Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Z wizytą w salonie Focal Polska

  • Kategoria: Reportaże
  • Tomasz Karasiński

Focal Polska

Pod koniec kwietnia otrzymaliśmy zaproszenie do nowo otwartego salonu Focal Polska mieszczącego się w Warszawie. Kolejny audiofilski przystanek na mapie Polski jest jednocześnie którymś już z rzędu salonem firmowym, a jeszcze przed oficjalnym otwarciem w branży dużo się o nim mówiło. Każde przejęcie tak dużej i rozpoznawalnej marki jest traktowane jako spore wydarzenie, jednak w tym przypadku zmiana dystrybutora wiązała się z szeregiem innych pytań, które jeszcze do niedawna pozostawały bez odpowiedzi. Oczywiście każda firma ma prawo wybierać sobie partnerów w innych krajach wedle własnego uznania, jednak Focal dopiero niedawno zaczął wprowadzać zmiany na tym polu. Po długim okresie stabilnego rozwoju wykonano kilka dość nietypowych posunięć. Ostatecznie całkowicie zrezygnowano ze sprzedaży głośników za pośrednictwem dystrybutora reprezentującego również inne audiofilskie marki i powołano firmę zajmującą się tylko i wyłącznie Focalem. Swego rodzaju efektem ubocznym takiej decyzji jest powstanie firmowego salonu Focal Polska.

Być może nie wszystkich interesują różnego rodzaju biznesowe czy polityczne posunięcia, jednak sytuacja jest na tyle ciekawa, że może warto przyjrzeć jej się bliżej. Jeżeli specjaliści Focala mają rację w tym, co robią, być może niebawem inne firmy pójdą tym samym tropem? Może też stać się zupełnie inaczej i wówczas czekają nas kolejne zmiany, więc tak czy inaczej warto śledzić ten temat. Skąd całe to zamieszanie? Otóż jeszcze do niedawna francuska firma miała w Polsce jednego oficjalnego dystrybutora i taki stan rzeczy utrzymywał się chyba od kilkunastu, jeśli nie kilkudziesięciu lat. Jakiś czas temu wprowadzono podział obowiązków, mianując w naszym kraju trzech różnych dystrybutorów zajmujących się innymi rodzinami produktów. Duże zestawy audiofilskie pozostały w rękach dotychczasowego importera, do obsługi głośników komputerowych, słuchawek i innych produktów lifestyle'owych zaangażowano nową firmę, a jeśli dobrze pamiętam jeszcze kto inny został mianowany dystrybutorem głośników instalacyjnych i samochodowych. Wydawało się, że taki stan rzeczy już się utrzyma, ale nie - wkrótce branżę obiegła informacja o kolejnej zmianie. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby Focala przejął jeszcze większy dystrybutor obiecujący firmie zwiększenie obrotów, ale tutaj znów zaskoczenie - do reprezentowania marki w Polsce powołano zupełnie nową firmę. A jak nowa firma, to i nowe miejsce, które automatycznie stało się oficjalnym salonem Focala w Polsce.

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Nie ma się co dziwić reakcjom dealerów czy dziennikarzy, którzy całą sytuacją byli nie tylko zaskoczeni, ale i zdziwieni. Żeby jeszcze reprezentowaniem Focala w naszym kraju zajmowali się dotychczas jacyś nowicjusze, ale zarówno dotychczasowy dystrybutor, jak i firmy które przejęły obsługę wydzielonych działów produktowych nie należą ani do małych ani wyjątkowo młodych. Funkcjonuje u nas właściwie tylko kilku dystrybutorów, którzy ewentualnie mogliby zostać uznani za lepszych z punktu widzenia dużego producenta zestawów głośnikowych. Dlaczego Focala nie przejął ktoś większy i potężniejszy od dotychczasowego dystrybutora, ale zupełnie nowa firma, która musiała zbudować sieć sprzedaży praktycznie od zera? Szczerze mówiąc, nie wiem dlaczego tak się stało, ale mogę tylko mieć nadzieję, że stoi za tym jakiś mądry pomysł lub długoterminowy plan, którego po prostu jeszcze nie poznałem.

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Wątpliwości osób uważnie śledzących rynek audio lub wręcz aktywnie na nim działających budzi także pomysł samodzielnej obsługi francuskiej marki. W porządku - na rynku głośnikowym Focal jest jednym z największych graczy, ale czy to wystarczy aby zakładać firmowy salon w centrum Warszawy? Szczerze mówiąc, równie dobrze moglibyśmy być świadkami otwarcia salonu Naima, B&W, Onkyo albo Audiovectora. Ale może rzeczywiście potencjał rynkowy w naszym kraju jest na tyle duży, aby tego typu inicjatywy się utrzymały. W samej Warszawie mamy przecież salony Bose, B&O, Linna, Marantza i Denona - wszystkie w dość luksusowych lokalizacjach. Salon firmowy Focal Polska również nie wyrósł w ciemnym zakamarku Ursusa czy Grochowa, ale przy Alei Wyzwolenia, między Placem Na Rozdrożu a Placem Zbawiciela. Miejsce bez dwóch zdań świetne, szczególnie, że wcześniej pod tym adresem mieścił się podobno butik z ekskluzywną odzieżą. Żeby sprzęt audio wypierał modne ciuchy z tak eleganckich lokali... To się nie śniło nawet filozofom!

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Żarty żartami, ale salon jest doprawdy prześliczny. Nie wiem jaki był stan wyjściowy, ale ostateczny efekt jest dokładnie taki, jaki być powinien - dobra lokalizacja, nowoczesne wnętrze z charakterem, sporo przestrzeni i elegancko wyeksponowane kluczowe produkty. A wśród nich oczywiście najnowsze kolumny Focala z serii Sopra, stojące na samym środku głównego pomieszczenia. Logo francuskiej firmy zobaczymy wszędzie - nie tylko na ścianach i drzwiach, ale przede wszystkim na różnych urządzeniach rozlokowanych po całym salonie. Celowo nie mówię tu tylko o kolumnach ponieważ znalazły się tu także inne produkty Focala takie, jak słuchawki, soundbary czy głośniki instalacyjne. Trudno było jednak wymagać, aby nawet ten średniej wielkości salon zapełniono wyłącznie sprzętem tej jednej marki. Tak, jak napisałem wcześniej - w porządku, Focal jest jednym z największych graczy na rynku głośników i nikt tego nie kwestionuje, jednak nawet najlepsze kolumny nie zagrają same.

Właśnie dlatego w sklepie przy Alei Wyzwolenia znalazło się sporo produktów innych marek, głównie z oferty tego samego dystrybutora, który od niedawna zajmował się słuchawkami, głośnikami komputerowymi i innymi produktami lifestyle'owymi. Możemy tu zobaczyć sprzęt takich marek, jak QED, Audiolab, Quad, Audio Research, Marantz, Wadia czy Denon. Podczas naszej wizyty w sali odsłuchowej znajdował się jeszcze pełny system marki Sonic Frontiers, jednak większość z wymienionych urządzeń została zgrupowana w głównym pomieszczeniu i połączona w przykładowe systemy. Na oknie miniwieża, z boku typowe systemy stereo ze średniej półki, dalej słuchawki i głośniki instalacyjne, a za rogiem maleńki kącik do prezentacji soundbarów i kolumn bezprzewodowych Easya. Przy wejściu do odgrodzonej dużymi oknami sali odsłuchowej umieszczono jeszcze kilka urządzeń ze średniej i wyższej półki, a za szklanymi drzwiami, w dedykowanym pomieszczeniu odsłuchowym wylądowały najmniejsze podłogówki z flagowej serii Utopia - Scala Utopia.

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

I tutaj kolejne zaskoczenie - dlaczego w firmowym salonie Focala zabrakło droższych modeli z serii Utopia? W końcu do niedawna, w siedzibie poprzedniego dystrybutora francuskiej firmy można było posłuchać wszystkich audiofilskich zestawów Focala włącznie z potężnymi kolumnami Grande Utopia EM za 599000 zł, które mieliśmy nawet przyjemność przetestować. Właściciele nowego salonu tłumaczyli, że sala odsłuchowa jest po prostu zbyt mała aby tak potężne głośniki mogły rozwinąć skrzydła, a dodatkowo jej adaptacja akustyczna nie została jeszcze ukończona. Podobno pierwsze odsłuchy przeprowadzano w zupełnie innym ustawieniu, z kolumnami ustawionymi przy oknie wychodzącym na Aleję Wyzwolenia, jednak szybko z tej opcji zrezygnowano. Wtedy brakowało jeszcze jakichkolwiek elementów tłumiących i podobno nawet podłogowe Sopry dusiły się w takich warunkach. Sytuacja zaczęła się zmieniać po wstawieniu do pomieszczenia odsłuchowego kilku ustrojów akustycznych, położeniu grubego dywanu na podłodze i wykonaniu jeszcze kilku zabiegów mających poprawić akustykę odgrodzonej od reszty salonu sali. Teraz na pewno da się tam słuchać muzyki w komfortowych warunkach, choć zdaniem właścicieli sklepu największymi kolumnami, które dobrze się tam czują są właśnie najtańsze podłogówki z serii Utopia. I rzeczywiście może tak być, choć mimo wszystko szkoda, że Grande Utopie EM nie stoją gdzieś z boku dając pokaz możliwości francuskiej firmy.

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Focal Polska

Niezależnie od tego, czy sala odsłuchowa jest już w pełni zaadaptowana czy nie, warszawski salon Focala jest kolejnym ciekawym miejscem na audiofilskiej mapie Polski, co już samo w sobie jest dla nas powodem do radości. Co więcej, nie jest to typowa, duszna piwnica, lecz kolejny luksusowy lokal urządzony z ogromnym wyczuciem i smakiem. Nie oszukujmy się, dziś wysokiej klasy sprzęt audio to nie tylko zabawka dla hobbystów, ale obowiązkowy element wystroju nowoczesnego domu czy apartamentu, dlatego też musi być prezentowany w podobnym otoczeniu. I to chyba najbardziej spodobało mi się w tym miejscu - świetny wystrój, dopracowane detale i ogólne wrażenie obcowania z produktami z wysokiej półki, choć oprócz hi-endowych kolumn i elektroniki znajdziemy tu także soundbary, słuchawki, zestawy mikro i kolumny, których ceny nie przekraczają średniej krajowej. Dla wielu klientów liczy się efekt pierwszych pięciu sekund i tutaj od razu wiadomo, z czym mamy do czynienia. W salonie przy Alei Wyzwolenia jest ładnie, czysto, nowocześnie i przyjemnie. Jestem przekonany, że w ciągu kilku miesięcy półki zapełnią się nowymi urządzeniami, a akustyka sali odsłuchowej zostanie opanowana w stu procentach, czego właścicielom salonu Focal Polska serdecznie życzę.

Zdjęcia: Tomasz Karasiński, StereoLife.

Komentarze (5)

  • Piotr

    To kto jest w końcu właścicielem tego sklepu bo z tekstu raczej wynika że to nie Focal... :-)

    1
  • stereolife

    Właścicielem salonu i zarazem nowym dystrybutorem Focala w Polsce jest firma FNCE S.A.

    0
  • Dante

    A co to za firma FNCE S.A.? Skąd ona się wzięła?

    2
  • stereolife

    A to jest, jak mawiają Amerykanie, bardzo dobre pytanie. My na razie wiemy tyle, że jest to nowa firma w branży audio, która przejęła w Polsce dystrybucję Focala. Salon w Warszawie jest, powstała strona internetowa, są profile Focal Polska na Facebooku i Instagramie, więc coś się dzieje i kto wie, co się z tego jeszcze urodzi. A skąd firma się wzięła, to proponujemy wybrać się do salonu i zapytać. Nam udało się na razie dowiedzieć tyle, ile napisaliśmy w reportażu;-)

    0
  • John 1.5 V

    Nie bardzo rozumiem to dociekanie "a co to za firma, a skąd się wzięła?" Firmę się zakłada i już. To nie firma ma mieć doświadczenie tylko ludzie w niej zatrudnieni i nie sądzę żeby byli przypadkowi i pochodzili z rekrutacji. Wizerunek firmy w Internecie i innych mediach się zleca odpowiednim agencjom, podobnie jak księgowość i kilka innych rzeczy, zarząd siedzi we Francji, a na miejscu są dwie trzy osoby w roli menadżerów i garść osób do wykonywania poleceń. Wielcy dystrybutorzy chyba wcale nie są tacy świetni skoro co chwila jesteśmy świadkami przejścia niejednej marki pod inne skrzydła.

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niesłyszalne częstotliwości, czyli jak psy stały się krytykami hi-endowego sprzętu audio

Niesłyszalne częstotliwości, czyli jak psy stały się krytykami hi-endowego sprzętu…

Świat naszych szczekających i merdających ogonami przyjaciół uwolnił swoje niezrównane zdolności słuchowe na scenie high-end audio. Na rynku nasyconym ludzkimi opiniami, psy wyłoniły się jako ostateczni koneserzy dźwięku, zbierając pochwały za ich niezrównane ucho do szczegółów i znacznie szerszy niż u nas zakres rejestrowanych częstotliwości. Wszystko zaczęło się od Bustera,...

Ciemniejsza strona streamingu - subiektywny (anty)poradnik

Ciemniejsza strona streamingu - subiektywny (anty)poradnik

Streaming, czyli możliwość przesyłania sygnałów audio przez Internet w czasie rzeczywistym, nie dziwi już absolutnie nikogo. Czasy zgrywania wątpliwie pozyskanych "empetrójek" w byle jakiej jakości na plastikowe, często tandetne odtwarzacze i wpychanie sobie w uszy pchełek na nieustannie plączącym się przewodzie dawno minęły. Obecnie możemy cieszyć się strumieniowaniem muzyki w...

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Wszystko o wzmacniaczach lampowych

Wszystko o wzmacniaczach lampowych

W świecie melomanów i audiofilów wzmacniacze lampowe obrosły wieloma legendami, a pośród laików owiane są wręcz gęstą mgłą tajemnicy. Wielu uważa je za absurdalnie drogie urządzenia o wręcz magicznych właściwościach. Jak to zwykle bywa w przypadku charakterystycznych konstrukcji, zarówno wśród ekspertów, jak i osób średnio zainteresowanych tematem funkcjonuje wiele krzywdzących...

Królowa gramofonów - Rega

Królowa gramofonów - Rega

Rega - nazwa znana i ceniona w całym świecie audio, głównie z powodu znakomitych gramofonów, ale także innych komponentów hi-fi. Każdy, kto choć trochę interesuje się sprzętem grającym, doskonale woe, że produkty brytyjskiej legendy są uważane za jedne z najlepszych na świecie i chyba każdy marzy, aby chociaż raz sprawdzić...

Nowe testy

Poprzedni Następny
Focal Aria Evo X N°1

Focal Aria Evo X N°1

Zwyczajny styczniowy wieczór. Spokój, cisza, człowiek nawet chciałby gdzieś wyjść, ale pogoda do niczego. Nie dość, że temperatura w okolicach zera, to jeszcze wieje i pada, a potem zamarza. Z...

Tellurium Q Statement II

Tellurium Q Statement II

Wojna, pandemia, kryzys, katastrofa klimatyczna, wszechobecna zgnilizna, korupcja, zapaść ekonomiczna, degrengolada moralna, złodziejstwo, upadek autorytetów, instytucji, rządów, cywilizacja śmierci. Jeśli wierzyć mediom głównego nurtu, tak w dużym skrócie wygląda świat,...

Final Audio Design A5000

Final Audio Design A5000

Japońską firmę Final Audio Design kojarzymy niemal wyłącznie ze słuchawkami, ale kiedy prześledziłem jej historię, zrobiło mi się przykro, że manufaktura mająca swoją siedzibę w mieście Kawasaki zajmuje się obecnie...

Komentarze

Jacek
Drodzy audiofile, wystrzegajcie się pana Piotra Kwiatkowskiego, bo to czarodziej, szatan i kusiciel. Skontaktowałem się z nim po wystawie Audio Video Show, bo s...
Garfield
@Krzysztof - Accuphase E-280?
Maciej
Szkoda, że nie ma już Waszej oficjalnej sali odsłuchowej w Warszawie. To było fajne, klimatyczne miejsce.
Adam
Czyli zajęło Wam jedenaście lat, żeby zrobić jakikolwiek krok w tym kierunku? Nieźle... Polecam spojrzeć na to, co dzieje się na YouTubie, Instagramie, TikToku ...
Krzysztof
Witam, postaram się krótko i zwięźle ale w temat. Osobiście uważam, że w zbliżonej kwocie do electro ECI 6 nie ma nic ciekawszego, wliczając w to najmocniejsze ...

Płyty

Organek - MTV Unplugged

Organek - MTV Unplugged

Chyba nie będzie dużym nadużyciem stwierdzenie, że seria MTV Unplugged najlepsze lata ma już za sobą. Wszystkie największe koncerty, do...

Newsy

Tech Corner

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Czym powinien kierować się miłośnik sprzętu audio przy wyborze wzmacniacza? Gdyby na tak postawione pytanie można było udzielić prostej i zwięzłej odpowiedzi, pewnie nikt nie zawracałby sobie głowy testami i odsłuchami. Przyjmijmy jednak, że mamy już pewne rozeznanie w temacie, a z długiej listy dostępnych na rynku modeli chcemy wybrać...

Prezentacje

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

Co przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o Francji? Wiadomo - świetna kuchnia, doskonałe wina i sery, luksusowe perfumy, nowoczesna architektura, pokazy mody, festiwale filmowe, słynni malarze i wiecznie zakorkowane uliczki Paryża. Dla amatorów sprzętu hi-fi jest to także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To właśnie tutaj...

Poradniki

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Jak wybrać wzmacniacz zintegrowany

Każdy, kto zapragnął złożyć porządny system stereo, prędzej czy później stanie przed wyborem wzmacniacza. Urządzenie to jest niezbędnym elementem zestawu...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Dirge - Metalowy collage

Dirge - Metalowy collage

Dirge to po angielsku lament, zawodzenie, elegia, pieśń żałobna. Jest to również nazwa francuskiej grupy założonej w 1994 roku, niedaleko...

Wywiady

Tomasz Karasiński - StereoLife

Tomasz Karasiński - StereoLife

Chcąc poznać ludzi zajmujących się sprzętem audio, związanych z tą branżą zawodowo, natkniemy się na wywiady z konstruktorami, przedsiębiorcami, sprzedawcami,...

Vintage

Bang & Olufsen Beogram 3400

Bang & Olufsen Beogram 3400

Bang & Olufsen jest postrzegany jako postępowa firma stawiająca na efektowny design i typową dla skandynawskich produktów prostotę. Widoczny na...

Słownik

Poprzedni Następny

D'Appolito

Konfiguracja przetworników w kolumnach głośnikowych, której ojcem jest Joseph D'Appolito - autora pracy opisującej działanie takiego układu, zaprezentowanej w 1983 roku. Rozwiązanie polega na tym, że przetwornik wysokotonowy jest umieszczony...

Cytaty

AndromedaRomanoLax.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.