Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

KBL Sound Hologram

KBL Sound Hologram

Ubiegłoroczna wystawa Audio Show pokazała, że polski rynek sprzętu audio kształtują nie tylko dystrybutorzy zagranicznych marek, ale - w całkiem dużym stopniu - rodzime firmy zajmujące się produkcją i tuningiem sprzętu, a także różnego rodzaju akcesoriami. Gdybyśmy byli ekstremalnymi patriotami, moglibyśmy z tych urządzeń spokojnie złożyć kilka pełnych zestawów i to niezależnie od obranego przedziału cenowego. Dominują producenci kolumn głośnikowych, wzmacniaczy, kabli i akcesoriów zasilających, ale istnieją też firmy takie, jak Sound Art czy Ancient Audio, które zdają się po cichu wyznawać filozofię systemową. Kable? Dobrze, że nie obowiązują nas limity znaków stosowane w pismach drukowanych, bo zabrakłoby miejsca na ich wymienienie. Albedo, Ansae, Argentum, Arini Audio, Audiomica Laboratory, Audionova, Enerr, Equilibrium, Graj End, Sevenrods, Sonus Oliva, Velum... To tak na szybko, z pamięci.

A przecież obecność rodzimych producentów nie oznacza, że dystrybutorzy takich marek, jak Audioquest, Van den Hul, Tara Labs, Fadel Art czy Nordost nagle sobie odpuszczą i zrezygnują z kolejnych dostaw. Wydawałoby się, że na tym hobbystycznym, specjalistycznym rynku nie ma już miejsca na nowe produkty. Przecież okablowanie do wysokiej klasy systemów audio nie jest towarem pierwszej potrzeby. Ale nie - wciąż pojawiają się ludzie, którzy twierdzą, że mogą zrobić to lepiej. Na wspomnianej wystawie Audio Show 2012 pojawiło się kilku takich zawodników, o których nie słyszeliśmy wcześniej. W pamięć zapadły nam kolumny Pylon Audio i Sounddeco, gramofon Zontek i piękne, lampowe monobloki stuningowane przez firmę KBL Sound. Okazało się, że zajmuje się ona nie tylko modyfikowaniem tudzież ulepszaniem cudzych konstrukcji. W ofercie KBL Sound znajdziemy sporo kabli (interkonektów, głośnikowych, cyfrowych i zasilających), a także absorbery drgań i hardcore'ową listwę sieciową. Uznaliśmy zjawisko za ciekawe i wzięliśmy do testu interkonekt ze średniej półki.

Wygląd i funkcjonalność

Kablowa część oferty polskiej firmy jest podzielona na trzy serie: Spectrum, Hologram i Red Eye. Czy jest to podyktowane jakimiś szczegółami ich wewnętrznej konstrukcji - tego już raczej się nie dowiemy, bowiem firma nie udostępnia konkretnych informacji na ten temat. Producent informuje nas o wspaniałych rezultatach brzmieniowych, z jakimi powinniśmy mieć do czynienia po podłączeniu jego kabli, ale danych technicznych lub rozpraw na temat wyższości srebra nad miedzią tu nie ma. Może wychodzi z założenia, że po pierwsze klienta powinno interesować brzmienie, a nie to, czy wewnątrz kabli znajduje się złoto, srebro czy kosmiczny pył, a po drugie - nie po to inwestował swój czas (na skręcanie przewodów i próby odsłuchowe) i pieniądze (na materiały, z których niektóre trafiły do ostatecznych produktów, ale pewnie większość znalazła swoje miejsce na śmietniku), aby powiedzieć wszystkim, do czego doszedł. Cóż - niektóre firmy nie maja problemu z pokazaniem światu, jak projektuje się ich kolumny albo jak powstają ich gramofony lub kable. W tym ostatnim temacie przykładem mogą być takie firmy, jak Albedo czy Argentum. Pierwsza publikuje zdjęcia całego swojego parku maszynowego, włącznie z piecami do wytopu srebra, druga dołącza do kabli szczegółowy opis procesów technologicznych oraz krótki odcinek zakupionego kabla, aby można było na własne oczy zobaczyć jego przekrój. KBL Sound trzyma karty przy sobie, aczkolwiek z firmowych informacji można wywnioskować, że kluczem do sukcesu miały być tutaj nie tyle jakieś kosmiczne materiały, co odpowiednie dostrojenie do siebie wszystkich składników ostatecznego wyrobu: przewodników, dielektryków, geometrii, wtyków itd. Na ostateczny rezultat może się więc składać coś, czego nie da się przeliczyć na pieniądze - godziny prób i odsłuchów. Producent wydaje się pewny słuszności obranej przez siebie drogi, czego przykładem może być wspomniana już listwa sieciowa. Ma pięć gniazd Furutech SDS montowanych do podłoża, obudowę wykonaną w dużej części z jednego bloku aluminium i kable z długokrystalicznej miedzi kriogenicznej, natomiast nie ma żadnych filtrów, dzięki czemu ma pozytywnie wpływać na brzmienie podłączonych urządzeń. Taka listwa kosztuje 6600 zł, a producent nie przewiduje wprowadzenia ani jej tańszej, ani droższej wersji. Ma być jeden, bezkompromisowy rozgałęziacz i już.

Sam kabel wygląda bardzo porządnie i rzuca się w oczy głównie za sprawą kraciastej, żółto-czarnej plecionki chroniącej go przed uszkodzeniami mechanicznymi i pięknych, rodowanych wtyków z nakrętkami wykonanymi z włókna węglowego. Hologram jest dość elastyczny, więc nawet ludzie upychający swój sprzęt w ciasnych szafkach nie powinni mieć problemów z jego instalacją. Wtyki są zakręcane, ale na szczęście nie trzeba ich co chwilę dopychać do gniazd. Oznaczenia kanałów teoretycznie widać na samych wtykach (w postaci wąskich obręczy), ale producent postanowił ułatwić nam życie stosując czarne i czerwone koszulki termokurczliwe. Na zewnętrznym oplocie znajdziemy natomiast miękkie tulejki z nazwą modelu i strzałkami wskazującymi właściwy kierunek podłączenia. Wiele małych manufaktur, które dopiero wchodzą ze swoimi produktami na rynek, nie dba o całą ich oprawę taką, jak opakowania i materiały informacyjne. Tutaj nie dostaliśmy natomiast kabli w zmasakrowanym pudełku po butach, ale ładnym opakowaniu z firmowym logo. Sam kabel był zabezpieczony folią bąbelkową, a to i tak wstępna faza, ponieważ w ostatecznej wersji wewnątrz opakowań mają pojawić się odpowiednio wyprofilowane gąbki. Dochodzi do tego krótki "list" od producenta, w którym znajdziemy kilka cennych wskazówek dotyczących użytkowania kabla, natomiast szczegółowych danych technicznych oczywiście nie ma.

W oficjalnym cenniku KBL Sound Hologram jest jedynym interkonektem dostępnym zarówno w wersji RCA, jak i XLR. Ceny podane są dla odcinków o długościach 1 m, 1,5 m oraz 2 m. Dla Holograma w wersji RCA jest to odpowiednio 1800, 2150 i 2600 zł. Mając na uwadze wygląd, jakość wykonania i całą oprawę kabla nie jest to jeszcze tak dużo, ale ostateczny werdykt można wydać tylko po teście odsłuchowym. Nikt rozsądny przecież nie kupuje kabli dlatego, że ładnie wyglądają.

KBL Sound Hologram

Brzmienie

Z dźwiękiem Holograma nie trzeba się długo oswajać. Wpięty w jeden z naszych systemów odniesienia od początku grał tak, jakby był dla niego stworzony. Może to tylko szczęśliwy zbieg okoliczności, że trafiły mu się takie urządzenia towarzyszące, z którymi porozumiał się od razu? Ale przecież na tym polega cała ta zabawa - nie na próbach ustalenia, który kabel jest najlepszy ze wszystkich, tylko który najlepiej nam pasuje. Aby docenić jego największe zalety, trzeba jednak być albo dobrze osłuchanym audiofilem wyczulonym na swego rodzaju "tanie sztuczki" albo po prostu poświęcić Hologramowi trochę czasu i kilkukrotnie porównać go z innymi kablami. Czasami podczas testowania sprzętu zdarza nam się, że pierwsze trzy minuty odsłuchu właściwie załatwiają temat i później nasza opinia o sprzęcie w zasadzie się nie zmienia. Zdarza się jednak, że początkowo dane urządzenie robi na nas dobre wrażenie, ale po pewnym czasie zaczynamy dostrzegać wady, coś nas denerwuje i proces ten się pogłębia. W tym przypadku nie ma mowy o takiej niekorzystnej ewolucji. Jeżeli Hologram nie spodoba się komuś od razu, warto dać mu trochę czasu. Jeżeli natomiast już na początku przypadnie komuś do gustu, może już nie zawracać sobie głowy szukaniem dziury w całym.

No właśnie, bo tak się składa, że dziur nie ma. Są kable, które stawiają na czystość, dynamikę, detaliczność lub stereofonię. Łatwo jest dostrzec ich zalety, ale łatwo też przeoczyć wady. Czasami zdarza się, że owa czystość czy dynamika jest okupiona nierównościami w paśmie, przesadnym wyostrzeniem wysokich tonów albo brakiem połączenia między poszczególnymi częściami pasma. Hologram stawia natomiast na spójność i równowagę. Jego brzmienie jest liniowe i jednorodne. Barwa prawdopodobnie delikatnie ocieplona, a skraje pasma delikatnie wygładzone, ładnie wypolerowane. Razem daje to efekt swego rodzaju spokoju, opanowania i ciemnego tła za instrumentami. W pierwszych chwilach po wpięciu Holograma w system można nawet odnieść wrażenie, że dźwięk stał się odrobinę cichszy, że światło na scenie przygasło. Wystarczy jednak przekręcić potencjometr w prawo, aby zauważyć, ze teraz łatwiej jest dostrzec niektóre szczegóły. Stosując analogię ze sferą obrazu - zdjęcie nie musi być przeostrzone czy przekombinowane pod względem kontrastu, aby robiło wrażenie. Niektórych pewnie to kręci, ale profesjonalista od razu zauważy prześwietlone plamy, chamskie piksele, artefakty pozostałe po wyostrzeniu i wszelkiego rodzaju brudy. W dźwięku Holograma wszystkie elementy muzycznego przekazu są na swoich miejscach, ale nie ma brudów, dziur, poszarpanych fragmentów pasma czy nienaturalnych przejść między planami. Wszystko jest jakby nieco dalej, a my obserwujemy wykonawców z pewnej perspektywy. Atmosfera sprzyja dłuższym odsłuchom i chłonięciu muzyki jako całości. Im dłużej się tego słucha, tym mniej ma się wątpliwości, że Hologram to naprawdę wartościowy kabel.

KBL Sound Hologram

Budowa i parametry

Informacje udostępnione przez producenta ograniczają się do tego, że zastosowane w Hologramie wtyki są rodowane i mają korpusy z włókna węglowego. Na temat budowy wewnętrznej samego kabla nie wiadomo zupełnie nic. Cóż, każdy ma prawo do zachowania swoich tajemnic.

KBL Sound Hologram

Konfiguracja

W teście Hologram grał w systemie złożonym z odtwarzacza Naim CD 5XS, wzmacniacza zintegrowanego Creek Destiny 2 i przetwornika Hegel HD11 połączonego z laptopem pracującym pod kontrolą systemu Ubuntu 12.04. System zasilała listwa Gigawatt PF-2 z kompletem kabli LC-2 mkII, a produktami odniesienia były interkonekty Audioquest Niagara, Albedo Geo i Sevenrods ROD3.

Werdykt

W audiofilskim środowisku są ludzie, dla których sensem życia jest wyławianie skrzypnięć krzeseł tudzież odgłosów przewracanych kartek. Są też tacy, którym najbardziej zależy na atomowym basie i dynamice. Jest także spora grupa melomanów, dla których najważniejsza jest muzyka jako całość, a w brzmieniu sprzętu szukają równowagi, spójności, naturalności i realizmu. Szukają idealnego balansu między brzmieniem lampowym i tranzystorowym, szerokopasmowych głośników w których nie ma podziału obowiązków między głośnikami i oczywiście - akcesoriów, które pozwolą zapomnieć o tym, że grają kolumny, a nie Lang Lang na prawdziwym fortepianie. Przeniesienie do domu atmosfery prawdziwego koncertu wymaga nie tylko umiejętności odtworzenia dźwięków, ale też pewnego klimatu. Hologram potrafi i to, i to. Dlatego zatrzymujemy go do dalszych testów, ale też do pozakonkursowego słuchania muzyki dla przyjemności.

Dane techniczne

Rodzaj kabla: interkonekt RCA
Dostępne długości: 1 m, 1,5 m, 2 m
Cena: 1800 zł (1 m)

Sprzęt do testu dostarczyła firma KBL Sound.

Zdjęcia: Tomasz Karasiński, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy5

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy5

Spójność
Poziomy8

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo02

Jakość wykonania
Poziomy6

Funkcjonalność
Poziomy5

Cena
Poziomy6

Nagroda
sl-wyborredakcji


Komentarze (2)

  • Wojtek

    Świetny kabel, bardzo dobra recenzja, nie polecałbym go do niezrónoważonych systemów i ospałych... On nie nada blasku ani niczego nie doda, gra bardzo naturalnie.

    0
  • Wombat Alfred

    W sumie nie ma się co dziwić producentowi, że nie podaje szczegółów technicznych, bo cały sekret kabla to pewnie sam przewodnik, ewentualnie izolacja. Sam raczej przewodnika nie robi, bo na to stać tylko największe firmy. Więc kupuje - być może również za ciężkie pieniądze, ale kupuje od jakiejś firmy, Gdyby powiedział od jakiej albo przynajmniej ujawnił jakąś jedną informację, która wskazywałaby na tego dostawcę przewodnika, to inne firmy szybko by się tym zainteresowały. Nie mówię, że zaraz zamawiałyby to samo, ale już byłyby do przodu. Może ten KBL odkrył, że dobre kable wychodzą z jakiegoś drutu do nawijania transformatorów? Jeśli dobrze gra, to co kogo obchodzi co tam jest w środku? Jak dla mnie może być nawet przewodząca prąd galaretka cytrynowa. A tak w ogóle to gdzie tego można posłuchać?

    1

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
JBL Spinner BT

JBL Spinner BT

Ostatnio coraz częściej słyszę wokół zrzędzenie, że wszystko wokół nas staje się coraz gorsze, że nie ma już pachnących pomidorów i prawdziwego chleba, że w telewizji puszczane są same bzdury...

Lyngdorf Cue-100

Lyngdorf Cue-100

Peter Lyngdorf jest jedną z najważniejszych postaci w świecie sprzętu audio. Przez wielu uważany jest za wizjonera, pioniera w dziedzinie wzmacniaczy impulsowych, propagatora odważnych, niecodziennych rozwiązań. Duński przedsiębiorca i konstruktor...

Indiana Line Diva 3

Indiana Line Diva 3

Na początku sierpnia opublikowaliśmy test kolumn Indiana Line Diva 5. Sympatyczne, ładne, porządnie wykonane, oferujące zaskakująco dobry dźwięk i rozsądnie wycenione podłogówki zrobiły na mnie znakomite wrażenie. Wydawało mi się,...

Komentarze

Garfield
Słuchałem. Dobre, ale sukcesu handlowego nie wróżę. W kategorii monitorów "cost-no-object" w podobnej cenie są Gaudery DARC 40, w których jakoś bardziej widać, ...
Maciej
Kolumny Gato Audio to się łączy ze sprzętem dużo wyżej klasy niż Onkyo A-9150. To świetne kolumny. Arii do tego zestawu nie polecam. Potrzebują cieplejszych źró...
stereolife
@Przemyslaw - Niekoniecznie. Impreza rządzi się swoimi prawami i wystawcy nie zawsze są skłonni organizować takie odsłuchy, bo kogoś akurat interesuje porównani...
Przemyslaw
Dziękuję za informację. Jeśli będę potrzebował pomocy, oczywiście napiszę. Jak wiemy, wkrótce odbywać będzie się kolejna wystawa Audio Video Show w Warszawie i ...
stereolife
@Przemyslaw - Gdybyśmy testowali Altaira G2.2, na pewno pokusilibyśmy się o takie porównanie, ale został on wprowadzony na rynek po publikacji niniejszego testu...

Płyty

Godspeed You! Black Emperor - No Title as of 13 February 2024 28,340 Dead

Godspeed You! Black Emperor - No Title as of 13…

Dla fanów post rocka Godspeed You! Black Emperor jest swego rodzaju obiektem kultu. Dla większości artystów obracających się w gatunku...

Newsy

Tech Corner

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Podczas jednej z ostatnich rodzinnych wizyt prezentowałem zainteresowanemu członkowi rodziny swój zestaw grający. Usłyszałem wtedy dość intrygujące pytania: "A wzmacniacz nie powinien mieć korektora? Ma tylko pokrętło głośności?". Padły one z ust osoby, dla której czymś całkowicie naturalnym jest, że nawet współczesny amplituner kina domowego, z którego zresztą obecnie korzysta,...

Nowości ze świata

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

  • Sonus Faber announced the launch of Suprema, a groundbreaking loudspeaker system rooted in luxury, unparalleled audio excellence and meticulous craftsmanship. Marking the brand's 40th anniversary, the Suprema system, featuring two main columns, two subwoofers and one electronic crossover, represents the...

Prezentacje

Ponad sto lat szlifowania - Dual

Ponad sto lat szlifowania - Dual

Dual to jedna z marek, do których audiofile, a w szczególności miłośnicy czarnych płyt, odnoszą się z wielkim szacunkiem. Ma to swoje uzasadnienie. Niemiecka manufaktura wydała na świat tyle znakomitych gramofonów, że aż ciężko je policzyć. Dobrze zachowana szlifierka tej marki to sprzęt, który po renowacji można bez kompleksów podłączyć...

Poradniki

Listy

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Tomasz Karasiński - StereoLife

Tomasz Karasiński - StereoLife

Chcąc poznać ludzi zajmujących się sprzętem audio, związanych z tą branżą zawodowo, natkniemy się na wywiady z konstruktorami, przedsiębiorcami, sprzedawcami,...

Popularne artykuły

Vintage

Luxman C-1010

Luxman C-1010

Patrząc na ten klasyczny przedwzmacniacz łatwo wyobrazić sobie, że projektanci produkowanego obecnie wzmacniacza SQ38 nie musieli wzorować się na urządzeniach...

Cytaty

AchimFreyer.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.