konstruowanie głośników. Czy rzeczywiście wszystko to osiągnąłeś samodzielnie?

To prawda. Nigdy nie uczestniczyłem w lekcjach gry na żadnym z instrumentów, na których gram. Nie mam też żadnych potwierdzonych kwalifikacji do projektowania głośników. Obie te pasje zaczęły się u mnie mniej więcej w wieku 14 lat.

Na ilu instrumentach muzycznych potrafisz grać?

Moim głównym instrumentem jest gitara, ale gram również na fortepianie, kontrabasie, banjo, w ograniczonym stopniu także na akordeonie, a obecnie robię postępy na harfie celtyckiej.

Które momenty z Twojej kariery muzycznej najbardziej zapadły Ci w pamięć?

Grałem na festiwalu folkowym w Edmonton w Kanadzie w 1995 roku z zespołem wspierającym Jez Lowe (wspaniałego brytyjskiego piosenkarza). Na rachunku byli również Ry Cooder, Elvis Costello i wielu innych. Częścią festiwalu był akordeonowy koncert "warsztatowy", w którym uczestniczyłem ja i dwóch innych muzyków, przed publicznością liczącą około 1000 osób. Jednym z nich była znana gwiazda muzyki Cajun, a drugim jeden z wielkich irlandzkich akordeonistów tradycyjnych (zostałem do tego wybrany, ponieważ zdjęcie PR naszego zespołu pokazywało mnie z akordeonem). Chociaż potrafiłem grać akompaniamenty i podstawowe solówki na akceptowalnym poziomie, pozostali akordeoniści byli najwyższej klasy, a ja nie byłem nawet blisko ich standardu i byłem przerażony. Koncert odbył się zupełnie bez prób, ale udało mi się przez niego przebrnąć, akompaniując innym akordeonistom w ich solowych utworach i grając kilka własnych "kawałków imprezowych". Koncert trwał godzinę i gdyby trwał pięć minut dłużej, zabrakłoby mi melodii i zostałbym zdemaskowany jako swego rodzaju oszust. W rzeczywistości uszło mi to na sucho i otrzymałem kilka pochwał od innych muzyków Co za szczęśliwy zbieg okoliczności! Wcześniejszym punktem kulminacyjnym było zagranie w Roundhouse w Londynie z moim prog-rockowym zespołem The Mynd, po tym jak widziałem kilka legend muzyki grających tam w ciągu poprzednich czterech lat. Ostatnio spotkałem się ze starym przyjacielem, który gra na kontrabasie, by zagrać spontanicznie w lokalnym klubie folkowym. Nie graliśmy razem od ponad dziesięciu lat i nie mieliśmy żadnych prób, ale od razu złapaliśmy kontakt i daliśmy świetny koncert. Nadal gramy razem regularnie i od tego czasu nagraliśmy razem dwa albumy.

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Wielu producentów sprzętu audio lubi odwoływać się do brzmienia żywych instrumentów, ale mam wrażenie, że niektórzy z nich nie mają o tym pojęcia. Ty nie tylko masz, ale nie zrezygnowałeś z tego, gdy na poważnie zająłeś się budową kolumn, prawda?

Mam regularny kontakt z instrumentami akustycznymi w kameralnym otoczeniu, więc ich brzmienie jest mi bardzo bliskie. Nie wierzę, że tego typu doświadczenie koniecznie pozwala zaprojektować świetny głośnik. W rzeczywistości są pewne dowody na to, że jest wręcz przeciwnie - posiadanie muzycznego zrozumienia może pomóc w "wyobrażeniu" sobie podstaw basu, kiedy są tam tylko harmoniczne. Myślę jednak, że posiadanie takiego autentycznego odniesienia jest ważnym narzędziem podczas projektowania kolumn.

Jesteś dumny z tego, że w siedzibie Neat Acoustics znajduje się studio nagraniowe. Czy jest ono wykorzystywane tylko na twoje wewnętrzne potrzeby, czy też powstały tam nagrania, których dziś może słuchać każdy?

Studio służy tak naprawdę tylko do moich własnych projektów, choć nasi pracownicy również mogą z niego korzystać (większość z nich to muzycy, którzy regularnie koncertują). Kilka z moich nagrań jest dostępnych na płytach kompaktowych, a niektóre także w serwisie SoundCloud. Ostatnio przebudowałem studio, dzięki czemu mogę nagrywać sam, bez konieczności angażowania osobnego inżyniera. Sporo nagrywałem podczas lockdownu.

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Co sprawiło, że w pierwszej kolejności zainteresowałeś się tematem sprzętu hi-fi i skłoniło Cię do zbudowania swoich pierwszych kolumn? Czy, jak już słyszeliśmy milion razy, nie znalazłeś takich, które spełniały Twoje oczekiwania?

Zawsze fascynowała mnie reprodukcja muzyki, nawet od pierwszych doświadczeń w późnych latach pięćdziesiątych z gramofonem. Mieliśmy też w domu lampowe radio AM/FM, zwykle dostrojone do stacji AM. Pamiętam, jakim zaskoczeniem była różnica w jakości dźwięku, gdy odkryłem alternatywę - fale FM. Zbudowałem swoje pierwsze radio w wieku 14 lat, a następnie zająłem się produkcją głośników dla mojego zespołu w latach 70. Kiedy w 1985 roku rozpocząłem działalność w branży hi-fi, była ona prowadzona z mojego domu w Londynie. Pomiędzy trasami koncertowymi sprzedawałem i naprawiałem sprzęt audio. Pewnego razu trafiłem na kilka par wadliwych głośników znanego brytyjskiego producenta i zabrałem się za ich naprawę. Dało mi to kilka przydatnych spostrzeżeń na temat działania przetworników i zwrotnic. Kiedy otworzyłem sklep NEAT HiFi w północnej Anglii w 1988 roku, zauważyłem duże zainteresowanie kompaktowymi głośnikami, więc przyjrzałem się różnym udanym modelom z tamtego okresu. Nie wymieniając nazw, czułem, że wszystkie mają wady - wolny bas, brak basu, słaba moc, niska czułość, nadmierne podbarwienia lub niezdolność do głośnego grania. W 1989 roku rozpocząłem więc proces projektowania własnego głośnika kompaktowego. Zleciłem wykonanie kilku obudów, dobór przetworników i wykonanie zwrotnic. Pewnego wieczoru, po zamknięciu sklepu, z kolegami złożyliśmy to wszystko w całość i ustawiliśmy nasze dzieło do pierwszego odsłuchu. Grało to bardzo źle, więc wróciliśmy do deski kreślarskiej. W ciągu 2-3 dni, po wielu poprawkach, kolumienki zaczęły brzmieć akceptowalnie. Wprowadzaliśmy kolejne poprawki, aż po trzech miesiącach otrzymaliśmy głośnik, który naszym zdaniem brzmiał całkiem wyjątkowo. Przyjaciel zasugerował nazwę "Neat Petite" i zaczęliśmy je produkować w pojedynczych parach. Początkowo zamierzaliśmy sprzedawać Petite tylko w naszym sklepie, ale otrzymaliśmy tak wiele pozytywnych opinii od klientów, że zdecydowaliśmy się pokazać je na wystawie sprzętu hi-fi w Londynie w 1990 roku, aby przetestować je w prawdziwym świecie. Odzew ze strony prasy i publiczności był przytłaczający i przekonał nas do wprowadzenia Petite jako modelu produkcyjnego.

Kiedy spojrzymy na aktualny katalog Neat Acoustics, w pierwszej chwili możemy pomyśleć, że to kolejne zupełnie normalne kolumny. Proste skrzynki, klasyczne przetworniki - standard. Ale nie. Właściwie każda z tych konstrukcji zawiera przynajmniej jedno ciekawe rozwiązania techniczne. Czy nie kusiło Cię kiedyś, żeby zrobić to tak, jak robią to prawie wszyscy?

Od pierwszego Petite rozwój nowych modeli był procesem iteracyjnym, więc modele, które pojawiły się po Petite miały z nim pewne cechy wspólne, z modyfikacjami prowadzącymi do nowego wariantu. Taka sytuacja trwa do dziś. Chociaż testujemy różne części dla zachowania spójności, rozwój nowego projektu odbywa się prawie wyłącznie na podstawie słuchu. Jesteśmy dość niekonwencjonalni i czasem spróbujemy czegoś, co nie powinno działać. Tylko po to, żeby to sprawdzić. Na przykład 168-mm jednostka nisko-średniotonowa w oryginalnych Petite była technicznie zbyt duża dla 7-litrowej obudowy, ale z pewnymi zmianami w strojeniu portów uzyskaliśmy rezultat, o który nam chodziło - dobre przenoszenie mocy, dobrą kontrolę i dość głęboki bas jak na tak małą obudowę.

Jednym z najbardziej oryginalnych rozwiązań zastosowanych w Twoich głośnikach jest system izobaryczny. Czy opowiesz nam dokładnie, jak on działa i dlaczego akurat ta metoda strojenia przypadła Ci do gustu?

Zawsze intrygowała mnie zasada izobaryczności, a odsłuch klasycznych Linnów Isobaric we wczesnych latach osiemdziesiątych przekonał mnie, że jest to mój preferowany system obciążenia basu. System izobaryczny działa poprzez zamontowanie dodatkowego woofera za tym zamontowanym na przedniej ściance. Oba otrzymują ten sam sygnał ze zwrotnicy, w fazie. Komora pomiędzy tymi jednostkami jest szczelnie zamknięta, dzięki czemu panuje w niej stałe ciśnienie, a wewnętrzny woofer działa jako swoisty "hamulec" na przedni woofer - i odwrotnie. Kluczową zaletą tego systemu jest to, że membrana przedniego głośnika niskotonowego jest efektywnie sterowana przez dwie cewki głosowe, co skutkuje bardzo kontrolowanym basem. Kolejną przydatną zaletą jest to, że wewnętrzny głośnik niskotonowy zachowuje się tak, jakby znajdował się w obudowie o dwukrotnie większej objętości, co zwiększa rozciągnięcie basu.

Neat Acoustics nie jest jedynym producentem stosującym to rozwiązanie, ale zwykle za kolumny z systemem izobarycznym trzeba zapłacić znacznie, znacznie więcej. A przecież w zasadzie mówimy tylko o innym niż zwykle sposobie montażu głośników w obudowie. Dlaczego zestawy z systemem izobarycznym są na ogół tak drogie? Czy chodzi o to, że ich projektowanie trwa znacznie dłużej?

W zasadzie nie zastanawiałem się nad tym. Nie mogę mówić za innych, ale kolumny Neat Acoustics wyceniane są głównie na podstawie kosztów części i montażu. Uzyskanie prawidłowego wyrównania izobarycznego przy opracowywaniu nowego modelu zajmuje nieco więcej czasu, ale w naszym przypadku stało się to mniej istotne.

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Kiedy testowałem monitory Majstra, nie mogłem nigdzie znaleźć zdjęcia ich tylnego panelu, ale wiedziałem, że korzystają z układu izobarycznego. Kiedy zobaczyłem je od tyłu, oniemiałem. Bass-reflex? W głośnikach izobarycznych? Możesz wyjaśnić, jak to działa?

Wszystkie kolumny izobaryczne Neata są zestrojone bass-refleksem, mimo że klasyczna teoria sugeruje, że obudowa izobaryczna powinna być szczelna. Zawsze wybieramy to, co w danym kontekście działa dla nas najlepiej, niezależnie od teorii. Rzadko stosujemy klasyczne bass-reflexy, a port zazwyczaj działa po prostu jako "kontrolowany wyciek", aby zoptymalizować zachowanie niskich częstotliwości.

Czy nietypowa konstrukcja kolumn Neat Acoustics ma na celu ułatwienie użytkownikowi ustawienia ich w pokoju odsłuchowym, czy też chodzi po prostu o uzyskanie jak najlepszego dźwięku, a łatwiejszy proces instalacji jest swego rodzaju bonusem?

To zależy. Niektóre modele będą wymagały pewnej uwagi w kwestii umiejscowienia, inne będą mniej wymagające w zależności od indywidualnych cech pomieszczenia. W przypadku niektórych ostatnich modeli celowo staraliśmy się, aby dobrze spisywały się w pobliżu ściany (seria Iota, Ekstra, Ministra). Umieszczenie głośnika w danym pomieszczeniu to zawsze loteria. Pomieszczenie to prawdopodobnie ponad 50% tego, co słyszymy, a zła kombinacja pomieszczenia i głośnika może skutkować bardzo słabym dźwiękiem, bez względu na jego jakość i charakter.

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Jesteś zwolennikiem wstęgowych i planarnych głośników wysokotonowych. Co takiego Cię w nich urzekło? Czy nigdy nie miałeś problemów ze spójnością przy łączeniu takich głośników wysokotonowych z klasycznymi głośnikami średniotonowymi?

Od 1985 roku, kiedy usłyszałem głośniki Magneplanar IIIb (w których zastosowano długą, pionową wstęgę wysokotonową), pociągała mnie szybkość i otwartość takich przetworników, a także jednostek typu Air Motion Transformer, których pionierem był doktor Oscar Heil. Wykorzystując nasze długoletnie podejście do eksperymentów empirycznych (prób i błędów), po prostu dostrajamy różne parametry, aż uzyskamy pożądane dopasowanie pomiędzy głośnikiem wysokotonowym a midwooferem. W ten czy inny sposób zwykle się to udaje. Oczywiście tylko udane próby trafiają do produkcji.

Na górnej ściance kolumn z serii Ultimatum widzimy kolejne nietypowe rozwiązanie - supertweetery. Jaka jest rola tych przetworników i jak to się przekłada na wrażenia słuchowe?

Supertweetery dodają do brzmienia poczucie otwartej atmosfery. Pierwotnie zostały one zastosowane w celu wzmocnienia pasma wysokich tonów głównego głośnika wysokotonowego, który był używany w prototypie MF9 (pierwszy model Ultimatum). Zadziałało to bardzo dobrze i, ku mojemu zaskoczeniu, nadal dodawało coś specjalnego, kiedy zastąpiliśmy główny głośnik wysokotonowy innym, o większym rozciągnięciu w zakresie wysokich tonów. Te supertweetery pracują do 40 kHz i oczywiście nie słyszymy zbyt wiele z tego, co robią bezpośrednio, ale istnieje jeszcze zjawisko nakładania się ich pasma z tym, co produkuje główny tweeter. Mam wrażenie, że tworzy to intermodulację pomiędzy tymi jednostkami i ma duży wpływ na to, co słyszymy. Dość łatwo jest usłyszeć różnicę. Wystarczy umieścić gazetę lub cienką książkę na supertweeterach i posłuchać kilku utworów muzycznych, a następnie porównać dźwięk po ponownym zdjęciu tej "blokady".

Rozumiem, że przy tak skomplikowanych głośnikach trzeba się napracować nawet przy produkcji obudów. Grube ścianki z MDF-u, skręcane płyty z klejonej warstwowo sklejki, czasem bardzo skomplikowane kształty. Czy to konieczne?

Głównym materiałem używanym do produkcji obudów modeli z serii Ultimatum jest sklejka brzozowa, która jest moim zdaniem bardzo dobrym materiałem na obudowę głośnikową. Trudno z nią pracować, dlatego montujemy jednostki napędowe na płytach z MDF-u i łączymy je z głównym korpusem za pomocą polietylenowej membrany, dając w ten sposób jednostkom napędowym obojętną platformę do optymalnej pracy przy minimalnym podbarwieniu. Dodatkową korzyścią jest to, że przegrody z MDF-u pomagają uzyskać bardziej atrakcyjne wykończenie niż to, które można uzyskać na zwykłej sklejce.

Bob Surgeoner - Neat Acoustics

Gdzie i jak produkowane są Wasze głośniki? Czy wszystko odbywa się w tym samym miejscu?

Obudowy są produkowane w dwóch fabrykach w Wielkiej Brytanii. Inne części sprowadzamy z całego świata, ale także z Wielkiej Brytanii. Zwrotnice są budowane w fabryce Neat Acoustics, wszystko jest także montowane, testowane, pakowane i wysyłane bezpośrednio stąd.

Neat Acoustics istnieje już od ponad 30 lat. Doświadczeni audiofile znają tę markę, ale nie sądzę, aby kiedykolwiek aspirowała do głównego nurtu. Czy nie kusiło Cię, aby zacząć produkować budżetowe głośniki lub głośniki bezprzewodowe? Czy jest Wam wygodnie tam, gdzie jesteście?

W rzeczywistości zrobiliśmy kilka eksperymentów z alternatywami dla wersji bezprzewodowych (Bluetooth) niektórych z naszych najmniejszych modeli. Jest zbyt wcześnie, aby powiedzieć, czy trafią do produkcji, ale jest to możliwość, z której możemy skorzystać w przyszłości.

Jakiego systemu stereo używasz w domu?

Używam w domu dość prostego zestawu, choć jest on już dość stary i szukam alternatyw. Gramofon to obecnie Rega Planar 6 z wkładką Exact, phono stage Dynavector P75 mkII, a wszystko to jest podłączone do oryginalnego Naima Uniti, dzięki któremu mogę słuchać muzyki z płyt kompaktowych, radia internetowego i TIDAL-a. Kolumny często się zmieniają, w zależności od tego, nad czym pracuję, ale obecnie używam nowych monitorów Petite Classic.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Nie przegap

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

To pytanie zadają sobie praktycznie wszyscy audiofile. Początkujący miłośnicy dobrego brzmienia muszą znaleźć na nie odpowiedź podczas kupna pierwszego poważnego systemu stereo, natomiast ci bardziej doświadczeni wracają do niego przy każdej zmianie kolumn lub wzmacniacza. Optymalne współdziałanie tych dwóch elementów jest - obok właściwego dopasowania zestawów głośnikowych do wielkości i...

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Czy znasz firmę Sennheiser? Na to pytanie twierdząco odpowie niemal każdy, kto interesuje się szeroko pojętym sprzętem audio. DJ, prezenter radiowy, producent muzyczny, artysta, gwiazda estrady, kierownik sceny, zapalony gracz, audiofil, a nawet zwyczajny słuchacz mający chrapkę na porządne słuchawki jednej z prestiżowych marek - wszyscy oni prawdopodobnie choć raz...

Wszystko o akustyce pomieszczenia odsłuchowego

Wszystko o akustyce pomieszczenia odsłuchowego

Który element systemu audio jest najważniejszy? Większość audiofilów z pewnością wskazałoby na zestawy głośnikowe. Inni powiedzą, że pierwszeństwo powinien mieć wzmacniacz lub źródło, a wyjątkowo zakręceni postawią na kable, akcesoria zasilające, a nawet stolik ze specjalnymi platformami antywibracyjnymi. Część melomanów odpowie jednak zupełnie inaczej. Ich zdaniem największy wpływ na brzmienie...

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Yamaha to jeden z producentów sprzętu hi-fi, którego logo kojarzą niemal wszyscy. Nie tylko ze względu na jego obecność na popularnych amplitunerach, soundbarach, głośnikach bezprzewodowych i systemach mikro, ale także produktach związanych z domową aparaturą audio bardzo luźno albo wcale. Nie ulega jednak wątpliwości, że w wielu kręgach, także wśród...

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Podstawowe własności i parametry wzmacniaczy stereo

Czy to w domowym zaciszu, na koncercie, podczas pracy w studiu czy w samochodzie - wzmacniacz jest jednym z kluczowych elementów każdego systemu stereo. Czym właściwie jest? Najprościej można powiedzieć, że jest to układ elektroniczny, którego zadaniem jest wytworzenie na wyjściu sygnału analogowego będącego wzmocnioną kopią sygnału podanego na wejście....

Nowe testy

Poprzedni Następny
Audio Physic Spark 6

Audio Physic Spark 6

Muszę przyznać, że od pewnego czasu nie jestem na bieżąco z poczynaniami Audio Physica. Był taki moment, kiedy wiedziałem niemal wszystko na temat każdej nowej konstrukcji niemieckiej marki, a kiedy...

Sennheiser Momentum 4 Wireless

Sennheiser Momentum 4 Wireless

Po niespełna dwudziestu latach recenzowania sprzętu audio rzadko kiedy odwiedzam sklepy z taką aparaturą, aby coś kupić. Jeśli już, najczęściej brakuje mi jakiegoś kabla albo czegoś w rodzaju płynu do...

Final Audio Design ZE8000

Final Audio Design ZE8000

Można powiedzieć, że jeszcze niespełna półtora roku temu byłem nausznikowym ortodoksem, który nie uznawał słuchawek dokanałowych. Moje podejście zmieniło się diametralnie, gdy w moje ręce wpadły "pchełki" AG TWS04K. Okazało...

Komentarze

Mariuisz
Brakuje tu jednego aspektu, który omijają również producenci. Chodzi o regulację barwy i balans. Nie każdy ma super słuch, nie w każdym wieku dobrze słyszymy wy...
Sebastian
Mam u siebie ten streamer podłączony od 2 dni optykiem do Topping DX3Pro+ i powiem, że w porównaniu ze źródłem jakim był laptop daje się usłyszeć większą głębie...
Daniel
A gdzie gramofony Pre-Audio? Czemu wszystkie są dobre, tylko nie nasze Polskie...
a.s.
Na Amazon Music Unlimited jest dużo muzyki w jakości lepszej od CD, mam wrażenie że większość, nie potrzeba do tego MQA.
Mike
Nawet to dobre, ale gdzie prawdziwe radio FM/DAB i Bluetoth LDAC bezstratny od Sony?

Płyty

Riverside - ID.Entity

Riverside - ID.Entity

W ubiegłym roku minęło sporo czasu, zanim pojawił się jakiś album, na który naprawdę czekałem. W bieżącym sytuacja jest zgoła...

Tech Corner

Roon - Nowa jakość streamingu

Roon - Nowa jakość streamingu

Z badań i raportów dotyczących udziału poszczególnych nośników i platform w rynku muzycznym wynika, że pliki i serwisy streamingowe wyprzedzają konkurencję o kilka okrążeń. Temat nośników fizycznych wydaje się zamknięty i nawet ogarniająca cały świat moda na winyle i gramofony nie jest w stanie odwrócić losów tej wojny. O ile...

Nowości ze świata

  • Internationally acclaimed, high-end audio brand Cyrus Audio announces the most intelligent power supply it has ever designed; the long-awaited PSU-XR. The PSU-XR is the first power supply from Cyrus to have its own built-in microprocessor, enabling it to talk to...

  • FiiO launches the M11S hi-res portable music player. Featuring dual ES9038Q2M DACs, the M11S is able to decode up to 384kHz/DSD256 audio. The versatile M11S builds upon the success of previous award-winning portable audio players from FiiO. Alongside its 3.5mm...

  • Piega is probably Switzerland's most famous loudspeaker manufacturer. Founded in 1986 by Leo Greiner and Kurt Scheuch, the company was initially a typical hobbyist, garage-based manufactory. Kurt concentrated on developing transducers, while Leo took on design matters and the company's...

Prezentacje

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Polski sprzęt audio - to hasło przeciętnemu obywatelowi naszego kraju kojarzy się ze wzmacniaczami, kolumnami głośnikowymi i gramofonami sprzed kilku dekad. Większość z nas wyobraża sobie piękne wieże Unitry, Diory czy Radmora, kultowe Altusy lub gramofony takie, jak Daniel, Adam czy Bernard. Jeżeli myślicie, że to wszystko relikty minionego systemu,...

Poradniki

Podstawowa konfiguracja gramofonu od A do Z

Podstawowa konfiguracja gramofonu od A do Z

Zarówno zakup, jak i użytkowanie gramofonu oraz płyt winylowych wymaga od właściciela pewnej wiedzy o sprzęcie analogowym. Należy znać chociażby...

Listy

Galerie

Dyskografie

The Police - Stać! Policja!

The Police - Stać! Policja!

Nigdy nie miałem problemów z policją. No, może kiedyś, jakiś mandat za przejście na czerwonym świetle, ale to za gówniarza....

Wywiady

Popularne artykuły

Vintage

Luxman 5M21

Luxman 5M21

Ta śliczna końcówka mocy to Luxman 5M21 (na dole) - wzmacniacz należący do linii Laboratory Reference Series i produkowany pod...

Cytaty

FriedrichNietzsche.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.