Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Audiomica Laboratory Pirop Reference

Audiomica Laboratory Pirop Reference

Audiomica Laboratory to polska firma specjalizująca się w produkcji audiofilskiego okablowania. W jej katalogu znajdziemy najróżniejsze przewody, zaczynając od najbardziej popularnych kabli głośnikowych, interkonektów i sieciówek, a kończąc na cyfrowych interkonektach USB czy FireWire i akcesoriach takich, jak zworki kolumnowe. Rozrzut cenowy także jest znaczny. Osoby nie mające ochoty wydawać dużych pieniędzy na okablowanie mogą wybrać coś z podstawowej serii Black lub ewentualnie kolejnej linii w firmowej hierarchii - Gray. Najlepiej rozpoznawalne są jednak nieco droższe kable tej marki - modele z serii Red i Excellence. Dla amatorów jeszcze mocniejszych doznań przewidziano natomiast kable z serii Ultra Reference i Consequence. Tutaj za komplet kabli głośnikowych można zapłacić już kilkanaście tysięcy złotych. Wszystkie nowe przewody przechodzą kilkuetapowy proces dostrajania, którego częścią są testy u zaufanych klientów. Jest to ciekawy sposób zbierania doświadczeń z odsłuchów na różnych systemach i w różnych warunkach akustycznych. Testy pozwalają też zebrać wstępne opinie na temat nowych produktów, co świadczy o tym, że firma liczy się ze zdaniem potencjalnych odbiorców. Niedawno dotarła do nas informacja o nowym kablu, który miał być w pewnym sensie wyjątkowy. Mało tego - nowy model został do nas wysłany jakiś miesiąc temu, a zawartość opakowania naprawdę nas zaskoczyła. W pudełku spoczywał stosunkowo długi odcinek czerwonego kabla zakończonego... Niczym!

Zastanawiając się, co mamy z tym faktem zrobić, skontaktowaliśmy się z producentem. Okazało się, że w Gorlicach opracowano przewód, który równie dobrze sprawdza się jako kabel głośnikowy, zasilający, a nawet interkonekt. Pirop Reference może więc pełnić różne funkcje, a tylko od nas zależy, w jakiej roli zechcemy go wykorzystać. Czuliśmy się jednak średnio komfortowo z takim produktem DIY, tym bardziej, że w redakcji nie mamy na podorędziu audiofilskich wtyczek ani nawet lutownicy. Poprosiliśmy więc producenta o przygotowanie wszystkich trzech wersji Piropa i ponowne przesłanie go do testu.

Audiomica Laboratory Pirop Reference

Wygląd i funkcjonalność

Wielu producentów kabli powiedziałoby zapewne, że wykorzystywanie jednego kabla w roli interkonektu, kabla głośnikowego i zasilającego to kiepski pomysł. Każdy przewód pełni przecież inną funkcję i przesyła zupełnie inne sygnały, a konstrukcja musi być dokładnie dostosowana do konkretnej sytuacji. No i pewnie coś w tym jest, ale czy to oznacza, że nie da się zaprojektować kabla, który równie dobrze sprawdzi się we wszystkich trzech przypadkach? Konstruktorzy Audiomiki są przekonani, ze stworzyli taki właśnie kabel. Co ciekawe, doszły nas słuchy, że jest on chętnie wykorzystywany także przez firmy specjalizujące się w instalacjach car audio. Może niedługo okaże się, że Pirop sprawdza się też jako kabel gramofonowy, cyfrowy albo słuchawkowy;-) Chociaż z tym ostatnim byłoby ciężko, bo przewód jest gruby i ciężki, choć - na szczęście - dość elastyczny.

Dostarczone do testu wersje bardzo nam się spodobały z jednego powodu - nie ma tu żadnych ozdóbek, puszek, breloczków, naklejek ani innych - jak mówi jeden z naszych kolegów - siurów ogórów. W każdej z wersji jest tylko czerwony kabel z napisami na koszulce i wtyczki zabezpieczone na końcach czarnymi koszulkami termokurczliwymi. Bardzo to wygodne, dorodne i poniekąd modne. Sieciówkę wyposażono w grube, mocne wtyki typu audiofilskiego, głośnikowe zakończono bananami w formie tulejek z zygzakowatym rozcięciem, a interkonekt zakończono bardzo ciekawymi wtyczkami RCA, które bardzo dobrze trzymają się gniazd mimo, że nie są zakręcane. I bardzo dobrze - kolejny plus do wygody użytkowania. Z uwagi na stosowną masę kabli, należy jednak zachować ostrożność przy ich montażu. Dobrze jest najpierw wpiąć interkonekt do gniazda, a następnie delikatnie pozwolić mu opaść czy oprzeć się o krawędź stolika. Z kwestii optycznych i praktycznych to chyba wszystko.

Audiomica Laboratory Pirop Reference

Brzmienie

Wielu producentów kabli ma konkretną wizję zarówno jeśli chodzi o zastosowane w nich rozwiązania techniczne, jak i charakter dźwięku. Chyba zresztą muszą coś takiego mieć, bo kto by kupił kable, które są po prostu zwykłe i nijakie? Audiofile często za pomocą okablowania starają się poprawić coś w brzmieniu swojego systemu albo po prostu wyciągnąć z niego wszystko, co najlepsze. Po ich wpięciu musimy więc słyszeć jakąś poprawę lub choćby zmianę. Bez tego cała ta zabawa nie miałaby sensu. Audiomica też najwyraźniej wyrobiła sobie pewien rozpoznawalny sound, który słyszeliśmy wcześniej w kablach z wyższych serii Excellence i Consequence, a teraz doświadczyliśmy go również podczas testu Piropa, tudzież Piropów. Podłączyliśmy nimi od razu cały system, z wyjątkiem zasilania, bo do dyspozycji mieliśmy tylko jedną sieciówkę i nakarmiliśmy nią wzmacniacz. Dźwięk stał się większy, a jednocześnie bardziej nasycony detalami. Można powiedzieć, że wynika to z delikatnego podbicia skrajów pasma i będzie to prawda, jednak w trakcie dalszych odsłuchów zaobserwowaliśmy kolejne cechy, które dają wrażenie tej obfitości. Przede wszystkim stereofonia. Pirop Reference delikatnie rozepchnął scenę na boki, zachowując przy tym właściwe wypełnienie w środku bazy. W połączeniu z rozdzielczą i lotną górą pasma daje to bardzo fajny efekt.

Niskie tony były natomiast bardzo "miedziane", czyli głębokie, sprężyste i gęste. Można sobie wmawiać, że to nie do końca naturalne, ale uśmiechu na twarzy nie da się oszukać. Szczególnie, gdy atmosferę podkręca Maya Jane Coles (znakomita płyta "Comfort"), Massive Attack lub Trentemøller. W tej muzyce basu wprawdzie nie brakuje, ale to nie oznacza, że do jej słuchania najlepiej nadają się jakieś liche monitorki, które ten dół uciszą, wytną i zrównają z ziemią. Z kablami Audiomiki każda płyta dostaje małego kopa. Trochę więcej niskich i wysokich tonów, odrobina przyjemnego ciepła w środku pasma, a do tego bardzo dobra przestrzeń i dynamika. Czy to nie brzmi jak przepis na frajdę ze słuchania muzyki?

Budowa i parametry

Pirop Reference został zbudowany z ośmiu numerowanych żył wykonanych z miedzi o czystości 6N (99,99997%). Oznacza to, że zanieczyszczenia materiału to zaledwie 20 części na milion. Miedziany przewodnik i ekran wielodrutowy zostały zabezpieczone stopem cyny, co spowalnia utlenianie się miedzi i podnosi walory instalacyjne kabla (łatwiejsze lutowanie). Przewód posiada system podwójnego ekranowania, przy czym pierwszy ekran to folia aluminiowa o stuprocentowym pokryciu, a drugi zbudowany jest z plecionki o pokryciu 70%. Dielektrykiem jest spienione PVC o doskonałych walorach tłumiących. Dzięki odpowiednio dobranej izolacji i wplecionym tekstylnym włóknom, przewód jest bardzo elastyczny przy dużej średnicy zewnętrznej.

Audiomica Laboratory Pirop Reference

Konfiguracja

Piropy wylądowały w systemie złożonym z odtwarzacza Naim CD 5XS, wzmacniacza Creek Destiny 2 i kolumn Divine Acoustics Proxima. Do porównań wykorzystaliśmy interkonekty Argentum Sw-0,5/1 i KBL Sound Hologram, kable głośnikowe Sevenrods ROD4 i Equilibrium String oraz sieciówki Audioquest NRG-2 i Gigawatt LC-2 mkII. Sprzęt zasilały na zmianę listwy Gigawatt PF-2 i Enerr Power Point R3, której test będzie można przeczytać jeszcze w tym miesiącu.

Audiomica Laboratory Pirop Reference

Werdykt

Jeśli kable kupuje się do konkretnego systemu, to Pirop Reference najlepiej sprawdzi się w systemach, którym brakuje charakteru, werwy i - co tu owijać w bawełnę - jaj. Tu coś podkręci, tam da lekkiego kopa i muzyka zacznie nabierać życia. Obserwacje te powtarzały się w przypadku wszystkich trzech wersji, przy czym szczególnie dobre wrażenie zrobił na nas kabel głośnikowy. Dodatkowe korzyści czekają na tych, którzy mają żyłkę majsterkowicza i wymienią od razu kilka kabli w swoim systemie lub potrzebują długich odcinków z uwagi na ustawienie sprzętu i kolumn. Dysponując umiejętnością obsługi lutownicy i suszenia koszulek termokurczliwych można we własnym zakresie przyciąć kable do wymaganych długości i zaoszczędzić trochę grosza. Przy cenie 150 zł/m Pirop Reference może być ciekawą alternatywą dla gotowych kabli konfekcjonowanych. Jeśli potrzebna nam standardowa para kabli głośnikowych o długości 2,5 metra, to nawet kupując dobre wtyczki powinniśmy się zmieścić w kwocie 1000 zł. Do tego można się jeszcze poczuć jak bohater w swoim domu;-)

Dane techniczne

Rodzaj kabla: sygnałowy, głośnikowy, zasilający
Materiał przewodników: OFC 6N
Przekrój sumaryczny przewodników: 6 mm2
Dielektryk: PVC
Cena: 150 zł/m

Sprzęt do testu dostarczyła firma Audiomica Laboratory.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga5Rownowaga5Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga5RownowagaStop

Dynamika
Poziomy6

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy6

Spójność
Poziomy5

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy5

Funkcjonalność
Poziomy7

Cena
Poziomy7

Nagroda
sl-rekomendacja


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

Led Zeppelin - Gdy światem rządzili tytani

No i jak tu - w kilku akapitach - opisać zespół takiego kalibru jak Led Zeppelin? Grupa, która dosłownie wstrząsnęła światem muzycznym niczym ciężkie kroki tytana z mitologii greckiej i uwiodła serca milionów słuchaczy jak nimfa leśna uwodzi maluczkich w dawnych klechdach. Pioruny perkusyjnych uderzeń sprowadzane na ten świat przez...

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni: "O, nie, moja muzyka zniknie!". Drudzy: "No i dobrze, koniec z tym oszustwem!"

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni:…

Wreszcie stało się to, co zdaniem wielu audiofilów stać się musiało, a może nawet nastąpiło to odrobinę za późno. Serwis strumieniowy TIDAL poinformował swoich użytkowników o "nadchodzących zmianach w formatach audio", a treść zamieszczonego na stronie serwisu komunikatu jest w gruncie rzeczy bardzo prosta - TIDAL "wychodzi" z formatów MQA...

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson: Kupcie mój system za milion złotych

Mark Levinson: Branża audio to pazerna mafia. Też Mark Levinson:…

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci świata hi-endowego sprzętu audio, konstruktor znany jako pionier wysokiej klasy technologii od wczesnych lat siedemdziesiątych, Mark Levinson, w gorzkich słowach skrytykował rynek luksusowej aparatury hi-fi i kierunek, w którym jego zdaniem branża ta zdaje się podążać. W wywiadzie dla youtube'owego kanału Audiophile Junkie Levinson podzielił...

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Podczas jednej z ostatnich rodzinnych wizyt prezentowałem zainteresowanemu członkowi rodziny swój zestaw grający. Usłyszałem wtedy dość intrygujące pytania: "A wzmacniacz nie powinien mieć korektora? Ma tylko pokrętło głośności?". Padły one z ust osoby, dla której czymś całkowicie naturalnym jest, że nawet współczesny amplituner kina domowego, z którego zresztą obecnie korzysta,...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Auralic Vega S1 + PSU S1

Auralic Vega S1 + PSU S1

Strumieniowe odtwarzacze audio to gorący towar. Chyba nie przesadzę, jeśli powiem, że ponad połowa zapytań, jakie otrzymujemy od czytelników na redakcyjną skrzynkę mailową i przez różnego rodzaju komunikatory, dotyczy właśnie...

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Pylon Audio Diamond Monitor 18 mkII

Producenci sprzętu grającego lubią chwalić się swoimi szczytowymi osiągnięciami, jednak w ofercie każdej firmy kluczową rolę pełnią modele, które po prostu najlepiej się sprzedają. To one zapewniają fundusze na dalszy...

Astell&Kern Kann Ultra

Astell&Kern Kann Ultra

Koreańska marka Astell&Kern wyspecjalizowała się w zaskakiwaniu audiofilów luksusowymi odtwarzaczami przenośnymi. Kiedy na rynku debiutowały jej pierwsze hi-endowe playery, miałem wątpliwości, czy nie będzie to krótkoterminowa, jednorazowa akcja, ponieważ ceny...

Komentarze

stereolife
@Garfield - Faktycznie, dziękujemy za komentarz. Dopisaliśmy tę informację do testu. Jak przystało na użytkowników sprzętu Apple'a, często zapominamy, że istnie...
Garfield
Może coś mi umknęło, ale nie widzę w artykule żadnej wzmianki o tym, że firmowa aplikacja działa tylko na platformie firmy Apple. Ja to wiem i większość czyteln...
Piotr
Posłuchałem tego wydania na TIDAL-u i muszę stwierdzić, że wokal zupełnie nie pasuje do wyglądu tej kobiety z okładki (jak mniemam to ona śpiewa?) Obstawiałbym ...
Jurek
Dla mnie korekcja tylko na źródle, wzmacniacz to ma być "drut ze wzmocnieniem". Pozdrawiam!
Tomasz
@stereolife - Ja to nigdy nie zrozumiem, jak można testować taki produkt, nie zapewniając sobie takiej samej jakości ze źródła - po to Sennheiser ma w ofercie a...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Bluetooth w sprzęcie audio - wersje, kodeki, ustawienia

Bluetooth w sprzęcie audio - wersje, kodeki, ustawienia

W dobie niesamowitej popularności bezprzewodowego sprzętu audio trudno zaprzeczyć, że jest to przyszłość. I to nie tylko jeśli chodzi o urządzenia mobilne, ale także te, z których korzystamy w domu. Trzymając w ręku smartfon czy tablet, potrzebujemy przecież tylko kompatybilnej z nimi elektroniki, aby móc wygodnie odtwarzać muzykę z ulubionego...

Nowości ze świata

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

  • Sonus Faber announced the launch of Suprema, a groundbreaking loudspeaker system rooted in luxury, unparalleled audio excellence and meticulous craftsmanship. Marking the brand's 40th anniversary, the Suprema system, featuring two main columns, two subwoofers and one electronic crossover, represents the...

  • Naim unveils Uniti Nova Power Edition, an all-in-one player that drives Hi-Fi loudspeakers with power and musical resonance Uniti Nova Power Edition is the new all-in-one player from Naim, the British brand that excels in the creation of high-end Hi-Fi...

Prezentacje

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Nie istnieje pewnie na świecie miłośnik dobrego dźwięku, którego nie interesowałaby geneza znanych marek zajmujących się produkcją sprzętu hi-fi. Niewątpliwie jedną z nich jest JBL - legendarna, amerykańska firma, której korzenie sięgają lat dwudziestych ubiegłego stulecia. Marka, którą powinien kojarzyć każdy, kto choć raz z ciekawości przyglądał się głośnikom na...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Tomasz Karasiński - StereoLife

Tomasz Karasiński - StereoLife

Chcąc poznać ludzi zajmujących się sprzętem audio, związanych z tą branżą zawodowo, natkniemy się na wywiady z konstruktorami, przedsiębiorcami, sprzedawcami,...

Popularne artykuły

Vintage

Dynaudio Arbiter

Dynaudio Arbiter

Choć ceny hi-endowego sprzętu potrafią przyprawić o zawrót głowy, zapewne zdziwilibyście się, jak kosztowne i ekstremalnie dopracowane urządzenia zachowywane są...

Słownik

Poprzedni Następny

Kolumna

Inaczej zestaw głośnikowy. Niektórzy uważają, że kolumnami można nazywać tylko wolnostojące (podłogowe) zestawy głośnikowe, inni rozszerzają ten termin na wszystko, co stoi, gra i cieszy ucho. Lub prościej - wszystko,...

Cytaty

FriedrichNietzsche.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.