Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Bartolomeo Nasta - Unison Research

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Bartolomeo Nasta - Unison Research

[English version] W dobie galopującej cyfryzacji i pogoni za coraz gęstszymi, bardziej doskonałymi formatami zapisu dźwięku, dobrze jest od czasu do czasu przypomnieć sobie o rozwiązaniach, które skutecznie opierają się próbom spychania ich do lamusa. Wręcz przeciwnie - codzienna gonitwa stwarza coraz większą potrzebę ucieczki do świata, w którym najbardziej docenia się to, co szlachetne, sprawdzone i nieziemsko dopracowane. Audiofile mają co najmniej kilka bram do takich bajek - jedną z nich jest szeroko pojęty vintage, inną - świat gramofonów i płyt winylowych, a jeszcze inną - wzmacniacze lampowe. Niewielu jest melomanów, którzy spróbowali kontaktu ze szklanymi bańkami i odeszli od nich bez jakichkolwiek emocji. Z jednej strony technologia lampowa oferuje jedyne w swoim rodzaju brzmienie, z drugiej natomiast trudno jest zaprzeczyć, że urządzenia te mają w sobie jakiś czar. Większość z nich przyciąga wzrok i wygląda pięknie, a jeśli do tej układanki dodamy jeszcze włoskie wyczucie stylu, otrzymujemy coś, co od wielu lat funduje nam Unison Research.

Firma ta bez wątpienia jest jedną z największych i najlepiej rozpoznawalnych na świecie jeśli chodzi o wzmacniacze lampowe, a przecież jest także odpowiedzialna za hybrydową serię Unico i mocno powiązana z wytwórnią zestawów głośnikowych Opera Loudspeakers. Jeżeli jest ktoś, kto o funkcjonowaniu tych firm wie praktycznie wszystko, to jest to właśnie ten uśmiechnięty facet na zdjęciu - Bartolomeo Nasta. Podczas jego wizyty w Warszawie postanowiłem zadać mu kilka pytań. Oto zapis naszej rozmowy.

Widzę, że sporo Pan podróżuje, zajmując się szeroko rozumianym marketingiem i wizerunkiem firmy. Jak opisałby Pan swoją pracę w Unison Research?

Zacząłem pracę w firmie w 2004 roku, przejmując obowiązki w zakresie kontaktów z jednym krajem - Niemcami. Teraz obsługuję 37 krajów, ale sprawia mi to dużą radość, ponieważ nie jest to stresująca praca, a przynajmniej nie dla mnie.

Dziś Unison Research jest jednym z największych producentów wzmacniaczy lampowych, znanym na całym świecie. Jak wyglądały początki funkcjonowania fabryki i czyj był to pomysł?

Firma została założona w 1987 roku przez grupę zapalonych audiofilów pod wodzą Giovanni Marii Sacchettiego. Urodzony w 1945 roku Sacchetti już w młodym wieku poświęcił się badaniu i projektowaniu systemów hi-fi, łącząc swoje zainteresowanie elektroniką z pasją do muzyki, którą odziedziczył po ojcu - pianiście. Po ukończeniu studiów w dziedzinie elektroniki, Giovanni poświęcił dwadzieścia pięć lat na nauczanie innych, jednocześnie projektując wzmacniacze Unison Research. Pierwszym wzmacniaczem zintegrowanym naszej firmy był model Triode 20. Jego następca, Simply Two, był kluczowym krokiem w historii firmy - ten legendarny wzmacniacz przyczynił się do rozsławienia marki Unison Research na całym świecie w stosunkowo krótkim czasie. Nasze doświadczenie w ciągu zaledwie jednego roku znacząco wzrosło, wraz z ciągłym badaniem wysokiej wydajności i standardów jakości. Doprowadziło to firmę do kilku historycznych osiągnięć i pozwoliło ustabilizować wysoką wartość jej produktów. Z czego jesteśmy najbardziej dumni, to że wszystko to udało się osiągnąć dzięki stuprocentowo włoskiej pracy - od projektu do produkcji. Unison Research jest obecnie uznawany za lidera w produkcji wzmacniaczy lampowych we Włoszech, a także wymieniany wśród dziesięciu najlepszych w Europie.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Jak fabryka wygląda teraz? Ile osób pracuje obecnie w Unison Research i ile wzmacniaczy produkowanych jest co miesiąc?

Rośniemy praktycznie z roku na rok. W zeszłym tygodniu sprawdziłem kilka dokumentów dotyczących modelu Simply Italy i okazało się, że do tego momentu sprzedaliśmy prawie 1000 sztuk. Uważam, że jest to wielkie osiągnięcie ponieważ produkt ten wyszedł na rynek niecałe trzy lata temu. Ostatnio kupiliśmy jeden dodatkowy budynek w pobliżu fabryki ponieważ potrzebujemy trochę więcej miejsca. Poszukujemy również zdolnych elektroników do pracy przy montażu naszych urządzeń. Może zna Pan jakichś dobrych techników, którzy chcieliby przenieść się do Włoch?

Wielu ludzi wyobraża sobie, że włoska fabryka wzmacniaczy lampowych to po prostu kilku gości siedzących w słońcu, pijących wino i strugających jakieś drewniane elementy tak, aby z grubsza przypominały wzmacniacz. Ale to nie do końca tak, prawda?

To by była najlepsza praca na świecie! Jednak stworzenie czegoś dobrego jest trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Potrzeba do tego nie tylko wiele pasji, ale też konkretnej, sprawdzonej wiedzy. Na zwykłe testy odsłuchowe można poświęcić tygodnie, a nawet miesiące - wszystko po to, aby ostateczny produkt zapewniał jak najlepsze brzmienie. Przemyślę jednak Pański pomysł, aby przeprowadzić się z fabryką nad morze.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Muszę przyznać, że byliśmy zaskoczeni, kiedy powiedział Pan, że za projekty wizualne wzmacniaczy Unison Research nie są odpowiedzialne profesjonalne studia takie, jak Pininfarina czy Bertone, ale pracownicy Państwa firmy. Czy naprawdę robicie to wszystko sami? Jak rodzą się tak oryginalne kształty?

Kiedyś współpracowaliśmy z zewnętrznym studiem projektowym, jednak cztery lata temu postanowiliśmy zacząć wszystko od nowa pod własnym dachem, z pomocą mojego brata - Riccardo Nasty. W ten sposób możemy szybciej reagować na zmiany w projekcie i dopasować wszystkie elementy do siebie praktycznie od razu.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Wygląd tych produktów bez wątpienia robi wrażenie, jednak co z niezawodnością? Czy jesteście w stanie przekonać klientów, że wzmacniacz wykonany w dużej mierze ręcznie może być nie tylko ładny, ale też perfekcyjnie zmontowany? Jak zapewnić takiemu urządzeniu długie i bezproblemowe życie?

Niezawodność urządzenia elektronicznego, a w tym konkretnym przypadku naszego wzmacniacza, uzależniona jest w głównej mierze od jakości komponentów użytych do jego budowy. Trzeba upewnić się, że wszystkie kluczowe elementy takie, jak transformatory zasilające i wyjściowe, będą produkowane na zamówienie firmy lub selekcjonowane przez jej pracowników. W ten sposób można zapewnić długie i bezawaryjne działanie nawet tak skomplikowanego urządzenia, jakim jest wzmacniacz lampowy. Na każdym etapie budowania naszych produktów zachęcamy naszych inżynierów do dokonywania skrupulatnej kontroli jakości pojedynczych elementów. Gdyby nasz sprzęt był produkowany zagranicą, w zewnętrznych fabrykach, moim zdaniem natychmiast utracilibyśmy tę wysoką jakość. Jeśli natomiast chodzi o lampy, istnieją dwa czynniki gwarantujące długie użytkowanie - renoma ich dostawcy i projekt samej lampy, gwarantujący bezawaryjność. Bierzemy pod uwagę oba te elementy, kiedy wybieramy firmy zaopatrujące naszą fabrykę w lampy.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Jesteście znani przede wszystkim z produkcji wzmacniaczy lampowych, ale znaczną część oferty stanowi też hybrydowa seria Unico. Skąd wzięło się to zamiłowanie do lamp?

Mogę tylko powiedzieć, że nie jest to jedynie nostalgia. My naprawdę kochamy nasze produkty - nie stare wzmacniacze lampowe, ale nowe urządzenia wykorzystujące tę technologię i zdolne do odtworzenia prawdziwego spektaklu muzycznego. Pod tym względem lampy wciąż nie mają konkurencji, nawet w dzisiejszych czasach i w wielu różnych zastosowaniach. Używamy lamp ponieważ wierzymy, że potrafią one zapewnić najwyższą jakość dźwięku.

Niektórzy ludzie twierdzą, że zaprojektowanie i wykonanie wzmacniacza lampowego wcale nie jest trudne, ponieważ w sieci można znaleźć mnóstwo schematów elektronicznych, a sama technologia została już przećwiczona na tysiąc sposobów, w związku z czym nie ma tu już miejsca na innowacyjność. Czy zgodzi się Pan z tą tezą?

Rzeczywiście w sieci można znaleźć tysiące schematów wzmacniaczy, nie tylko lampowych, ale także tranzystorowych. Jednak każda z firm działających w branży audio ma zespół inżynierów pracujących każdego dnia, aby znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania, poprawić jakość brzmienia nawet poprzez bardzo drobne elementy, co składa się na ich własną technologię. Przykładowo ten sam schemat elektroniczny zmontowany na dwóch różnych płytkach drukowanych będzie brzmiał zupełnie inaczej. To wszystko nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać.

Obecnie jesteśmy zalewani tonami tanich, plastikowych pudełek, jednak w urządzeniach Unison Research stosujecie niemalże wyłącznie stal, aluminium, drewno, szkło i inne szlachetne materiały. A to kosztuje... Czy nie obawiacie się, że pewnego dnia nawet najprostszy, najtańszy wzmacniacz w ofercie Unison Research będzie poza zasięgiem większości melomanów?

Cóż, nawet obudowa wzmacniacza ma wpływ na jego brzmienie. Charakterystyki magnetyczne i elektryczne, współczynnik tłumienia drgań mechanicznych, giętkość, odporność na korozję, i wiele innych czynników musi być brane pod uwagę, jeżeli chce się stworzyć naprawdę dobry produkt. Nie tylko ze względu na jego wygląd, ale też funkcjonalność. To wszystko wymaga poświęceń.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Jednym z najbardziej modnych sektorów rynku audio są obecnie przetworniki, streamery i serwery muzyczne. Jakie jest Pana zdanie na ich temat? Czy planujecie wprowadzić wzmacniacz lampowy z funkcją streamera lub AirPlayem?

Stale prowadzimy badania i pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, a w tym roku pokażemy naprawdę wiele nowych produktów, jednak na razie nie będzie wśród nich streamera.

Oprócz urządzeń elektronicznych tworzycie także kolumny pod marką Opera, nawet w tej samej fabryce. Czy to nie za wiele jak na jedną firmę? Czy produkty te są projektowane wspólnie, czy jednak należy traktować te marki jako dwa samodzielne twory?

Marki Opera Loudspeakers i Unison Research rzeczywiście działają w tym samym budynku, jednak pracownicy są zupełnie inni. Tylko kwestiami eksportu zajmuje się ta sama osoba, czyli ja - reszta jest całkowicie rozdzielona. Oczywiście testujemy kolumny Opery ze wzmacniaczami Unisona i odwrotnie, jednak nie należy odczytywać z tego zbyt wiele.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Powiedział Pan, że musi dziś lecieć z powrotem do Włoch, ponieważ w poniedziałek trzeba stawić się w pracy. Czy to dlatego, że chce Pan dawać przykład swoim pracownikom?

Nie jestem szefem, jestem również jednym z pracowników. Nie jest to dla mnie żaden problem, ponieważ lubię swoją robotę. Ale, jak każdy, lubię też od czasu do czasu zrobić sobie wolne.

Co ciekawego zobaczymy w najbliższej przyszłości w katalogu Unison Research?

Przede wszystkim pracujemy nad trzema nowymi produktami z serii Unico. Do tego dojdą nowe modele z serii lampowej. Myślę, że zobaczy je Pan w ciągu kilku miesięcy. Będziemy naprawdę podekscytowani, kiedy wreszcie będziemy mogli pokazać światu te produkty.

Zdjęcia: Unison Research

Komentarze (1)

  • prinz_eugen

    Ciekawy wywiad, miło poczytać o niszowych markach od kuchni, czekam na więcej takich wywiadów.

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spotify Lossless - ósmy cud świata czy spóźniony pociąg, który nikogo już nie zabierze?

Spotify Lossless - ósmy cud świata czy spóźniony pociąg, który…

Na pewne rzeczy w życiu czeka się tak długo, że człowiek zaczyna wątpić, czy w ogóle dożyje ich spełnienia. Jedni latami wypatrują nowej płyty ulubionego zespołu, inni odliczają dni do kolejnego sezonu ukochanego serialu, a audiofile? Cóż, oni od niemal dekady czekali, aż Spotify wreszcie wprowadzi streaming w bezstratnej jakości....

Małe klocki, wielki dźwięk - Cyrus

Małe klocki, wielki dźwięk - Cyrus

Lata osiemdziesiąte były dla branży hi-fi czymś w rodzaju złotego wieku - półki sklepów uginały się pod ciężarem urządzeń, z których wiele nazywamy dziś kultowymi, a każda licząca się firma miała w ofercie wzmacniacz, który może nie był najpiękniejszy i wykonany niczym szwajcarski zegarek, ale nie kosztował majątku i grał...

Auralic zamyka działalność ze skutkiem natychmiastowym - prawda, plotka czy głupi żart?

Auralic zamyka działalność ze skutkiem natychmiastowym - prawda, plotka czy…

W branży audio zwykło się mówić, że jednym z największych komplementów wobec sprzętu jest cisza - całkowity brak szumu, czarne tło, idealna otchłań, z której wyłania się muzyka. Ale cisza, jaka zapadła wokół Auralica, nie jest ani pożądana, ani piękna. Jest dziwna, niewygodna i tajemnicza. Firma, która przez kilkanaście lat...

Chi-Fi - rewolucja czy zagrożenie?

Chi-Fi - rewolucja czy zagrożenie?

Chińskie hi-fi wywróciło rynek audio do góry nogami. Jeszcze dekadę temu wysokiej klasy dźwięk kojarzył się z drogimi urządzeniami zachodnich marek, na które trzeba było przeznaczyć znaczną część swoich oszczędności. Dziś jednak sprzęt projektowany i produkowany w Chinach oferuje zadziwiająco dobrą jakość za, jak przyjęło się mówić, ułamek ceny europejskich,...

Fabio Serblin - Serblin & Son

Fabio Serblin - Serblin & Son

Projektowanie i budowanie sprzętu audio potrafi być tak zaraźliwe, że zajmują się tym całe rodziny. Wychowane w duchu muzycznej pasji dzieci często przejmują talent swoich rodziców i krewnych. Jednym z takich przypadków jest familia Serblinów. Kiedy audiofile słyszą to nazwisko, pierwsze skojarzenie przychodzi natychmiast - Franco, legendarny konstruktor zestawów głośnikowych....

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Matrix Audio TS-1

Matrix Audio TS-1

Rynek sprzętu audio coraz śmielej zmierza w kierunku urządzeń, które mają uprościć życie melomanom. Kolejne firmy proponują odtwarzacze strumieniowe z wbudowanymi przetwornikami i wzmacniaczami słuchawkowymi - tak, aby za pomocą...

Bowers & Wilkins Px8 S2

Bowers & Wilkins Px8 S2

Bowers & Wilkins to brytyjski producent sprzętu audio, znany głównie z kolumn wykorzystywanych w Abbey Road czy nietuzinkowego modelu Nautilus. Od ponad dekady firma eksploruje też rynek słuchawek - od...

Lyngdorf TDAI-2210

Lyngdorf TDAI-2210

Jeżeli komuś wydaje się, że w audiofilskim hobby chodzi przede wszystkim o słuchanie muzyki, a technikalia mogą wywoływać emocje, ale nie są w stanie spolaryzować środowiska osób oddających się tej...

Komentarze

Łukasz
Może sukces Spotify leży w łatwości użytkowania aplikacji i bogatej bibliotece. Chciałbym przejść na Tidala, ale tam nie ma pełnej fonograri Rammstein, a to tyl...
figer
Fakt jest taki, że z dźwiękiem jest jak z malarstwem. Jeden lubi śliwki, a inny kwaśne jabłka. Ze 4 razy podchodziłem do Tidala i zawsze brzmienie mnie odrzucał...
Balboa
Czyli jak jest? Wyświetla się lossless, a nie wiemy, co dostajemy? Czy w trybie lossless są pliki, które wyświetlają co innego? Na jakich albumach słychać różni...
Paweł
Nie powinniście o takim bluźnierczym syfie nawet wspominać, nie mówiąc o recenzowaniu tego.
Slav
Poza merytoryczną jakością artykułu co oczywiście na plus muszę zwrócić uwagę na absolutnie niedopuszczalne i złośliwe uwagi o wymagających słuchaczach typu "Gd...

Płyty

Slowdive - Pygmalion

Slowdive - Pygmalion

Slowdive poznałem przy okazji reaktywacji zespołu w 2017 roku. Z miejsca zakochałem się w "beztytułowym" albumie i po pewnym czasie...

Newsy

Tech Corner

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie audio

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie…

Regulacja głośności jest jedną z najważniejszych funkcji każdego systemu audio. Prawidłowe działanie tego elementu naszego sprzętu ma ogromny wpływ na przyjemność płynącą z jego użytkowania. Kiedy potencjometr zaczyna tracić swoją funkcjonalność, nawet w niewielkim stopniu, jest to niezwykle kłopotliwe, a może też być niebezpieczne dla innych elementów zestawu, takich jak...

Nowości ze świata

  • Wharfedale has unveiled the new Evo 5 Series - a comprehensive update to the multi-award-winning Evo 4 line that builds upon its success with a series of technical and acoustic refinements. The British manufacturer describes the new generation as a...

  • Final Audio Design has unveiled its next-generation flagship headphones, the D8000 DC and D8000 DC Pro, marking a new chapter in the Japanese manufacturer's fifty-year legacy of innovation. Known for its meticulous engineering and in-house technology, Final has redefined planar...

  • Sonus Faber has unveiled the Amati Supreme, a new floorstanding loudspeaker that represents the pinnacle of the Italian brand's acoustic innovation and design philosophy. Drawing inspiration from the flagship Suprema, the Amati Supreme combines reference-level performance with refined craftsmanship in...

Prezentacje

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Polski sprzęt audio - to hasło przeciętnemu obywatelowi naszego kraju kojarzy się ze wzmacniaczami, kolumnami głośnikowymi i gramofonami sprzed kilku dekad. Większość z nas wyobraża sobie piękne wieże Unitry, Diory czy Radmora, kultowe Altusy lub gramofony takie, jak Daniel, Adam czy Bernard. Jeżeli myślicie, że to wszystko relikty minionego systemu,...

Poradniki

Wszystko o akustyce pomieszczenia odsłuchowego

Wszystko o akustyce pomieszczenia odsłuchowego

Który element systemu audio jest najważniejszy? Większość audiofilów z pewnością wskazałoby na zestawy głośnikowe. Inni powiedzą, że pierwszeństwo powinien mieć...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Callisto - Ewolucja post metalu

Callisto - Ewolucja post metalu

Skandynawia od lat słynie przede wszystkim z ekstremalnych odmian metalu, głównie z przedrostkiem "black". Jednak raz na jakiś czas trafiają...

Vintage

Nakamichi TX-1000

Nakamichi TX-1000

Japońska firma znana przede wszystkim z produkcji bardzo dobrych magnetofonów kasetowych swego czasu zaznaczyła także swoją obecność na rynku gramofonów...

Słownik

Poprzedni Następny

Naskórkowość

Efekt występujący w kablach podczas przesyłania prądu zmiennego. Polega na tym, że gęstość prądu maleje wraz ze zbliżaniem się do wnętrza przewodnika, a mówiąc jeszcze prościej - sygnał zasuwa bardziej...

Cytaty

HonoreDeBalzac.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.