
Niemiecka firma Ultrasone to działający od prawie 30 lat producent nauszników, który entuzjastom sprzętu audio z całego świata dał się poznać z jak najlepszej strony. Na przestrzeni lat powstało wiele modeli, które w pewnych środowiskach obrosły legendą. Przychodzą jednak momenty w działaniu każdej firmy gdzie trzeba uporządkować pewne sprawy, w związku z czym niemal jednocześnie Niemcy zmienili swoich przedstawicieli w wielu krajach, wybierając partnerów, którzy będą w stanie poprowadzić markę przez kolejne rozdziały jej historii. Oficjalnym dystrybutorem Ultrasone'a na rynku polskim została firma MIP.

PSB Speakers, kanadyjski producent kolumn głośnikowych oraz IsoAcoustics, kanadyjski projektant doskonałych produktów izolacji akustycznej dla głośników domowych i profesjonalnych łączą swoje siły, aby zaoferować światowej klasy domowe audio i zestawy głośników kina domowego. Wiele nadchodzących modeli PSB Speakers będzie wyposażanych w rozwiązania izolacyjne IsoAcoustics. Jak zapewniają przedstawiciele obu marek, dzięki temu wprowadzane w przyszłości kolumny głośnikowe zapewnią czystszy dźwięk i bardziej otwartą trójwymiarową scenę dźwiękową. Współpraca ma zostać zapoczątkowana jeszcze przed tegoroczną wystawą Integrated Systems Europe. Pierwsza konstrukcja PSB Speakers zintegrowana z rozwiązaniem IsoAcoustics, subwoofer CSIR Sub (Custom Sound In-Room Sub), zostanie zaprezentowany w Amsterdamie w lutym.

Podczas trwających właśnie targów CES w Las Vegas firmy Continental i Sennheiser zaprezentowały bezgłośnikowy samochodowy system audio zapewniający realistyczny dźwięk przestrzenny. Unikatowy system nagłośnienia powstał po zintegrowaniu opatentowanej technologii Sennheiser Ambeo 3D z systemem Ac2ated Sound firmy Continental. Innowacyjna koncepcja Continental całkowicie porzuca konwencjonalną technologię głośników, w zamian aktywując wybrane powierzchnie we wnętrzu pojazdu, uzyskując w ten sposób dźwięk. W połączeniu z technologią Sennheiser Ambeo Mobility, koncepcja ta zapewnia reprodukcję dźwięku przestrzennego podczas jazdy w niemal niewidoczny sposób. W porównaniu do konwencjonalnych systemów audio, Ac2ated Sound umożliwia zmniejszenie masy i przestrzeni zajmowanej przez system audio nawet o 90%. Dzięki temu system doskonale nadaje się do pojazdów elektrycznych, w których oszczędność miejsca i masy to największy priorytet.

Końcówka bieżącego roku to najwyraźniej czas ciekawych premier i ruchów o charakterze typowo biznesowym. Kolejną firmą, która zdecydowała się na zmianę dystrybutora na terenie naszego kraju jest Scansonic - producent zaawansowanych technicznie zestawów głośnikowych, blisko powiązany z firmą Raidho. Właścicielem obu marek jest Dantax - duńska firma z blisko 35-letnim doświadczeniem na rynku audio. Firma rozpoczął swoją działalność od produkcji wysokiej jakości kolumn głośnikowych w przystępnych cenach. Początkowo skupiała się głównie na dystrybucji głośników, jednak już od 1971 roku rozszerzyła profil działalności, wskutek czego w jej katalogu pojawiało się coraz więcej zaawansowanych urządzeń hi-fi. Pozwoliło to firmie budować pozycję na rynku europejskim. Zakres działalności marki Scansonic obejmuje produkcję kolumn do systemów hi-fi i kina domowego.

Na rynku audio dzieją się ostatnio bardzo ciekawe rzeczy. Dominującym trendem jest przejmowanie popularnych marek przez coraz większe koncerny, które w ten sposób powiększają swoje portfolio produktowe, gromadzą w swoich rękach wszystkie patenty i rozwiązania techniczne, a także budują szeroką sieć dystrybucyjną. Mniejsi gracze nie mogą prowadzić takich działań, szczególnie jeśli chcą pozostać niezależni i promować własne pomysły na sprzęt hi-fi. Jedną z takich firm jest Gato Audio - firma założona ponad dziesięć lat temu przez Poula Rossinga, Frederika Johansena i Krestena Dinesena. Filozofia marki opiera się na eliminowaniu ograniczeń typowych dla urządzeń z wyższej półki i stosowaniu zaawansowanych rozwiązań technicznych. Specjalnością Duńczyków są kompaktowe, ale bardzo eleganckie i nowoczesne komponenty stereo. Urządzenia Gato Audio są piękne, jednak wielu klientów skutecznie odstraszały ceny. Jakiś czas temu Duńczycy postanowili więc zrezygnować z tradycyjnego modelu biznesowego, zerwali współpracę z dystrybutorami i uruchomili sprzedaż bezpośrednią, co pociągnęło za sobą radykalną obniżkę cen. Jednak co z tego, że sprzęt można kupić taniej, skoro przed zakupem nie da się go obejrzeć i posłuchać? Właśnie dlatego firma wprowadza w życie kolejny pomysł, polegający na bezpośredniej współpracy z dealerami w wybranych krajach. W Polsce z komponentami Gato Audio będzie można zapoznać się w kilku salonach, z których największym i "centralnym" ma być Q21.

Brytyjski producent zestawów głośnikowych zmienił dystrybutora na terenie naszego kraju. Jest to z pewnością część szerszego planu, bowiem po kilku słabszych latach o kolumnach Acoustic Energy na świecie znów robi się głośno. Firma została założona w 1987 roku, wraz z wprowadzeniem znanego na całym świecie głośnika AE1, który wyznaczył nowe standardy jeśli chodzi o jakość dźwięku z kolumienek zamkniętych w kompaktowej obudowie. W 1994 roku Brytyjczycy połączyli siły z zagranicznym partnerem produkcyjnym, aby umożliwić marce rozszerzenie globalnego zasięgu dzięki szerszemu portfolio produktów. Aby firma mogła rozwijać się jeszcze szybciej, główną siedzibę przeniesiono z Londynu do większych pomieszczeń w historycznym mieście Cirencester, gdzie Acoustic Energy pozostaje do dziś.

Od blisko pięćdziesięciu lat Linn jest synonimem pięknego dźwięku. Już na początku działalności tej rodzinnej firmy jej założyciel, Ivor Tiefenbrun, za cel postawił sobie stworzenie całego łańcucha, który pozwoli udostępnić muzykę z całą jej czystością i mocą. Aby go osiągnąć firma nie tylko zaczęła projektować sprzęt audio - od źródeł aż do kolumn głośnikowych - lecz także założyła własne studio nagraniowe. Urządzenia i kompletne systemy szkockiej firmy, choć przez wielu audiofilów darzone szacunkiem i sympatią, nie były jednak dostępne na każdym kroku. To oczywiście nie dziwi, chociażby z uwagi na ich cenę. Sprzętu Linna z pewnością jeszcze długo nie zobaczymy w małych, lokalnych sklepach lub elektronicznych supermarketach, jednak teraz z urządzenia tej marki będzie można poznać i kupić w salonach ogólnopolskiej sieci Top Hi-Fi & Video Design.

Firma Audio Atelier została nowym dystrybutorem urządzeń marki Bladelius w Polsce. Już w najbliższy weekend, w trakcie wystawy Audio Video Show w Warszawie będzie można posłuchać produktów firmowanych nazwiskiem inżyniera Mike'a Bladeliusa w aż trzech systemach stereo. W jednym z nich pojawi się zupełna nowość - superintegra o nazwie Oden, będąca jednym z trzech wzmacniaczy zintegrowanych w aktualnej ofercie szwedzkiej firmy. Szczegółów konstruktor na razie nie zdradza, ale ma to być absolutnie wyjątkowy produkt. W przyszłym roku z kolei czeka nas premiera najnowszej wersji jednego z najbardziej znanych i cenionych modeli, Thora.

Lenbrook International zapowiada wprowadzenie wsparcia dla asystenta głosowego Google do swojej platformy BluOS. Użytkownicy zgodnych z BluOS urządzeń takich marek, jak Bluesound, NAD i DALI zyskają zatem możliwość sterowania systemem audio bez użycia rąk. Zostaną jedynie poproszeni o zaktualizowanie swoich odtwarzaczy, aby dodać możliwość sterowania muzyką bez użycia rąk z poziomu dowolnego urządzenia Google Home.

Sennheiser zadebiutował w sektorze motoryzacyjnym z technologią dźwięku Ambeo 3D, rozpoczynając współpracę z producentem samochodów Karma Automotive. Niemiecka firma zainstaluje w luksusowych autach Karma Revero GT system rozrywki i komunikacji, zapewniając użytkownikom trójwymiarowe brzmienie i czysty dźwięk w rozmowach telefonicznych. Karma Automotive projektuje, konstruuje i sprzedaje luksusowe pojazdy elektryczne w swojej bazie operacyjnej w południowej Kalifornii. Firma została założona w 2014 roku, a dziś zatrudnia prawie 1000 osób na całym świecie. "Jesteśmy niezmiernie zadowoleni, że możemy przenieść wrażenia odsłuchowe Ambeo do samochodów i że robimy to wspólnie z firmą Karma Automotive, która koncentruje się na pojazdach elektrycznych. We współpracy z firmą Karma zbiega się przyszłość transportu z przyszłością korzystania z dźwięku." - mówi Daniel Sennheiser, dyrektor generalny firmy Sennheiser.
Marek