Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Bartolomeo Nasta - Unison Research

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Bartolomeo Nasta - Unison Research

[English version] W dobie galopującej cyfryzacji i pogoni za coraz gęstszymi, bardziej doskonałymi formatami zapisu dźwięku, dobrze jest od czasu do czasu przypomnieć sobie o rozwiązaniach, które skutecznie opierają się próbom spychania ich do lamusa. Wręcz przeciwnie - codzienna gonitwa stwarza coraz większą potrzebę ucieczki do świata, w którym najbardziej docenia się to, co szlachetne, sprawdzone i nieziemsko dopracowane. Audiofile mają co najmniej kilka bram do takich bajek - jedną z nich jest szeroko pojęty vintage, inną - świat gramofonów i płyt winylowych, a jeszcze inną - wzmacniacze lampowe. Niewielu jest melomanów, którzy spróbowali kontaktu ze szklanymi bańkami i odeszli od nich bez jakichkolwiek emocji. Z jednej strony technologia lampowa oferuje jedyne w swoim rodzaju brzmienie, z drugiej natomiast trudno jest zaprzeczyć, że urządzenia te mają w sobie jakiś czar. Większość z nich przyciąga wzrok i wygląda pięknie, a jeśli do tej układanki dodamy jeszcze włoskie wyczucie stylu, otrzymujemy coś, co od wielu lat funduje nam Unison Research.

Firma ta bez wątpienia jest jedną z największych i najlepiej rozpoznawalnych na świecie jeśli chodzi o wzmacniacze lampowe, a przecież jest także odpowiedzialna za hybrydową serię Unico i mocno powiązana z wytwórnią zestawów głośnikowych Opera Loudspeakers. Jeżeli jest ktoś, kto o funkcjonowaniu tych firm wie praktycznie wszystko, to jest to właśnie ten uśmiechnięty facet na zdjęciu - Bartolomeo Nasta. Podczas jego wizyty w Warszawie postanowiłem zadać mu kilka pytań. Oto zapis naszej rozmowy.

Widzę, że sporo Pan podróżuje, zajmując się szeroko rozumianym marketingiem i wizerunkiem firmy. Jak opisałby Pan swoją pracę w Unison Research?

Zacząłem pracę w firmie w 2004 roku, przejmując obowiązki w zakresie kontaktów z jednym krajem - Niemcami. Teraz obsługuję 37 krajów, ale sprawia mi to dużą radość, ponieważ nie jest to stresująca praca, a przynajmniej nie dla mnie.

Dziś Unison Research jest jednym z największych producentów wzmacniaczy lampowych, znanym na całym świecie. Jak wyglądały początki funkcjonowania fabryki i czyj był to pomysł?

Firma została założona w 1987 roku przez grupę zapalonych audiofilów pod wodzą Giovanni Marii Sacchettiego. Urodzony w 1945 roku Sacchetti już w młodym wieku poświęcił się badaniu i projektowaniu systemów hi-fi, łącząc swoje zainteresowanie elektroniką z pasją do muzyki, którą odziedziczył po ojcu - pianiście. Po ukończeniu studiów w dziedzinie elektroniki, Giovanni poświęcił dwadzieścia pięć lat na nauczanie innych, jednocześnie projektując wzmacniacze Unison Research. Pierwszym wzmacniaczem zintegrowanym naszej firmy był model Triode 20. Jego następca, Simply Two, był kluczowym krokiem w historii firmy - ten legendarny wzmacniacz przyczynił się do rozsławienia marki Unison Research na całym świecie w stosunkowo krótkim czasie. Nasze doświadczenie w ciągu zaledwie jednego roku znacząco wzrosło, wraz z ciągłym badaniem wysokiej wydajności i standardów jakości. Doprowadziło to firmę do kilku historycznych osiągnięć i pozwoliło ustabilizować wysoką wartość jej produktów. Z czego jesteśmy najbardziej dumni, to że wszystko to udało się osiągnąć dzięki stuprocentowo włoskiej pracy - od projektu do produkcji. Unison Research jest obecnie uznawany za lidera w produkcji wzmacniaczy lampowych we Włoszech, a także wymieniany wśród dziesięciu najlepszych w Europie.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Jak fabryka wygląda teraz? Ile osób pracuje obecnie w Unison Research i ile wzmacniaczy produkowanych jest co miesiąc?

Rośniemy praktycznie z roku na rok. W zeszłym tygodniu sprawdziłem kilka dokumentów dotyczących modelu Simply Italy i okazało się, że do tego momentu sprzedaliśmy prawie 1000 sztuk. Uważam, że jest to wielkie osiągnięcie ponieważ produkt ten wyszedł na rynek niecałe trzy lata temu. Ostatnio kupiliśmy jeden dodatkowy budynek w pobliżu fabryki ponieważ potrzebujemy trochę więcej miejsca. Poszukujemy również zdolnych elektroników do pracy przy montażu naszych urządzeń. Może zna Pan jakichś dobrych techników, którzy chcieliby przenieść się do Włoch?

Wielu ludzi wyobraża sobie, że włoska fabryka wzmacniaczy lampowych to po prostu kilku gości siedzących w słońcu, pijących wino i strugających jakieś drewniane elementy tak, aby z grubsza przypominały wzmacniacz. Ale to nie do końca tak, prawda?

To by była najlepsza praca na świecie! Jednak stworzenie czegoś dobrego jest trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Potrzeba do tego nie tylko wiele pasji, ale też konkretnej, sprawdzonej wiedzy. Na zwykłe testy odsłuchowe można poświęcić tygodnie, a nawet miesiące - wszystko po to, aby ostateczny produkt zapewniał jak najlepsze brzmienie. Przemyślę jednak Pański pomysł, aby przeprowadzić się z fabryką nad morze.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Muszę przyznać, że byliśmy zaskoczeni, kiedy powiedział Pan, że za projekty wizualne wzmacniaczy Unison Research nie są odpowiedzialne profesjonalne studia takie, jak Pininfarina czy Bertone, ale pracownicy Państwa firmy. Czy naprawdę robicie to wszystko sami? Jak rodzą się tak oryginalne kształty?

Kiedyś współpracowaliśmy z zewnętrznym studiem projektowym, jednak cztery lata temu postanowiliśmy zacząć wszystko od nowa pod własnym dachem, z pomocą mojego brata - Riccardo Nasty. W ten sposób możemy szybciej reagować na zmiany w projekcie i dopasować wszystkie elementy do siebie praktycznie od razu.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Wygląd tych produktów bez wątpienia robi wrażenie, jednak co z niezawodnością? Czy jesteście w stanie przekonać klientów, że wzmacniacz wykonany w dużej mierze ręcznie może być nie tylko ładny, ale też perfekcyjnie zmontowany? Jak zapewnić takiemu urządzeniu długie i bezproblemowe życie?

Niezawodność urządzenia elektronicznego, a w tym konkretnym przypadku naszego wzmacniacza, uzależniona jest w głównej mierze od jakości komponentów użytych do jego budowy. Trzeba upewnić się, że wszystkie kluczowe elementy takie, jak transformatory zasilające i wyjściowe, będą produkowane na zamówienie firmy lub selekcjonowane przez jej pracowników. W ten sposób można zapewnić długie i bezawaryjne działanie nawet tak skomplikowanego urządzenia, jakim jest wzmacniacz lampowy. Na każdym etapie budowania naszych produktów zachęcamy naszych inżynierów do dokonywania skrupulatnej kontroli jakości pojedynczych elementów. Gdyby nasz sprzęt był produkowany zagranicą, w zewnętrznych fabrykach, moim zdaniem natychmiast utracilibyśmy tę wysoką jakość. Jeśli natomiast chodzi o lampy, istnieją dwa czynniki gwarantujące długie użytkowanie - renoma ich dostawcy i projekt samej lampy, gwarantujący bezawaryjność. Bierzemy pod uwagę oba te elementy, kiedy wybieramy firmy zaopatrujące naszą fabrykę w lampy.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Jesteście znani przede wszystkim z produkcji wzmacniaczy lampowych, ale znaczną część oferty stanowi też hybrydowa seria Unico. Skąd wzięło się to zamiłowanie do lamp?

Mogę tylko powiedzieć, że nie jest to jedynie nostalgia. My naprawdę kochamy nasze produkty - nie stare wzmacniacze lampowe, ale nowe urządzenia wykorzystujące tę technologię i zdolne do odtworzenia prawdziwego spektaklu muzycznego. Pod tym względem lampy wciąż nie mają konkurencji, nawet w dzisiejszych czasach i w wielu różnych zastosowaniach. Używamy lamp ponieważ wierzymy, że potrafią one zapewnić najwyższą jakość dźwięku.

Niektórzy ludzie twierdzą, że zaprojektowanie i wykonanie wzmacniacza lampowego wcale nie jest trudne, ponieważ w sieci można znaleźć mnóstwo schematów elektronicznych, a sama technologia została już przećwiczona na tysiąc sposobów, w związku z czym nie ma tu już miejsca na innowacyjność. Czy zgodzi się Pan z tą tezą?

Rzeczywiście w sieci można znaleźć tysiące schematów wzmacniaczy, nie tylko lampowych, ale także tranzystorowych. Jednak każda z firm działających w branży audio ma zespół inżynierów pracujących każdego dnia, aby znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania, poprawić jakość brzmienia nawet poprzez bardzo drobne elementy, co składa się na ich własną technologię. Przykładowo ten sam schemat elektroniczny zmontowany na dwóch różnych płytkach drukowanych będzie brzmiał zupełnie inaczej. To wszystko nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać.

Obecnie jesteśmy zalewani tonami tanich, plastikowych pudełek, jednak w urządzeniach Unison Research stosujecie niemalże wyłącznie stal, aluminium, drewno, szkło i inne szlachetne materiały. A to kosztuje... Czy nie obawiacie się, że pewnego dnia nawet najprostszy, najtańszy wzmacniacz w ofercie Unison Research będzie poza zasięgiem większości melomanów?

Cóż, nawet obudowa wzmacniacza ma wpływ na jego brzmienie. Charakterystyki magnetyczne i elektryczne, współczynnik tłumienia drgań mechanicznych, giętkość, odporność na korozję, i wiele innych czynników musi być brane pod uwagę, jeżeli chce się stworzyć naprawdę dobry produkt. Nie tylko ze względu na jego wygląd, ale też funkcjonalność. To wszystko wymaga poświęceń.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Jednym z najbardziej modnych sektorów rynku audio są obecnie przetworniki, streamery i serwery muzyczne. Jakie jest Pana zdanie na ich temat? Czy planujecie wprowadzić wzmacniacz lampowy z funkcją streamera lub AirPlayem?

Stale prowadzimy badania i pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, a w tym roku pokażemy naprawdę wiele nowych produktów, jednak na razie nie będzie wśród nich streamera.

Oprócz urządzeń elektronicznych tworzycie także kolumny pod marką Opera, nawet w tej samej fabryce. Czy to nie za wiele jak na jedną firmę? Czy produkty te są projektowane wspólnie, czy jednak należy traktować te marki jako dwa samodzielne twory?

Marki Opera Loudspeakers i Unison Research rzeczywiście działają w tym samym budynku, jednak pracownicy są zupełnie inni. Tylko kwestiami eksportu zajmuje się ta sama osoba, czyli ja - reszta jest całkowicie rozdzielona. Oczywiście testujemy kolumny Opery ze wzmacniaczami Unisona i odwrotnie, jednak nie należy odczytywać z tego zbyt wiele.

Bartolomeo Nasta - Unison Research

Powiedział Pan, że musi dziś lecieć z powrotem do Włoch, ponieważ w poniedziałek trzeba stawić się w pracy. Czy to dlatego, że chce Pan dawać przykład swoim pracownikom?

Nie jestem szefem, jestem również jednym z pracowników. Nie jest to dla mnie żaden problem, ponieważ lubię swoją robotę. Ale, jak każdy, lubię też od czasu do czasu zrobić sobie wolne.

Co ciekawego zobaczymy w najbliższej przyszłości w katalogu Unison Research?

Przede wszystkim pracujemy nad trzema nowymi produktami z serii Unico. Do tego dojdą nowe modele z serii lampowej. Myślę, że zobaczy je Pan w ciągu kilku miesięcy. Będziemy naprawdę podekscytowani, kiedy wreszcie będziemy mogli pokazać światu te produkty.

Zdjęcia: Unison Research

Komentarze (1)

  • prinz_eugen

    Ciekawy wywiad, miło poczytać o niszowych markach od kuchni, czekam na więcej takich wywiadów.

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie audio

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie…

Regulacja głośności jest jedną z najważniejszych funkcji każdego systemu audio. Prawidłowe działanie tego elementu naszego sprzętu ma ogromny wpływ na przyjemność płynącą z jego użytkowania. Kiedy potencjometr zaczyna tracić swoją funkcjonalność, nawet w niewielkim stopniu, jest to niezwykle kłopotliwe, a może też być niebezpieczne dla innych elementów zestawu, takich jak...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Polski sprzęt audio - to hasło przeciętnemu obywatelowi naszego kraju kojarzy się ze wzmacniaczami, kolumnami głośnikowymi i gramofonami sprzed kilku dekad. Większość z nas wyobraża sobie piękne wieże Unitry, Diory czy Radmora, kultowe Altusy lub gramofony takie, jak Daniel, Adam czy Bernard. Jeżeli myślicie, że to wszystko relikty minionego systemu,...

Poradniki

Wygrzewanie sprzętu audio - fakty i mity

Wygrzewanie sprzętu audio - fakty i mity

Niezależnie od tego, z jakim rodzajem sprzętu grającego mamy do czynienia, w jego instrukcji obsługi, recenzjach publikowanych w specjalistycznych magazynach,...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Budgie - Zapomniany gatunek

Budgie - Zapomniany gatunek

Deski skrzypiały pod nogami, kiedy wchodził na strych. Strach jednak tłumiła fascynacja nowym, nieznanym wcześniej miejscem. Spróchniałe schody nie miały...

Vintage

Nakamichi TX-1000

Nakamichi TX-1000

Japońska firma znana przede wszystkim z produkcji bardzo dobrych magnetofonów kasetowych swego czasu zaznaczyła także swoją obecność na rynku gramofonów...

Słownik

Poprzedni Następny

D'Appolito

Konfiguracja przetworników w kolumnach głośnikowych, której ojcem jest Joseph D'Appolito - autora pracy opisującej działanie takiego układu, zaprezentowanej w 1983 roku. Rozwiązanie polega na tym, że przetwornik wysokotonowy jest umieszczony...

Cytaty

FriedrichNietzsche.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.