
Z najnowszego raportu opublikowanego przez zrzeszenie amerykańskich wydawców muzyki RIAA (Recording Industry Association of America) jasno wynika, że już niedługo możemy być świadkami historycznego momentu oficjalnie kończącego trwające od dłuższego czasu dyskusje na temat renesansu płyt winylowych - czy nadchodzi, czy już nadszedł, czy to tylko chwilowa moda i czy warto w końcu zdecydować się na gramofon... Sprzedaż płyt winylowych rośnie bardzo stabilnie od ponad dekady. Eksperci i analitycy przypominali jednak, że w porównaniu ze złotą erą tego formatu, czarnych krążków wciąż sprzedaje się stosunkowo niewiele, a ich udział w rynku - obejmującym zarówno fizyczne nośniki, jak i sprzedaż muzyki w formie plików oraz streaming - jest praktycznie żaden. To prawda, do lat siedemdziesiątych chyba prędko nie wrócimy, ale dane z pierwszego półrocza bieżącego roku ujawniły zbliżający się przełom. Wartość winyli sprzedanych w USA prawdopodobnie lata chwila przekroczy wartość sprzedanych płyt kompaktowych. Pierwszy raz od 1986 roku!

Polski dystrybutor urządzeń marki Mark Levinson poinformował nas o zaplanowanej na 14 września premierze najnowszych wzmacniaczy zintegrowanych Nº 5802 i Nº 5805. Prezentacja odbędzie się w wyjątkowym miejscu, a goście imprezy będą mieli okazję rozsmakować się w zaskakującej i nietuzinkowej muzyce w najlepszym wydaniu. Odsłuch odbędzie się nad dachami Katowic, w wyjątkowych wnętrzach Filharmonii Śląskiej. Zaposiada się nie lada gratka dla miłośników hi-endowego brzmienia w amerykańskim wydaniu.

Szwedzki producent wysokiej klasy głośników, działający już od ponad 40 lat, ma teraz nowego dystrybutora na terenie naszego kraju. Jest to o tyle ciekawe, że w aktualnym katalogu Audio Pro znajdziemy nie tylko audiofilskie zestawy głośnikowe, ale także systemy bezprzewodowe i różnego rodzaju modele, które mogą spodobać się młodszym melomanom. Na przestrzeni kilku dekad Skandynawowie bardzo mocno zaakcentowali swoją obecność w tym segmencie, zarówno w odniesieniu do dźwięku, jak i wzornictwa. Pierwotne założenia konstrukcyjne pozostają aktualne do dzisiaj, ale dodatkowo produkty Audio Pro stosunkowo wcześnie zyskały także funkcje bezprzewodowe. Firma od wielu lat udowadnia, że o jakości dźwięku niekoniecznie decyduje rozmiar urządzenia. Mimo kompaktowych gabarytów, którymi charakteryzuje się większość konstrukcji tej marki, głośniki Audio Pro mają zachwycać klientów swoim brzmieniem.

Nie sądziliśmy, że jeszcze kiedykolwiek zobaczymy je w oficjalnej sprzedaży, ale... Zestawy głośnikowe Pylon Audio Sapphire 31 StereoLife Edition wracają! Co prawda tylko na chwilę i w bardzo ograniczonej ilości, ale z okazji dziewiątych urodzin polskiej manufaktury znów można je kupić, i to w jeszcze bardziej wyjątkowej formie - w jednym z sześciu ciekawych kolorów i z indywidualnym grawerem na tabliczce znamionowej. Pylon Audio tradycyjnie świętuje rocznicę założenia firmy wraz ze swoimi fanami i klientami, uruchamiając specjalne, urodzinowe aukcje. W ubiegłych latach można było w ten sposób kupić różne kolumny z regularnej oferty jarocińskiej wytwórni w nietypowych wersjach kolorystycznych albo załapać się na parę fajnych głośników z indywidualnym oznaczeniem. W tym roku jubileuszowe aukcje są wyjątkowe, ponieważ wystawiono na nich dziewięć par kolumn, których produkcja już dawno się zakończyła. Uczestnicy licytacji będą mogli stać się posiadaczami jednej z sześciu ostatnich par trójdrożnych podłogówek Sapphire 31 StereoLife Edition, stworzonych we współpracy z naszą redakcją, lub jednej z trzech par kolumn Emerald HF.

Już wkrótce do polskich salonów trafi niemal pełna gama produktowa Luxmana. Oficjalnym przedstawicielem tej japońskiej ikony na terenie Polski została firma Audio Klan. Dzięki temu polscy miłośnicy doskonałego dźwięku będą mogli zapoznać się z ofertą Luxmana w dwunastu miastach Polski, a konstrukcje tej marki staną się dostępne niemal na wyciągnięcie ręki. Luxman to jedna z najstarszych marek w branży audio. Jej początki sięgają 1925 roku i nierozerwalnie wiążą się z rozwojem japońskiej radiofonii. W pierwszych latach gamę produktową stanowiły radioodbiorniki i aż do dzisiaj Luxman pozostaje wierny swoim korzeniom, projektując wyłącznie sprzęt audio. Od początku swojej działalności, firma wyznawała teorię, że najważniejsze jest dostarczenie w pełni naturalnego brzmienia, maksymalnie zbliżonego do oryginału. W efekcie konstrukcja wszystkich urządzeń Luxmana podporządkowana jest przede wszystkim temu celowi.

Sound United - spółka macierzysta takich marek, jak Denon, Polk Audio, Marantz, Definitive Technology, HEOS, Classé i Boston Acoustics - poinformowała o zawarciu wstępnej umowy na zakup działu konsumenckiego audio należącego do Onkyo Corporation, która ma w swoim portfolio takie marki, jak Onkyo, Pioneer, Pioneer Elite i Integra. Wstępna umowa umożliwi obu firmom szybkie rozpoczęcie negocjacji ostatecznych warunków i umów, które - jak rozumiemy - zmierzają w kierunku połączenia wszystkich tych marek pod skrzydłami koncernu Sound United. Świadczy o tym chociażby informacja zawarta w komunikacie prasowym, zgodnie z którą jego obecny dyrektor generalny, Kevin Duffy, zostanie również prezesem nowo połączonych firm. Jak informuje Sound United, transakcja odzwierciedla politykę firmy polegającą na zaspokajaniu zapotrzebowania na najlepiej brzmiące i najbardziej zaawansowane technologicznie produkty audio. Rozszerzony portfel marek pozwoli spółce lepiej obsługiwać klientów premium, oferując produkty dostosowane do ich specyficznych potrzeb.

Nie, to nie żart. Dokładnie po 41 latach bycia czołową postacią w firmie Marantz, Ken Ishiwata odchodzi na zasłużoną emeryturę. Jak poinformowali przedstawiciele japońskiej marki, kontrakt między obiema stronami dobiegł końca i na podstawie wspólnych ustaleń zdecydowano o rozstaniu. Jako starszy menedżer produktu i ambasador marki Marantz, Ken użył swojego nienagannego ucha i doświadczenia inżynierskiego do pracy z zespołami projektowymi w Europie i Japonii do rozwoju legendarnego dźwięku. Produkty osobiście dostrojone przez Kena Ishiwatę i opatrzone jego inicjałami od dawna uważane są za wiodące w swoich klasach. Obejmują one ikony hi-fi, a ostatnio także renomowaną serię KI Ruby, która upamiętniła 40-lecie współpracy Kena z Marantzem. "Chcielibyśmy podziękować Kenowi za jego wzorowe osiągnięcia, a zwłaszcza za rozwój marki Marantz w Europie. Ken pracował ze wspaniałym zespołem inżynierów o podobnych poglądach, dzieląc się swoją wiedzą, aby kultywować filozofię dźwięku Marantza." - powiedział starszy wiceprezes do spraw operacji komercyjnych w Europie, Bart Muller.

Lenbrook International, twórca oprogramowania hi-res audio do zastosowań prywatnych i komercyjnych, zapowiedział wprowadzenie wersji 3.4 swojego systemu BluOS i powiązanej z nim platformy do zarządzania muzyką. Aktualizacja wprowadza wiele udoskonaleń i nowych opcji strumieniowania muzyki. Użytkownicy BluOS teraz będą mogli odnaleźć ścieżki hi-res podczas przeglądania zawartości serwisu Qobuz z poziomu aplikacji BluOS Controller. Obok utworów zapisanych w postaci pliku wysokiej rozdzielczości pojawi się ikona HR, dzięki czemu korzystanie z wyszukiwarki zasobów Qobuz będzie podobne do przeglądania bibliotek innych serwisach muzycznych. Zmiany mają zaowocować jeszcze łatwiejszą obsługą, pojawieniem się nowych stacji radiowych i wsparciem dla różnych funkcji sprzętowych. Udoskonalenia zostały również wprowadzone w zakresie integracji BluOS z systemem Roon, aby zoptymalizować kompatybilność z najnowszą wersją oprogramowania Roon 1.6.

Wprowadzając rodzinę urządzeń MusicCast, Yamaha stworzyła nowoczesny, spójny i niesamowicie rozbudowany system multiroom. Teraz japoński producent idzie o krok dalej i łączy swój system z pożądanymi przez wielu użytkowników udogodnieniami. Za pomocą aktualizacji Yamaha zmienia sposób korzystania ze swoich już i tak funkcjonalnych urządzeń z rodziny MusicCast. Nowe wersje oprogramowania wprowadzają kluczowe udogodnienia - kompatybilność z AirPlay 2, funkcjonalność Spotify Connect nawet dla użytkowników bezpłatnego konta, zgodność z Asystentem Google, a także obsługę złącza eARC. Rozwiązania przygotowane przez Yamahę potwierdzają dbałość producenta o najwyższy poziom wygody użytkowników swoich produktów - także tych, które funkcjonują na rynku już od dłuższego czasu. Aktualizacje oprogramowania wprowadzające nowe funkcje będą udostępniane sukcesywnie od końca kwietnia mniej więcej do lata, a kompatybilne urządzenia poinformują użytkowników o możliwości zainstalowania najnowszych wersji oprogramowania.

Podczas, gdy na polskim rynku audio trwają mniejsze lub większe przetasowania, a salony z ekskluzywnym sprzętem na zmianę zamykają się i otwierają w centrum Warszawy, menedżerowie firm Samsung i Steinway Lyngdorf postanowili otworzyć specjalny pokój demonstracyjny w samym sercu miasta. Inwestycja ma się opierać na dwóch filarach. Pierwszym jest technologia LED i MicroLED, która zdaniem inżynierów koreańskiego koncernu jest przyszłością wyświetlaczy konsumenckich. Drugim jest oczywiście dźwięk, którym zajęła się firma Steinway Lyngdorf. Obie marki uważają, że ważnym krokiem na drodze do upowszechnienia nowoczesnych technologii, jest ich prezentacja w ekskluzywnej przestrzeni mieszkalnej, która pozwoli konsumentom sprawdzić na własnej skórze zalety takich rozwiązań. Takim miejscem ma być otwarty właśnie demo room, mieszczący się na jednej z najwyższych kondygnacji luksusowego budynku Złota 44.
Paweł