Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Geoff Merrigan - Tellurium Q

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Geoff Merrigan - Tellurium Q

[English version] Geoff Merrigan to jeden z założycieli firmy Tellurium Q zajmującej się produkcją okablowania i elektroniki audio. Marka dopiero wchodzi na polski rynek, sama również jest stosunkowo młoda, ale do tematu audiofilskiego okablowania podchodzi dość nietypowo, stawiając na pierwszym miejscu badania naukowe, zjawiska fizyczne i pomiary. Wszystko to ma na celu oczywiście osiągnięcie jak najlepszej jakości brzmienia, ale można powiedzieć, że według właścicieli Tellurium Q tym właśnie powinna być zwieńczona cała zabawa z kablami, a nie od tego się zaczynać. Mówiąc jeszcze inaczej, kable te nie powstają na zasadzie prób i błędów w sensie testów odsłuchowych. Brytyjczycy stawiają na zgłębianie zjawisk zachodzących podczas transmisji sygnałów elektrycznych, a ostateczny produkt ma być czymś w rodzaju przeniesienia wniosków z tych badań do świata rzeczywistego. Geoffa Merrigana poznaliśmy podczas wystawy Audio Show 2013. Urzekło nas to, że nie zachowywał się ani jak szalony naukowiec ani też typowy przedstawiciel handlowy. Jest ciepłym człowiekiem otwartym na wszelkiego rodzaju dyskusje, nie zamyka się przed klientami ani nie reaguje nerwowo na kąśliwe zaczepki kablowych sceptyków.

Jak sam przyznaje, kiedyś również należał do tego grona i doskonale pamięta, jakie wrażenie zrobiły na nim pierwsze eksperymenty z kablami. Chętnie dzieli się też odkryciami, jakie wraz ze wspólnikiem poczynił w ramach badań, choć w pewnym momencie musiał powiedzieć "stop" aby nie ujawnić pewnych szczegółów stanowiących tajemnicę handlową firmy. Prawie nam się udało go do tego nakłonić... Już po kilku minutach rozmowy wiedzieliśmy, że Geoff wie, o czym mówi, więc postaraliśmy się wydusić z niego jak najwięcej.

Firma zaczęła swą działalność od produkcji kabli. Jak to się stało?

Powinienem chyba zacząć od tego, jak z Colinem wpadliśmy na siebie. Poznaliśmy się w studiu nagraniowym i zaczęliśmy rozmawiać o jakości brzmienia, a raczej o tym, co według nas jest nie w porządku, czego zawsze nam brakuje w dźwięku, jakim elementom należałoby poświęcić więcej uwagi. Colin stwierdził, że brzmienie w studiu mogłoby być lepsze, ale zamiast narzekać, zaproponował kilka sposobów poprawy sytuacji i wytłumaczył, jak mogłoby to zadziałać. Ponieważ sam zajmowałem się chemią i dysponowałem sporą wiedzą z zakresu materiałoznawstwa, stwierdziłem, że jego pomysły mają sens i zasadniczo tak narodziło się Tellurium Q.

Większość ludzi wierzy, że kable przenoszą sygnał elektryczny - strumień elektronów - z jednego punktu do drugiego, a proces ten można porównać do wody płynącej rurą kanalizacyjną. Jednak Pana zdaniem nie jest to do końca prawda. Jaka więc jest prawdziwa natura tego zjawiska?

Dla kabla miedzianego o promieniu 1 mm przewodzącego prąd o wartości 10 A, prędkość przepływu elektronów wynosi zaledwie 0,024 cm/s. Szybciej poruszam się idąc pieszo, a nawet czołgając się po podłodze. Prąd to nie elektrony zasuwające wewnątrz kabli. Zjawisko przewodzenia można porównać raczej do newtonowskiego wahadła, jakie większość z nas zna z lekcji fizyki. Raz upuszczona kulka uderza w kolejne, a te przekazują sobie energię aż do ostatniej kulki, która odskakuje i wychyla się tak, jak pierwsza. Oczywiście wszystko to odbywa się błyskawicznie - po upuszczeniu pierwszej kulki ostatnia podskakuje niemal natychmiast. Kulki zawieszone między nimi właściwie się nie poruszają, ale energia jest przekazywana właśnie dzięki nim. Podobne zjawiska zachodzą w zwykłym, miedzianym przewodzie - same elektrony prawie się nie poruszają, ale propagacja impulsu elektrycznego jest zadziwiająco szybka. Oczywiście to także jest pewien model i nie opisuje on dokładnie tego, co dzieje się w rzeczywistości, ale i tak ma znacznie więcej wspólnego z prawdą niż to, jak większość ludzi wyobraża sobie przepływ prądu. Mogę z dużym przekonaniem powiedzieć, że nikt na naszej planecie nie wie i nie rozumie do końca czym tak naprawdę jest elektryczność. Dysponujemy różnymi modelami, z których większość opisuje działanie czy też skutki działania elektryczności, wypracowaliśmy różne teorie na ten temat oraz wzory pozwalające manipulować prądem - robić z nim to, co jest nam potrzebne. Jesteśmy więc w pewnym sensie oswojeni z używaniem elektryczności, ale czym ona tak naprawdę jest? To pytanie - co może być dla wielu ludzi dużym zaskoczeniem - wciąż pozostaje bez jednej, kompletnej odpowiedzi. Faraday i Maxwell opisali różne zjawiska dawno temu, ale dotyczą one raczej skutków, a nie przyczyn i natury elektryczności. Żeby było śmieszniej, nowe badania naukowe dają więcej nowych pytań, niż odpowiedzi. Ale są to już tak dokładne zjawiska, że nie mówi się o nich w szkole.

Geoff Merrigan - Tellurium Q

Więc co jest najważniejsze przy projektowaniu kabla?

Istnieje wiele, wiele czynników, z których każdy jest ważny, ale ich kolejność jest różna w zależności od tego, jaki rodzaj kabla projektujemy i jaka będzie jego funkcja.

Niektórzy producenci kabli koncentrują się na jednym parametrze lub rozwiązaniu technicznym. Jedni twierdzą, że najważniejsza jest czystość materiału, inni mówią, że kluczem do sukcesu jest geometria albo materiał izolacyjny. Co by Pan powiedział na ten temat?

Cóż, my również skupiamy się na jednej rzeczy, ale nie jest to żaden z powyższych aspektów budowy kabli. Dla nas najważniejsze są zniekształcenia fazowe, a raczej walka z nimi. Jednak aby to zrobić, musimy brać pod uwagę wiele innych czynników, ponieważ najczęściej jedne łączą się z drugimi. Ostateczni etap procesu projektowania kabli to dochodzenie do idealnego balansu między różnymi parametrami, co wymaga umiejętności osiągania kompromisów. Cały trick polega na tym, aby wiedzieć, jak jedne czynniki wiążą się i wpływają na inne. Dopiero wtedy można osiągnąć najlepszy kompromis, który jest jednocześnie gwarancją najlepszego brzmienia.

Spory akapit na stronie Tellurium Q jest poświęcony oddziaływaniom między przewodniem a dielektrykiem. Spora część ludzi uważa, że to bardzo proste - kabel przewodzi prąd, a izolacja nie, więc wszelkiego rodzaju zjawiska elektromagnetyczne jej nie dotyczą.

Ludzie naprawdę w to wierzą? No cóż...

Geoff Merrigan - Tellurium Q

Między innymi dlatego Audioquest wprowadził system DBS z bateriami generującymi pole elektromagnetyczne wewnątrz kabli, a rozwiązanie służy to głównie ładowaniu czy też układaniu dielektryka. Co sądzi Pan o takich rozwiązaniach?

Audioquest to dobra firma mająca w swojej ofercie znakomite produkty, ale istnieją lepsze metody poprawiające ogólną jakość brzmienia i osiągi kabli, a przynajmniej my tak twierdzimy. System z bateriami może tak naprawdę wprowadzić kolejną warstwę komplikacji, które trzeba brać pod uwagę w zależności od tego, jak dobrze wprowadzimy w życie całe to rozwiązanie.

W katalogu Tellurium Q znajdziemy kable zasilające, głośnikowe i sygnałowe. Które z nich są najtrudniejsze do zaprojektowania?

Tak naprawdę przed każdym rodzajem kabli leżą trochę inne wyzwania. To spora frajda móc odkrywać, czego im potrzeba, jak rozwiązać tę skomplikowaną układankę. Właśnie tak podchodzimy do tego tematu - problemowo. Po pierwsze zadajemy sobie pytanie, jaka jest funkcja danego kabla, co ma on robić i z jakim sprzętem będzie współpracował. Po drugie jakie problemy wiążą się z tą funkcją. Trzeci etap to próba określenia i opisania tego, co tak naprawdę dzieje się w kablu na najbardziej podstawowym poziomie. Dla przykładu większość projektantów i elektroników wierzy, że w kablu cyfrowym transmitowane są zera i jedynki, i prawdopodobnie jeszcze długo będą w to wierzyć. W końcu czwarty etap to właściwe projektowanie - materiały, konfiguracje, geometrie, różne podejścia i kompromisy gwarantujące najlepszy rezultat.

Czy podczas tego procesu polegacie głównie na pomiarach i obliczeniach, czy w grę wchodzą też testy odsłuchowe?

Robimy jedno i drugie. Do tego wciąż staramy się jak najlepiej zrozumieć zagadnienia związane z materiałami, samym procesem przewodzenia sygnału i różnymi warunkami, w jakich się on odbywa. Aby do tego dojść, trzeba budować mnóstwo prototypów i testować je na różne sposoby. Często podczas tych testów odkrywamy coś, co sprawia, że zaczynamy cały proces od początku, tym razem z wykorzystaniem informacji, które zdobyliśmy.

Geoff Merrigan - Tellurium Q

Jak długo to wszystko trwa?

Czas jest bardzo mocno uzależniony od wielu czynników. Równie dobrze moglibyście zapytać, jak długi jest kawałek sznurka. Czasami mamy szczęście i dość szybko przychodzi jakiś przełom w badaniach, jak w przypadku serii Black Diamond. Dość długo dochodziliśmy do tego, jak poprawić kompatybilność kabli Graphite, ponieważ w większości systemów działały fenomenalnie, ale w niektórych przypadkach dawały nieco basowe, niepotrzebnie podbite brzmienie. Kiedy dotarły do nas te informacje, natychmiast zaczęliśmy szukać rozwiązania. W ciągu sześciu miesięcy trafiliśmy na właściwy trop, co doprowadziło nie tylko do wyeliminowania problemu, ale dało początek nowej serii kabli. Tak właśnie narodziły się przewody Black Diamond.

Czy wtyki są równie ważne, jak same przewody? Jakie rodzaje wtyków wykorzystujecie w kablach sieciowych, głośnikowych i sygnałowych?

Wtyki są bardzo ważne, ale nie powinny być traktowane z takim namaszczeniem i w takich kategoriach, w jakich niektórzy ludzie je postrzegają. Powinny być zwieńczeniem kabla. Przykładowo lubimy wykorzystywać wtyki sieciowe Furutecha, ale nie jest to spowodowane tym, co większość ludzi sobie wyobraża. Nasze sieciówki z serii Blue zostały okrzyknięte produktem roku przez jeden z brytyjskich magazynów, a są konfekcjonowane bardzo prostymi wtyczkami ze złoconymi stykami - nic wyszukanego. W wielu produktach stosujemy nasze własne wtyki z miedzi tellurowej, ponieważ niektóre stopy czy mieszanki metali współgrają z nimi na zasadzie synergii, co daje nawet lepsze rezultaty, niż zastosowanie audiofilskich wtyków z innych materiałów.

Podczas odsłuchu w pomieszczeniu wystawowym powiedział Pan, że nie wydajecie pieniędzy na ładne pudełka, zamiast tego przeznaczając wszystkie zyski na dalsze eksperymenty i badania. Nad czym obecnie pracujecie?

Może uściślę najpierw swoją wypowiedź. Miałem na myśli to, że naprawdę wierzę, iż przeznaczamy procentowo znacznie więcej zysków na badania, niż inne firmy. Tak naprawdę to właśnie wszystkie procesy badawczo-rozwojowe są fundamentem każdej decyzji, którą podejmujemy. Wprowadzamy produkty na rynek tylko wtedy, gdy wierzymy, że mogą one być zauważalnie lepsze od produktów konkurencji, że klienci będą z tego mieli jakiś wyraźny pożytek. Jesteśmy wciąż stosunkowo niewielką firmą, więc musimy działać rozsądnie, z zachowaniem pewnej ostrożności. Natomiast wracając do pytania, mamy bardzo długą listę projektów, które chcemy zrealizować w najbliższej przyszłości. Jeden z nich to monobloki pracujące w klasie A i dopasowany do nich przedwzmacniacz, drugi to kabel do ramion gramofonowych, a o kolejnych chyba nie mogę jeszcze wspominać na tym etapie. Mogę jednak powiedzieć, że pracujemy też nad projektami wykraczającymi poza rynek audio.

Rzadko się zdarza, aby producent okablowania zajmował się również wzmacniaczami. Dlaczego tak się stało w Państwa przypadku?

To proste - nasz dyrektor techniczny, Colin Wonfor, ma ogromne doświadczenie w zakresie elektroniki - spędził ponad 40 lat projektując wzmacniacze i zasilacze do sprzętu audio. Był konsultantem takich firm, jak Naim czy Cambridge Audio. Z tego punktu widzenia, zaskoczeniem powinno być raczej to, że produkujemy okablowanie, niż to, że w naszej ofercie znajdują się wzmacniacze. Gdyby dobrze przyjrzeć się naszej obecnej działalności, mogłoby się okazać, że wszystkie jej obszary mają swoje korzenie w tym naszym pierwszym spotkaniu i rozmowie w studiu nagraniowym. Pierwszym zaprezentowanym przez nas wzmacniaczem było demonstracyjne urządzenie, które udowodniło jak wysoką jakość brzmienia można wyciągnąć ze wzmacniaczy zbudowanych w technologii solid state - końcówka mocy Iridium Single Ended Class A. Jesteśmy bardzo dumni z tego, że konstrukcja ta zgarnęła kilka naprawdę ważnych nagród w Wielkiej Brytanii. Nasz najnowszy wzmacniacz - Claymore - został zaprezentowany po raz pierwszy właśnie w Polsce. Wielu ludzi było zaskoczonych jego możliwościami.

Geoff Merrigan - Tellurium Q

Czy to prawda, że mieliście duże doświadczenie z projektowaniem zasilaczy, w tym nawet tych dla NASA? Jakimi największymi osiągnięciami możecie się pochwalić?

To wszystko robota Colina. Jego największym projektem w dosłownym rozumieniu tego słowa był wzmacniacz zbudowany dla British Telecom we wczesnych latach 80. Najbardziej imponujące było chyba zaprojektowanie jednego z zasilaczy dla stacji kosmicznej, który na tamte czasy był najbardziej wydajnym energetycznie zasilaczem impulsowym na świecie. W sferze audio byłyby to natomiast wzmacniacze TOCA. Colin usłyszał o amerykańskich wzmacniaczach pracujących w klasie A, które były uważane za największe i najpotężniejsze na świecie, więc z przekory czy też dla sportu zbudował jeszcze większe i mocniejsze wzmacniacze TOCA. Jeśli dobrze kojarzę, Colin dostał się do Księgi Rekordów Guinessa za zbudowanie najmocniejszych wzmacniaczy single ended pracujących w klasie A.

Jak doświadczenie z zasilaczami przekłada się na rynek audio?

W sprzęcie audio chodzi właśnie o efektywne wykorzystanie energii. Transmisja sygnałów i ich wzmocnienie to właśnie zagadnienia dotyczące energii, a dokładnie mocy przenoszonej przez układy analogowe.

Geoff Merrigan - Tellurium Q

Czy planujecie rozbudowywać swoją ofertę elektroniki?

Och, tak!

Jak trafiliście na polskiego dystrybutora?

Jeśli dobrze pamiętam, to oni skontaktowali się z nami. Spotkali się z Anssim Hyvönenem z Amphiona, który używał naszych kabli i zrobiły one na nich tak duże wrażenie, że postanowili wziąć je w dystrybucję. Nie mamy w zwyczaju ganiać za przedstawicielami handlowymi, ponieważ są oni bombardowani ofertami firm produkujących kable, a my nie chcemy się nikomu narzucać. Zamiast tego wolimy, aby nasze kable mówiły za nas. Mamy to szczęście, że nie musimy zabiegać o pozyskanie nowych dystrybutorów - działa to raczej w drugą stronę.

Co Pan myśli o wystawie Audio Show?

Dosłownie zatkało mnie, jak przyjaźni i gościnni są ludzie w Polsce. Generalnie średni wiek osób zwiedzających wystawę był chyba nieco niższy, niż w Wielkiej Brytanii, co dobrze wróży rynkowi audio w waszym kraju.

Zdjęcia: Tomasz Karasiński, Tellurium Q

Komentarze (2)

  • Colin Wonfor

    Thank you for taking care of my friend Geoff, he was tired but he did enjoy himself. Thank you.

    0
  • stereolife

    No problem, we'll take care of you too if you visit Poland one day;-)

    1

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie audio

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie…

Regulacja głośności jest jedną z najważniejszych funkcji każdego systemu audio. Prawidłowe działanie tego elementu naszego sprzętu ma ogromny wpływ na przyjemność płynącą z jego użytkowania. Kiedy potencjometr zaczyna tracić swoją funkcjonalność, nawet w niewielkim stopniu, jest to niezwykle kłopotliwe, a może też być niebezpieczne dla innych elementów zestawu, takich jak...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Muzyka dla pokoleń - Bryston

Muzyka dla pokoleń - Bryston

Przeglądając strony internetowe i katalogi firm zajmujących się produkcją audiofilskiego sprzętu, prawie zawsze zaglądam do zakładek opisujących ich historię i filozofię. Dziś podobno już niewielu ludzi zwraca na to uwagę, ale prawdziwi hobbyści na pewno interesują się wszystkim, co wiąże się ze sprzętem hi-fi. Sęk w tym, że nie każda...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Vintage

NAD Model 90

NAD Model 90

NAD był jedną z pierwszych firm zlecających produkcję swoich urządzeń dalekowschodnim fabrykom. Opisywany wzmacniacz był na przykład produkowany w Japonii...

Słownik

Poprzedni Następny

Klasa D

Rodzaj konstrukcji lub raczej sposobu pracy wzmacniacza, zupełnie odcinający się od konwencjonalnych układów pracujących w klasie A oraz AB. We wzmacniaczu klasy D tranzystory pracują trochę jak binarne przełączniki, ponieważ...

Cytaty

JodiPicoult.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.