Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Focal Spirit One, Spirit Classic i Spirit Professional

Focal Spirit One, Spirit Classic i Spirit Professional

[English version] Focal to jedna z najpotężniejszych firm w branży głośnikowej. Jej oferta skupia głownie zestawy do zastosowań domowych oraz komponenty car audio. Wszystko produkowane jest w rodzimej Francji pod jednym dachem, a ściślej mówiąc pod kilkoma, ponieważ skala działalności wymusiła wybudowanie kompleksu hal fabrycznych, a także przejęcie zakładu, w którym wytwarzane są obudowy kolumn z najwyższych serii. Po wprowadzeniu modeli Aria i Easya, firma postanowiła rozwinąć linię swoich słuchawek, celując w bardziej wymagających klientów, którzy dobrze znają swoje potrzeby i szukają nauszników do konkretnych zastosowań. Ponieważ debiut modelu Spirit One był bardzo udany, francuscy projektanci postanowili pociągnąć temat i na bazie tej konstrukcji stworzyć całą serię słuchawek. Nowe słuchawki musiały być skierowane do innych odbiorców, a ich funkcje i zastosowania nie mogły się tak do końca pokrywać.

W katalogu pojawiła się więc konstrukcja o nazwie Spirit Classic zaprojektowana z myślą o audiofilach słuchających muzyki w domowym zaciszu. Trzecia odsłona francuskich słuchawek to jeszcze inny świat – surowe nauszniki stworzone z myślą o profesjonalistach. Czy wszędzie mamy do czynienia z tym samym charakterem brzmienia, czy może pod tym względem trzy opisywane modele różnią się tak samo, jak wskazywałby na to ich wygląd zewnętrzny? Właśnie dlatego wzięliśmy je wszystkie!

Focal Spirit One, Spirit Classic i Spirit Professional

Wygląd i funkcjonalność

Zacznijmy od strony estetycznej. Słuchawki przyjechały do nas w eleganckich, schludnych opakowaniach. Jakby tego było mało, w każdym z pudełek znajdowała się cała masa akcesoriów dopasowanych do przeznaczenia konkretnych słuchawek. W pakiecie z najtańszymi Spiritami One dostajemy twardy futerał, miękki woreczek, dwa kable i adapter samolotowy. Jeden z przewodów został wyposażony w trójprzyciskowy pilot. Zakończenie to standardowy wtyk 3,5 mm z zakręcaną przejściówką na dużego jacka. W Classicach mamy bardzo długi i gruby przewód przewidziany do domowych odsłuchów oraz znacznie krótszy i lżejszy kabel z jednoprzyciskowym pilotem. Futerał stanowi samo pudełko - zamykane na magnes i wyścielone gąbkowymi profilami. Pokrywę zabezpiecza od środka płat gąbki czopowej. Oprócz tego do zestawu dostajemy woreczek i kilka mniejszych bibelotów. Podobnie jest w modelu Spirit Professional - ten wyposażono w spiralnie zwinięty przewód, co stanowi dowód na to, że francuscy konstruktorzy przyłożyli się do roboty i naprawdę zrobili rozeznanie co do potrzeb swoich klientów. Oprócz tego wyposażenie modeli Classic i Professional wygląda bardzo podobnie. W każdym z przypadków wszystkie akcesoria są uporządkowane i udekorowane niczym pudełeczko z audiofilską biżuterią.

Jeśli chodzi o same nauszniki, już najtańszy model Spirit One wykonany jest bardzo dobrze. Słuchawki są lekkie i wygodne. Nawet przy dłuższych odsłuchach nie uciskają uszu i nie powodują uczucia dyskomfortu. Na muszlach, po zewnętrznej stronie zamontowano aluminiowe wstawki z oznaczeniami kanałów i gniazdo do wpięcia przewodu. Jako jedyne z całej trójki, słuchawki te składają się na płasko. Pozostałe dwa modele mają muszle, które dzięki ciekawym zawiasom mają sporą swobodę ruchu, ale do noszenia w teczce raczej się nie nadają. W wersji Classic pod pałąkiem i na nausznikach poczujemy naturalną skórę. Wersja Professional jest bardziej surowa i zimna. Pięknych elementów i milutkich akcentów tutaj nie znajdziemy. Są za to charakterystyczne osłony nauszników pokryte chropowatym lakierem. Wszystkie trzy Spirity na pierwszy rzut oka wyglądają więc podobnie, ale łączy je przede wszystkim kształt nauszników i umiejscowienie wtyku. Elementów wspólnych - takich, które są produkowane hurtowo do wszystkich trzech modeli - jest niewiele.

Spirit One to model adresowany raczej do młodszych użytkowników, chociażby ze względu na dostępność różnych wersji kolorystycznych i możliwość współpracy z iPhonem. Wersje Classic i Professional to produkty skierowane do węższego grona odbiorców. Pierwsze będą odpowiednie dla audiofilów słuchających muzyki w domu, a drugie - zgodnie z nazwą - dla zawodowców. Dźwiękowców, prezenterów radiowych, DJ-ów. Ich przyszły nabywca w roli źródła wykorzysta pewnie stacjonarny system audio lub studyjną konsolę. Co nie zmienia faktu, że zarówno jedne, jak i drugie będą współpracowały ze smartfonem lub tabletem, jeśli zajdzie taka potrzeba. Spirity można traktować jak samochody, które są zbudowane na jednej płycie podłogowej i mają tę samą gamę silników, ale zupełnie różne nadwozia przewidziane do innych zadań.

Focal Spirit One, Spirit Classic i Spirit Professional

Brzmienie

Do testu podeszłam z pewnym entuzjazmem, ponieważ Spirit One to słuchawki, które w redakcji znamy dość dobrze. Mieliśmy okazję bawić się nimi wcześniej, a jeden z naszych kolegów używa ich prywatnie od jakiegoś czasu. Postarałam się jednak podejść do nich na świeżo. Słuchawki te od pierwszych chwil dają wiele radości ze słuchania. Ich cechy szczególne to mocny bas i wyrazisty środek pasma. Spirit One nie są jeszcze słuchawkami aspirującymi do miana hi-endu, przynajmniej jeśli chodzi o cenę, a jednak dynamiki i wrażenia bliskości z artystą mogą im pozazdrościć nawet droższe nauszniki. Francuzi nie zapomnieli też o górnych rejestrach. Chwilami jest ich nawet sporo, ale nie jest to góra natarczywa ani piskliwa. Spirit One to słuchawki o dość naturalnym charakterze, stawiające na wyrazistość, wierne oddanie barw instrumentów i wokali. W mocniejszym repertuarze, gdzie bas gra pierwsze skrzypce, pokazują pazurki. Nie są to słuchawki, które uśredniają dźwięk i zanudzają słuchacza. Z pewnością nie doprowadzą nikogo do drzemki na fotelu.

Jeśli szukacie słuchawek bardziej opanowanych i spójnych, a jednocześnie rozdzielczych, zwróćcie uwagę na wersję Classic. W stosunku to Spiritów One, wypływamy tu na szersze horyzonty. Zmiany słychać natychmiast. Nie ma wątpliwości co do tego, że pod względem charakteru i jakości brzmienia jest to konstrukcja bardziej audiofilska i po prostu lepsza. Cóż, na to w końcu wskazuje cena. Przypomina się oklepane stwierdzenie o odkrywaniu starych utworów na nowo. Dodatkowo słychać tu jeszcze poważniejszy bas. Jest on nie tylko głębszy, ale też szybszy i bardziej dynamiczny. Mimo to, słuchawki nie grają ekstrawagancko, a brzmienie nie sprawia wrażenia wyśrubowanego czy wydobytego na siłę. To przykład wysokiej klasy produktu o cechach innych, niż model wyjściowy. Nie można powiedzieć, że jest to nokaut, ale na pewno słyszalny, duży przeskok.

Porównując model Classic z wersją Professional nie byłam już pewna, która z nich ma większą przewagę. W konfrontacji z wersją domową ujawnia się tu lekko cofnięty bas i chłodniejsza barwa dźwięku. Model dla zawodowców oferuje natomiast doskonałą trójwymiarowość i oddanie rzeczywistości z zachowaniem wielu cech wersji Classic. Focal zrobił dokładnie to, co powinien i mam wrażenie, że w stu procentach trafił z muzyczny gust i wymagania profesjonalistów. W studiu liczy się przecież prawda o nagraniu. Nikogo nie interesują bajki o basie schodzącym na samo dno piekieł i lampowych alikwotach. Spirit Professional to dokładnie ta estetyka. Muszę przyznać, że jest w nich coś, co w połączeniu z oryginalnym wyglądem nie pozwala przejść obok tych słuchawek obojętnie.

W brzmieniu każdego z modeli można uchwycić pewien wspólny mianownik, który rozciąga się na coraz więcej pozytywnych cech. Wersje Classic i Professional są znakomitym rozwinięciem modelu Spirit One. Bazowe słuchawki są bardzo dobre, a ich dwa kolejne wcielenia to jeszcze wyższy poziom. Który model wybrać? To już kwestia indywidualnego podejścia do dźwięku, a także wymagań czysto praktycznych. Cieszy jednak to, że Focal podszedł do sprawy mądrze, można powiedzieć - problemowo. Zamiast robić z igły widły, zaproponował dwa nowe produkty do konkretnych zadań. Tak postępują prawdziwi fachowcy.

Focal Spirit One, Spirit Classic i Spirit Professional

Budowa i parametry

Każdy z opisywanych modeli zbudowany jest podobnie. Są to konstrukcje zamknięte mające tej samej wielkości nauszniki i pałąki, a także 40-mm przetworniki wykonane z mieszanki mylaru i tytanu. W modelach Spirit One i Spirit Classic znajdziemy aluminiowe wstawki na lewej i prawej muszli, w pewnym sensie nawiązujące do wzornictwa francuskich kolumn. Swego rodzaju smaczkiem w bazowym modelu Spirit One jest czerwona tkanina osłaniająca przetworniki od strony ucha. Najtańsze nauszniki są dostępne w wersji czarnej, białej i czerwonej, a wspomniany materiał w każdym przypadku pozostaje czerwony. Zawiasy są elastyczne i łatwe w regulacji. Muszle można obrócić o dziewięćdziesiąt stopni, co ułatwia przenoszenie słuchawek i umożliwia włożenie ich do dołączonego, twardego pokrowca. W droższej wersji Classic mamy więcej elementów skórzanych w kolorze brązowym. Dzięki zastosowaniu lepszej jakości elementów mocujących, wzrosła też masa nauszników. Na szczęście jest to tylko kilkadziesiąt gramów, więc nie czujemy się tak, jakby na naszej głowie spoczywało coś niewygodnego. Professional to konstrukcja nieco surowa, na pierwszy rzut oka sprawiająca wrażenie pancernej. Jeśli chodzi o parametry testowanych słuchawek, są one niemal identyczne. Spirit One charakteryzują się nieco wyższą skutecznością, natomiast dwa pozostałe modele schodzą ciut niżej na samym dole pasma. Impedancja na poziomie 32 omów powinna pozwolić na podłączenie Spiritów z dowolnym źródłem dźwięku.

Focal Spirit One, Spirit Classic i Spirit Professional

Konfiguracja

Odsłuch zaczęłam od iPoda Classic oraz tabletu Asus Nexus 7. Kolejnym krokiem było podłączenie Focali do wzmacniacza słuchawkowego Musical Fidelity M1 HPA współpracującego z laptopem za pośrednictwem portu USB. W trakcie testu wykorzystałam też przetwornik Meridian Explorer oraz iPhone'a 5S. Słuchawek odniesienia było tyle, że nawet ich nie wymieniam.

Werdykt

Obcowanie z trzema słuchawkami Focala było bardzo pozytywnym doświadczeniem, ponieważ utwierdziło mnie w przekonaniu, że tak renomowana firma chyba nie może zaoferować klientom słabego produktu. Jeśli komuś wydawało się, że francuscy inżynierowie dokonali magicznego rozmnożenia modeli, to nie tak. Spirity różnią się wyglądem, funkcjonalnością, wyposażeniem i charakterem brzmienia. W każdym przypadku pasuje on idealnie do ogólnego wizerunku danego modelu. Niezależnie od wybranej wersji, pozostaje wrażenie dobrze zainwestowanych pieniędzy. A które nauszniki powinniście wybrać? Mam nadzieję, że na tym etapie lektury już doskonale to wiecie. Każdy z modeli to inny świat. Jeden jest jak dobra pizza, drugi jak szarlotka na ciepło z lodami, a trzeci jak faszerowane winniczki. Każdy z nas sam najlepiej wie, na co akurat ma ochotę.

Dane techniczne

Typ słuchawek: dynamiczne, nauszne, zamknięte
Pasmo przenoszenia: 6 Hz - 22 kHz (Spirit One), 5 Hz - 22 kHz (Classic i Professional)
Impedancja: 32 omy
Czułość: 104 dB (Spirit One), 102 dB (Classic i Professional)
Rodzaj wtyku: 3,5 mm
Ceny: 849 zł (Spirit One), 1395 zł (Classic), 1245 zł (Professional)

Sprzęt do testu dostarczyła firma Trimex.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Spirit One

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga3Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy6

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy6

Spójność
Poziomy5

Muzykalność
Poziomy6

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy7

Tłumienie hałasu
Poziomy6

Cena
Poziomy6

Spirit Classic

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy7

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy7

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Jakość wykonania
Poziomy8

Funkcjonalność
Poziomy7

Tłumienie hałasu
Poziomy6

Cena
Poziomy7

Spirit Professional

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga3Rownowaga3Rownowaga3Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy6

Muzykalność
Poziomy6

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Jakość wykonania
Poziomy6

Funkcjonalność
Poziomy7

Tłumienie hałasu
Poziomy6

Cena
Poziomy6

 


 

 


 

Komentarze (2)

  • Maciek

    Super recenzja i filmik! Miałem na głowie Spirit One, ale to jeszcze nie było to. Muszę wypróbować Spirit Classic. Z tekstu wynika, że bardziej się podobały:D

    2
  • sqovron

    Mam Spirit One. Nabyłem kilkumiesięczne w dość fajnej cenie. Jestem z nich bardzo zadowolony, jednak brakuje mi w nich niskich tonów. Co prawda nie jestem zwolennikiem bardzo mocnego basu i bardziej przykuwam uwagę do wysokich tonów to jednak tego dołu mi trochę brakuje. Co do średnicy i wysokich tonów to muszę przyznać, że jest świetnie. Faktem jest, że do tej pory używałem Sennheiser'ów HD 419 więc jak widać nie mam doświadczenia ze słuchawkami ale według mojego ucha ten model już gra naprawdę bardzo dobrze. Są wyraziste i potrafią zaskoczyć jednak napędzane telefonem tracą bardzo dużo...

    2

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie audio

Magiczny świat potencjometrów, czyli wszystko o regulacji głośności w sprzęcie…

Regulacja głośności jest jedną z najważniejszych funkcji każdego systemu audio. Prawidłowe działanie tego elementu naszego sprzętu ma ogromny wpływ na przyjemność płynącą z jego użytkowania. Kiedy potencjometr zaczyna tracić swoją funkcjonalność, nawet w niewielkim stopniu, jest to niezwykle kłopotliwe, a może też być niebezpieczne dla innych elementów zestawu, takich jak...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

Co przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o Francji? Wiadomo - świetna kuchnia, doskonałe wina i sery, luksusowe perfumy, nowoczesna architektura, pokazy mody, festiwale filmowe, słynni malarze i wiecznie zakorkowane uliczki Paryża. Dla amatorów sprzętu hi-fi jest to także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To właśnie tutaj...

Poradniki

Z krążka na dysk - wszystko o ripowaniu płyt CD

Z krążka na dysk - wszystko o ripowaniu płyt CD

Na rynku muzycznym i sprzętowym obserwujemy obecnie rewolucję, która wydaje się nawet ważniejsza, niż wprowadzenie pierwszych kaset magnetofonowych, płyt kompaktowych,...

Listy

Galerie

Dyskografie

Callisto - Ewolucja post metalu

Callisto - Ewolucja post metalu

Skandynawia od lat słynie przede wszystkim z ekstremalnych odmian metalu, głównie z przedrostkiem "black". Jednak raz na jakiś czas trafiają...

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Philips RH 832

Philips RH 832

Sprzęt audio ewoluował przez lata nie tylko technologicznie, ale także dizajnersko. Co niektóre koncepcje przetrwały do dziś (ot, chociażby klasyczny...

Słownik

Poprzedni Następny

Ramię gramofonowe

Element gramofonu, do którego końca przymocowana jest wkładka gramofonowa - przetwornik dokonujący faktycznego odczytu i przetwarzający ruch igły na sygnał elektryczny. Zadaniem ramienia jest właściwe naprowadzenie wkładki na płytę, zapewnienie...

Cytaty

GeorgeBernardShaw.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.